روحانی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط امروز با زمانی که برای برجام مذاکره کردیم فرق می‌کند، گفت: آن روز، شمشیری به نام شش قطعنامه بالای سر ما بود. امروز آن شمشیر شکسته شده و به دنبال کارش رفته است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌های داخلی تحت تاثیر رسانه‌های ماهواره‌ای ضد ایران سخنانی در رابطه با برجام و تفاوت شرایط امروز با شرایط سال ۹۴ بیان می‌کنند، گفت: یقیناً شرایط امروز با شرایط سال ۲۰۱۵ متفاوت است. در سال ۲۰۱۵ که درباره برجام مذاکره می‌کردیم شمشیری به نام شش قطعنامه بالای سر ما قرار داشت و امروز این شمشیر شکسته است. در آن روز شمشیر دومی به نام pmd بالای سرمان بود و امروز این شمشیر شکسته و وجود ندارد.

 با وسواس مذاکره می‌کنیم اما اگر امضا کردیم به عهدمان وفادار می مانیم

رئیس جمهور اضافه کرد: در شرایط سال ۲۰۱۵ افکار عمومی جهان به گونه‌ای شکل گرفته بود که اگر ایران تعهدی انجام دهد به آن عمل نخواهد کرد اما در برجام ثابت کرده‌ایم که متعهدترین کشور دنیا هستیم. به سختی و وسواس مذاکره می‌کنیم اما اگر امضا کردیم به عهدمان وفادار خواهیم ماند. این در حالی است که حتی کشورهای۱+۴ هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در آن روزها، کشورهای ۱+۵ رودر روی ما بودند ولی امروز آمریکا تنهاست و تمام کشورهای جهان به استثنای یکی دو کشور مزدور و کوچک وابسته به آمریکا، همه با خروج آمریکا از برجام مخالفند بنابراین شرایط امروز ما با آن روزها کاملا متفاوت است.

رئیس جمهور گفت: در آن روزها که به دنبال مذاکره با جهان بودیم بنزین و گازوئیل وارد می‌کردیم و امروز آن را صادر می‌کنیم، همچنین در زمستان مجبور بودیم گاز وارد کنیم و امروز صادرکننده هستیم. ضمن اینکه در بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله گندم محتاج واردات بودیم و امروز در اکثر محصولات خودکفا و یا در مرز خودکفایی قرار داریم.

یقیناً شرایط امروز با شرایط سال 2015 متفاوت است؛ امروز توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه قدرت امروز ایران با آن روزها قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: امروز قدرت نظامی و پدافندی ایران به هیچ عنوان با سال ۲۰۱۵ قابل مقایسه نیست. امروز مدرن‌ترین سیستم پدافندی، بهترین ناوچه‌ها و سیستم‌های موشکی را در اختیار داریم و قدرت ایران چندین برابر افزایش یافته است.

رئیس جمهور گفت: امروز در حوزه هسته‌ای نیز قدرت کشورمان با آن روزها تفاوت پیدا کرده است. در آن روزها فقط یکی دو نوع سانتریفیوژ در اختیار داشتیم و امروز سانتریفیوژهای IR۸ و  IR۶ در اختیار داریم و توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم.

دکتر روحانی گفت: در آن روزها آمریکا در سازمان ملل ادعاهای خود را با اتفاق آرا علیه ایران تصویب می‌کرد و در این سالها منزوی‌تر از همیشه شده به نحوی که با یک جزیره متحد می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز همه جهانیان به مقاومت و ایستادگی ملت ایران پی برده‌اند، اظهار داشت: اگرچه روی پای خود ایستاده‌ایم اما در عین حال اگر همه به تعهدات خود برگردند ما نیز به همه تعهدات خود بازمی‌گردیم.

دکتر روحانی گفت: اگر امروز فشاری وجود دارد از جانب استکباری است که در این دوره به هیچ چیزی پایبند نبود و در آمریکا یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین فرد روی کار بود.

به هیچ عنوان از روی کار آمدن بایدن ذوق زده نیستیم اما از رفتن یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین فرد در آمریکا خوشحالی

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان از روی کار آمدن بایدن ذوق‌زده نیستیم اما از رفتن ترامپ به عنوان فردی که حتی برای تامین واکسن بیماران نیز مانع ایجاد می‌کرد، خوشحال هستیم چرا که حتی به اصول اخلاقی و انسانی هم پایبند نبود.

دکتر روحانی گفت: دولت بعدی آمریکا نیز خودش می‌داند چه مسیری را انتخاب کند. اگر مسیر درست را بخواهد، ما نیز آماده هستیم و چنانچه مسیر اشتباه را بخواهد باز هم شرایط آماده است.

ببینید:

فیلم/ روحانی: امیدواریم خواست مردم آمریکا محقق شود

رئیس جمهور گفت: امیدوارم رای مردم آمریکا برای حکومت جدید این کشور روشن باشد و بداند که این رای به قانون‌مداری و پایبندی به تعهد در مقابل قانون‌شکنی و بی تعهدی است.

 با وجود شرایط سخت اقتصادی ناشی از جنگ اقتصادی دشمن و شیوع کرونا، رشد اقتصادی کشور در سال 99 مثبت بوده است

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی و فشارهای فراوانی که بر زندگی مردم وجود دارد، اظهارداشت: به رغم همه فشارها و تلاش همه جانبه برای کاستن از آن، باور نمی‌کردیم که در شرایط کرونا و جنگ اقتصادی بتوانیم در سال ۹۹ به رشد مثبت اقتصادی دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی در سه ماهه دوم سال جاری با احتساب نفت و بدون نفت شاهد رشد مثبت هستیم. بر این اساس رقم رشد با احتساب نفت مثبت ۵.۱ درصد است و بدون نفت مثبت ۳.۲درصد است و در کل شش ماهه رشد با احتساب نفت ۱.۳ درصد و بدون نفت ۱.۴ است.

دکتر روحانی گفت: رشد بخش کشاورزی نیز ۴.۴ درصد بوده و در ۱۹ بخش تولیدی- صنعتی شاهد رشد حدود ۲۰ درصد در هشت ماهه امسال نسبت به هشت ماهه پارسال هستیم همچنین فولاد ۸درصد، مس ۷درصد و آلومینیوم نیز ۵۲درصد رشد داشته است و این اقداماتی که انجام شده بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور گفت: اقداماتی که در بخش کشاورزی در این دولت انجام شده بسیار قابل توجه بوده به نحوی که خرید گندم نسبت به دولت قبل بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. همچنین در سال ۹۲ یک و نیم میلیون تن برنج خریداری شده است در حالی که امسال این رقم به ۲.۶ میلیون تن افزایش یافته است.

دکتر روحانی اضافه کرد: حتی در بخش نفت که تمام فشارها متمرکز شده بود که این بخش را به زمین بزنند در شش ماهه اول امسال رشد بخش نفت مثبت است. لذا حرکت اقتصادی مردم و تولیدگران بسیار افتخارآمیز است و مردم با مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان، شعار جهش تولید را محقق کرده و همه بخش‌ها با همه توان به دنبال جهش تولید در کشور هستند.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش‌های دست اندرکاران بخش حمل و نقل کشور گفت: امسال در شرایط کرونا حتی در ماههای اولیه شاهد بودیم که بخش تولید با همه وجود برای کشور تلاش کرده و نگذاشتند کالایی در بنادر و سامانه‌ها روی زمین بماند و حمل و نقل بخش کامیون در هشت ماهه امسال نسبت به پارسال ۷ درصد و در ریل ۸ درصد افزایش داشته است.

دکتر روحانی گفت: دولت در طول هفت سال گذشته اقدامات بزرگی در بخش حمل و نقل انجام داده است و در بخش ریل ۱۸۲۹ کیلومتر به ریل کشور اضافه شده و در این مدت بخش ریل حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امسال همچنین به رغم کرونا و جنگ اقتصادی فعالیت‌های عمرانی در کشور افزایش داشته است به گونه‌ای که در آذر ماه پارسال ۳۵هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص یافت و امسال ۵۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد بوده یعنی ۶۲درصد بیش از پارسال به بودجه‌های عمرانی کشور افزوده  شده است.

ایران خواهان صلح، ثبات و امنیت در جهان و تعامل سازنده با همه کشورها است

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری ۲۷ آذر به عنوان روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری گفت: از افتخارات مهم جمهوری اسلامی ایران این است که در تقویم سالانه دو روز مهم دارد، روز ۲۳ تیر ماه که به نام روز تعامل و گفتگو با جهان نامگذاری شده و روز ۲۷ آذر که به نام روز عاری از خشونت و افراطی‌گری‌ است و این روز جزو نکات تاریخی دیپلماسی ایران است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: سال ۹۲ در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد سال عاری از خشونت و افراطی‌گری ارائه دادم و این پیشنهاد به اتفاق آرا در مجمع عمومی به تصویب رسید و از نکات درخشان جمهوری اسلامی ایران است. البته در عمل هم همه توان خود را برای نفی افراطی‌گری و خشونت در جهان به کار گرفتیم.

دکتر روحانی گفت: مردم ایران در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶ اساسا به اعتدال رای دادند و نشان دادند که با هرگونه خشونت و افراطی‌گری مخالف بوده و خواهان اعتدال هستند.

رئیس جمهور در ادامه همچنین با اشاره به روز ۲۷ آذر به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت نزدیکی و همکاری این دو نهاد بسیار حائز اهمیت است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیکی حوزه و دانشگاه به یکدیگر بیشتر شده است.

دکتر روحانی همچنین با گرامیداشت میلاد حضرت زینب کبری(س) روز میلاد ایشان را افتخار همه پرستاران کشور توصیف کرد و گفت: پرستاران عزیز جان خودشان را برای سلامت مردم در طبق اخلاص گذاشته و افتخار بزرگی را در مقطع حساس کنونی برای بهداشت و سلامت کشور خلق کردند.

تلاش کادر درمان و همکاری خوب مردم در اجرای پروتکل ها، همه منحنی های موج سوم بیماری را به تواضع و کرنش وادار کرد و آمارهای مربوط به بیماری کاهشی شده است

رئیس جمهور گفت: پرستاران، پزشکان و کلیه کادر درمانی از پایان بهمن پارسال تا امروز به طور شبانه روزی برای سلامت مردم تلاش می کنند و مردم نیز نشان دادند که قدردان آنها هستند و با اجرای دقیق پروتکل‌ها کاری کردند که همه منحنی‌های موج سوم در برابر هماهنگی و تلاش مردم روند نزولی بگیرد به نحوی که از ۱۶۰ شهرستان با وضعیت قرمز امروز فقط ۱۲ شهرستان باقی مانده که آنها نیز با همت مردم به شرایط بهتری خواهند رسید.

بی تردید همه تلاش خود را برای تولید واکسن داخلی کرونا و خرید واکسن خارجی انجام می دهیم

دکتر روحانی گفت: همه تلاش دولت این است که این واکسن در داخل کشور تولید شود و دنبال آن هستیم واکسنی که در دنیا وجود دارد را خریداری و به موقع وارد کشور کنیم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

با حلول ماه جمادی‌الاول ذهن‌ها و یادها، به نام بانوی بزرگ اسلام حضرت صدیقه کبری (س) و همچنین دختر برومندش حضرت زینب کبری (س) متوجه می‌شود که در اوایل این ماه تولد آن شیرزن حادثه کربلاست.

پرستاران جان خود را برای سلامت مردم بر کف گذاشتند؛ ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار مبارک باد

روز میلاد ایشان، روز افتخار همه پرستاران کشور هست و امسال باید با احترامی ویژه به این قشری که جان خود را برای سلامت مردم در کنار پزشکان و متخصصان در کف گرفتند و افتخار بزرگی را در یک مقطع حساس تاریخی برای بهداشت و سلامت کشور به وجود آوردند، تبریک بگوییم.

همه از تلاش پرستاران و پزشکان و کلیه کادر درمان که از پایان بهمن پارسال تا امروز بیش از ۱۰ ماه از زحمات شبانه روزی و ایثار این عزیزان گذشته است، سپاسگزاری می‌کنیم. مردم به غیر از اینکه با زبان هم همیشه تجلیل کردند و قدردان بودند، پاسخ بسیار روشن و صریحی در عمل به کادر درمان دادند و آن اینکه در هفته‌های گذشته با تلاش و کوشش و با اجرای دقیق پروتکل‌ها توانستند کاری کنند که در برابر هماهنگی و تلاش مردم و کادر درمان، همه منحنی‌های موج سوم، به تواضع و کرنش وادار شدند و بحمدالله در شنبه شاهد آن بودیم که همه منحنی‌هایی که وضع بیماری را در استانها نشان می‌دهد، همه سر فرود آورده بودند و مسیر نزولی را آغاز کرده بودند. از ۱۶۰ مرکز قرمز کشور و شهرستان‌های قرمز فقط ۱۲ شهرستان باقیمانده بود که انشاءالله آن هم به زودی تمام خواهد شد و این کار بزرگی بود که مردم در موج سوم در کنار کادر درمان انجام دادند و انشاءالله امیدواریم مردم کاری کنند که در فصل زمستان شاهد موج تازه‌ای نباشیم.

همه تلاش و کوشش ما این است که واکسن این بیماری در داخل تولید شود. از سوی دیگر اگر چه هنوز واکسنی در دنیا مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته، اما در عین حال دنبال خرید همین واکسن‌های نیمه کاره هم هستیم که خریداری کنیم و به موقع وارد کشور شود تا انشاءالله مردم بتوانند در ماه‌های آینده و یا اگر طولانی شد در سال جدید یک شرایط بهتری برای فعالیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خودشان داشته باشند.

وحدت حوزه و دانشگاه و نزدیکی این دو نهاد به یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار است

از سوی دیگر ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه هست. این دو نهاد برای ما بسیار مهم است. بحمدالله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قرابت و وحدت این دو نهاد، نزدیکی این دو نهاد، همکاری اینها، نزدیکی‌ها و همکاری‌ها بیشتر شده و این برای ما ارزشمند است. ضمنا ۲۷ آذر روز جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری است.

وجود روزهای "تعامل و گفت و گو با جهان" و "جهان عاری از خشونت و افراطی گری" در تقویم ایران از افتخارات جمهوری اسلامی است

یکی از افتخارات مهم جمهوری اسلامی ایران که کمتر از آن یاد می‌شود. ما دو روز در تقویم‌مان داریم که بسیار حائز اهمیت است، یکی ۲۳ تیر ماه به نام روز تعامل و گفتگو با جهان و یک روز هم ۲۷ آذر روز جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری.

ایران تنها در شعار مخالف خشونت و افراطی گری نیست بلکه در عمل نیز همه تلاش خود را در این زمینه به کار برده است 

این جزو نکات تاریخی در تاریخ دیپلماسی ماست که در سال ۹۲ در سخنرانی‌ام در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد کردم سال را به عنوان سال جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری قرار دهیم و این پیشنهاد رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا تصویب شد و این یکی از نکات درخشان فعالیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران است.

مردم ایران در سال های 92 و 96 اساسا به اعتدال و اخلاق رای دادند و مخالفت خود را با هرگونه افراط و خشونت اعلام کردند

البته ایران تنها در شعار مخالف افراطی‌گری و خشونت نیست، در عمل هم همه توان و تلاش خود را برای مقابله با افراطی‌گری و خشونت و تروریسم در منطقه به کار برده و اساساً مردم ایران هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶ به اعتدال رای دادند و این رای قاطع مردم ایران همان است که مردم مسیر اعتدال، مسیر اخلاق، مسیر رحمانیت را انتخاب کردند و با هرگونه افراط و خشونت مخالف هستند.

ما در یک شرایطی هستیم که هم در جنگ اقتصادی هستم و هم کرونا تواماً فشارهای فراوانی را بر زندگی مردم و اقتصاد کشور وارد کرد. واقعیت این است که باید در محضر مردم عزیز عرض کنم خودِ ما در دولت باور نمی‌کردیم که بتوانیم در شرایط کرونا و جنگ اقتصادی در سال ۹۹ به رشد مثبت اقتصادی برسیم. همه پیش‌بینی‌ها در ابتدای سال این بود که امسال رشد ما حتما منفی است.

بعضی از سازمان‌های جهانی برای ایران رشد منفی ۵ درصد را پیش‌بینی کرده بودند، خودِ ما هم در محاسبات ماه‌های اولیه سال تقریبا می‌گفتیم اگر به همین روند باشد، رشد اقتصادی کشور مثبت نخواهد بود و لذا در سه ماهه اول رشد منفی بود، اما در سه ماهه دوم کشاورزان، صنعتگران همه آنهایی که در خدمات فعالیت می‌کنند، مردم عزیز و مدیران ما کار بزرگ و بسیار افتخارآفرینی کردند. آماری که بانک مرکزی در همین روزهای اخیر اعلام کرد نشان داد که در سه ماهه دوم رشد ما مثبت بوده است. هم با نفت و هم بی نفت و آمار سه ماهه دوم کاری کرد که نرخ رشد اقتصادی کل شش ماهه اول سال را مثبت کرده یعنی آمار شش ماهه اول امسال، هم با نفت و هم بی نفت مثبت است و این بسیار ارزش بالا و مهمی دارد. در سه ماهه دوم امسال با نفت رشد اقتصادی ۵.۱ مثبت بوده و بدون نفت ۳.۲ مثبت بوده و در کل شش ماهه اگر محاسبه کنیم رشد ما با نفت ۱.۳ و بدون نفت ۱.۴ بوده و این بسیار مهم است.

باید تشکر کنم از کشاورزان که بخش کشاورزی ۴.۴ رشد مثبت داشته و این بسیار ارزشمند است. صنایع و معادن که در صنعت و در معادن رشد قابل ملاحظه‌ است. این روزها در ۱۹ بخش تولیدی- صنعتی، رشد حدود ۲۰ تا ۲۱ درصد در هشت ماهه امسال نسبت به پارسال داریم. در فولاد رشد ۸ درصدی، مس رشد ۷ درصدی، آلومینیوم هم رشد ۵۲ درصدی داشته که این بسیار ارزشمند است. می‌دانید در بخش کشاورزی در این دولت کارِ بزرگی انجام گرفته است. خرید گندم داخلی در این دولت نسبت به دولت قبل بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و این نشان می‌دهد که رشد تولید چقدر بالا رفته است. در بعضی از محصولات و مواد غذایی رشد تولید بسیار ارزشمند بوده است. در سال ۹۲ برنجی که در کشور تولید می‌شد یک و نیم میلیون تن بوده و امسال این رقم ۲.۶ میلیون تن است. بنابراین یک رشد بزرگی را امروز در بخش صنعت و کشاورزی شاهدیم. حتی در نفت که تمام فشارها این بود که نفت ما را به زمین بزنند، صنعت نفت یک حرکتی کرد و در شش ماهه اول امسال رشد نفت مثبت است. البته هشت دهم است ولی رشد مثبت است. فقط در بخش خدمات است که امیدواریم با یک حرکتی جبران شود.

البته به بخش خدمات صدمه زیادی وارد شد. اما در بخش حرکت اقتصادی، تلاش مردم بسیار افتخارآمیز است. یعنی مردم در مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان خود و در تولید که سال جهش تولید بود به حق این شعار را محقق کردند. می‌بینیم در هر هفته در پنجشنبه‌ها و البته روزهای دیگر هم افتتاح داریم، نشان داده می‌شود که با همه توان دنبال جهش تولید در کشور، در همه بخش‌های دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی هستیم و همه اینها تلاش می‌کنند و این بسیار ارزشمند است.

باید در اینجا در بخش اقتصاد از عرصه حمل و نقل یک تشکر ویژه‌ای کنم که امروز روز حمل و نقل هم هست. بخش حمل و نقل بسیار ارزشمند است و امسال در شرایط کرونا حتی در ماه‌های اولیه، حتی در اسفند، در فروردین که شرایط بسیار سخت بود، کامیون‌داران، بخش حمل و نقل، ریل همه با همه وجود آمدند برای کشور تلاش کردند، نگذاشتند باری در سامانه‌ها و بنادر روی کشتی باقی بماند. اگر مقایسه کنیم حمل و نقل را در هشت ماهه اول امسال نسبت به پارسال، حمل و نقل کامیون ۷ درصد و حمل و نقل ریل ۸ درصد افزایش داشته است. این نشان می‌دهد که حتی در شرایط کرونا کامیونداران عزیز و همه آنهایی که در حمل و نقل نقش دارند، کار بسیار ارزشمندی کردند.

تواضع می‌کنیم در برابر این عزیزانی که در سرما و گرما هزاران کیلومتر شب و روز مسیرها را طی می‌کنند برای اینکه کالا را به دست مردم برسانند. البته دولت در طول این هفت سال و چند ماه کار بزرگی را در بخش حمل و نقل انجام داده و مردم شاهد هستند و می‌دانند که ۱۸۲۹ کیلومتر به طول مسیرهای ریلی کشور اضافه کردیم. طول مسیرهای ریلی کشور از ۹۲۰۰ کیلومتر، امروز ۱۸۰۰ کیلومتر اضافه شده و قولی که وزیر راه داده این است که تا پایان دولت، ریل به ۱۴ هزار کیلومتر برسد و این بسیار ارزشمند است که ۵۰ درصد خطوط ریلی افزایش پیدا کند. بخصوص برای کشور ما در طول این مدت در تحریم و جنگ اقتصادی هم بودیم. البته در زمینه راه و فرودگاه و بنادر، همه اینها حرکت‌های بسیار خوبی شده است. ظرفیت بنادر ۳۶ درصد افزوده شده، در راه و بزرگراه و آزادراه، راه روستایی و اصلی و شهری ۱۰ هزار کیلومتر به راه‌ها افزوده شده و کار بسیار ارزشمندی در این بخش انجام شده است.

آماری که امروز سازمان برنامه و بودجه در زمینه فعالیت‌های عمرانی ارائه کرد، باز هم آمار، آمارِ بسیار امیدوارکننده‌ای است. امسال علیرغم کرونا و مشکلات اقتصادی و تحریم و جنگ اقتصادی نیمه آذر را حساب کنیم به نیمه آذر پارسال، پارسال در این مدت ۳۵ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی کشور پرداخت کرده بودیم و امسال ۵۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد یعنی ۶۲ درصد بیش از پارسال در بودجه‌های عمرانی پرداخت کردیم. وقتی می‌گوییم تولید، وقتی می‌گوییم جهش تولید یکی از علامت‌های آن در همین بخش عمرانی است که بحمدالله می‌بینیم حرکت خوبی در کشور انجام گرفته است.

لازم می‌دانم نکته‌ای را در اینجا برای مردم توضیح دهم، چون این روزها برخی از رسانه‌ها، متاسفانه در داخل هم می‌بینیم تحت تاثیر رسانه‌های ماهواره‌ای ضد ایران می‌گویند، در بحث برجام شرایط شرایطِ سال ۹۴ نیست، ایران می‌گوید باید همه به تعهدات خود برگردند، بعد یک تفسیرهای عجیب و غریبی می‌کنند. مثلا در این مدت فشار آمده، ایران چقدر تحت فشار بود، می‌خواهم در چند دقیقه توضیح بدهم تا بفهمند. البته در این حرف که شرایط امروز یعنی در سال ۲۰۲۰ یا اوایل ۲۰۲۱ با سال ۲۰۱۵ متفاوت است، قبول دارم که متفاوت است، منتها تفاوت نه در آن مسیری که آنها تفسیر می‌کنند در مسیری که الان توضیح می‌دهم تا گوش کنند.

امروز شمشیر قطعنامه های شورای امنیت و PMD بالای سر ما نیست

آن روز که درباره برجام مذاکره می‌کردیم، یک شمشیر بالای سر ما بود به نام شش قطعنامه، این شمشیر امروز نیست شکسته شده  و رفت. آن روز که مذاکره می‌کردیم یک شمشیر دومی به نام PMD بالای سر ما بود، آن شمشیر شکسته شد و از بین رفت و تمام شد.

در زمان امضای برجام آمریکا حمایت شورای امنیت را با خود داشت اما امروز تنها مانده و ناچار شده با یک جزیره متحد شود

آن روز که مذاکره می‌کردیم در افکار عمومی دنیا به غلط شایعه کرده بودند که اگر ایران تعهدی بکند به تعهد خود عمل نمی‌کند، گوش نمی‌کند.

 با وسواس مذاکره می‌کنیم اما اگر امضا کردیم به عهدمان وفادار می مانیم

ما در برجام ثابت کردیم متعهدترین کشور دنیا هستیم، از همه بهتر، سخت مذاکره می‌کنیم، با وسواس مذاکره می‌کنیم، اما اگر تصمیم گرفتیم، امضا کردیم، به امضای خودمان و به عهد خود وفادار خواهیم ماند.

در مذاکره با ۱+۵ هفت کشور بودیم. شما ایران را مقایسه کنید با آن شش کشور دیگر، آمریکا که هیچ حتی بقیه ۱+۴ هم نتوانستند یا نخواستند به تعهدات خود درست عمل کنند. کسی که درست عمل کرد ایران بود. پس آن حرفی که در دنیا در ۲۰۱۵ شایعه بود که آیا ایران عمل می‌کند یا خیر، ایران اگر عهدی کرد به عهد خود وفادار است.

آن روز که در ۲۰۱۵ حرف می‌زدیم ۱+۵ روبروی ما بود و امروز آمریکا تنهاست. تمام کشورهای جهان به استثنای یکی دو تا از کشورهای مزدور و کوچکی که به آمریکا وابسته هستند همه با خروج آمریکا از برجام مخالف هستند و همه محکوم می‌کنند. همه به آمریکا توصیه می‌کنند که باید به برجام برگردد. شرایط ما با آن روز زمین تا آسمان فرق دارد کاملا متفاوت است. شرایط داخلی ما هم فرق می‌کند.

آن روز که دنبال مذاکره با جهان بودیم بنزین وارد می‌کردیم. میلیون‌ها دلار می‌بایست پول می‌دادیم تا بنزین وارد کنیم که آنها هم نگذارند و مانع شوند. امروز بنزین صادر می‌کنیم. آن روز که مذاکره می‌کردیم گازوئیل وارد می‌کردیم، امروز صادر می‌کنیم. آن روز که مذاکره می‌کردیم در زمستان ناچار بودیم گاز را وارد کنیم امروز در زمستان هم گاز را صادر می‌کنیم. آن روز که مذاکره می‌کردیم در بسیاری از محصولات از جمله گندم محتاج بودیم که از خارج خریداری کنیم، امروز روی پای خودمان ایستادیم. در بسیاری از محصولات در خودکفایی یا در مرز خودکفایی قرار گرفتیم. شرایط امروز ما با آن روز بسیار متفاوت است و فرق کرده است. شما می‌بینید نه ریل ما با آن روز قابل مقایسه است نه فرودگاه‌های ما، نه بنادر ما، در همه جا پیشرفت کردیم.

قدرت امروز ایران در زمینه دفاعی، پدافندی، موشکی و هسته ای با روز امضای برجام قابل مقایسه نیست و چند برابر شده است

قدرت امروز ما با قدرت آن روز قابل مقایسه نیست. امروز قدرت نظامی، پدافندی ما با سال ۲۰۱۵ قابل قیاس نیست. امروز مدرن‌ترین سیستم پدافند هوایی را در اختیار داریم. بهترین ناوچه‌ها را در اختیار داریم. بهترین سیستم موشکی را در اختیار داریم. بله متفاوت است، با ۲۰۱۵ تفاوت کرده است. قدرت ما در همه جا و در همه چیز چند برابر شده و شما راست می‌گویید قدرت ما فرق کرده است. در هسته‌ای هم قدرت ما فرق کرده است. آن روز یکی دو نوع سانتریفیوژ، IR۱ داشتیم یا IR۲ هم مقداری، IR۴ هم اوایل کارش بود. بله ما فرق کردیم امروز IR۸ و IR۶ داریم. شرایط ما فرق کرده و امروز توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم.ژ

امروز با آن روز فرق کرده، آن روز آمریکا در سازمان ملل حرف می‌زد اتفاق آرا پشت سر آن بود با اتفاق آرا خواسته‌های خود را علیه ایران تصویب می‌کرد. در این سه سال آمریکا در همه جا منزوی بود، هر کجا رفت خودش تنها بود. با یک کشور کوچک یا خودش تنهای تنها، دیگر ناچار شد با یک جزیره متحد شود، کشوری پیدا نکرد و یک جزیره کوچک پیدا کرد که در کنارش باشد. بله شرایط ما فرق کرده، قدرت ما فرق کرده است.

دراین مدت نشان دادیم که هیچ قدرتی نمی تواند ما را از مسیرمان جدا کند و هیچ فشاری نمی تواند ما را بشکند

در این سه سال نشان دادیم که هیچ فشاری نمی‌تواند مردم ما را بشکند، هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را از مسیرمان جدا کند. در عین حالی که امروز قدرتمندتریم، در عین حالی که امروز دنیا فهمیده ایران روی پای خود ایستاده و هیچ فشاری نمی‌تواند ملت ما را بشکند، در عین حال اگر ۱+۵ به کل تعهدات خود برگشت ما در همان ساعت به کل تعهدات‌ خود برمی‌گردیم.

یاغی ترین و قانون شکن ترین انسان رئیس جمهور آمریکا شد و فشار برمردم ایران از جانب استکباری است که به هیچ چیزی پایبند نبود

و به مردم ایران اعلام می‌کنیم که اگر امروز فشاری هست از جانب استکباری هست که از دوره او متاسفانه چند هفته دیگر باقی مانده، این حکومت به هیچ‌ چیز پایبند نبوده، یاغی‌ترین رئیس‌جمهور، قانون‌شکن‌ترین انسان در آمریکا رئیس جمهور شد که الحمدالله روزهای پایانی اوست.

ببینید:

فیلم/ خوشحالی روحانی از رفتن ترامپ

بعضی‌ها می‌گویند شما از آمدن آقای بایدن خیلی ذوق‌زده هستید، خیر از آمدن آقای بایدن ذوق‌زده نیستیم اما از رفتن ترامپ بسیار خوشحالیم. از یک انسانی که این همه جنایت کرد، آدمکش و تروریست بود، حتی به واکسن ما هم رحم نمی‌کند. می‌خواهیم واکسن بخریم برای ما مانع درست می‌کند. اینقدر این شخص عاری از همه اصول اخلاقی و انسانی است. بله بسیار خوشحالیم  که این جبار، این شخصی که به چیزی متعهد نبود سرنگون شده، بسیار خوشحالیم.

دولت بعدی آمریکا خودش می داند، راه برایش باز است

اما در عین حال دولت بعدی آمریکا هم خودش می‌داند. راه باز است إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً، اگر مسیر درست خواست آماده است، مسیر اشتباه خواست باز هم برای او آماده است.

امیدواریم رایی که مردم آمریکا به بایدن دادند، برای دولت جدید آمریکا روشی برای قانونگرایی و نه قانون شکنی و پیمان شکنی باشد

امیدواریم برای حکومت جدید آمریکا روشن باشد، آرایی که مردم آمریکا به آقای بایدن دادند، به قانون‌گرایی است نه قانون‌شکنی. این رای مردم ‌آمریکا به تعهد به پیمان‌هاست نه پیمان‌شکنی و امیدواریم آنچه مردم آمریکا در این رای خواستند محقق شود. خواستِ ما ثبات و امنیت و صلح در سراسر جهان و تعامل سازنده با همه کشورهایی است که می‌خواهند مسیر تعامل را برگزینند و انتخاب کنند.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    25 1
    ولی مطبوعات زنجیری اصلاحاتی حامی شما برخلاف حرف امروزتان یکماه و بیشتر است از آمدن بایدن ذوق مرگ شده اند دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس؟؟
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      2 2
      دوست گرامی من جنگ احزاب و تخریب وجهه هر یک از ارگانها و سازمانها در این برهه زمانی رو به صلاح مملکت نمیدونم به جای این حرفها باید روی رشد تمامی شاحص های پیشرفت سرمایه گذاری کرده و برای ایران و خاور میانه ای اباد تر تلاش کنیم. امروز چشم کشورهای زیادی به ایران هست که با دیدن جنجال سیاسی در ایران وجهه ملی ما مورد خدشه واقع خواهد شد
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    25 1
    شمشیری به نام شش قطعنامه بالای سر ما بود. امروز آن شمشیر شکسته شده و به دنبال کارش رفته است.........البته از ضایعات !!! ان شمشیرها ،تجمیعی صورت گرفته ودر یک قطعنامه خلاصه شده وبا یک اشاره مکانیزم ماشه ،پرتاب خواهد شد !این است کرامت دولت تبخیر امید !
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    30 0
    ذوق زده نیستید ،از شدت شعف در حال.......
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    22 0
    از ""فقط دیوانه ها با امریکا مذاکره میکنند "" ت ،رسیدی به "" یک تیکه کاغذ بایدن هم کافیه ! ""از ذوق زدگی نیست ،ازچیه ؟!
  • حسن IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    18 0
    یه جوری حرف میزنه انگار داره با بچه حرف میزنه! التماس کردن به بایدن داره از سر و روت میباره، آدم انقدر ضعیف!! اگه ذره ای درایت داشته باشه مسیرشو عوض میکنه چون فکر نکم نظام دیگه بهش اجازه بده دوباره آزادانه به میل خودش مذاکره کنه و یه مشت وعده و وعید پوچ تحویل ملت بده !
  • sadeg IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    31 0
    وابستگان یا ترسوها از جنگ خیالی دشمن می ترسانند و این بزرگترین تحریف برای تحمیق مردم است
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    30 0
    آقای رئیس جمهور شما از آمدن بایدن ذوق زده نیستید. بلکه ذوق مرگ شده اید.
  • علی IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    17 0
    تو گندم رو صادر کردی غافل ازآن که بذر نگه نداشتی واسه کشاورزا الان کشاورزا دنبال بذر گندم هست اگه پیدا نشه سال بعد چی صادر میکنی به جای گندم؟
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    25 0
    روحانی فقط برو ....خوش به حال امریکاییها که رییس جمهور شورن داره میره ...ما چکارکنیم این چند ماه ؟ خدایا به خودت پناه میبریم ...
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    19 0
    متاسفانه از دولت خودت هم هفت ماه مانده و تمام نمی شود
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    25 0
    درود بر انقلابیونی که باعث شدند خودکفا باشیم و ننگ بر غرب گدایانی که دل در گروی بایدن دارند و امیدشان به آمریکاست
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    17 0
    همه این خودکفایی ها توسط جهادی ها و با سنگ اندازی دولت بنفش به دست آمده اما بی حیایی مرضی است که درمان ندارد
  • صادق US ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    1 0
    بالاخره ناچار شدند که به تاثیر مثبت افزایش توان نظامی ایران در افزایش توان و قدرت مانور دیپلماسی اعتراف کنند ! هر چند که اینجا هم همه واقعیت بیان نشد ، این واقعیت که بر مبنای برجام افتخار آفرین ! شمشیر اسنپ بک ( مکانیسم ماشه ) که همان شمشیر قطعنامه های شورای امنیت است همچنان بالای سر ماست !
  • کسری US ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    9 0
    این چرا همش اونجا نشسته ؟ یه ذره نمیخواد از سر جاش بلند شه. تازه من حس می کردم یه خورده تنبلم الان امیدوار شدم.
    • مسعود IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      1 0
      با حال گفتیا
  • بنده خدا IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    3 0
    جناب رئیس جمهور در عمل و وقت مذاکره ثابت کن ایران از سال ۲۰۱۵ قویتر شده نه با حرف. وقتی از موضع قدرت و برابر با طرف مقابل حرف زدی و تا وقتی اونها کامل به تعهداتشون عمل نکردن تو هم عمل نکردی اون وقت معلومه به حرفات اعتقاد داری. البته ایران که از سال ۲۰۱۵ خیلی قویتر شده اما آیا دولت از این قویتر شدن استفاده میکنه یا همچنان از موضع ضعف و با لبخند برخورد میکنه؟؟؟؟ تجربه این ۷ سال ثابت کرده متاسفانه مورد دوم درسته
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    5 0
    روحانی راست میگه شرایط امروز فرق می‌کنه دولتی به این ذلیلی و ضعیفی نداشتیم خود به خود یاد شاه های بی کفایت قاجار میافتی
  • DE ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    6 0
    به ما می‌گویند از آمدن بایدن ذوق‌زده هستید.چرا نبایدن از آمدن بایدن ذوق زده باشیم با آمدن بایدن باز ما رای میآوریم و ۸ سال دیگر فرهنگ واقتصاد و تولید و علم و دانش و پیشرف ..استقلال و آزادی و معیشت مردم را مانند همین ۸ سال گروگان میگیریم تا با برجامهای بعدی ایران را سکولار و بیخطر برای دشمن کنیم.کل مدیریت کشور را مانند فوتبال میدهیم به خارجی ها شیتیلش را میگیریم
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    4 0
    مقام معظم رهبری: نمی‌گوییم دنبال رفع تحریم نباشیم، چرا که اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم، اگرچه اکنون چهار سال است که تأخیر شده و از سال ۹۵ که بنا بود همه تحریم‌ها یک‌باره برداشته شود، تا امروز نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه زیادتر هم شد.
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    4 0
    مهره سوخته کاری ازش بر نمیاد .... ...
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    4 0
    شرایط فرقی نکرده خیانتکاران و جانیان همانهاهستندومذاکره کننده شما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس