تناقض ادامه‌دار با وجود حذف «قانون سِن» در انتخابات فوتبال/ اشاره صریح به عدم مشکل برای افراد بازنشسته+سند

در شرایطی که برخی اعضای هیات رئیسه و سرپرست فدراسیون فوتبال مدعی هستند افراد بازنشسته نمی‌توانند نامزد ریاست شوند اما قانون تاکید دارد منعی برای حضور این نفرات وجود ندارد.

به گزارش مشرق، انتخابات فدراسیون فوتبال قرار است در ابتدای اسفندماه سال جاری برگزار شود. در این بین، هنوز در مورد افرادی که بازنشسته هستند، بحث وجود دارد که آیا می‌توانند در انتخابات ریاست فدراسیون شرکت کنند یا خیر.

بعد از برگزاری مجمع فدراسیون، اظهاراتی از برخی اعضای هیات رئیسه مبنی بر اینکه بازنشسته ها نمی توانند در انتخابات شرکت کنند، مطرح شد. به طور مثال، علی کفاشیان در خصوص اینکه آیا بازنشسته ها می توانند نامزد ریاست فدراسیون شوند گفت: "با قانون فعلی، محدودیت سنی از اساسنامه حذف شده و بازنشسته ها می توانند در انتخابات شرکت کنند اما نه برای ریاست، چون شغل محسوب می شود. فدراسیون یک نهاد عمومی غیر دولتی است. بازنشسته ها نمی توانند برای ریاست ثبت نام کنند. اگر قانون بعد از آن یک سال فرصت تغییر کند، بازنشسته ها می توانند در انتخابات شرکت کنند."

بیشتر بخوانید:

فدراسیون فوتبال جزیره خودمختار!/ وزرات ورزش همه کاره ای در سایه

همچنین حیدر بهاروند نیز در حاشیه برگزاری مجمع فدراسیون اعلام کرد: "ملاک و معیار انتخابات فقط اساسنامه است و هیچ شخصی نمی‌تواند برای فوتبال تصمیم‌گیری کند؛ نه من و نه کس دیگری. اینکه افراد بیرون نظرشان را بگویند، برای ما محترم است اما فوتبال اساسنامه دارد. "

اظهارات این نفرات، مبهم و حتی مغایر با آیین نامه اجرایی است. در بند ب ماده 7 آیین نامه اجرایی آمده است: «کمیته انتخابات نمی‌تواند شرایطی را که در اساسنامه فدراسیون ذکر نشده و یا سایر الزامات رسمی که در این مقررات و اساسنامه فدراسیون قید نشده باشد را به عنوان احراز صلاحیت، تعیین نماید. کمیته های انتخابی می توانند فقط مدارکی را که جهت احراز، صلاحیت را تصدیق می‌کند، درخواست نمایند.»

در این بند که در تصویر بالا مشخص است، به صراحت اشاره شده کمیته انتخابات نمی‌تواند قانون را تفسیر کند. از طرفی، با توجه به حذف قانون سن برای شرایط شرکت در انتخابات، حضور بازنشسته ها در انتخابات ریاست مشکلی نخواهد داشت. در واقع، اظهارات مسئولان فدراسیون در مورد عدم حضور بازنشسته ها برای ریاست فدراسیون، دارای تناقض با نص صریح قانون است.

نکته کلیدی در صحبت‌های علی کفاشیان است که رفع مشکل بازنشسته ها را به یک سال بعد ارجاع می دهد. اما  وقتی چنین منعی در اساسنامه که مورد تصویب فیفا و مجمع قرار گرفته، ذکر نشده، چگونه ممکن است بازنشسته ها نتوانند در انتخابات شرکت کنند. مانع حضور بازنشسته ها در انتخابات، بر مبنای کدام بخش اسناد حقوقی جدید فدراسیون قابل تفسیر است؟

این ابهام که در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال اذهان کارشناسی را به خود معطوف کرده، بایستی پاسخی حقوقی و متقن در پی داشته باشد. متن قانون و صحبت های مطرح شده، دلالت بر یک دوگانگی دارد که می تواند موانعی را در آینده در پی داشته باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس