کد خبر 1155928
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵
شب یلدا را با مهمانی و دورهمی تلخ نکنیم

شب یلدا یا همان شب چله، از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی است که هر سال در آخرین شب پاییز، به عنوان بلندترین شب سال، جشن گرفته می‌شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا امسال شرایط متفاوت‌تر از همیشه است.

به گزارش مشرق، هر چند روند بستری مبتلایان به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن با اجرای محدودیت‌های هوشمند در کشور، تا حدودی کاهش نسبی داشته است، اما هنوز شرایط در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور شکننده است و بیم آن می‌رود تحت تاثیر برخی سهل انگاری‌ها و رعایت نکردن اصول بهداشتی، بار دیگر شاهد افزایش روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری باشیم.

بر اساس آخرین تحقیقات موجود در دنیا، مهمانی‌ها و دورهمی‌های کوچک بیشترین تاثیر را در شیوع بیماری کووید ۱۹ دارند. از طرفی با توجه به فرا رسیدن فصل سرد سال و بسته بودن درب و پنجره‌ها در منازل و نبود تهویه مناسب در محیط‌های سربسته، قدرت انتقال ویروس بیشتر شده و به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

انتظار می‌رود مردم مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی و جشن شب یلدا را به سال آینده موکول کنند و در شب یلدا به صورت تلفنی و یا آنلاین، به کمک شبکه‌های اجتماعی با دوستان و آشنایان خود تماس برقرار کنند.

امید است مردم به حرمت سختی‌هایی که کادر بهداشت و درمان در این مدت متحمل شده اند، مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی و جشن شب یلدا را به سال آینده موکول کنند و در خانه بمانند تا با قطع زنجیره کرونا شاهد استمرار روند کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری باشیم.

شیرینی شب یلدا را حفظ کنیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به نزدیک بودن شب یلدا، از عموم مردم استان خواست تا با جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از برگزاری دورهمی‌های شب یلدا، شیرینی این مناسبت باستانی را حفظ کنند.

مهرزاد لطفی گفت: مجموعه سلامت نیز جزئی از جامعه ایرانی بوده و شب یلدا مناسبتی ارزشمند برای همه ماست، اما امسال با توجه به بحرانی که در سراسر دنیا تحولات جدیدی را به وجود آورده است، در ایران نیز شب یلدا را به گونه‌ای دیگر برگزار می‌کنیم.

او جدی گرفتن این توصیه بهداشتی مبنی بر پرهیز از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در این شب را موجب حفظ سلامت خود و عزیزانمان و از سویی دیگر، حفظ خاطره شیرین این شب دانست.

لطفی همچنین بر برنامه ریزی برای اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با استفاده از ظرفیت تیم‌های نظارتی برای انجام نمونه گیری در پایگاه‌های منتخب دانشگاه، در راستای پیگیری و دنبال کردن افراد مبتلا در سطح استان و با هدف قطع زنجیره انتقال بیماری تاکید کرد.

رئیس دانشگاه از معاون بهداشت دانشگاه خواست تا پیش بینی‌ها و اقدامات ضروری خود را با توجه به تولید و ورود واکسن کرونا در آینده نزدیک به کشور، با استفاده از تیمی متخصص، علمی و اجرایی، در اولویت دستور کار خود قرار دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 0
    اره .نه اینکه میوه ارزونو فراوونه ازهمه فراونتر پسته و اجیلو گردووووووووومردم ایران ناشکرن. حالا یه 4 .5 .6 سالی دست رئیس جمهورو درجیبشونه دوس ندارنو ابرو درهم میکشن .اونم رئیس جمهوریکه بتمام وعدهاش عمل کرده. هردو طرف خور جین درحال چرخشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس