کد خبر 1155174
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر به نقل از هاریس دیوید درباره بایدن نوشت:

با روی کار آمدن جو بایدن در ۲۰ ژانویه، در دو زمینه گمانه زنی می شود: سیاست دولت جدید در روابط فراآتلانتیک و خاورمیانه. در هر دو زمینه، ترامپ رویکرد تخریبگری را انتخاب کرده که با سیاست خارجی و رویه دوران اوباما مغایرت داشت.

ترامپ طرفدار اتحادیه اروپا نبود: او از برگزیت استقبال می کرد؛ برای خشمگین ساختن آلمان از هیچ تلاشی فروگذار ننمود و همچنین نگرانی های اروپا در مورد تغییرات اقلیمی را مسخره کرد. البته باید گفت سخنان او اغلب شدیداللحن تر و سختگیرانه تر از سیاست واقعی وی بودند.

از سوی دیگر، بایدن و کاندیداهای وی برای پست های مهم سیاسی و امنیت ملی در اروپا شناخته شده هستند. او به ناتو اعتقاد دارد و تغییرات اقلیمی از اولویت های اصلی وی خواهد بود. بنابراین اروپاییان احتمالا نفس راحتی کشیده و بر بازگشت به سالهای قبل از ترامپ حساب می کنند، حتی اگرچه جهان و آمریکا طی چهار سال گذشته تغییر کرده است.

در خاورمیانه نیز بایدن روشی متفاوت از ترامپ طی خواهد کرد: تمرکز بیشتر بر حقوق بشر، بازگشت به توافق هسته ای با ایران و همکاری مجدد با فلسطینیان. در اینجا نیز همه چیز تغییر کرده و یک تغییر ساختار عمده ایجاد شده که عمدتا ناشی از رویکرد جنجالی اوباما در قبال ایران است.

در تلاش برای پیوستن دوباره به توافق ایران، بایدن نه تنها با اسرائیل، بلکه با جبهه ای بزرگتر روبرو خواهد بود که از اشتیاق بیش از حد آمریکا برای بازگشت به مهمترین پیمان سیاست خارجی اوباما می ترسد.

همچنین تمرکز بر حقوق بشر می تواند به معنای فاصله گرفتن از متحدان مهم سنتی و عرب باشد. اما آیا این می تواند به معنای نادیده گرفتن نقض شدید حقوق بشر از سوی عربستان سعودی یا نسخه اصلاح شده آن باشد؟

چهار سال آینده نیز تاحدودی همچنان تحت تاثیر دوران قبل از ترامپ می باشد. مسلم است که لفاظی ها تغییر کرده و واشنگتن برای درگیر کردن شرکای اروپایی تلاش خواهد کرد. اینکه آیا این رویه به نوبه خود به پیشرفت جهانی و امنیت بیشتر منجر می شود، نه تنها به سخنان ملاطفت آمیز، بلکه به یک دیدگاه مشترک و عزم قوی در هر دو طرف اقیانوس اطلس بستگی دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    امثال بایدن و اوباما همون دستکش مخملی ایی هستن که دست چدنی امثال ترامپ رو پوشوندن. همتون یه .... هستین. دم ترامپ گرم که امریکای اصلی رو نشون داد.
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    #افول امریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس