کد خبر 1154954
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
آقای اردوغان بقیه شعر را هم بخوانید! - کراپ‌شده

اردوغان بااندک بهره هوشی می‌توانست بفهمد که نه فقط ایران مخاطب شاعر در اعتراض به جدایی ارس نیست، بلکه آرزوی او، بازگشت بخش جدا شده به سرزمین مادری است.

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان «آقای اردوغان بقیه شعر را هم بخوانید!»،  نوشت: روز جمعه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که در مراسم رژه ارتش جمهوری آذربایجان در باکو شرکت کرده بود، در سخنرانی خود به یک بیت از شعری که به زبان آذری سروده شده بود اشاره کرد، با این مضمون که؛ «ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پُر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم، به زور جدایمان کردند»! این بخش از سخن اردوغان با واکنش‌های منفی فراوانی روبه‌رو شد که در گزارش‌های کیهان آمده است. در این وجیزه، اما، از زاویه دیگری به ماجرا نگاه شده است؛

۱- اردوغان با اشاره به این بیت، برخلاف آنچه در پی آن بود، به صراحت اعتراف می‌کند که جمهوری کنونی آذربایجان بخشی از ایران است که به زور -بخوانید با بی‌کفایتی شاهان قاجار- از سرزمین مادری خود جدا شده است. توضیح آنکه، جمهوری کنونی آذربایجان همراه با بخش‌های وسیع دیگری از قفقاز در سال ۱۱۹۲ شمسی (۱۸۱۳ میلادی) و در جریان معاهده استعماری و ننگین گلستان از خاک ایران جدا شد. بیتی که اردوغان به آن استناد می‌کند، از جمله اشعار حماسی فراوانی است که مردم آذربایجان در هر دو سوی باقی‌مانده و جداشده آن سامان، در اعتراض به بی‌کفایتی شاهان قاجار و در غم جدایی این بخش از سرزمین ایران سروده و زمزمه می‌کردند.

۲- اردوغان نمی‌داند که خواندن و انتشار اینگونه اشعار (شعر حسرت) نه فقط در آذربایجان تحت اشغال شوروی سابق، بلکه در جمهوری آذربایجان هم به این علت که نشانه نارضایتی مردم از این جدایی است، جرم تلقی می‌شده و هنوز هم می‌شود. از این روی باید گفت اردوغان با بی‌خبری خود از تاریخ، به جای خودشیرینی برای دشمنان ایران و اسلام -بخوانید آمریکا و اسرائیل و عربستان- کام آنها را تلخ کرده است!.

۳- مشکل اردوغان تنها بی‌خبری از بدیهی‌ترین مسائل تاریخی نیست، بلکه مشکل اساسی‌تر، بهره بسیار ‌اندک ایشان از هوش و درک سیاسی است. رئیس‌جمهور ترکیه باید می‌دانست که آذربایجان بخش جدا شده‌ای از سرزمین ایران است و اگر از کمترین بهره هوشی برخوردار بود، این نکته بدیهی را درک می‌کرد که فقط کسانی می‌توانند از «جدایی ارس» نگران و ناراضی باشند که ارس بخشی از سرزمین مادری آنها بوده است. این نکته به وضوح از شعری که اردوغان به آن اشاره کرده است نیز قابل فهم است. شاعر از جدایی ارس گلایه می‌کند و به کسانی که آن را از ایران جدا کرده‌اند اعتراض دارد.

خُب، مگر نه اینکه ارس متعلق به ایران بوده است؟ بنابراین اردوغان بااندک بهره هوشی می‌توانست بفهمد که نه فقط ایران مخاطب شاعر در اعتراض به جدایی ارس نیست، بلکه آرزوی او، بازگشت بخش جدا شده به سرزمین مادری است. به بیان دیگر، اردوغان درحالی که قصد مجیزگویی برای دولت جمهوری آذربایجان را داشته است، حاکمیت آن را زیر سؤال برده و خواستار الحاق جمهوری آذربایجان به سرزمین مادری خود شده است.

۴- متن کامل شعری که اردوغان فقط یک بیت از آن را خوانده است، شامل ۱۹ بیت است که درج تمامی ابیات آن از محدوده وجیزه پیش‌روی بیرون است ولی برای اطلاع خوانندگان و عبرت اردوغان به چهار بیت از آن اشاره می‌کنیم؛ بخوانید!

آی آراز (ارس) بیر دالغا   وور، دریا کیمی توفان ائله

ظالمین ییخ قصرینی، اوز باشینا ویران ائله

«ای ارس موجی بزن، همچون دریا توفان کن

کاخ ظالم را بیفکن، بر سرش ویران کن»

***

سو ده ییل سندن آخان، قانه دؤنن گؤز یاشی دیر

بو اسف احوالی گؤر، توفان قوپار عصیان ائله

«آنچه که از تو سرازیر است، آب نیست بلکه اشکی است

که به خون تبدیل شده

این احوال تأسف‌بار را ببین و عصیان کن»

***

قاضی اُول، انصافه گَل، حکم زمان وئر تازه دن

غصب اولان تورپاقلاری وابسته ایران ائله

  «قاضی باش! انصاف کن، دوباره حکم بده

سرزمین‌های غصب‌شده را به ایران ملحق کن»

***

یا اؤزون چک بیر کناره، غصب اولان مرزی گؤتور

یا ایکی روحو سازاشدیر، دل لری شادان ائله

«یا خودت را کنار بکش و مرز غصب‌شده را از میان بردار

یا دو روح را آشتی بده و دل‌ها را شادمان کن»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 70
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    شما که مفهومشو میدونید چرا هول شدید؟
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      64 17
      چرا حول ؟؟؟ مگه قرار جواب رو بدیم میشیم هول ؟؟؟
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      53 7
      برو . دهن تو ببند
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      74 13
      عجب پس معنی دفاع از میهن از نظر غربگدا میشه هول شدن
    • DE ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      40 38
      حالا تو ۲۲:۵۰ چرا هول شدی که ما حول شدیم . و از کجا فهمیدی که ما حول شدیم بنده خدا. صد رحمت به هوش و استعداد نداشته اردوغان .جناب آی کیو . هموتون واقعا عین هم هستید حداقل مثل بانک خون یک بانک عقل درست کنید قبل از حرف زدن یه 100 سی سی به خودتون تزریق کنید.
    • ش. AE ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      20 10
      صدام هم از همین جا شروع کرد این مردک دلقک هم اول نصف قبرس باید برگردونه به یونان از سوریه باید گورش را گم کند فکر کرده هر غلطی میخواد میتونه بکنه
    • آذری زبان ایرانی IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      27 6
      جناب وطن پرستی و عشق به میهن دیگه ربطی به حکومت و حزب و ....نداره ..فقط یه جو غیرت میخواد!!! آذری زبانم و افتخار میکنم که ایرانیم
    • رسولی IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      18 5
      اگر در زمان شاهان قدیم ایران ایران را تکه تکه نمی کردند الان یک مشت وطن فروش که بخواهی از وطنت دفاع کنی نمی گفتند چرا هول شدید؟؟؟؟
    • IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      7 10
      این یارو پانترک تورچیه پرسته... .. شما به غربگرا فوش میدی؟؟؟
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 0
      اصلا اون چند بیت ترکی دنباله آن دوبیتی ترکی نیست
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 0
      کسی هول نشده چوب را برداشتند تا گربه دزده حساب کار دستش بیاد
    • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 0
      این ابیات خوانده شده در رژه نظامیان آذربایجان را باید ابیات هسته ای نامید چون طوفان اعتراضات را برانگیخت
    • یوسف IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 0
      سکوت کن جاهل
    • وطن دوست IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      0 0
      همیشه ترسوها هول میکنند ومیارزند که وطن فروش وخودفروشند،کسیکه نهیب میزنه برسر فتنه گر شجاع ودلیره،اگه غربزده ها حالیشون نیست بدونند ایران هول نکرده بلکه غرش کرده
  • Mjp. Shiraz IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    70 6
    رجب نوکراسراییل وامریکا.. هیچ کشوری جرات زبون درازی به امپراطورایران زمین رانداره. باتمام جان ودل محافظ وطنیم
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      2 1
      تو هم ظاهرا متوهم تر از رجبی که
  • mojtaba SE ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    54 12
    ترکیه با 500 میلیارد بدهی به غرب بنام بانک جهانی یعنی نفس کشیدنشان هم وابسته و قزضی است..عزیزم شما ها به اردوغان کمک کردید که مثلا چه کمکی به ما بکن؟؟؟تومن خودش رو نمیتونه کل ترکیه بدهکار بالا بکشه ,چه اردوغان باشه یا چه من و شما؟؟سود 500 میلیارد دلار بالایی 20 میلیارد دلار در سال است به بانک جهانی. ترکیه نیروی نظامی و بازیگر غرب است و هرگز هم استقلال سیاسی نخواهد داشت.اما تا ما مسلط به کل همسایه هامن نشویم ؛یعنی هنوز کلامون میتونه تو یک دوره ای که مثل حالا قوی نیستیم براحتی پس معرکه بشع یعنی تجزیه کامل ایران .چون غرب به ما قرض هم نمیده ؟؟پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    34 10
    این هشتک قرار داد اران خیلی وقته تموم شده رو یک لحظه نباید از سر پانترکها برداشت
  • Mjp. Shiraz IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    27 2
    اردوغان نوکراسراییل وجوجه عثمانی
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    11 47
    چرا ترسیدید؟؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      33 2
      اونی ترسیده که هنوز هم داره به جرم ۸ ساعت آشوب ناکام در ترکیه مردم رو با دلیل و بی دلیل محاکمه و مجازات میکنه
    • DE ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      18 1
      این خود شما نیستید که ترسیده؟
  • DE ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    17 2
    برای مقاومت هیچکس هول نشده و با این حرف ها هم دیگر نمی شود سر ملت را گرم کرد. حمایت علنی سه کشور اروپایی در عدم اطاعت دولت ایران از قانون این کشور سبب رسوایی شما شد، نه هول شدن مقاومت.
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    21 42
    خب اگه اینجوریه که میفرمایید چرا جمهوری آذربایجان اعتراض نمیکنه و شما یقه پاره میکنید؟
    • DE ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      16 4
      اگر آنها بجای خدا پرستی، واقعا آنطور که ادعا می کنند، وطن پرست بودند، حتما برای شعری که در ان کشور جرم است، اجای تعریف و تملق اردوغان، به او اعتراض می کردند.
    • محمود خطیبی IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      5 3
      بله درستش اینکه الهام علی‌اف وکشور آذربایجان از این شعر ناراحت بشن.اما نیت اردوغان تو خواندن شعر چیه؟!!!!
    • یکی از مردم IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      16 4
      آخه آی کیو! آذربایجان خودش جزء ایران بوده نه کشور مستقل که از بی عرضگی قاجار از ایران جدا شد و به روسیه داده شد بعد از فروپاشی روسیه تبدیل به کشور شدالان مگه چند سال قدمت داره؟ ایران قدیمی ترین کشور دنیاست با هزاران سال تمدن... چرا نباید از هویت هزاران ساله مون دفاع کنیم مگه بی رگیم؟؟؟!!!
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    4 4
    آقای شریعتمداری عزیز بشما ارادت دارم،خواستم این نکته رو بگم که اردوغان با خوندن این شعر درزمان برگزاری رژه نظامی پس از فتح الفتوحشان که کشور کوچک ارمنستان روشکست دادن،چندمنظوررو باهم مطرح کرد،اول ازهمه شادکردن دل حرامزاده ای بنام اسرائیل واربابش آمریکاو اذنابش،دوم انداختن اختلاف بین ایران و آدربایجان،سوم امیدوارکردن اون جماعتیکه همین چندوقت پیش فراخوان دادند درحمایت از آذربایجان،چهارم یادآوری ستمی که همسایه شمالی ما درحقمان رواداشت وزنده کردن خاطرات تلخ گذشته که ضربه ای به نزدیکی ایران و روسیه باشد،تحت این شرائط حضور ترکیه در قفقاز راحت ترو مقبولتر خواهدبود.
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      2 0
      عاقلان دانند و احمقها هم دندون نشون میدن
  • آراز IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    5 3
    سلام اقای شریعتمدار تشکر میکنم از تحلیلتان وهمچنین از اشعار ی که اوردید اسمش ایرلیق است ای کاش همه اشعار یا ان تصنیف ایرلیق را مینوشتید خواهشمندم به هم کارتان در مشرق نیوز شفارش کنید با مردم آذربایجان در نیفتد خیلی توهین میکن وخیلی توهین نشر میدهد ای کاش مثل شما سواد رسانه داشتند با تشکر رضا
  • انار هاشمی IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    14 4
    باسلام هر از شبکه جمهوری آذربایجان شاهد یاوه گویی تاریخ سراین باکو ویاوه کویی خوانندگان ورقاصان آنها اینکه به این مضمون که آنه دارای قدمت ۸۰۰ساله واینکه آذربایجان ایران جز خاک باکوست درحالی که نه سفیر ما ونه اندیشمندان ونه تاریخ نگاران وعلی الخصوص صداوسیمای ایران جوابی نمی دهند حالا نتیجه این میشود که عجب طلیس عرخان دست از پا دراز تر شعر میخواند ای کاش ادب داشت بقیه شعر را از روزنامه گیهان میخواند. مسئولین محترم به گوش باشید اینها هر روز درمراسم وکتابهای درسی ومحافل وانمود می کنند که بله آنها آذری هستن وآذری ایران اسلامی جز خاک آنهاست وحتی دردم پل خداآفرین نه نه مرده الهام جون عکسهای عاشقانه با غانوم نامهربون آخرین وانوی واکو میگیرند وچشم به پل میدوزن درحالی که میله مرزی درهمان نقطه است ودرکنصرتها خود دلخکهای کوکی وق وق می کنند .تا اینجا بس مردم به کوش دولت به کوش؟؟؟؟؟؟؟؟
    • اناری TR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      2 5
      حتما اشتباه شده.
    • IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 0
      ادعاها مانند دیگر چیزهای اتفاق افتاده قلابی و واهی هستند . همه این را متوجه میشوند و تاریخ را نمیشود دوباره نوشت ِ خود همین شعرا و شعرهایشان حکایت گر حقیقت هستند با تمثیلات شاعری . اون که اصله خونی که در رگ های ایرانی میجوشه با اطرافیانش یکیست . چکنیم که پادشاهان مفتخوار و هرزه و عشرت طلبی داشتیم که جز به حرمسرای خود نمیاندیشیدند و بخیالشان برق شمشیر از نیام کشیده شان همه را مطیع میگرداند و اطرافیان طمعکار قسم میدادنشان . مبادا شمشیر بر کشید . که کوه آرارات جابجا میشود . و مصیبت ایجاد میگردد . مملکت را بدست بی کفایت شان پاره پاره کردند و خم به ابرو هم نیانداختند و در اثر ظلم و تعدی که انجام میشد مردم را از خود رنجانده و بری ساختند و دشمنان فرصت طلب مترصد فرصت
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      3 1
      بله سطح فرهنگ و سوادتونو از ادبیات نوشتاریتون فهمیدیم ، عمو جون هر دست چندتا انگشت داره ؟!
  • ع ر IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    7 1
    وقتي يك بربري فروش دوره گرد بر تخت رياست تكيه كند نبايد ازاوانتظار درك تاريخ وجغرافي را داشت وهمين ميشود حتما نمره إش در اين دروس خيلي ضعيف بوده است زياد بدل نگيريد.
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    8 5
    اردوغان یک قسمت از ترانه را خوانده حالا شما ول نمیکنید دادار دوودوور راه میندازید که چی بشه؟ اگر آذربایجان همیشه جزو ایران بوده پس چرا با یک قطعه کوچک شعر اینقدر ترسیده اید؟!
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 1
      کسی نترسیده چوب را برداشتند تا گربه دزده حساب کار دستش بیاد
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      1 1
      ما نترسیدیم ما غیرت داریم.
  • GB ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    6 4
    این شعر .غم وانده جدایی .وحسرت ...دو طرف اراز ..مربوط به ملت اذربایجان هست
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    8 1
    شریعتمداری با این نوشته، تاج سر ما شدی. درود بر غیرت و وطن پرستی و دانش تو!!
  • بیطرف IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    12 4
    خیلی جالبه اردوغان یه شعر فولکلوریک واسه لاچین. قره باغ و همچنین در مورد جدایی ملت آذربایجان و یا حتی میشه گفت ایران خونده که پیام اصلیش پیام دوستی و اتحاد به ایران و آذربایجان بود و سیاست های روسیه آن زمان رو مذمت میکنه ببینید انگلیس چی آورده سر ایرانیا که پیام اتحاد رو با دشمنی اشباه میگیره
  • Â ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    16 15
    توهین و فحاشی ، تنها کاریه که قادر به انجامش هستید ، با تمام توان ادامه بدید . ما هم در راهی که انتخاب کردیم ، آهسته و پیوسته قدم بر میداریم . شعری که اردوغان خوند ، جهانی شد و جان تازه ای گرفت . البته با کمک شما
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      1 2
      راهتان همان نوکری صهیونیست مثل اردوغان و محمد مرسی نباشه که خیر دنیا و اخرتی در اون نیست موفق باشید
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    2 0
    هر که این شعر را دست اردوغان داده دمش گرم . خوب جای و زمانی داده . اون هم با علاقه خونده
  • US ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    6 5
    بسیار زیبا گفتی آقای شریعتمداری. عمدتا باهات مخالف بودن در این مورد نکته به نکته حرفات صحیح و منطقی است. در تاریخ مردم آذربایجان حتی، ترک زبان هم نبودن. اصیل ایرانی بودن و زبان ترکی رو با غلبه ترکان آسیان میانه پذیرفتن و اگر مطالعه کنید کلمه آذر بر خاستگاه و کانون پرورش زرتشت اشاره داره. خلاصه اینکه نمیدونم چراااااا جناب اردوغان پاشای عثمان اوقلی اینقدر کم میفهمند.
  • US ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    9 2
    بسیار زیبا گفتی آقای شریعتمداری. عمدتا باهات مخالف بودم. در این مورد نکته به نکته حرفات صحیح و منطقی است. در تاریخ مردم آذربایجان حتی، ترک زبان هم نبودن. اصیل ایرانی بودن و زبان ترکی رو با غلبه ترکان آسیای میانه پذیرفتن و اگر مطالعه کنید کلمه آذر بر خاستگاه و کانون پرورش زرتشت اشاره داره. خلاصه اینکه نمیدونم چراااااا جناب اردوغان پاشای عثمان اوقلی اینقدر کم میفهمند. در ضمن قابل توجه متعصبین نادان!!!! بنده پدر بزرگ، مادربزرگ و تمام اجداد پدریم باکویی و مهاجر بودن.
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 3
    عثمانی جماعت رو از بیخ باید پی کرد
  • محمود a IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    10 2
    آقای شریعتمداری نیازی به اعتراف اردوغان نیست آذربایجان جزو حاک ایران بزرگ هست دیر یا زود به ایران ملحق خواهد شد و اردوغان هم مثل ترامت به تاریخ سپرده خواهد شد
  • حسن IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    9 13
    یک بیت شعر تورکی به تن بعضی هالرزه انداخته. قدرت شعر تورکی روببینید.
    • NL ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 2
      بله اونی که لرزه به جونش میفته مزدوران اردوغان داعشی و مزدوران موساده...«قاضی باش! انصاف کن، دوباره حکم بده سرزمین‌های غصب‌شده را به ایران ملحق کن»
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 0
      دقیقا
  • انقلاب IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    6 3
    درود بر شریعتمداری که همیشه پرچم ایران را بلند میکند ودر برابر نامزدها چه داخلی و چه خارجی تسلیم نمی شود
  • محمد IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    16 13
    آقای شریعتمداری معلومه که هم اطلاعات تاریخیشون خوبه وهم تسلط خوبی هم به ادبیات ترکی دارند.اماسوال اینجاست که وقتی صحبت ازاولین حقوق انسانی مردم آذربایجان یعنی داشتن امکان تحصیل به زبان مادری میشه ایشون وامثال ایشون پنبه تو گوش خودفرو میکنند.یکبار شده از خواسته به حق مردم آذربایجان (تحصیل به زبان مادری)تو روزنامه خودشون بنویسند
  • US ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    4 1
    تا دیروز که شعر فارسی میخوند همه میگفتن به به و چه چه الان که شعر ترکی خونده شده جدایی طلبانه ؟!
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 0
    احسنت
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 1
    شاید مقصود این بابا هم این بوده که اذربایجان بایدبه ایران ملحق بشه
  • کبیری IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 0
    اردوغان این دوست واقعی ایرانه
  • کارشناس IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 0
    حالا بلبل شدید
  • امیر IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 1
    قاضی اُول، انصافه گَل، حکم زمان وئر تازه دن غصب اولان تورپاقلاری وابسته ایران ائله «قاضی باش! انصاف کن، دوباره حکم بده سرزمین‌های غصب‌شده را به ایران ملحق کن»
  • GB ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    2 0
    داداش کی .از حقوق اولیه ملت اذربایجان حرف زدید ..موقع خطر ..همه شاعر می شوند ..واذربایحان عزیز هم می شود
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 0
    این شعر را به همین شکل که آقای شریعتمداری نوشته والبته کاملش را به شکل سرود در آورید و از رادیو تلویزیون ملی و استانی بصورت مستمر پخش کنید
  • بابک IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 7
    شما که معنیشو می دونید چرا از هول حلیم افتادید تو دیگ...
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 2
    رجب بی جا کرد این شعرو خوند
  • حجت US ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 1
    اردوغان الدنک صدام وببین
  • ازاده IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 2
    بعضیا باید آنقدر کم حافظه وکودن باشند که بعضی مسائل خیلی زود از یادشان می رود سردار سلیمانی با یک گروهان دلاور سوریه وحافظ اسد را از دهان گرگهای تمام عالم بیرون کشیدند حالا اگر نتوانیم این وطن عزیز تر از جان را حفظ کنیم پس بهتر است بمیریم که آنروز را نبینیم که هر نا کسی به ایران نگاه چپ کند اردوغان جوجه دیکتاتور دلاوران ما را در سوریه دیدی ما از یاران ورهروان باکریها وستار خان هستیم همین کفایت می کند
  • ازاده IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 1
    کسانی هول شدند که در در ترکیه خانه خریدند می ترسند هوا پس بشود اردوغان خان این وطن فروش ها را مثل اشغال از ترکیه بیندازد بیرون عاقبت وطن فروشی سرمایه‌گذاری در خاک اجنبی را می گویند خانه ای در روی اب
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    چقد شما بیکارین، اینقد جر بحث میکنید آخه ، ، فدای همتون بشم ، اردوغان دیروز به حسن آقای ما زنگ زد معذرت خواهی کرد :(که ببخشید من بقیه شعر بخاطر انزایمری یادم رفته بود سو تفاهم شده) بعد تماس هم دوباره یه پیام کوتاه برا معذرت خواهی به حسن آقا هم فرستاد ، اون پیامه هم اشتباهی به شماره بنده امده ، اگه باور نمیکنید، نکنید زوری نیست .
  • یاشار IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    0 0
    عزیز دل پس شما چرا نارحتید باید شاد باشید مگه نه
  • رسایی IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 0
    اردوغانِ دیکتاتور، ای نماد نادانی زنده بودن خود را مدیون ایرانی ریشهء تو نامعلوم، اصل تو ز گرجستان زوزه ی تو نامیمون ای شغال عثمانی علی اکبر رسایی
  • رسایی IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 0
    اردوغانِ دیکتاتور، ای نماد نادانی زنده بودن خود را مدیون ایرانی ریشهء تو نامعلوم، اصل تو ز گرجستان زوزه ی تو نامیمون ای شغال عثمانی علی اکبر رسایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس