اظهارات اردوغان در باکو و واکنش تند ایران؛ تهران و آنکارا در مسیر تنش هستند؟

گفتگوهای دو جانبه، همکاری در محیط دوستانه دو سویه و منطقه‌ای و تلاش برای توسعه روابط در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از جمله نکاتی است که تهران همواره به آن اهتمام ویژه‌ای داشته است.

به گزارش مشرق، روز گذشته مراسم رژه پیروزی جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ با حضور رئیس جمهور این کشور و یک مهمان ویژه به نام رجب طیب اردوغان برگزار شد.

مارش نظامی عثمانی و ذکر نام مناطقی در تبریز

در این رژه که با حضور مشترک نیروهای نظامی ترکیه انجام شد اتفاقاتی افتاد که واکنشهای زیادی را در داخل ایران به همراه داشته است.

پیش از مراسم سخنرانی رسمی روسای جمهور دو کشور، مارش مارش ویژه موسوم به "مهتر" که از مارش های سپاه عثمانی بود نواخته شد که با توجه به برگزاری این جشن در جمهوری آذربایجان اقدام بی ربطی بود و تناسبی با باکو نداشت.

بیشتر بخوانید:

در سخنان حماسی اثنای رژه نیز از سوی مجری به "ارک تبریز"و"کوه سبلان" اشاره شد که ارتباطی با جمهوری آذربایجان نداشته و نام بردن از این اماکن تحریک آمیز قلمداد می شود.

سخنرانی اردوغان و اظهارات نسنجیده  

سخنرانی اردوغان نیز حواشی بسیاری به راه انداخته است.

رئیس جمهور ترکیه در بخشی از سخنان خود با مداخله در امور ارمنستان اظهار داشته است: آرزو داریم که مردم ارمنستان خود را از زیر بار تحمل رهبرانشان که همچنان اسیر دروغهای گذشته هستند و ملت را به فقر و تنگدستی کشانده اند رها کنند."

این اظهارات را می توان مداخله صریح رئیس جمهور ترکیه در امور داخلی ارمنستان دانست که مشابه این جملات را بارها درباره دولت رسمی و مشروع سوریه عنوان کرده است.

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به یک شعر قدیمی آذری با نام ارس را خواند که می گوید: "ارس را جدا کردند و آن را با میله های آهنی و سنگ پر کردند/من از تو جدا نمی شد، ما را به زور جدا کردند"

این شعر از جمله اشعاری است که در حوزه ادبیات تجزیه طلبانه قلمداد می شود.

در خوشبینانه ترین حالت می توان گفت که انتخاب این شعر یک بد سلیقگی بوده و نباید قرائت می شد زیرا حساسیتهای موجود در ایران در خصوص اشعار یا اقدامات تجزیه طلبانه کاملاً روشن است.

سابقه اظهارات مداخله جویانه اردوغان

اما با کمی بد بینی هم می توان گفت که این شعر در کنار مداخله در امور ارمنستان که در همین سخنرانی به چشم خورد حاکی از خوی توسعه طلبانه رئیس جمهور ترکیه است که در گذشته نیز بارها در قالب اقدامات نظامی در شمال سوریه و شمال عراق و نیز اقدام به براندازی دولت مشروع دمشق به چشم خورده است.

اردوغان زمانی به دنبال خواندن نماز پیروزی در مسجد اموی دمشق بود.

علاوه بر بازتاب اظهارات مداخله جویانه اردوغان، در داخل ترکیه نیز به این اقدامات و اظهارات واکنشهای زیادی نشان داده شده به نوعی که احزاب جمهوری خلق و حزب دموکراتیک خلق ها به روشنی و آشکارا نسبت به آن موضع گرفته اند.

کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق مدتی پیش گفته بود که اردغان به دنبال تجزیه دیگر کشورهاست.

آیا سیاست خارجی ترکیه در اختیار ملی گرایان است؟

حتی در داخل حزب عدالت و توسعه نیز از اینکه دیدگاههای افراطی ملی گرایانه همراه با مداخله خارجی در سیاست خارجی ترکیه پررنگ شده نگران و ناراحت هستند به طوریکه در ترکیه این دیدگاه وجود دارد که اردوغان تحت تاثیر سیاستهای دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی است که دیدگاه ملی گرایانه افراطی او در حوزه های داخلی و خارجی بر همگان روشن است.

تحقیر ارمنستان که در جنگ شکست خورده نیز اقدامی نه چندان جالب بود که از سوی اردوغان و الهام علی اف بارها تکرار شده است.

آن چه در این خصوص از روسای جمهور ترکیه و آذربایجان انتظار می رفت، نه تحقیر ایروان و اشاره به مسائل ملی گرایانه تند و هیجانی، بلکه تاکید بر بازسازی مناطق، نزدیک کردن ملتها به یکدیگر و تلاش برای تامین امنیت تجارت و اقتصاد است. اما گویی روسای دو کشور از پیروزی بر کشوری که تسلیحات آن مربوط به دوره شوروی است آنقدر سرمست شده بودند که بار حقوقی و سیاسی اظهاراتشان برایشان چندان قابل بررسی نبوده است.

واکنش تند تهران

این اظهارات در تهران واکنشهای زیادی به همراه داشت به طوریکه محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در توییتی نوشت: 

«‌به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!

آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ 

هیچکس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»

ظریف به اتفاقی تاریخی اشاره کرد که باعث جدا شدن باکو از ایران شده است.

همچنین دریا اورس سفیر ترکیه در ایران نیز به وزارت خارجه فراخوانده شد.

به گفته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، در جریان این احضار به سفیر ترکیه ابلاغ شد که دوران ادعاهای ارضی و امپراطوری های جنگ افروز و توسعه طلب سال هاست که سپری شده است.

همچنین به سفیر ترکیه تاکید شد جمهوری اسلامی ایران به هیچ کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی دهد و همان طور که تاریخ پرافتخارش گواه است، در خصوص امنیت ملی خود حتی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید.

علاوه بر وزارت خارجه، دیگر وزرای کشورمان از جمله جهرمی وزیر ارتباطات، بطحایی وزیر سابق آموزش و جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت و بسیاری از مقامات دولتی و حکومتی نیز در واکنشهایی این اظهارات اردوغان را محکوم کردند.

به عنوان نمونه محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه توییتر خود نوشت: اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است. زیرا آذربایجان در قلب ملت ایران و در کنار برادران دیگرش از قوم، لر و کرد و بلوچ و عرب قرار دارد. اگر نظرش تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است، حرف غلطی است.

آیا اراده بر تنش است؟

با نگاهی به روابط تهران - آنکارا طی سالهای گذشته و بخصوص پس از دوره بحرانی اوایل دهه جاری که بحران در سوریه به اوج خود رسیده بود، می توان دریافت که طرفین به سطحی رسیدند که همکاری را بر تنش ترجیح داده و برای حل مسائل منطقه ای در چارچوبهای مختلف، همکاریهایی را میان خود تعریف کردند.

نمونه آن روند آستانه است که از مهمترین نقطه تنش بین دو کشور به یکی از نقاط همکاری راهبردی تبدیل شده و نتایج آن نیز برای مردم سوریه و کل منطقه قابل مشاهده و بهره برداری است.

اختلافات طرفین هم در موضوعات مختلف معمولاً از سطح خاصی بالاتر نرفته است.

در این مورد نیز اگرچه طرف ترک خواسته یا ناخواسته در موضوعی حساس از نگاه جمهوری اسلامی به بازیگری پرداخته است اما با توجه به پاسخی که دریافت کرد احتمالاً شاهد کاهش موج رسانه ای و سیاسی به راه افتاده خواهیم بود زیرا طرفین در سطوح عالی مایل به تنش در روابط دو جانبه آن هم در فضای منطقه ای کنونی نیستند.

گفتگوهای دو جانبه، همکاری در محیط دو جانبه و منطقه ای و تلاش برای توسعه روابط در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از جمله نکاتی است که تهران همواره به آن اهتمام ویژه ای داشته و علیرغم برخی اظهارات نسنجیده یا ماجرا جوییهایی که در سالهای گذشته شاهد آن بوده ایم، اجازه نداده که روابط ترکیه و ایران از کنترل خارج شود؛ در آنکارا نیز اراده ای برای درگیری یا تنش با ایران به چشم نمی خورد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 81
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    اردوغان بیجا کرده
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      64 15
      نوکر صهیونیست ها
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      68 16
      اردوغان =علیوف=نوکری برای صهیونیست
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      3 3
      زنده باد ایران
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    محل سخنرانی مال ماست.
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      47 7
      ناز نفست با غیرت
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      39 10
      ‏برخلاف مرحوم اربکان که عمرش را در راه وحدت اسلامی صرف کرد، اردوغان نقش پیاده نظام صهیونیسم را برای تفرقه امت اسلامی ایفا می کند. این آینده اردوغان را نجم الدین اربکان خیلی زود پیش بینی کرد، هنگامی که او را مزدور آمریکا نامید.
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      21 8
      فقط ببینید نخست وزیران قبلی ترکیه راجع به عظمت ایران چه گفته اند مثل مصطفی بولنت اجویت حالا نوکر اسراییل داره چی میگه؟برو سفارت اسراییل توی کشورت اردوغان
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      6 3
      اردوغان احمق تبدیل به صدام دوم شده. بهتره سرنوشت صدام رو سرلوحه ی خودش قرار بده
  • Mjp. Shiraz IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    88 11
    رجب کاملا دورو!! عاقبت صدام نصیبش میشه انشالله
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      58 7
      صهیونیست و نوکر اسراییل همین اردوغان هست
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      21 5
      پایگاه آمریکا وسفارت اسراییل برازنده دولت ترکیه و اردوغان هست اسلام اردوغان که بازنان خواننده دست میدهد خیلی جالبه
  • FI ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    83 14
    اظهارات اردوغان اصلا نسنجیده نیست بلکه بسیار هم با برنامه و پشتوانه و از پیش تعیین شده است. این ما هستیم که نباید از نقشه های تجزیه طلبانه و نژاد پرستانه او غافل شویم.
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    3 53
    به نظرم نباید در مقابل اظهارات کم خردانه واکنش نشان می دادیم یا این که در سطحی پایین تر از وزیر همان بیت او را مبنی بر جدایی دو سوی ارس تکرار می کردیم. چون این عبارت دو پهلو است. یک معنی مبتنی بر جدایی جنوب ارس و یک معنی مبتنی بر بازگشت شمال ارس
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      21 2
      نه بابا چند میگیری از میت ؟؟
  • با افتخار تبریزلی IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    51 7
    خاصیت انفعال و ضعف همین است یادش بخیر ۸۴ تا ۹۲ کسی جرات چپ نگاه کردن نداشت.
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      11 21
      پابوس محمود هم از آب گل آلود داره ماهی میگیره!
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    77 8
    اردوغان نیازمند کمی گوشمالی است
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      42 5
      کسی نیست جز برده اسراییل
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    28 4
    بهتر چه معنی داره کشور ترسو وضعیفی که پشت داعش قایم شده با ما باشه
  • ف GE ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    50 2
    ترکیه عددی نیست...خودش التماس اروپا را میکند...چندین سال پشت در بسته...
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      41 2
      کسی که اجازه میده توی کشورش آمریکا پایگاه بزنه شرف نداره
  • آرش IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    47 1
    یه پا پس بکشی صد قدم جلو میان. البته دیدن شرایط ما رو!!!
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      41 8
      مرتیکه بیلمز فراموش کرده چه جوری تو سوریه له شد، امیدوارم یک کم دیگه سر به سر ارمنستان بگذارن تا چند تا از موشکهای اسکندرش رو به تلافی جنگ قره باغ حواله آنکارا کنه، هر چی آدمکشها با همدیگه مشغول باشن برای ما بهتره
  • با افتخار تبریزلی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    25 5
    نتیجه خنده ضعف و انفعال همین است یادش بخیر 84 تا92 کسی جرات چپ نگاه کردن نداشت
  • قاسم IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    41 8
    قطعا اردوغان فکرهایی برای منطقه آذربایجان دارد لذا باید هوشیار بود و مواظب تحرکات این سنی تندرو که دفاع و حمایت سرسختانه از النصره و داعش را در کارنامه دارد و از سوریه نیز ناامید شده است را دقیق زیر نظر قرار داد.
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      21 2
      اینا همون کسانی هستند که شیعیان نارداران رو بخاک و خون کشیدند سفارت اسراییل توی ترکیه و جمهوری آذربایجان گویای همه نوکری ترکیه برای اسراییل هست
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      22 1
      اردوغان اگر شرف داشت سفارت اسراییل نداشت
  • جبار IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    45 2
    اردوغان دیروز رفته باکو وانجا برای اینکه خودش را قهرمان نشان بدهد .وبتواند تخم دروغ و دشمنی در منطقه بکارد سرودی با عنوان جدایی منطقه اران از آذربایجان خوانده است .نکته اینجاست که ایشان نمیدانسته دراصل این شعر برای جدایی این منطقه از ایران سروده شده وآرزوی بازگشتش به مام میهن رادارد .از همین جا از ایشان تشکر می کنم . پس می گویم جناب اردوغان ما هم با شما موافقیم ممنون که از بازگشت مناطق جدا شده ایران به وطمنمان حمایت میکنید. #اردوغان #بی _سوادی #نفرت _پراکنی
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      19 52
      این یک شعر قدیمی میان اهالی آذربایجان در دو سوی آراز هست و به هیچکسی ربط ندارد بخاطر درد و غم جدایی از هم سروده شده
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    24 72
    چرا از یک شعر اینقدر ترسیدید در شعری که هیچ کلمه راجبه ایران نیست فقط اسم یک رود مرزی گفته میشه نکند زیر خاکستر خبری هست که اینقدر میترسید
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      8 8
      آره از تو و بابا آروغ دوغانت می ترسیم.
    • بی IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      6 5
      کسی نترسیدداداش دارن نظرمیدن حالاتوچرااینقدرخوشحالی نکنه.....همیشه تاریخ ایران پرازدورویان بودکه سرزمینشونوازدست دادن.
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      5 2
      زیاد به سلول های خاکستری مغرت فشار نیار عزیزم همان آکبند بماند بهتره ! موفق باشی
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      10 7
      گنده تر از اردوغان رو سر جاش نشونديم.اردوغان كه عددي نيس. بشين و تماشا كن ...
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    45 3
    به اردوغان باید محکم تر پاسخ داد.این که یک نفر تو ماش نظامی اونجور رجز بخونه و یک نفر پشت سیستم تو توییتر جواب بده که نشد جواب.
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      29 3
      اردوغان نمونه جمع تکفیری و صهیونیست هست
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    17 35
    این شعر سالهاست که بین مردم آذربایجان ایران و آنسوی ارس رایج است شعری حماسی نبست بلکه یک شعر از درد جداییست
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      10 29
      دقیقا مشخص نیست این شعر به نفع ایرانه چرا ایران اعتراض میکنه باید از،اردوغان تشکر کرد
    • CO ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      10 0
      .....خودتی!!!
    • Rashid IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      20 3
      اردوغان به احتمال زیاد ندانسته ونفهمیده این شعرراخوانده است چون این شعردرزمان جداشدن آن سوی رودارس ازایران توسط روسیه گفته شده ماهم امیدواریم وآرزوداریم سرزمین های جداشده ازایران عزیزازجمله باکو،شوشاو..به زودی به آغوش مادرعزیزوعزتمند خودایران پرافتخاربازگردند.
    • بیسیمچی IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      3 0
      پاسخ به کسانی که می گن این شعر از درد جداییست! دوست عزیز اگر الهام این شعر رو می خوند منم می گفتم از درد جدائیست(دلش هوای وطن-ایران- کرده) اما وقتی رجب می خونه یعنی رجب یه دردی غیر از جدایی داره اذیتش می کنه! که دواش پیش بچه های سپاه قدس ماست. #آذربایجان_خاک_ولایت
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    30 39
    کسانی که میگفتند آذ شرقی آذ غربی باعث تفرقه و تجزیه در ایران هستند نه اردوغان
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      30 5
      لابد خراسان شمالی و جنوبی و رضوی هم تجزسه طلبانه هست از نظر شما خوبی؟
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      9 1
      استان البرز هم از تهران جداشده
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      10 3
      بجای آذ شرقی کجاست؟ استان جدیدی هست؟
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      8 6
      اونقده احمق هستی که معنی اذ را نفهمیدی میگه چرا آذربایجان غربی و شرقی را کامل نمیگی اذ چیه.؟
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      0 1
      چی؟
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    35 4
    همسایه عزیزمون معلومه تنش میخواره ؛نمیدونم چه عادت بدیه این بابا داره ,اول پشت تریبون هارت و هورت میکنه بعد که موضوع جدی میشه مثل دختر بچه های 5 ساله پشت تلفن برای طرف مقابل گریه میکنه .قضیه زجه زدن پیش پوتین که یادتونه یا درخواست کمکش از سردار دلها توو ایام کودتای چند سال پیش
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      1 4
      سند؟
  • US ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    18 29
    در بودجه پیشنهادی دولت متبوع آقای ظریف خیلی واضح هست که آذربایجان چقدر عزیز است
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    15 14
    قدر داشته هایمان را ندانیم بیگانگان صاحب میشوند وقتی میگیم آذ شرقی آذ غربی و در بودجه و امکانات اصلا حسابشان نمیکنیم در دولت و حاکمیت ترکها را راه نمیدهیم یعنی دیگر نیازی به آنها نداریم و خودمان ساز جدایی میزنیم در حقیقت بهانه به دست دشمن میدهیم برای اتحاد باید به تمام قومیتها احترام و حق حاکمیت باید داد در بودجه باید به تمام اقوام به یک چشم نگاه کرد اتحاد اینطوری بدست میاد نه اینکه همه باید فارس بشوند
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      10 0
      نژادپرستی کافیه > خداپرست باشید > ترک وفارس ولر و کرد و بلوچ و ترکمن و نداره
  • رضا IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    3 16
    متاسفانه ترکیه کریدور اصلی ما واسه دور زدن تحریما و وارادت بعضی از کالاهاست واسه همین دستمون زیر سنگه
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      8 1
      بله کاسبی کردن از مسلمانان و رفاقت با صهیونیسم کار اردوغان هست
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    13 2
    کلا دیگر هیچ کشور از بزرگ و کوچک از ایران حساب نمی برند چون دولت و دستگاه دیپلماسی کشور شدیدا منفعل و ضعیف است اردوغان هم از این ضعف سؤاستفاده کرده
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    16 0
    اردوغان داره این موضوعاتو مزمزه میکنه تاببینه واکنش مقامات ایرانی چیه،هم میخواد داستان سوریه رو تلافی کنه و هم فکر میکنه که ایران ضعیف شده و وقت خوبیه که فشاری به ایران بیاره
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    27 17
    میلیون های تاجیک فارس زبان در خارج از ایران هستند باید آنها را در منطقه آذربایجان ایران اسکان بدیم و این قومیت بازی را برای همیشه تمام کنیم.
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      9 5
      خخخ
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      4 2
      آلبانی هواش چطوره؟
    • آذربایجان ایران iran IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      11 1
      آذربایجان ایران در طول تاریخ مهد ایران دوستی و میهن پرستی بوده و همچنان هست ، بعنوان یک ایرانی و آذری از خطه آذربایجان عرض میکنم، ما فرزندان ستارخان و باقرخان و باکری ها هستیم، سخن شما هم از رویبی تجربگی شماست توصیه میکنم تاریخ بخوانید آذربایجان ایران همیشه مانند ستونی بوده حافظ میهن عزیزمان ایران، امروز هم چنانچه آقا رجب متوهم سلطان متوهم ترکیه غلط اضافه یا طمع به خاک ایران کند اول ما آذری ها هستیم که پوزه این را به خاک می مالیم .. یاشاسین گوزل ایرانیمیز
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      4 13
      اونا رو هم تورک میکنیم
    • بهزاد IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      4 14
      مراقب ناخنهاتون هم باشید موقع استقرار تاجیکها! با پس گردنی برتون میگردونیم به سیبری
  • فرا جناحی IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    16 1
    آنچه به نظر میرسد اینست که اقدام اردوغان حساب شده و بعنوان اهرم فشار جهت کاستن فشار انتقام ایران از اسرائیل انجام شده ، کاری که در ماجرای کشتی مرمره شجاعت اقدام متقابل را نداشتند
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      13 2
      اردوغان مجری طرح های یهود و اسرائیل در منطقه است، با یک پیروزی کوچک و غلبه بر کشوری کوچک مانند ارمنستان مغرور و سر مست شده اعتماد به نفس کاذب پیدا کرده !
  • ناشناس US ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    11 30
    خیلی عجیبه که ایران به یک شعر محلی واکنش بسیار شدیدی نشون داده. احتمالا دلیل مهمی داره
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    12 5
    ترامپ به ضرر ایران بود و به شدت طرفدار ترکیه. اما بایدن در برابر ایران نرم تر و علاقه به ترکیه ندارد و در ضمن از اردوغان متنفر هست. گهی زین به پشت و گهی پشت به زین! نوبت ما هم میر سه!
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    33 5
    اردوغان غلط کرده با جدائی طلبان داخلی
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    12 3
    این روزها باید به اردوغان فهماند که در آن شب برزخی ۱۵ جولای ۲۰۱۶ وقتی جائی برای خواب امن نداشتی و تو هوا معلق بودی، چه کسانی به داد تو رسیدند!
  • مهدی IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    15 2
    پوزش در سوریه به خاک مالیده شد حق داره
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    18 2
    روزی که برخی در مناقشه قره باغ پشت جمهوری آذربایجان در امدند خطر ناسیونالیسم افراطی و پان ترکیسم رو ندیدند نفهمیدند که خطر تجزیه طلبی در میان کشور اسلامی از همسایه مسیحی داشتن خطرناک تر است
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    15 1
    سلام ای پاره تنم ایران بزرگ و سلام بر تو ای آذربایجان ای پاره تنم چونکه تو تاج ایرانی چرا دوستت نداشته باشم پس ای آذریهای عزیز اگر ایرانو دوست دارین همه با هم باید به این مزدور صهیونیست یعنی اردوغان بگیم مرگ بر تو انشاءالله آرزویت را به گور خواهید برد
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    4 0
    ترکیه هیچوقت غرب را ول نمیکنه ایران را بگیره اگر جمهوری اذربایجان را پشت گوش بندازید بوسیله اسراییل وترکیه شاید فردا بیفتن بجون ایران بنظر من باید میزاشتید ضعیف بشه بعدم جزو خاک ایران میکردید اینا همش بخاطر خیانتهای ی عده در دوره های مختلفه ک ایران کوچیک وکوچکتر شد
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    3 1
    آقا رجب متوهم سلطان عثمانی با یک پیروزی کوچک در برابر یک کشوری کوچک و بی دفاع مانند ارمنستان احساس غرور می‌کند دچار اعتماد بنفس کاذب شده ! بعنوان یک ایرانی و آذری از خطه آذربایجان خدمت این مهره یهود می‌گویم : ما فرزند شاه اسماعیل صفوی هستم اگر گوشه چشمی به خاک میهنم داشته باشی چشم ناپاکت را حدقه بیرون خواهیم کشید .. پاینده ایران، یاشاسین گوزل ایرانیمیز ..
  • mojtaba SE ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    4 1
    یقه علی اف مارموز رو باید گرفت که تو خونه اش که مال ماست اجازه زر زدن میده..ما هم همیشه منتظریم سوراخ دعا رو گم کنیم ..تو حماقت نوبرید ؟!!!
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    10 0
    اردوغان با همین توهمات پانترکیستی و عثمانی گری و سیاست های غلط ترکیه را به سمت تجزیه و نابودی خواهد برد ! مسئولین ایران باید پاسخ این انسان نادان و متوهم را بدهند !
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    6 0
    اردوغان ،برو دوغتو بنوش !
  • علی IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    5 2
    مردم عزیزغیرتمنداذربایجان ماواردبیل وزنجان جوابش رامیدهند وبه دهنش میکوبندکه آذری‌ها ایران ایرانی شیعه اثنی عشری اندنه ترک ترکیه ی عثمانی لائیک نوکرصهیوتیست
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      4 1
      من زنجانیم و لازم نیست از طرف ما اظهار فیض کنی!
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      1 0
      درود بر هم میهنان غیرتمند آذری ایرانم ... تا کور شوند هر آنکه نتوان دید ... زنده باد ایران عزیز
    • علی IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      2 0
      به نظر من ما هم نباید به ترک های عثمانی توهین کنیم فرهنگ کهن ما این اجازه رو نمیده.
  • مسعود IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    1 0
    شاید باید نوعی موازنه قوا ایجاد کنیم
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    7 0
    اردوغان ففط نیاز به یک سوزن دارد تا بادش خالی خالی شود
  • arya.j IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    2 0
    اینم خواسته یه خورده معروفیت کسب کنه گفته درمورد ایران عزیز صحبت کنم/باید یادشون بندازیم که حکومت صفویه چطور به حکومت عثمانی حمله میکرد تا ایران عزیز رو وسعت ببخشه و عثمانی هارو نابود کنه/
  • امیررضا IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    5 0
    این بی مغز بهتره تو. کله پوکش فرو کنه که ایران ارمنستان نیست وقتی حرف استقلال کشور پیش میاد هر وطن پرست واقعی با هر عقیده ای در مقابل افراد یاوه گو می ایستند
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    0 0
    حمله اردوغان به ارمنستان كه از نظرسياسى فعلادرسبد غرب است به بهانه تظاهر به همسويى با روسيه وايران است كه ميتواند واقعيت هم نداشته باشد
  • دبیر تاریخ IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    1 3
    ملت ایران وترکیه،پیوند های بسیار مستکم ،تاریخی،فرهنگی وسیاسی با هم دارند،تغیر وتحولات در هر کشور به علت همبستگی زیاد در همسایه تاثیر دارد،،این دوکشور دوست باید تمام توان خود را در را ه استحکلم روابط تلاش کرده،الگوی دیگران شوند
  • حاجی اذری IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    2 0
    هموطنان غیرتمند هیچ نگرانی بخود راه ندند که: اذربایجان اویاخدی انقلابا دایاخدی ...هنوز خون باکریها در اذربایجان جوشان ودلیران اذری اسلامی خروشان...
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    2 0
    اردوغان نوکر آمریکا است. یک غلط زیادی کرده
    • سلین IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
      0 0
      اردوغان نوکر آمریکا نیست فعلا ما نوکر آمریکا هستیم
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    2 0
    سردار سلیمانی از نفت دزدی اردوغان در شمال عراق و شمال سوریه جلوگیری کرد و حال تصورش این شده که می تواند خاک ایران را تهدید کند، بزودی زیر دست و پای ایرانیان غیور آذربایجان خواهی فهمید هر گردی گردو نیست!!!!.
  • ارسلان آزادی کرمانشاه CA ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    1 0
    آقای اردوغان عمدااین شعر رادرآن روز سرود هم جوگیر شود وهم آزمایش روانی هم ازماگرفت دیدکه با بدکسانی طرفه
  • رامین IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    2 0
    همینو کم داشتیم
  • علیرضا رنجبر IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    3 0
    به نظر من اصلا نباید تحویلش بگیرید خودش رو گم میکنه مگه کیه مرتیکه
  • IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 0
    فک میکنم با آمدن یه رئیس جمهور خوب باید به قدرت تسلیحاتی بازدارنگی ویرانگر در مقابل جهان برسیم تا دیگر غلط زیادی نکنن، آقایون تسلیم دیگه وقتشه از همه عرصه ها سقوط کنید
  • سجاد محمدی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    اردوغان غلطی بزرگی کرده که می گوید ما را جداکردند به زور من یک اذری ایرانی هستم وافتخار میکنم اذربایجان جانباز خامنه یدن آیر لماز درود بر ایران
  • رسایی IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 0
    اردوغانِ دیکتاتور، ای نماد نادانی زنده بودن خود را مدیون ایرانی ریشهء تو نامعلوم، اصل تو ز گرجستان زوزه ی تو نامیمون ای شغال عثمانی علی اکبر رسایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس