کد خبر 1154366
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
ایکس ری کامیون

در حالی که هزینه خرید یک دستگاه‌ ایکس‌ری خارجی چیزی در حدود 100 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود؛ اما شهید فخری‌زاده با بومی‌سازی این دستگاه، زمینه صرفه‌جویی ارزی قابل توجه ای را ایجاد کرد.

به گزارش مشرق، یکی از مسائلی که سال‌هاست در موضوع مبارزه با قاچاق کالا توسط فعالان این عرصه مطرح می‌شود، بحث قاچاق کالا از مبادی رسمی است. واضح است که ورود کالاهای قاچاق توسط باندهای خاص بعضاً از طریق مبادی رسمی کشور و در سایه نبود نظارت و بازدید کامل بر کالاهای ورودی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، تا همین چند سال گذشته از عدم تجهیز گمرکات به فناوری‌های نوین همچون ایکس‌ری به عنوان یکی از عوامل آمار بالای قاچاق در ایران یاد می‌شد.

دستگاه بازرسی ایکس‌ری برای بررسی چمدان، بار و محموله‌های کوچک و بزرگ، کیف دستی و دیگر انواع بارها در ورودی فرودگاه‌، راه‌آهن، سازمان‌های امنیتی و برخی دیگر از سازمان‌ها به کار می‌رود. این دستگاه ضمن تصویربرداری به صورت x-ray  قادر است تمامی وسایل و مواد ممنوعه مانند مواد منفجره و مواد مخدر را به صورت دقیق و با امنیت بالا شناسایی کند. استفاده از دستگاه‌‎های ایکس‌ری در مبادی گمرکی و محورهای مواصلاتی جاده‌ای در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

مقام معظم رهبری در نخستین روز از فروردین ماه سال 96، در حرم مطهر رضوی در خصوص لزوم توسعه دستگاه‌های ایکس‌‎ری در مبادی ورودی فرمودند: «به بنده گزارش دادند که از فلان بندر -یک بندر مشخصی- در روز مثلاً 3 هزار تا 5 هزار کانتینر وارد کشور می‌شود. از مجموع این تعداد کانتینر، فقط ۱۵۰ کانتینر بازدید می‌شود! خب چرا؟ بقیه بازدید نمی‌شود و می‌آید ... باید جلوی اینها گرفته بشود؛ و می‌توانیم. من به رئیس‌جمهور محترم همین را گفتم و تذکر دادم که آن کسانی که صاحب‌نظر و مطلعند، گفتند که ما می‌توانیم وسایلی بیاوریم که همین کانتینر را بدون اینکه احتیاج به توقف داشته باشد، در حال عبور بازدید کند؛ خب این ابزار را به وجود بیاورند؛ اگر لازم است بخرند یا وارد کنند یا تولید کنند. ما می‌توانیم جلوی قاچاق را بگیریم.»

در همین رابطه، عبداله هندیانی، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: «ماده 6  قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هدف کاهش توقف‌ها و افزایش دقت در کنترل و بازرسی کالا، دو وزارتخانه اقتصاد و راه و شهرسازی را مکلف کرده است تا ضمن تجهیز مبادی ورودی و خروجی و مسیرهای حمل و نقل به امکانات فنی مناسب، کلیه فرآیندهای اسناد ورود، صدور، عبور، حمل و نقل و نظایر آن را الکترونیکی کنند.»

همچنین طبق بند ط ماده 3 قانون امور گمرکی، گمرک مکلف به استفاده از فناوری‌های نوین و تجهیز اماکن گمرکی به ابزارهای پیشرفته جهت افزایش و بهبود انجام تشریفات گمرکی شده است.

* نقش برجسته شهید فخری‌زاده در داخلی‌سازی ایکس‌ری

چندی پیش، مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک در گفت‌وگو با شبکه تهران درباره نقش شهید فخری زاده در داخلی‌سازی ایکس‌ری و همچنین لزوم توسعه این دستگاه‌ها در گمرکات و جاده‌ها اظهار داشت: «امروزه سازمان‌های کنترلی مثل گمرک در دنیا برای بازرسی‌های خود در حال گذار از پروتکل‌های محسوس و مزاحم به سمت بهره‌برداری از شیوه‌های نوین نامحسوس و غیرمزاحم مثل اسکنر و ایکس‌ری هستند.»

وی خاطر نشان کرد: «در طی این مدت شاهد بودم که همت بلند و مدیریت دانشمند شهید فخری زاده، با طراحی و ساخت انواع ایکس‌ری به ویژه ایکس‌ری کامیونی در سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، ایران را در زمره پنج کشور تولید ایکس‌ری در جهان قرار داد، به طوریکه این شهید توانست ایکس‌ری‌های بومی را در تراز تکنولوژی روز دنیا تولید کند.»

* هزینه صد میلیارد تومانی خرید ایکس‌ری خارجی

رئیس گمرک با بیان اینکه دستگاه‌های ایکس‌ری در سطح بالایی از فناوری و تکنولوژی قرار دارند، عنوان کرد: «با توجه به نرخ فعلی ارز تخمین زده می‌شود قیمت واردات یک دستگاه خارجی رقمی در حدود 100 میلیارد تومان هزینه در بر داشته باشد.»

میراشرفی با بیان اینکه در سال‌های گذشته گمرک برای ارتقای سطح کیفی عملکرد خود دستگاه‌های ایکس‌ری را از خارج خریداری می‌کرد، ادامه داد: «اما بلافاصله بعد از بازگشت تحریم‌ها برای خرید و تعویض قطعات این دستگاه‌ها با مشکل مواجه شدیم.»

* نظارت سازمان انرژی اتمی بر سلامت کامیون‌داران

حامد گودرزی رئیس نظارت بر فرآیندهای گمرکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  در خصوص مطرح شدن شایعاتی مبنی بر آسیب رساندن اشعه ایکس‌ری به بدن انسان مطرح شده‌ است، توضیح داد: تمامی دستگاه‌های ایکس‌ری قبل از بهره‌برداری باید از سازمان انرژی اتمی مجوزهای لازم را اخذ کنند و حتی دریافت این مجوزها بین 6 ماه تا یکسال به طول می‌انجامد، بنابراین تمامی ایکس‌ری‌های نصب شده در کشور با استانداردهای جهانی اشعه مطابقت دارد.

گودرزی گفت: بر اساس پروژه جدیدی که در حال اجراست، این امکان فراهم می‌شود تا به وسیله دوربین‌های نصب شده در محوطه دستگاه‌های ایکس‌ری، معین شود که یک کامیوندار در طول یکسال چندبار از این دستگاه‌ها عبور کرده است تا دوز مجاز اشعه دریافتی برای هر کامیوندار شفاف شود.

* ایکس‌ری ضامن رشد 20 درصدی جایگاه ایران در شاخص «تجارت فرامرزی»

گودرزی با اشاره به اینکه مجهز شدن محورهای مواصلاتی به ایکس‌ری رابطه مستقیمی با افزایش رتبه جهانی کشورها در شاخص بین المللی«تجارت فرامرزی» دارد، افزود: مواردی مثل افزایش سرعت عبور و مرور، کاهش توقف وسائل نقلیه در جاده‌ها و نیز کاهش ظن به قاچاق با بهبود جایگاه یک کشور در شاخص مهم تجارت فرامرزی مستقیما مرتبط است.

وی با بیان اینکه یکی از زیرشاخه‌های مهم تجارت فرامرزی مؤلفه لجستیک است و ایران در سال 2018، رتبه 64 لجستیک جهان را دارا بوده است، خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود توسعه نصب ایکس‌ری در محورهای مواصلاتی و گمرکات بتواند حداقل 30 درصد جایگاه ایران را در زیرشاخص لجستیک و 20درصد در شاخص کلی تجارت فرامرزی بهبود دهد.

* معرفی سامانه جدید نظارتی به نام ستاک

وی در ادامه به معرفی سامانه جدید نظارتی به نام ستاک «تجمیع اطلاعات کمک بازرسی» پرداخت و ادامه داد: این سامانه به تجمیع اطلاعات تمام دستگاه‌های ایکس‌ری، اسنکرها و دوربین‎های پلاک‌خوان سراسر کشور اقدام می‌کند و سپس با تبادل برخط با سامانه شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق» موضوع ماده 5 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به کشف و ضبط قاچاق کمک شایانی می‌کند.

رئیس نظارت بر فرآیندهای گمرکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه این سامانه تاکنون 80 درصد به صورت پایلوت پیاده‌سازی شده است، گفت: در سامانه ستاک فهرستی از پلاک‌های وسایل نقلیه مظنون به قاچاق ثبت می‌شود و بلافاصله به شکل آنلاین این اطلاعات در دسترس ضابطان قضایی قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز اقدامات بازرسی و قضایی لازم صورت پذیرد.

* واگذاری تولید ایکس‌ری به 8 شرکت دانش‌بنیان

گودرزی با بیان اینکه در گذشته، عمده این دستگاه‌ها از کشور چین وارد می‌شد، ادامه داد: علاوه بر اینکه این دستگاه‌ها پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسبی نداشتند، ارزبری زیادی هم به کشور تحمیل می‌کردند، اما در حال حاضر 8 شرکت دانش بنیان داخلی مسئول تولید دستگاه‌های ایکس‌ری هستند. این شرکت‌ها بدون آنکه هزینه‌ای به دولت تحمیل کنند، می‌توانند از محل اخذ عوارض مستقلاً درآمدزایی داشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    3 1
    مرگ بر آمری کاه و مرگ بر اسرابیل
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    حالا کدام داره اسکن میشه(اون تریلر یا کامیونت)هردو هم که درحال حرکت هستند!؟
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    این پیش بینی توسعه با وجود هشت شرکت تولید کننده داخلی دستگاه های ایکس ری تا چه زمانی بحد نصاب میرسد .؟ الحمدالله ابزار لجستیک فراهم است تا زیر ساخت های مولد ارتقای انواع خدمات بالا رود و از امکانات فراهم شده در تسهبل عبور و مرور سهل و امن جاده ای داخلی و ترانزیتی استفاده بهینه برد . و نقش ایران را در همین زمینه بالا برد .. امکانات رفاهی بین جاده ای توسط شرکت های خصوصی نیز بسیار مهم و اثرگذار است که حتما باید توسط دستگاه های مسئول پیگیری و ایجاد شود .. یعنی همه چیز با هم برای ایجاد رفاه و ایمنی و امنیت سفر لازم است و نیاز به متولیان خلاق و با پشتکار لازم با استفاده از ظرفیت های داخلی امکان پذیر است و حتما با بهره مندی از جاده های مناسب که مجهز به امکانات ذکر شده و دیگر ملزوماتی که خود دانا هستند باعث اشتهار نیک کشوری خواهد شد و در کنار ارتقای خود حتی با معرفی نمونه زمینه صدور محصولات و خدمات مهندسی بدیگر کشورها با شرکت در مناقصه های بین المللی ضمن معرفی توان ایران در عرصه جاده وسازی با دیگر امکانات ساخت داخل . به سالها استفاده مردم دیگر بلاد و دعای خیری بابت شهرت در کار خوب و اساسی . معرفی شخصیت کشور ایران اسلامی و اشتهار عالم گیر در تک تک محصولات و خدمات صادراتی بمرور زمان . آرزو و هدف و وظیفه همگانی هست
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    1 0
    ایکس ری نه برادر جان، پرتو ایکس
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    یادمون باشه انواع کارهای انجام گرفته که بسیار است و در اینگونه مواقع بخش کوچکی از زحمات و دستاوردها و خدماتی که شهید بسیار بزرگوار دکتر فخری زاده و سایر همکاران و همیاران داشتند رسانه ای میشود و نشان دهنده ورود ایشان به عرصه های بسبار مهم و اساسی و استراتژیک و اثرگذار برای رفع نیازمندی های صنعتی دفاعی بهداشتی که ضمن گران بودن . براحتی در اختیار ما قرار نمیدادند و حتی قطعات پشتیبان کننده هم بهمین منوال عمل میشد.اگر دستگاهی نیاز به قطعه میداشت ممکن بود ماه ها و یا سالها بلااستفاده میماند . اوائل شیوع ویروس کرونا اوضاع طوری بود که بین راه نیازمندی های خریداری شده بهداشتی را بسان راهزنان توسط مدعیان اخلاق دزدیده می شد و کشور ما با وجود تحریم بهانه داشتند که در کنار دارو امکانات پزشکی .درخواست نیازهای فوری ما را جواب ندهند . در همین موقع توسط ایشان که نشان داد که شجاعت و جسارت و علم او چقدر ارزشمند است و از ابتدا تا زمان شهادت اینگونه بوده که موجب عصبانیت دشمنان شده که او عامل رفع نگرانی و انواع نیازمندی ها و ارتقای بلند و شگرف در دستاورد ها بود ِ با تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده که بسیج شهرها از همین مواد استفاده بردند . دستگاه تب سنج گروهی و کیت تشخیص که چند کشور توانائی تولید آنرا داشتند در ماه های ابتدائی حاصل آمد . در حالیکه هیچ کدام از قبل تجربه و امکانی نبود . کشورهای پیشرفته و دارای امکانات ماندند . همین دستگاه های ایکس ری خود بسیار مهم است که بخشی از آنچه بود و رفت درمتن ذکر شده . همینطور در صنعت هسته ای . همین ساخت تولید انواع سانتریفیوژ . که قدرت مانور ایران را بالا برده . از دید متخصصین هم بسیار با اهمیت است که دستاوردی ارزشمند و استراتژیک است . همه این ها علم است . از عالمانی که متخصص متعهد و متقی و خستگی ناپذیر در فکر خدمت به کشور و انقلاب اسلامی ابران بوده و هستند که یکی از برجسته ترین سرآمدشان را دشمنان وطن و انقلاب با نامردی از ما گرفتند .. انشاالله دست پروردگان آن عالم شهید همانطور که حتما خود در این اندیشه بوده که افراد قابل را بار بیاره که پا جا پای او گذارند و راه و هدف او را ادامه دهند در ادامه مسبر با استفاده از تجارب شاهد دستاوردهای نوین و ارزشمند دیگر از این دست انشاءالله باشیم
  • جاوی IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    خداوند متعال ان بزرگ مرد را بیامرزد ولی اینجا ایران است اکنون که ایشان رفته این بزرگوار تجربه خود را به خاطر این روز به ۱۰۰۰نفر از ایران گفته است و این شهید عزیز راهش در عرصه های مختلف و متنوع تر ادامه دارد .....روحش شاد انسان بسیار بدون غروری بود همان چیزی که مردم را جذب خود نمیکند ولی ایشان با ان همه علم و ایثار هیچ غروری نداشت و .....روحش شاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس