کد خبر 1154163
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
ETF‌های بازارگردانی می‌شوند؟ / صندوق‌های قابل معامله نیازمند نقدینگی

برخلاف اصرارهای مسئولان بازار سرمایه بر امر بازارگردانی شاهدیم که در دو صندوق ETF اعم از پالایش یکم و دارایکم بازارگردانی به درستی صورت نمی‌گیرد.

به گزارش مشرق، شواهد و مستندات نشان از آن دارد که چند روزی است حال بورس خوب شده به طوری که شاخص کل به دلیل حمایت هایی که از جانب دولت، سازمان بورس و وزارت اقتصاد صورت گرفت  از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد به یک میلیون  و ۵۰۶ هزار واحدی رسید و البته ناگفته نماند که این رقم در روز گذشته با اندکی اُفت شاخص هم همراه بود.

بیشتر بخوانید:

ارزش روز سهام عدالت، دارایکم و پالایشی یکم +جدول

مهم ترین حمایتی که در این چند وقت مشاهده کردیم امر بازارگردانی بود به گونه ای  که  سازمان بورس و مجلس نیز به آن ورود کردند، در این بین شرکت هایی بودند که علارغم هشدارهای سازمان بورس برای بازار گردانی آن را انجام ندادند و اسامیشان جزء متخلفین به قوه قضایی فرستاده شد.

اما در این بین گویا سازمان بورس و دولت، صندوق های ETF را از یاد برده اند و به عملکرد آن‌ها نظارتی ندارند، به گونه ای که صندوق پالایش یکم و دارایکم بازارگردانی را به خوبی انجام نمی دهند!  

بازارگردانان در بازار سرمایه چه کمکی به سوددهی می کنند؟

پیمان حدادی  کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با میزان تاثیرگذاری بازارگردانان بر بازار سهام، گفت: اگر سهامی بازارگردان نداشته باشد میزان نقدینگی آن کاهش می یابد به علت آنکه نخستین بحث در بازارگردانی فقط در رابطه با سود و زیان نیست بلکه افزایش نقدشوندگی است.

بیشتر بخوانید:

نحوه عرضه صندوق های ETF‌ در سال آینده چگونه است؟

او افزود: در رابطه با صندوق‌ها، بازارگردانان علاوه بر وظیفه کنترل حجم نقدینگی باید قیمت صندوق را روی NAV نگهدارند، حال اگر بازارگردان نباشد، ممکن است قیمت صندوق نسبت به NAV افزایش یا کاهش یابد به همین منظور می توان به روزهای اولی که دارایکم قابل معامله شد و ارزش آن سهم بالاتر از "ارزش خالص دارایی" بود  اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازارگردانان نیازمند دو ابزار اعم از پول برای روزهایی که قیمت یک سهام کاهش پیدا می کند و صف فروش تشکیل می شود و دوم سهم برای زمان‌هایی که بازار سهام روند صعودی پیدا می کند.

بازار گردانان صندوق پالایش یکم نیاز به سرمایه دارند

حدادی بیان کرد: اکنون از آنجایی که صندوق پالایش یکم منفی است بازارگردانان برای سامان دادن به بازار سرمایه نیاز به سرمایه و نقدینگی دارند.

بیشتر بخوانید:

سهامداران عدالت درانتظار اقدام ناظران

او در رابطه با میزان تفاوت بازارگردانانی بازار سرمایه ایران به نسبت سایر بازار های جهان، گفت: اقدامی که اکنون سازمان بورس در رابطه با بازارگردانی انجام داده کار بسیار درستی است در گذشته بازار گردانی بیشتر در سهام های فرابورس صورت می گرفت، اما بازارگردانی تاثیر به سزایی بر بازار سرمایه می گذارد.

ناظران بازار با دقت امر بازارگردانی را رصد کنند

فرزین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان درباره میزان اثرگذاری بازارگردانی بر روند سهام های حاضر در بازار سرمایه، گفت: یکی از ارکان مورد نیاز در بازار سرمایه بازار گردان است، همچنین نکته ای که باید به آن اشاره کرد وظیفه ناظر به عنوان کسی که مجوز بازارگردان را صادر می کند باید بررسی های لازمه را در این رابطه انجام دهد.

شرکت ها حقِ شانه خالی کردن از امر بازارگردانی را ندارند

او افزود: هیچ صندوق یا شرکتی نمی تواند بگوید به علت اتمام منابع صندوق ما دیگر امر بازار گردانی را انجام نمی دهیم، صرف نظر کردن یا شانه خالی کردن از امر بازار گردانی تخلف است، به علت آنکه اکنون این قانون مصوب شده اگر شرکتی قصد انتشار سهامش را در بازار سرمایه دارد اول باید شخص یا نهادی را به عنوان بازار گردان معرفی کند.

این کارشناس بیان کرد: اگر بازارگردانی صورت نگیرد قطع به یقین ممکن است تبعاتی به دنبال خود بیاورد که به بازار سرمایه آسیب بزند و اعتمادی که بعد از گذشت دو ماه به وجود آمده را از بین ببرد.

آقا بزرگی در رابطه با اینکه آیا بازار سرمایه ما می تواند طی چند سال آینده در امر بازارگردانی همانند بازار های جهانی شود، تصریح کرد: قطع به یقین مسیری که سازمان در رابطه با این امر در پیش گرفته امیدوار کننده است، هرچه عمق بازار افزایش یابد به نفع سهامداران و بازار سرمایه خواهد بود.

چشم انداز معاملات بازار سرمایه به ویژه در صندوق قابل معامله (ETF) نشانگر آن است که؛ هنوز امر بازارگردانی در آن‌ها جدی گرفته نمی شود و شاید شنیده ها از عملکرد این صندوق ها هم خبر از اتمام دارایی هایشان برای بازارگردانی می دهد. یعنی به نوعی باید توجه ویژه تری به این صندوق ها که عموما سهام داران خُرد یعنی مردم جامعه در آن حضور دارند شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    4 0
    با نداشتن بازار گردان صندوق دارا یکم دیگه از ارزش افتاده تا کی ما باید ضرر کنیم
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      0 0
      تا وقتی که دولت کل پولهایت را بلوکه کند
  • ناشناس IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    1 0
    بازار گردان دنبال نوسان گیری هست وقتی حقوقی شپنا در محدوده حمایت با عرضه زیاد باعث اصلاح بیشتر سهم می‌شود سهمی که بخش قابل توجهی از پالایش یکم را شامل می‌شود چطور می توان انتظار سود از پالایش یکم را داشت عدم نظارت کافی باعث ضرر و آسیب سهام داران خرد می‌شود
  • زهرا IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    لطفا از دولت محترم در مورد بازرگردانی این دو صندوق دارا یکم‌ وپالایش پیگیری نمایید با کمال تشکر
  • زهرا IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    1 0
    دولت محترم با این بد عهدی ها و عملکردهای افتضاح در مورد دوصندوق عرضه شده فکر میکنید بازهم کسی حاضر به خرید دیگر عرضه ها باشند لطفا اول دارایکم و پالایش رو به سوددهی برسونید حالا شاید مردم دوباره بتونن به شما اعتماد کنن
  • مختاری IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    مگه ادم از یه سوراخ چند بار گزیده میشه،با بلایی که دولت داره سر دو صندوق دارا یکم و دوم میاره واقعا کسی پیدا میشه که برا خرید سومیش اقدام کنه،بیاین یبارم شده به قولی که به مردم میدین عمل کنین.
  • حسن IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    به نظر من نه به ATFبگوئیم تا دولت قدر مردم را بدونه چون توی دوتای قبلی که سرمان کلاه گذاشتند
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    و دولت دستور میده چرا خودش رعایت نمی کنه و برای دارا یکم و پالایش بکم بازارگردان نمی زار ه ! این حرکت رو احتمالا از بر جام آمریکایی یاد گرفته !فقط امتیاز بگیره و امتیاز نده! حالا پشت سر هم به روحانی ایراد بگیرید که بر جام نتیجه نداشته!
  • ناشناس IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    2 1
    با سلام از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه خواهش میکنم لطفاً پیگیر حقوقی های متخلف بازار سرمایه به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور باشند. باتشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس