کد خبر 115310
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷

دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخمگذار با بیان اینکه تعرفه 70 درصدی صادرات تخم مرغ غیرقانونی است، گفت: تعرفه صفر وارداتی از سوی 3 وزارتخانه جهاد کشاورزی، صنعت، و اقتصاد هنوز از سوی دبیرخانه هیئت دولت ابلاغ نشده است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، فرزاد طلاکش در نشست خبری بررسی مشکلات پرورش دهندگان مرغ تخمگذار اظهار داشت: در حال حاضر یک کیلوگرم تخم مرغ کمتر از 50 درصد قیمت تمام شده به قیمت 1300 تومان درب مرغداری عرضه می‌شود.

دبیر کل کانون سراسری انجمن‌‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ایران افزود: نزول به حداقل قیمت نه تنها به نفع مصرف کننده نیست بلکه آینده تاریکی را برای صنعت تخمگذاری کشور رقم می‌زند و با کاهش تولید شاهد افزایش قیمت در آینده خواهیم بود.

وی با انتقاد از سیاست‌های دولت در تنظیم قیمت بازار گفت: به‌رغم اینکه وزارت جهاد کشاورزی قیمت تمام شده تخم‌مرغ را 2600 تومان عنوان کرده فروش با 50 درصد زیر قیمت انگیزه تولید‌کنندگان را از بین برده بطوری که برخی از آنها اقدام به حذف گله‌های مرغ نموده‌اند.

طلاکش گفت: فروش به نصف قیمت تمام شده در حالی صورت می‌گیرد که ماهانه 15 هزار تن و در سال 100 هزار تن مازاد تولید تخم مرغ در کشور وجود دارد و مسئولان تنظیم بازار هیچ برنامه‌ای ندارند.

به گفته طلاکش در حال حاضر 70 درصد تعرفه برای صادرات تخم مرغ وضع شده در حالی که  30 درصد تعرفه واردات تخم‌مرغ است و به‌رغم اعلام اعمال تعرفه صفر صادرات از سوی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد هنوز از سوی دبیرخانه هیئت دولت ابلاغ نشده است.




دبیر کل کانون سراسری انجمن‌‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ایران همچنین تصریح کرد: وضع تعرفه برای صادرات تخم مرغ مغایر با برنامه پنجم توسعه و نظام بهره‌وری کشاورزی است. زیرا در همین قانون تاکید شده وضع تعرفه هرگونه صادرات برای مواد غیرنفتی غیرقانونی است.

وی گفت: ادامه این روند باعث انباشتگی تولید شده و به جهت اینکه این محصول قدرت انبارداری بیش از  2 ماه ندارد و از سویی تولیدکنندگان نقدینگی لازم برای انبارداری و برگشت پول طی ماه‌های آینده را ندارند برخی با سوءاستفاده محصول آنها را به کمترین قیمت می‌خرند.

طلاکش همچنین با انتقاد از سیاست‌های دولت افزود: دولت رویه ثابت و حمایتگرانه از تولید ندارند زمانی که قیمت در بازار بالا می‌رود سعی می‌کنند قیمت دستوری اجرا کنند و زمانی که قیمت بازار به حداقل می‌رسد تولید کننده را به حال خود رها می‌کنند.

وی در تشریح دلایل این موضع از سوی دولت گفت: بیشتر نگران افکار عمومی هستند تا تولیدکننده و سعی می‌کنند سیاستهای خود را طوری اتخاذ کنند که کمترین فشار را از سوی افکار عمومی دریافت کنند.

وی با عنوان برخی بی‌توجهی‌ها از سوی برنامه‌ریزان گفت: قیمت نهاده‌ها بویژه خوراک طیور به صورت سرسام‌آوری بالا رفته و تولیدکنندگان مجبورند 70 الی 80 درصد بالاتر از قیمت سال 90 خریداری کنند و در مقابل محصول خود را 50 درصد زیر قیمت بفروشند.

طلاکش ادامه داد: با این شرایط تولیدکنندگان تمام تلاش خود را به کار گرفتند و هم اکنون 100 هزار تن مازاد تولید وجود دارد اما دولت برنامه‌ای برای صادرات و تنظیم بازار ندارد.

وی افزود: با اینکه قیمت فروش از سوی تولیدکننده کیلویی 1300 تومان است اما قیمت آن در بازار شانه‌ای بیش از 5 هزار تومان است و مفهوم آن سلطه واسطه‌ها به این بازار است و دولت اقدامی برای کوتاه کردن دست دلالان نمی‌کند.

دبیر کل کانون سراسری انجمن‌‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ایران همچنین افزود: با تمام مشکلات سیاست‌های وارداتی نیز نامناسب است اخیرا با صدور مجوز واردات تخم‌مرغ از کشور هندوستان بازار داخل را به هم ریخته‌اند اگرچه شاید به صورت مقطعی با کاهش تولید در اثر شیوع آنفلوانزای مرغی این واردات ضرورت داشت اما عدم برنامه‌ریزی برای چگونگی واردات بازار کنونی را تحت تاثیر قرار داده است.



وی افزود: اخیرا شرکت رسالت‌گستر قم با گرفتن مجوز واردات 2 هزار تن تخم مرغ تنها 500 تن وارد کرد و 1500 تن آن را می‌تواند وارد کند. در حالی که همین الان ماهانه 15 هزار تن مازاد تخم‌مرغ در کشور وجود دارد و اگر دولت جلوی این مجوزهای قبلی را نگیرد دردسرساز خواهد شد.

طلاکش با ارائه راهکار برای فائق آمدن به مشکلات کنونی تخم‌مرغ گفت: در گام نخست باید تعرفه 70 درصدی صادرات حذف شود. همچنین به تولیدکنندگان نقدینگی لازم در قالب تسهیلات و یا  یارانه تولید هدفمندی یارانه‌‌ها ارائه شود. همچنین دولت قیمت تمام شده تخم‌مرغ را بپذیرد و سود منطقی برای تولید‌کننده در نظر بگیرد.

طلاکش در پایان تصریح کرد: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و تعزیرات به صورت انفعالی عمل کنند و خودشان را به خواب بزنند و ستاد تنظیم بازار نیز دستوری عمل کند کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار برخورد وظیفه می‌داند علیه بخشنامه‌های صادره ادعای حقوقی بکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس