اعتراضات سراسری در فرانسه علیه خشونت پلیس/صدها تن بازداشت و مجروح شدند+فیلم

تظاهرات علیه خشونت پلیس در شهرهای مختلف فرانسه به صحنه‌ درگیری میان نیروهای پلیس با معترضان تبدیل شد.

به گزارش مشرق به نقل از دویچه وله، تظاهرات علیه "بی‌عدالتی اجتماعی" و "خشونت پلیس" امروز شنبه ۱۵ آذر (۵ دسامبر) در ده‌ها شهر فرانسه برگزار شد.

این تظاهرات در پاریس به درگیری شدید میان معترضان و پلیس انجامید و چندین خودرو توسط معترضان به آتش کشیده شد. پلیس برای مقابله با معترضان از گار اشک‌آور استفاده کرد.  

خبرگزاری فرانسه نوشته است، در تظاهرات بعد از روز شنبه پاریس ده‌ها هزار نفر شرکت داشتند که در میان آنها طرفداران جنش "جلیقه‌زردها" نیز حضور داشتند. "همگان از پلیس متنفرند" از جمله شعارهای معترضان بود.

تظاهرات ابتدا آرام بود اما به سرعت به خشونت کشیده شد و برخی از معترضان در مسیر حرکت خود خودروها را به آتش کشیدند و شیشه‌های فروشگاه‌ها و بانک‌ها را شکستند.

کاربران فضای مجازی اعلام کردند طی این تظاهرات ها شمار زیادی از تظاهرات کنندگان مجروح و بازداشت شده اند.

در کل حدود ۱۰۰ تجمع برای روز شنبه در سراسر فرانسه برنامه‌ریزی شده بود. فراخوان این تجمع‌ها از سوی سندیکاها در اعتراض علیه بی‌عدالتی اجتماعی صادر شده بود، اما بسیاری از مخالفان لایحه قانون "امنیت فراگیر" نیز به تجمع‌ها و تظاهرات‌ها پیوستند.

ماده ۲۴ قانون "امنیت فراگیر" که در مجلس ملی فرانسه تصویب شده، انتشار تصاویر نیروهای پلیس را جرم دانسته و برای آن جریمه نقدی و مجازات زندان در نظر گرفته است.

این قانون منتظر تصویب در مجلس سنای فرانسه است. پس از تایید سنا، جنبه اجرایی پیدا خواهد کرد.

نهادهای مدنی، رسانه‌ها و اتحادیه‌های روزنامه‌نگاران فرانسه نگران آنند که ماده ۲۴ قانون "امنیت فراگیر"، به آزادی مطبوعات لطمه زده و مانع افشای خشونت پلیس و مجازات آنها شود.

منتقدان این قانون می‌گویند اگر از خشونت پلیس فیلمبرداری و در اینترنت منتشر نمی‌شد، بسیاری از موارد خشونت پلیس بدون مجازات می‌ماند. تازه‌ترین نمونه چنین مواردی، ضرب‌و شتم یک شهروند سیاه‌پوست توسط پلیس فرانسه بود که تصاویر آن بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه این تصاویر را  باعث "شرمندگی" دانست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس