به گزارش مشرق، حسن رحیم پور ازغدی در پنجمین بخش از یادداشت‌های شهدای ترورهای هسته‌ای، به نمونه جدیدتری از توجهات متفکرانه و پرسشگرانه شهید فخری زاده در فلسفه فیزیک و نسبت آن با متافیزیک پرداخته است :

 سردار محسن، شاگردانش را توجه می‌داد که با نگاه تحلیلی، پرسشگرانه و غیرمقلدانه به سیر تاریخ فیزیک بنگرند و حساس باشند که مثلا چگونه فیزیک‌دانان از پنج نیروی "مغناطیسی" ، "الکتریکی"، "هسته‌ای"، "گرانشی" و "ضعیف" به سه نیرو رسیدند؟ به تلاش امثال ماکسول، فارادی و... احترام میگذارد اما پژوهشگر فیزیک را فرا می‌خواند که دوباره و سه باره بیاندیشند چه شد که دو نیروی الکتریکی و مغناطیس به هم پیوست و "الکترو مغناطیس" با چه توجیهی پدید آمد؟ چرا انیشتین کوشید همه نیروها را به منشاء واحد بازگرداند و چرا موفق نشد؟ تا دهه‌های اخیر که عبدالسلام و واینبرگ، نیروی ضعیف را به الکترومغناطیس پیوند دادند و جایزه نوبل به کشف "الکترو ضعیف" به عنوان نیروی سوم داده شد.

استاد شهید، برادر فخری‌زاده در نامه‌ به یکی از شاگردانش می‌نویسد این تحلیل، مبتنی بر تفکیک میان مفهوم نیرو و انرژی است. "نیرو"، مفهوم فعلیت یافته‌ی "انرژی" است به ضمیمه همان فرض که انرژی کل جهان ثابت باشد و ماده هم انرژی قلمداد شود، از منظر مادی، جهان فقط انرژی است و انرژی، کاملا به هم پیوسته و دقت کن که این نکته بسیار دقیق است. شاید فعلا نباید می‌گفتم ولی نگران یک سردرگمی برای تو بودم و در آینده یکی از مطالب کلیدی که روی آن  بحول الله و قوته کار خواهم کرد و منتظر پرسش‌های تعیین کننده و تازه‌ای است، همین مطلب است.

 و اما آن فیزیکدان عارف مسلک مجاهد درخصوص نقطه یانقاط وصل یافصل " فیزیک" و"متافیزیک" ، تئوری‌های متنوعی را قابل بررسی میدانست. در دهه۶۰ در جبهه کردستان، هم میجنگید و هم برای همرزمانش، نشست "حافظ خوانی" داشت، انس همزمان با شعر و با فیزیک ، طرفه بود. در مورد خداوند، معتقد به ضعف ذاتی، نه تنها در زبان فیزیک، بلکه در دستگاه زبان متافیزیک های بشری و غیر وحیانی بود. میگفت منطقا بایدبه زبان خود خداوندو پیام‌آورانش و سخنگویان و مفسرانش ائمه معصومین(ع) متوسل شد. خداوند از ذرات تشکیل نشده که هر ذره آن در موجودی از موجودات عالم باشد. شیفته مرزبندی امیرالمومنین ع  در نفی "مباینت" و"ممازجت" اشیا با خداوند و معتقدبه امکان تاثیرگذاری چنین مفاهیمی نه فقط در "علم متافیزیک" بلکه در پایه های بنیادین فیزیک اشیا بود. گرچه خداوند همه جا با همه وجود، حاضر و ناظر است و جا، مکان و حرکت ندارد تا موضوع فیزیک باشد.

خداوند در مورد صفات خود تعبیراتی ویژه و توقیفی اما قابل تعقل و قابل شهود دارد. جبروت او همه چیز را پر کرده، علم او به همه چیز تعلق دارد. به انسان، نزدیک تر از خود او به خودش، و از رگ گردنش است، دیده نخواهدشد اما دور نیست. اوبما نزدیک است وما از او دور! واین (دوری درعین نزدیکی)، چه دامنه مفهومی در نسبت‌های هستی با ما دارد؟ و فیزیک چه نقشی در معرفه الله میتواند داشته باشد؟ او که در گوش روح ما مدام نجوا میکند آنگاه که بندگان من، هر کس، هر وقت، هر جا مرا بخوانند،  بگو من بسیار نزدیک هستم، نه کنارشان، بلکه "با ایشان" ( معهم) هستم، صدایشان را می‌شنوم و دعایشان را اجابت می‌کنم ....و چنین بود که دعای حاج محسن، شنیده شد، اجابت شد، شهید شد و....با پیکری خونین به دیدار (خدای متافیزیک و فیزیک هستی) رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    25 9
    شهدا چراغ های هدایت و حجت خداوند در زمان فتنه ها م مشکلاتند.
  • سید.محمد.مسعود.گلمحمدی. IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 8
    از.قدیم.اندیشه.خدا.پرستی.وبی.خدایی.بود.امروز.یک.سری.روشن.فکر.نما.میگویند. خدا.نیست.همان.جور.که.یک.زمام. در.ایران.هییت. گری. مد.شددر.آمریکا. هییپی.ها.مخالف.جنگ.بودند.جنگ.ویتنام.حالامیگوییند.خدا.نیست.مین. از.نطر.علمی.خوب.از.نظرف. علمی.تاریکی.وجود.ندارد.چون.نور.بیایید.تاریکی.میرود.از.نظرف. علمی.سرما.هم.وجود.ندارد.جای.سرد.بخاری.روشن.شود.پس.نبود.کرما.سرما.هست.پس.بیخدایان.برند.درقبال. جنوب.لخت.راه.بروند.چون.از.نظرف. علمی.سرما.نیست..
  • علیرضا IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    4 4
    بعضی قسمتهاش تاحدودی قابل فهم بود اما بعضی دیگر خیلی نیاز به تفکرداره بهر حال ممنونیم که مارو به فکرواداشت
  • سعید IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    5 7
    استاد ممنونیم که شما هم به فیزیک علاقمند هستید،فیزیکدان به معنای غربی آن مثل کودکیست که کنار ساحل با ماسه ها بازی میکند واز مراحل تشکیل ماسه و کاربردهای آن غافلست.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    5 3
    راهت ادامه دارد ای عزیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس