به گزارش مشرق، دکتر سراج، کارشناس مسائل راهبردی در کانال تلگرامی خود نوشت: پس از مرگ شاه سلیمان، از بین حسین میرزا نماد بی‌عملی و انفعال و میرزا مرتضی نماد تعالی و افتخار، گزینه اول انتخاب شد و با انتصاب وی به عنوان نهمین پادشاه صفوی، مسیر تاریخ به سوی هرج و مرج در کشور سوق پیدا کرد.

جلوس حسین میرزای ضعیف النفس بر تخت شاهی و احاطه وی توسط مشاوران و وزیران بی‌کفایت، باعث به هم ریختگی اوضاع داخلی کشور شد و ایران در هرج و مرج فرو رفت؛ به صورتی که «ازبکان» و «ابدالی‌های افغان» از خراسان و کرمان سر در آوردند و «لزگی‌ها» پایتخت شیروان را تصرف کردند.

انتخاب شاهی ترسو و بهم ریختگی اوضاع داخلی ایران، بیگانگان را از نابسامانی کشور و ضعف صفویه آگاه ساخت و امیراتوری روسیه به رهبری «پطر کبیر» در شمال، «سلطان محمد عثمانی» در غرب و کشورهای استعمارگر اروپایی از جمله انگلیس را در جنوب به طمع وا داشت. در میان شورش‌های داخلی، طغیان «محمود افغان»، خانمان برانداز شد. وی که با پادشاه و امرائی بی‌اراده، مقهور و سست عنصر روبرو بود؛ پس از فتح کرمان با یست و پنج هزار جنگجوی افغان، به سوی اصفهان حرکت کرد. شاه سلطان حسین خواست او را با پانزده هزار تومان منصرف کند، اما محمود افغان پیشنهاد شاه بزدل را نپذیرفت.

محمود پس از تسخیر «فرح‌آباد» و «جلفا» اصفهان را محاصر کرد. مردم اصفهان علی‌رغم اینکه دچار قحطی و مرگ و میر شده بودند گروهی از قشون افغان را کشتند و شاه و درباره را نیز به جنگ ترغیب کردند. اما وزیران خود فروخته که وعده مقام و منصب دریافت کرده بودند مانع از مقابله با قشون افغان‌ها شدند و حتی یکی از امیرانی که از خود رشادت نشان داده بود را نیز مسموم کردند. سرانجام و در حالی که هفت ماه از محاصر اصفهان می‌گذشت؛ شاه سلطان حسین ذلیلانه به اردوی محمود افغان رفت و وی را به عنوان فرزند خود خطاب کرد. سپس با دست خود تاج سلطنت را از سر برداشت و بر سر محمود افغان نهاد. فردای آن روز محمود با قشون خود وارد اصفهان شد و شهر را به تصرف در آورد و بر اریکه سلطنت صفوی جلوس کرد. دو سال پس از تحویل حکومت به محمود افغان، وی در یک روز تمام شاهزادگان صفوی را سر برید و شاه سلطان حسین نیز نظاره‌گر این صحنه بود.

باید از تاریخ عبرت گرفت؛ شاه سلطان حسین‌های بی‌عمل، ترسو و اشرافی باعث بی‌ثباتی، ناامنی و زیاده‌خواهی روزافزون دشمنان خواهند شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید خطیبی IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    15 0
    واقعیتی را گفتی که در دوره خاتمی مانند چراغ لیزری در چشمان ما قرار دارد.
  • کیانی IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    9 0
    خوس به حال اصلاحات و بنفش امید/ خخخخ
  • سرباز IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    5 0
    ان شاء الله یک نادری هم دوباره پیدا خواهد شد
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    4 0
    شاه سلطان حسین‌ها= دیوث های سیاسی
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 0
    غربزدگی اساس همه بدبختی های ایران در 150 سال گذشته است .متاسفانه امروز صدا ی نحس میرزا اقاخان کرمانی و میرزا ملکم خان ماسونی و تقی زاده و فروغی و... از حلقوم فرقه منحط اصلاح طلبان بیرون میاید . ماموریت این افراد در بیش از یک قرن گذشته مقابله با هویت دینی و استقلال کشور و پیشرفت و رشد معنویت و عدالت در این مرز و بوم بوده و هست . لیبرالیسم در چهل سال گذشته ترمز اهداف متعالی نظام اسلامی است .
  • حسين DE ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    4 0
    ترجمه متن :حسن روحانى نماد شاه سلطان حسين است.
  • FR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    4 0
    ننگ بر وطن فروشانی که در طول تاریخ با خیانت وبزدلی ویا طمع مانع تعالی و استقلال کشور شده اند....
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    3 0
    این قانون لیبرالهای وطن فروش است که مردم را با قیمت مرغ و تخم مرغ و شکر و غیرو سرگرم می کنند تا خیانت امثال شاه سلطان حسین ها و سازش آنها با دشمنان فراموش شود و یا دیده نشود . وبعد هم می گویند مردم دید ید ما دلاز را پایین اوردیم ( از 30 هزار تومان به 26 هزار تومان ) - مردم بیچاره را به مرگ می گیرند تا به تب راضی شوند - روزی مردم خوشحال بودند که دلار می شود هزار تومان ، الان همین مردم به دلار 20 هزار تومانی هم راضی اند و شادند - البته این گرانی ها برای طیف خود فروخته لیبرال در کشور نیست چون اغلب اینها خود یا دلال ارزو دلارند و یا واردکننده مواد مورد نیاز و ضروری کشور و کلا بگونه ای نقاط حساس کشور را بدست گرفته اند . بدون اینکه تولید کنند و منفعتی به کشور برسانند دلال بازی و بورس بازی و سوداگری را رشد می دهند و ضربه به تولید و دانش افزایی در کشور می زنند - جراید و روزنامه ها و خبر گزاریها و فضای مجازی را با پول کنترل می کنند و ذهن مردم را از واقعیات جامعه دور می سازند . افراد و شخصیتها و نهادهای مردمی را که کانون درج حقایق وصدای مردمند با تهمت و هزار و یک انگ تخریب می کنند . حال ای مردم خودتان باید انتخاب کنید - شاه سلطان حسین ها و یا انقلابی ها ؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس