کد خبر 1150438
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
مزایای نمایشگاه فیزیکی کتاب از نظر مدیر نشر قو

مدیر نشر قو که از سال 71 وارد حوزه نشر شده معتقد است: نمایشگاه کتاب باید تخصصی باشد، به گونه‌ای که در آن ویراستاران، ناشران، تصویرگران و نویسندگان حضور داشته باشند.

به گزارش مشرق، قدرت‌الله نیک‌بخت سال ۱۳۷۱، به‌دلیل حرفه و اشتغال فرهنگی که در آن سال‌ها داشت به حوزه نشر وارد شد و فعالیت خود را آغاز کرد. در آغاز، امتیاز نشر و فعالیت در شیراز و پس از چند سال، به تهران منتقل شد و نشر «قو» فعالیت خود را آغاز کرد.

از همان ابتدای تأسیس، همه ساله در نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور فعال داشت. البته در سال‌هایی که نمایشگاه به مصلا منتقل شد، به‌دلیل اعتراض به این جابه‌جایی دو سال شرکت نکرد.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی فارس با این ناشر است.

* در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنید و چند اثر تاکنون منتشر کرده‌اید؟

حوزه فعالیت‌ نشر قو، به صورت تخصصی حوزه کودک و نوجوان است. اما چند سالی است که در حوزه ادبیات داستانی رمان و داستان کوتاه خصوصاً تألیف، به صورت حرفه‌ای وارد شده‌ایم. تا امروز بالغ بر ۳۷۰ اثر منتشر و وارد بازار کرده‌ایم. اکثر کارهای منتشرشده آثار تألیفی هستند و درصدی هم به کارهای ترجمه اختصاص دارد.

* آثار مهم و کارویژه نشر قو در سال ۹۹ چیست؟

یکی از آثار مهم و پرفروش ما، کتاب «قلندر و قلعه» است که با زبان روایت، به زندگی شیخ شهاب‌الدین سهروردی پرداخته و از آن استقبال خوبی شده است. این کتاب امسال تجدید چاپ شد و به چاپ نوزدهم رسید. موضوع این اثر در حوزه ادبیات عرفانی و زندگی‌نامه است. کتاب دیگری در همین موضوع و از نویسنده کتاب «قلندر و قلعه»، دکتر سیدیحیی یثربی در مرحله آماده‌سازی است و به زودی روانه بازار خواهد شد. این اثر «مطرب عشق» نام دارد و با قلمی شیوا و داستانی زندگی «رابعه عدویه»، اولین زنی که در وادی عرفان قدم گذاشته و کشف‌هایی در حوزه عرفان داشته را به تصویر کشیده است.

 مجموعه‌ای ارزشمند از داستان کوتاه برای نوجوانان تدارک دیده‌ایم با عنوان «قصه ‌قو» که به صورت فصلنامه منتشر خواهد شد. این مجموعه به‌دلیل خلأ موجود در حوزه داستان کوتاه در بازار برای نوجوانان تهیه شده و تقریباً ۱۰ مجموعه از آن آماده شده است. اولین شماره این مجموعه با عنوان «پسری با چشمان آبی براق» در پاییز روانه بازار خواهد شد. در این مجموعه آثاری از پیش‌کسوتان و نوقلمان یک‌جا گردآوری شده است.

* گویا در حوزه بزرگسال هم رمان منتشر کرده‌اید.

در حوزه ادبیات داستانی بزرگسال امسال چهار اثر منتشر شده است. یک رمان بزرگسال با نام «مشیانک» هم به تازگی روانه بازار شده است. مجموعه پنج جلدی «یک اژدهای امروزی» به قلم مرجان ظریفی و با تصویرسازی‌های زیبای مجید صابری‌نژاد در مرحله آماده‌سازی است و تا پایان سال منتشر خواهد شد. «مثنوی جوان» و «آتا یعنی پدر» برای نوجوانان و «غولی بالای ابرها» برای کودکان آثاری است که به تازگی روانه بازار کتاب شده است.

* کاغذ را برای انتشار آثار چطور تهیه می‌کنید؟

 به نظرم این مسئله بسیار خوب مدیریت شده است. برای هر کتاب در سامانه تقاضا داده‌ایم و کاغذ را در اختیارمان گذاشته‌اند. کتاب کودک و خردسال باید کاغذ گلاسه منتشر شود. از این رو بهتر است برای تأمین این کاغذ در حوزه نشر کودک تمهیداتی اندیشیده شود.

* آیا نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند خلأ نمایشگاه بین‌المللی کتاب را پر کند؟

به نظر من نمایشگاه مجازی نمی‌تواند این خلأ نمایشگاه مرسوم هرساله را پر کند. شاید فروش مجازی توانسته باشد خلأ فروش کتاب را به خصوص در دوران شیوع کرونا به نوعی جبران کند؛ اما نمایشگاه مجازی نه! یکی از ویژگی‌های نمایشگاه در این است که مخاطب با تنوع کتاب‌ها به‌طور ملموس روبه‌رو می‌شود و می‌تواند فیزیک کتاب را در دست بگیرد و کتاب را ببیند، ورق بزند و انتخاب کند. در نمایشگاه‌های کتاب، مخاطب و البته مخاطب‌های حرفه‌ای کتابخوان دوست دارند دیگر آثار ناشر را هم ببینند. البته مخاطب غیرحرفه‌ای هم دوست دارد در نمایشگاه کتاب همچون نمایشگاه‌های خرید فصلی حضور پیدا کند و کتاب‌هایی را بخرد که اسم یا موضوع آن او را جذب می‌کند. بارها گفته شده این شکل از نمایشگاهی که ما در این سال‌ها برگزار کرده‌ایم و کاملاً هم جا افتاده است، مطابق با نمایشگاه‌های مطلوب کتاب نیست. نواقصی دارد که باید جبران و تدارک شود یا یک نمایشگاه مستقل تخصصی در کنارش داشته باشد.

اساساً نمایشگاه باید این‌طور باشد که آدم‌های متخصص و مخاطبان خاص بیایند آثار جدید از همه جنبه‌ها را ببینند. حتی ممکن است خرید هم نکنند و فقط مطلع شوند که چه آثار جدیدی در حوزه نشر منتشر شده یا چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. ما به یک نمایشگاه تخصصی و حضور این‌چنینی با حضور ویراستاران و ناشران و تصویرگران، نویسندگان و ... نیاز داریم. من معتقدم نمایشگاه مجازی نمی‌تواند به این اهداف دست پیدا کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    خوشگل بوده یک عکس حنازده رو سه بار کار کردین؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس