به گزارش مشرق، محمد رستم‌پور، فعال رسانه‌ای درباره انتقام ترور شهید فخری‌زاده در کانال تلگرامی خود نوشت: ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند گمنام هسته‌ای و برجسته دفاعی که به تعبیر فرزندش، حاصل یک جنگ تمام‌عیار بود، خشم و بغض گروه‌های مختلفی از مردم را در پی داشت.

درست مثل فردای شهادت حاج قاسم سلیمانی، احساسات گوناگون و چه بسا متناقض در بیان‌ها، کلمات، تصاویر و چه بسا اشک‌ها و ناله‌ها ابراز شد. بعضی‌ها از انتقام سخت سخن گفتند و برخی‌ انتقام را براساس اتفاقات و رویدادهای پس از موشک‌باران پایگاه آمریکایی عین‌الاسد به اما و اگر کشاندند. در چنین معضلی که اندوه و خشم به هم می‌آمیزند، شفقت و تسکین و همدلی ملّی نیاز است تا این بغض و زخم رسوب نکند و به سرخوردگی و یأس می‌انجامد که اثرات و تبعات زیان‌باری دارد.

برای مقابله مبتکرانه با چنین وضعیتی، لازم است مسؤولان امنیتی و حتی مدیران رسانه‌ای به دور از هر گونه لفاظی و شاعرانگی، واقعیت‌های صحنه نبرد را به بیانی شیوا و مدبرانه برای افکار عمومی تبیین کنند و بگویند و بنویسند انتقام سخت و مجازات قطعی یا خنثی‌سازی زمینه‌های نفوذ و اخلال که به حذف فیزیکی چنین چهره‌ مؤثر و ممتازی انجامیده، چه باید کرد.

توقف در کلیات و اشاره مبهم به رخدادها و استفاده از ادبیات غیرمتناسب با جنگ‌های نوین، نه تنها اعتماد عمومی را که به واسطه وضعیت دشوار اقتصادی ضعیف شده، هدف می‌گیرد، بلکه دشمن را در طراحی و اجرای اقدامات بعدی با پیوست رسانه‌ای مبتنی بر فاصله اجتماعی حکومت و مردم، راغب و امیدوار می‌سازد.

وضع پیش آمده با روزهای پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی یک تفاوت عمده دارد. آن روزها مطالبه انتقام براساس یک اعتماد مستحکم به نیروهای نظامی و امنیتی شکل گرفت و این روزها بیش و پیش از خشم، اندوه و غم است که بروز می‌یابد. اتفاقات تلخ پس از شهادت سردار سلیمانی یعنی سرنگونی هواپیمای اوکراینی و تفسیر صوری بودن انتقام در موشک‌باران عین‌الاسد و البته فشار اقتصادی و احساس درماندگی ناشی از شیوع ویروس کرونا، سبب شده انتقام ترور شهید فخری‌زاده بیش از آنکه برای بازدارندگی امنیتی اهمیت داشته باشد، کارکرد یک تسکین عمومی و بازیابی اعتماد ملّی را ایفا کند. بدا به حال امنیت اجتماع‌محوری که از پشتوانه مردمی خالی شود.

با این نگاه، عملیاتی باید تعریف شود که هم بازدارندگی امنیتی ایجاد کند و هم تسکینی اجتماعی در پی داشته باشد. بازدارندگی سه استراتژی اساسی دارد: انکار که تاکنون خط اصلی بیشتر عملیات‌های نفوذ بوده، تلافی که دشواری طراحی دارد و مهم‌ترین عنصرش، تدریج است که تسکین را به تأخیر می‌اندازد. و البته استراتژی نوینی که به جای هدف گرفتن دولت‌ها، افراد را هدف می‌گیرد و سایه به سایه با عامل و آمر ترور یا عملیات نفوذ حرکت می‌کند و از اینکه از خود رد پا بگذارد، ابایی ندارد. در وضعیت کنونی، استراتژی سوم که به استراتژی پدرخوانده مشهور است، در عملیات‌های سایبری به کار گرفته می‌شود. پیش از هر انتقامی، باید پتانسیل‌ها را دید و مبتنی بر آنها راهبردها را روی میز آورد.

در بحران‌ها باید به ذخایر توجه کرد و نمی‌توان در کوتاه‌مدت دارایی ساخت. دارایی‌های موجود در وضع کنونی عبارتند از توان موشکی، نیروهای وفادار مقاومت در سطح منطقه و البته پیگیری حقوقی تعهدات هسته‌ای و کاهش تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که براساس نظر برخی سیاسیون، افشاگر نخست ارتباطات و رفت و آمدهای شهید فخری‌زاده است. غیر از این سه، حملات سایبری را نیز باید در نظر گرفت که البته به دلیل غیرمحسوس بودن برای افکار عمومی، چندان نباید بدان تکیه کرد.

از آنجا که نه در خرابکاری نطنز و نه در ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده، سرنخ‌هایی از عملیات رژیم صهیونیستی موجود نیست و هیچ تصریح یا پذیرش مسؤولیتی از ناحیه این رژیم وجود ندارد، نمی‌توان به صورت رسمی پاسخ داد و البته نمی‌توان از توان موشکی نیز بهره گرفت. اینجاست که تنها گزینه ممکن، حداقلی و البته مفید برای تحقق هر دو هدف، استفاده از نیروهای نیابتی وفادار مقاومت در عراق، لبنان و به ویژه یمن است. به دلیل احتمال قوی دخالت امارات در نقشه ترور شهید فخری‌زاده و حضور خائنانه در ائتلاف ظالمانه علیه این کشور فقیر اما مقاوم و صبور، می‌توان روی مجاهدان مخلص یمنی حساب ویژه‌ای باز کرد. با این همه، بازدارندگی با یک عملیات و به یک شکل پدید نمی‌آید و البته هیچ مقام نظامی و حتی چهره علمی نیست که حذف او با فقدان دردناک شهید فخری‌زاده برابری کند. در نتیجه نه این ترور، آخرین عملیات نفوذ خواهد بود و نه حمله احتمالی و مرگبار به امارات یا رژیم صهیونیستی آخرین معامله ایران با این دو بازیگر شرور در منطقه غرب آسیا خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    22 14
    همین کم بود که یک فعال رسانه ای برای مملکت تصمیم بگیرد و تعیین تکلیف کند.
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      20 3
      ببخشید. می گوییم اصلاح طلبان زبان دنیا بلد مدیریت بلد تحریم بردار عزت طلب وطن پرست برای مملکت تعیین تکلیف کنند. بلکه از خانه های 25 متری و پراید 100 تومانی و تخم مرغ نایاب رهایی یابیم! :/
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      4 1
      ما باید از قبل در اسرائیل نفوذی داشته باشیم تا هر وقت غلطی کرد فرداش اقدام و ضربه متقابل را نوش جانش کند نه اینکه بشینیم بیاد اپنهایمر ما رو شهید کنه تازه به فکر جواب بیو افتیم اونم وقتی که دشمن هوشیار کامل است و ضربه زدن بهش سخته.
    • مهدی IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      1 2
      سلام در مورد سخن نفر سوم: شما از کجا می دونی که توی اسرائیل نفوذی نداریم؟!
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    25 2
    چی میگی بابا؟ کل دنیا میدونن کار اسراییل بوده خودشونم تقریبا اعتراف کردن اصلا نیازی به اعتراف نیست جز اسراییل کی میتونه چنین کاری بکنه بنظرم در کوتاه مدت باید عملیات سنگین نظامی انجام بدیم و دراز مدت عملیاتی مشابه خود اسراییلیا
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      5 2
      لازم نیست موشک بزنیم ولی می تونیم با کشتن سران رژیم اشغالگر قدس بدون اینکه مسئولیت آن را قبول کنیم انتقام بگیریم چون در این صورت طرف مقابل هم می فهمه که هزینه حمله به ما بالاست هر چند از این دولت آبی گرم نمیشه
  • عمار IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    27 3
    من نمی دونم چرا هر اتفاقی که تو حوزه امنیتی می افته همش چشممون دنبال نیروهای مقاومت هستش،درسته که در یک جبهه هستیم ولی دلیل نمیشه همش توقع داشت اونها جای ما انتقام بگیرم با اون منابع محدود شوش. به راحتی میشه ما خودمون اقدام بکنیم جوری که دست مون هم آلوده نشه. وقتی که به راحتی در تهران عملیات انجام میشه تنها پاسخ انجام عملیات تو مناطق سرزمینی اونهاست و توسط خود ما، بالاتر از سیاهی که رنگی نیست جهنم هر چیزی الان آبروی ما رو زدن نه یک دانشمند رو.
  • CA ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    29 2
    بهترین انتقام از صهیونیستها ونوکران داخلی و خارجی دستیابی به سلاح اتمی است ایران یا باید سلاح اتمی داشته باشه که کسی جرات نداشته باشه چپ به ایران نگاه کنه یا اگر توان این کار را نداره باید بی خیال هسته ای شدن بشه چونکه این موش و گربه بازی ادامه خواهد داشت و این ترور ها ادامه خواهد داشت اگر کار از کار بگذره و ایران سلاح را داشته باشه دیگر تمام خواهد شد به امید روزی که ما سلاح اتمی داشته باشیم
  • TW ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 10
    به اندازه اطلاعاتی که داریم راه کار پسندیده ای دادن درسته ما دوست داریم اسرائیل و امریکارو نابود کنیم اما همه چیز به خواسته ما نیستش
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    اسرائیل خودش اعتراف به ترور کرده آنوقت چرا وقت کشی میکنید
  • BE ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    لطفا توی تمام خبرگزاری ها برای مردم توضیح بدید که دوران 8 سال جنگ عربستان بارها کمک عراق کرد. نمونش زدن چنتا از جنگنده هامون. اما همون لحظه تحقیرش کردیم؟ نه، ما مثل بن سلمان و بقیه لحظه ای تصمیم بگیریم، وگرنه مث خودشون میشیم. اما الان همه ما میدونیم از شروع جنگ یمن بارها انتقام زدن اون جنگندهامونو ازشون گرفتیم. پس انتقام خواهیم گرفت، اما به سبک شیعه کیّز و دانا.
  • مسعود دیپلمات IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    10 0
    برای مقابله مبتکرانه با چنین وضعیتی، راهکار مشخصی در قرآن کریم به ما داده شده است : وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ. بِهِ یعنی اگر عاقتان کردند، همان گونه كه مورد عقوبت قرار گرفته ايد [متجاوز را ] به کیفر برسانيد. البته در معنی " همانگونه " باید دقت شود که مصیبت ها هم وزن باشند و اثرات روانی و حیثیتی و ارزش های علمی و معنوی مصیبت را هم در نظر گرفت.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    2 0
    تا زمانی که سلاح اتمی نداشته باشیم همونه. ما داریم سختی میکشیم خوو بهتره اتمی بشیم حداقل امنیت داشته باشیم اونوقت اسرائیل زد ماهم میزنیم اتمی زد ماهم میزنیم. ده درصد دون بخور بخور اقازاده ها رو جلوشو بگیرید الان ده تا ناو هواپیمابر با تمام ناوگروهش داشتیم. ایران کشور ثروتمندیه حیف که دست یسری دزد افتاده حیف
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    اگر بخواهیم ترورها پایان یابد اسرائیل را باید به طرز دردناکی موشک باران کرد.
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    یعنی چی؟ این که معنیش ترس از اسرائیل شد باید اسرائیل را شخم بزنیم مطمئن باشید حتی فکر پاسخ به حمله را هم نخواهد کرد.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    شما تفکرتان چیست ، که اسرائیل شرور را تطهیر میکنید .. و انتقا م برای حاج قاسم و این شهید بزرگوار را ،به قضاوت بی حرمتی. از مردم قائل به انجام نمیدانید .. همین افکار سالهاست که به دوگانه سازی مردم و روی کار امدن دولتهای ناکار امد اصلاح طلب شده اید
  • DE ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    لطفا بگید میشه ! اونوقت ابتکارات و خلاقیت های نوین خدایی جرقه میزنه و انچه که باید بشود ،خواهد شد! خدا همیشه وسیله سازه. هر اختراعی هر ابتکاری از دل یک مشکل زائیده شده. مگر پیامبر(ص) بعنوان یک اقلیتی کوچک با یارانی به تعداد انگشتان دست در مقابل اونهمه دشمنان کله گنده قریشی که صاحبان زر و زور و تزویر در مکه بودند رو دررو قرار نگرفت ؟ لطف خدا چرخ ها رو جوری چرخوند تااخرش کله گنده های مکه جوری تسلیم شدندکه کلید دروازه مکه رو خودشون دو دستی با ذلت تقدیم پیامبر(ص) فرمودند. ما همیشه علاوه با تکیه بر سعی و تلاش و استقامت خودمون چشم امید به الطاف خدا باید داشته باشیم. با لطف خدا و تلاش ما همه چی میشه.
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    اصلا هر اتفاقی که در ایران میفته ما باید سریعا اسرائیل رو بزنیم شاید ما ندونیم که به چه علت داریم اونا رو می زنیم ولی خود اونا می دونن که به چه علت دارن می خورن
  • دیده بان IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    اسرائیل نجس بایدهدف موشکهای سهمگین ایران اسلامی قراربگیره وتلفات بالا وغیرقابل انکاربگیریم ازشون،درغیراینصورت داستان ترور وضربه خوردن همه جانبه، گسترده تر وشدیدتر وجدی تر از تصورات خواهدشد! محاسبات دشمنان راباید درهم کوبید وباضربه ای هولناک وحیدری پاسخی مافوق تصور به عالم مخابره کرد وصراحتا نیز گردن گرفته و اعلام کرد! بازدارندگی یعنی این!
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    اطلاعات خارجی مدیران خیلی ضعیف است بایدکارشناسان مسایل خارجی تقویت شوندوصداوسیما ومطبوعات اطلاعات واخبارخارجی رادقیقتروبیشترپخش کنندتاهزینه هاى کشورکمترشود.
  • سلام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    0 2
    ملت دچار دو دستگی شدن باید انسجام داشته باشیم یکی میگه انتقام دیگری میگه مذاکره و صبر .... اتحاد وحدت ایمان به خدا داشته باشیم کتب علیکم القتال
  • مهدی IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    0 0
    سلام در مورد سخن نفر سوم: شما از کجا می دونی که توی اسرائیل نفوذی نداریم؟!
  • بشری IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    0 0
    اسراییل نابوده
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    فقط موشک .اسرائیل از خانه عنکبوت سست تر است
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    0 0
    چرامسئولین ترس ازانتقام دارن چرایکبارم که شده قدرت موشکی ونظامی ایرانو به اسرائیل نشون نمیدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس