کد خبر 1148664
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۷
چای نمایه چای کیسه ای نمایه

تحقیقات جدید حاکی است فنجان‌های چای (کیسه‌ای) ممکن است حاوی میلیون‌ها ذره میکروسکوپی پلاستیکی باشند.

به گزارش مشرق، بریتانیایی‌ها به عنوان مردمی که عاشق چای هستند، سالانه بیش از ۶۲ میلیارد فنجان چای مصرف می‌کنند، ولی با اینکه شاید فکر می‌کنند چای کیسه‌ای آن‌ها صرفا از چای و کاغذ تشکیل شده است، اما در واقع بسیاری از این چای‌ها حاوی پلی‌پروپایلن است (ماده‌ای که برای بستن کیسه به کار می‌رود تا به شکلی که هست باقی بماند).

بیشتر بخوانید:

عوامل پنهانی که باعث ابتلا به «سرطان» می‌شود

به گزارش مجله علم و فناوری محیط‌زیست، محققان دانشگاه مک‌گیل در پی آن بودند که دریابند آیا چای کیسه‌ای پلاستیکی ممکن است ذرات میکرو و نانوپلاستیک را هنگام دم کردن چای به این نوشیدنی پس بدهد؟

با توجه به اینکه دانشمندان هنوز نمی‌دانند این ذرات میکروسکوپی برای بدن مضر هستند یا خیر، تیم تحقیق تلاش کرد دریابد که پلاستیک، بر روی موجودات آبی کوچکی به نام «دافینا ماگنا» یا «کنه آبی» چه تاثیری می‌گذارد. این موجودات غالبا در تحقیقات زیست‌محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محققان برای انجام آزمایش‌های خود، بسته‌هایی از چهار مارک مختلف چای کیسه‌ای را که در کیسه‌های پلاستیکی عرضه می‌شوند، تهیه کردند. آن‌ها کیسه را باز کردند، چای خشک را از آن بیرون آوردند و کیسه خالی را شستند. سپس کیسه‌ها را داخل ظرف آب جوشاندند تا حالت دم کشیدن شبیه‌سازی شود.

تیم تحقیق با کمک میکروسکوپ الکترونیکی کشف کرد که یک کیسه پلاستیکی در دمای دم کشیدن حدود ۱۱.۶ میلیارد ذره میکروپلاستیک و ۳.۱ میلیارد ذره نانو پلاستیک در آب آزاد می‌کند.

محققان اظهار می‌کنند که این میزان پلاستیک هزاران بار بیشتر از میزانی است که وجود آن پیش‌تر در سایر غذاها گزارش شده بود.

این محققان در یک آزمایش دیگر، کنه‌های آبی را در معرض اندازه‌های مختلفی از میکرولاستیک و نانوپلاستیک حاصل از کیسه چای قرار دادند. به گزارش تیم تحقیق، اگرچه این موجودات زنده ماندند، ولی نشانه‌هایی از ناهنجاری‌های آناتومی و رفتاری در آن‌ها دیده شد.

به این ترتیب، نتیجه گرفتند که یافته‌های به‌دست‌آمده اگرچه موجب نگرانی است، ولی تحقیقات بیشتری لازم است تا معلوم شود که این پلاستیک‌ها می‌توانند روی بدن انسان عوارض کوتاه‌مدت یا درازمدت داشته باشند یا خیر.

منبع: ایندیپندنت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    3 0
    چای کیسه ای اصلا بدرد نمی خورد.وقتی یک چای بندی را داخل لیوان میذاریم وقتی مصرف شددور لیوان مثل اینکه خاک مالی شده..واینکه چای کیسه ای تکرر ادرار میاره ازافراددیگههم پرسیدیم ان ها هم تایید کردند..چای فقط چای خشک ایرانی ضرر که نداره خاصیت هم داره فقط باید"هل" یا کمی زعفران ویادارچین اضافه کنیم که خوش طعم بشه---
  • avdt IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    0 0
    اینهمه ظروف پلاستیک تولید میکنید؛اسمش را هم میگذارید اشتغال زایی!؛چرا حالا گیر دادید به چای کیسه ای؟.
  • قریشی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    3 0
    دلم میخواست بدونم ناهنجاری رفتاری در کنه ها چه شکلیه؟!!!
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    2 0
    اکثرا نخ چای را با منگنه به کیسه وصل کردن که با اب جوش ممکنه ترکیب بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس