کد خبر 1147521
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۰
هادی حق شناس استاندار گلستان شد

استاندار گلستان معتقد است: دولت هنوز نپذیرفته که در جنگ اقتصادی قرار داریم.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با فردا و درباره برخی نابسامانی‌ها در حوزه تنظیم بازار اظهار داشت: «ما باید بپذیریم که واقعا در جنگ اقتصادی قرار داریم و این جنگ الزامات خود را دارد. بخشی از آن به نظام اداری کشور باز می‌گردد. باید به بازرگان‌ها گفته شود که اگر این میزان کالا را صادر کردید می‌توانید کالاهای اساسی وارد کنید و مشمول قواعد مرسوم نمی‌شوید. در شرایط کنونی نباید همه چیز بر اساس قواعد مرسوم باشد و باید دست واردکنندگان بازتر باشد زیرا شرایط عادی نیست.

وی افزود: لازم است با پذیرش واقعی جنگ اقتصادی شرایط واردات را فراهم کرد. به نظر می‌رسد که دولت هنوز نپذیرفته که در جنگ اقتصادی قرار داریم. همان‌طور که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا یک ستاد منسجم تشکیل شد و همه نهادها و ارگان‌ها در موضوع کرونا باید از تصمیمات این ستاد پیروی کنند، برای جنگ اقتصادی هم یک ستاد ویژه لازم است.

حق‌شناس در پایان گفت: «جلسات سران قوا برای ساماندهی موضوعات اقتصادی تشکیل شد و تا زمانی که برگزار می‌شد تصمیمات خوبی از آن بیرون می‌آمد اما اکنون مدتی است که آن جلسات برگزار نمی‌شود. ضرورت دارد که همه قوا و مسئولان در وضعیت کنونی به عمق جنگ اقتصادی علیه ایران پی ببرند و کار کنند تا قدری فشار از مردم برداشته شود».

یادآور می‌شود دو ماه است که با تصمیم رئیس جمهور، جلسات سران قوا برگزار نشده است. در همین حال یحیی آل‌اسحاق عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه سوءمدیریت در اوضاع جنگ اقتصادی می‌تواند یک مسئله ساده را تبدیل به فتنه بزرگ برای کشور کند، گفت: در ساختار کشور مسئول تنظیم و تعادل عرضه و تقاضای کالا با وزارت صمت، تعیین قیمت و قدرت خرید با وزارت اقتصاد و دارایی و تعیین سیاست‌های ارزی برای تامین کالا با بانک مرکزی است. پس برای اینکه کار تامین معیشت مردم سامان پیدا کند باید این سه مجموعه با هم هماهنگ عمل کنند.

وی ادامه داد: امروز مشکل جدی ما این است که سیاست‌های بازرگانی وزارت صمت با سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی هماهنگ نیست. به عبارت دیگر بانک مرکزی با یکسری اولویت‌های دیگر دارد تدبیر می‌کند و وزارت صمت با اولویت‌های دیگری تا زمانی که آنها با هم هماهنگ نباشند همین آش است و همین کاسه.

وی افزود: امروز هم در اولویت‌بندی و هم در تعیین سیاست‌های اقتصادی هر دستگاهی از زاویه دید خود به مسائل نگاه می‌کند بنابراین وزارت صمت،‌وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با هم هماهنگ‌ نیستند. تا اینها با هم هماهنگ نشوند با دستور و خواهش و برخوردهای تحکمی کار درست نمی‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه امروز نظام توزیع هم مشکل دارد، اظهار کرد: تلویزیون نشان می‌دهد تولید روغن عادی و انبارها پر است اما روغن در بازار پیدا نمی‌شود. این نشان می‌دهد که نظام توزیع و نظارت مناسب نیست.

آل‌اسحاق تاکید کرد: نظام ثبت سفارش و توزیع، گمرک و حمل و نقل با هم هماهنگ نیستند. کالا با ارز 4200 تومان وارد کشور شده و در گمرک هست و بعضا دارد خراب می‌شود اما به دست مردم نمی‌رسد. برنج می‌گویند به اندازه کافی است اما برنج هندی کیلویی 7 هزار تومان را مردم باید بخرند 20 هزار تومان. به این دلیل که نظام توزیع، نظارت و کنترل گیر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس