هیترها ابزارهایی مخصوص به منظور تولید گرما در محیط های مختلف می باشند که با توجه به نوع عملکرد آنها به انواع مختلفی همچون هیترهای آتش درون ، جت هیتر و ... تقسیم میشوند. هیتر ها علاوه بر اینکه در محیطهای صنعتی بسیار کاربرد دارند ، به صورت استفاده عمومی در منازل ، گلخانه های کوچک ، محل نگهداری طیور و ... نیز نگهداری میشوند.

در این نوشته به بررسی انواع هیترهای مورد استفاده در مرغداری ها و گلخانه ها خواهیم پرداخت .

مرغداری و مراکز فروش طیور :

مرغداری ها و مراکز پرورش طیور یکی از مراکز مهم استفاده از تجهیزات گرمایشی در طول فصول سرد سال می باشند. با توجه به اینکه طیور ، حساسیت بسیار بالایی در مقابل سرما داشته و امکان سرماخوردگی بسیار بالایی دارند، توجه به گرمای مناسب برای محیط های گلخانه ای بسیار مهم می باشد . از این رو استفاده از هیتر مرغداری در چنین مراکزی بسیار ضروری است.

نوع هیتر ها با توجه به طراحی سیستم تهویه و همینطور طیور پرورشی متفاوت می باشند . از این رو امکان استفاده از انواع روش های تولید گرما ، شامل هیتر کابینتی ، جت هیتر ها ، هیترهای تابشی ، هیترهای المنت دار کوچک و ... تقسیم بندی می شوند .

همانطور که اشاره شد ، طیور حساسیت بالایی در مقابل سرما دارند و عدم توجه به گرمایش مناسب مرغداری می تواند باعث نابودی کامل گله شود. هیتر مرغداری با توجه به نوع طیور ، سن آنها و شرایط سالن پرورش قابل انتخاب میباشد. در صورتی که سالن دارای تهویه ی مناسبی نباشد و ارتفاع سقف سالن نیز کوتاه باشد ، پیشنهاد میشود از هیترهای کابینتی استفاده شود . البته در چنین شرایطی با توجه به وضعیت خاص سالن پرورش، پیشنهاد مشاوره با یک متخصص در این زمینه و ارزیابی دقیق شرایط سالن می باشد .

اما در سالن های پرورشی که دارای سیستم تهویه مناسبی بوده و همینطور ارتفاع سقف مناسب در نظر گرفته میشود بهترین و به صرفه ترین سیستم گرمایشی استفاده از جت هیتر در سالن پرورش می باشد .

جت هیتر چیست ؟

جت هیتر ها که از آنها با عنوان هیتر موشکی نیز یاد میشود، ابزاری استوانه ای شکل می باشند که داری مشعلی مخصوص همراه با فن مخصوص می باشند. فن با کارکرد خود گرمای حاصل از مشعل را در سالن پخش می کند. جت هیتر ها در دونوع تولید میشوند ، جت هیتر های بدون دودکش و جت هیتر های دودکش دار.

انواع دودکش دار ، درای سیستمی مخصوص بوده که با استفاده از آن دودهای و آلودگی های تولید شده توسط هیتر را توسط دودکش به بیرون از سالن منتقل میکنند. این نوع هیترها دارای راندمان 50 درصدی می باشند از این رو توصیه به استفاده از آنها در مواقعی خاص میشود و استفاده ی عمومی ندارند.

جت هیتر های بدون دودکش اما به صورت گسترده ای در سالن های پرورش دارای تهویه مناسب ، کارگاه های نیمه باز و ... مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع هیترها با توجه به راندمان نزدیک به 100 درصدی خود ، تولید آلودگی نیز می کنند که آلودگی توسط سیستم تهویه به بیرون از سالن منتقل میشود .

گلخانه ها :

گلخانه ها محیط های برای پرورش انواع گل ها ، میوه ها ، سبزیجات و ... میباشند که به دلیل بافت حاوی آب گیاهان به شدت باید در مقابل یخ زدگی و سرما محافظت شوند. از این رو استفاده از انواع هیتر و بخاری ها در این مراکز بسیار مهم می باشد. هیتر صنعتی بیشتر در گلخانه هایی با وسعت زیاد مورد استفاده قرار میگیرد . این هیتر ها دارای توان های مختلفی می باشند که بر اساس توان گرمایشی و فناوری های مورد در آن هیتر متغیر می باشد.

هیترهای صنعتی که از آنها با عناوینی همچون هیتر کابینتی نیز نام برده میشود ، دارای سیستم گرمایشی آتش درون می باشند. در این نوع از هیترها مشغل داخل هیتر گرمای مورد نیاز را تولید کرده و گرما در لوله های مخصوص هیتر به جریان در می آید. سپس فن های مخصوص ، این دمای گرم را به محیط منتقل می کنند. یکی از مهمترین موارد در هنگام خرید چنین دستگاه هایی توجه به سیستم های امنیتی دستگاه می باشد.

با توجه به صنعتی بودن دستگاه و قدرت بسیار بالایی که دارد ، دستگاه باید توانایی جلوگیری از ایجاد هرگونه خطر را داشته باشد که با استفاده از سنسورها و سیستم های امنیتی خاصی این مورد مهیا می شود .

سوخت مصرفی این نوع هیتر ها بسته به نیاز کاربر قابل انتخاب می باشد. دستگاه ها به صورت گازی ، گازوئیلی و یا دوگانه سوز تولید می شوند.

همچنین این دستگاه ها دارای دودکشهایی مخصوص می باشند که دودهای آلاینده را به بیرون از سالن منتقل می کنند و از این رو مشکلی برای گیاهان بوجود نخواهد آمد.

اما پرسش اینجاست که برای گرم کردن گلخانه ها و یا مرکز پرورش بسیار کوچک طیور خانگی چه باید کرد ؟

در این مورد استفاده از هیتر خانگی که دارای اندازه ای کوچک ، مصرفی پایین و همینطور کاربری آسان است بسیار مفید می باشد. این نوع هیتر ها با توجه به متراژ محل مورد نظر دارای توان های گرمایش متفاوتی از 15 تا 3 کیلووات می باشند . قابل ذکر است که به منظور دردسترس بودن هر چه بهتر این دستگاه ها ، سوخت مصرفی آنها از برق بوده و در نتیجه قابلیت استفاده در مکان های مختلفی را دارا می باشند .

هیتر های برقی با توجه به اینکه از سوخت های فسیلی استفاده نمیکنند، در نتیجه آلایندگی هم برای محیط ندارند . عملکرد این هیترها با استفاده از المنت های مخصوص می باشد که پس از گرم شدن المنت ، فن دستگاه گرما را در محیط پخش میکند . همچنین وجود ترموستات به منظور تنظیم هر چه بهتر محیط گلخانه ، خانه یا ... نیز می تواند بسیار مفید باشد. با تنظیم دما بر روی ترموستات، دستگاه در صورت کاهش دمای محیط اقدام به روشن کردن دستگاه و در صورت افزایش دمای محیط از حد مشخص شده توسط کاربر ، دستگاه اقدام به خاموش کردن دستگاه میکند که علاوه بر تنظیم مناسب دمای محیطی ، در کاهش هزینه های ناشی از کارکرد دستگاه نیز بسیار مفید واقع می شود .

نتیجه گیری :

استفاده از انواع هیترها در فصول سرد سال بسیار ضروری می باشد ، اما توجه به این نکته ضروری می باشد که پیش از تهیه ی هیتر ها از ویژگی های و توان های گرمایشی آنها اطلاعات کافی را کسب کرده و موارد اشاره شده را با مشخصات محل مدنظر خود تطبیق داده و سپس اقدام به خرید دستگاه کنید .

** این محتوا تبلیغاتی است **

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس