شرف الشمس چیست؟ آیا از نکات لازم و آداب حکاکی هنگام خرید انگشتر شرف شمس اطلاع دارید؟  عقیق زرد یک سنگ محبوب و باارزش می باشد که خواص بسیاری دارد و استفاده از آن نیز بسیار رواج دارد. انگشتر شرف الشمس در واقع همان انگشتر عقیق زرد می باشد که دعای شرف الشمس بر روی آن حکاکی شده است. در ادامه این مقاله به بررسی این دعا و خواص آن پرداخته می‌شود.

دعای شرف الشمس چیست؟

طبق روایات و منابع اسلامی شرف الشمس سنگ نیست بلکه دعایی است منسوب به امام علی (ع) که بر روی سنگ عقیق زرد حکاکی می شود. حکاکی این دعا آداب خاصی دارد که باید رعایت شود تا در هنگام استفاده از آن بتوان از تمام خواص دعای شرف الشمس بهره برد.

بر روی انگشتر شرف الشمس کلمات الله، جمیل، رحمان، مومن و نور با حروف رمزی ویژه ای که برای این کار تعریف شده حکاکی می‌شود. حکاکان شرف الشمس به جای نوشته، از نقوشی استفاده می‌کنند که معرف همین کلمات هستند و در واقع حروفی هستند که از تورات، انجیل و قرآن گرفته شده ‌اند.

آداب حکاکی انگشتر شرف الشمس چیست؟

دعای شرف الشمس در یک روز خاص یعنی 19 فروردین و در ساعات سعد و مبارک باید حکاکی شود. این دعا که گفته می شود از اسامی خداوند می باشد دارای ۱۳ حرف می باشد که ۴ حرف آن از تورات گرفته شده است و ۴ حرف از انجیل و ۵ حرف از قرآن کریم می باشد. با توجه به اینکه این اذکار به صورت رمز گونه ای نوشته می شود همراه داشتن آن در مکان هایی مانند دستشویی و حمام مانعی ندارد اما حکاکی صحیح این حروف رمزی از مهمترین آداب این دعا است. برای مثال هنگام حکاکی انگشتر شرف شمس، هیچ خطی نباید دوبار نوشته شود و فرد حک کننده باید پاک و دور از گناه و نجاست باشد تا بتوان از خواص این دعای ارزشمند بیشترین بهره را برد.

در کتاب سر المستتر شیخ بهائی نیز مطالبی درمورد اینکه آداب حکاکی انگشتر شرف شمس چیست آورده شده است. حکاکی این دعا باید در روز ۱۹ حمل که برابر با روز ۱۹ فروردین می باشد، در ساعات مشخص شده بر روی عقیق زرد و در صورت وجود نداشتن عقیق زرد بر روی کاغذ زرد رنگی نوشته شود و همراه شخص باشد.

خواص انگشتر شرف الشمس چیست؟

مهم ترین خواص انگشتر شرف الشمس چیست؟ از سالیان گذشته تا به امروز استفاده و به همراه داشتن سنگ عقیق رواج بسیاری داشته و همگان از خواص سنگ عقیق بهره‌مند می شدند. در اسلام نیز انگشتر ها و نقش ها و دعاهایی که روی آنها حکاکی می شوند اهمیت بسیاری دارند از همین رو افراد زیادی به دنبال خرید انگشتر شرف شمس اصل مردانه و زنانه و بهره بردن از خواص آن هستند که در روایات نیز توصیه بسیاری شده است. همچنین سنگ عقیقی که این دعا بر روی آن حکاکی شده است خواص بسیار زیادی دارد برای روح و بدن بسیار مفید است.

البته توجه داشته باشید که امید اول همه ما خداوند و ائمه اطهار هستند در کنار این وجود دعایی همچون شرف شمس و به همراه داشتن انگشتر شرف شمس می تواند کمک کننده باشد. از امام موسی کاظم (ع) در روایتی نقل گردیده است که انگشتر عقیق زرد در دست کنید که سبب راحتی است و در آن هیچ دشواری نباشد.

پیامبر اکرم (ص) در مورد انگشتر عقیق می‌ فرمایند: هر کس یکی ازعقیق‌ های سرخ و زرد و سفید را در دست داشته باشد جز خیر و نیکی و فراخی روزی و سلامتی ازجمیع بلا ها نمی ‌بیند و از شر پادشاه ظالم و از هر چه آدمی از آن می‌ترسد و حذر می‌کند امان می باشد. همچنین امام صادق (ع) فرموده اند: انگشتر عقیق باعث ایمنی در سفر می شود.

افزایش برکت و رزق وروزی و گشایش امور از مهم ترین خواص انگشتر شرف شمس و سنگ عقیق می باشد. امام صادق (ع) فرموده اند: انگشتر عقیق در دست داشته باشید که مبارک بوده و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی است. امام علی (ع) نیز فرموده اند که ثواب خواندن دو رکعت نماز با انگشتر و سنگ عقیق برابر هزار رکعت بدون این انگشتر است.

گاها از انگشتر شرف الشمس بعنوان نمونه ای از انگشتر سلیمانی نام برده اند و آن را به عوالم خمسه تفسیر کرده اند و رمزی از کتاب تورات و انجیل و قرآن می دانند. در کتاب شمس معارف کبری جلد اول مطالب بیشتری در باب فضیلت های انگشتر شرف شمس آورده شده و حضرت آیت الله حسن زاده آملی و شیخ بهایی نیز در مورد آن نکاتی بیان کرده اند .

نظرعلما درباب انگشتر شرف شمس چیست؟

از دیدگاه علما و بزرگان مهم ترین خواص انگشتر شرف شمس چیست؟ برخی از علما و بزرگان نیز در مورد خواص شرف الشمس مطالبی بیان کرده اند. در کتاب ریحانه الادب هم ذیل نام “ابو البدر” از عالمان قدیم شهر اردبیل ، به نقل از او شرح مفصلی در باره انگشتر شرف الشمس و حروف آن و اشعاری که به امام علی (ع) در مورد این حروف منسوب است و طرز نوشتن این حروف داده است.( ریحانه الادب، ، مدرس تبریزی)

در نوشته های قدیمی همچون «السحاب اللئالی» تالیف سید عبدالله بوشهری در مورد انگشتر شرف شمس بیان شده که این ذکر از علوم غریبه می باشد و از جمله خواص آن می توان به دفع فقر و بیماری ها و محافظت صاحب آن از گزند جانوران و ایمنی از بلایا و دریافت عزت و بزرگی اشاره کرد.

حضرت آیت الله مظاهری نیز فرموده اند: “می توان به حرز شرف الشمس و خواص شرف الشمس اعتماد کرد.”

حضرت آیت الله مبشر کاشانی با توجه به خواص انگشتر شرف شمس، این دعا را بخشی از علوم غریبه می دانند و بیان کردند:

متاخرین در چند قرن گذشته استفاده از انگشتر شرف شمس و این دعا را معتبر می دانند و نیز آثار و برکات آن مطالبی ذکر کرده اند و برخی آن را ماخوذ از اسامی اعظم بیان کرده اند و در کتب جواهر مکنونه که از کتاب های خطی اذکار می باشد و همچنین در کتب السحاب اللئالی تالیف سید عبدالله بوشهری و کتاب های دیگر، به بعضی از خواص آن از جمله دفع فقر و بیماری ها و محافظت از گزند جانوران و ایمنی از بلایا و دریافت عزت و بزرگی بیان شده است.

خرید انگشتر شرف الشمس از کجا انجام شود؟

همانطور که بیان شد این دعا دارای آداب اختصاصی و زمان نوشتن خاصی هست که حتما بایستی رعایت شود در غیر این صورت امکان بهره‌مندی از خواص آن وجود ندارد. بنابراین جهت خرید انگشتر شرف شمس حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه و از اشخاص معتبر خرید نمایید. یکی از این فروشگاه‌ها که دارای سابقه طولانی مدت در این زمینه می‌باشد فروشگاه اینترنتی شرف آنلاین است.

 این فروشگاه حدود 5 سال است که علاوه بر فروش سنتی در بستر اینترنت نیز امکان سفارش انگشتر شرف الشمس را فراهم نموده است. تیم شرف آنلاین با رعایت تمام آداب حکاکی دعای شرف شمس را توسط افراد مجرب و آگاه و در ساعات سعد بر روی سنگ عقیق زرد حکاکی کرده و در اختیار شما قرار می‌دهند تا با خیالی آسوده بتوانید از خواص این دعای گرانقدر بهره کافی را ببرید.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس