کد خبر 1146850
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
image-20201122131628-1.jpeg

معاملات مقاطع فولادی در بورس کالا زمان‌بندی خاص خود را دارند که خریدوفروش باید طبق آن زمان‌بندی صورت گیرد.

نکاتی که قبل از خرید میلگرد از بورس باید بدانید

سازمان بورس کالا در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان اوراق بهادار و به‌منظور سروسامان دادن به خریدوفروش‌ها در بازار راه‌اندازی شد. در حال حاضر انواع محصولات حوزه پتروشیمی، فلزات اساسی، فراورده‌های معدنی و کشاورزی در این بازار معامله می‌شوند.

مقاطع فولادی هم در گروه فولاد به‌عنوان یکی از زیرگروه‌های کالاهای صنعتی عرضه می‌گردند. «میلگرد» یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی است که این روزها با توجه به آشفتگی بازار آهن و فولاد، در بازار بورس کالا به فروش رسیده و بسیاری درصدد خرید میلگرد از بورس کالا هستند. به همین جهت تصمیم داریم در این مقاله نحوه خرید این محصول از بورس کالا را مورد بررسی قرار دهیم.

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

خیلی خلاصه، اشخاص حقیقی و حقوقی برای خرید میلگرد از بورس کالا باید مراحل زیر را طی کنید:

۱. انتخاب و مراجعه به یک کارگزاری فعال برای دریافت کد بورسی

۲. ارائه مدارک لازم جهت ثبت‌نام

افراد حقیقی: ارائه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی جهت ثبت‌نام

افراد حقوقی: ارائه فتوکپی روزنامه رسمی ثبت شرکت، فتوکپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، به همراه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت‌مدیره شرکت و تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقوقی شامل اطلاعات مربوط به آخرین ترکیب اعضای هیئت‌مدیره، لیست سهام‌دارانی با مقدار سهم بالای ۱۰ درصد، لیست صاحبان امضای مجاز و شماره‌حساب جاری شخص حقوقی

۳. اخذ کد بورسی پس از دریافت تأییدیه‌های لازم

۴. تکمیل فرم درخواست خرید میلگرد از بورس کالا

*نکته ۱: این فرم باید هر بار برای انجام معامله تکمیل شود.

*نکته ۲: فرم درخواست خرید شامل مشخصات کامل و دقیق کالا (میزان، نوع و وزن)، تولیدکننده کالا، حداکثر قیمت خرید و موارد دیگر است.

۵. واریز ۱۰ تا ۵۰ درصد (بسته به تصمیمات مسئولان بورس کالا) از کل مبلغ خرید به‌ حساب کارگزاری مربوطه

*نکته ۱: خریدار با واریز این مبلغ تعهداتی را می‌پذیرد که بر اساس آن و در صورت وقوع تخلف، کارگزاری می‌تواند از این مبلغ برداشت‌ داشته باشد.

*نکته ۲: کسر کارمزدها از همین مبلغ ودیعه صورت خواهد گرفت.

*نکته ۳: میلگرد جزو رینگ صادراتی بوده و به همین دلیل لازم است مبلغ ۵ درصد از ارزش کل معامله هم به ‌حساب کارگزاری واریز شود.

۶. خرید میلگرد توسط کارگزاری از تولیدکننده

*نکته: خرید باید در مدت‌زمان عرضه که از پیش تعیین‌شده و در رقابت با دیگر کارگزاری‌ها صورت پذیرد.

۷. صدور حواله فروش توسط کارگزاری فروشنده

۸. صدور حواله خرید میلگرد توسط کارگزاری خریدار و ارائه آن به خریدار

۹. تسویه کل مبلغ معامله توسط خریدار

*نکته ۱: خریدار تنها تا ساعت ۱۰ صبح سومین روز کاری بعد از خرید برای تسویه کامل فرصت خواهد داشت. در غیر این صورت به ازای هرروز تأخیر، ۰.۲۵ درصد ارزش معامله جریمه خواهد شد.

*نکته ۲: درصورتی‌که خریدار تا ۱۰ روز کاری تسویه کامل را انجام ندهد، معامله فسخ می‌شود.

*نکته ۳: در صورت فسخ قرارداد خریدار موظف به پرداخت کارمزد کارگزار خود و کارگزار فروشنده خواهد بود که از محل همان بیعانه اولیه برداشت می‌شود.

۱۰. کسر کارمزدهای کارگزاری و معامله و انبارداری

۱۱. تحویل بار در مکان ذکرشده و مورد تأیید توسط خریدار

۱۲. ارسال اطلاعیه مربوط به جزئیات معامله شامل حق‌الزحمه کارگزاری، عوارض بورس و قانون و… از سوی کارگزاری برای خریدار

در نظر داشته باشید که اخیراً برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه، برای خرید محصولاتی مانند میلگرد ارائه مدارکی مانند پروانه ساختمان و داشتن شرایطی خاص الزامی است. پس از ارائه این مدارک به کارگزاری، آن‌ها شرایط را بررسی نموده و در صورت امکان، معامله انجام خواهد شد. در این میان ممکن است به‌دلیل کمبود کالا و قیمت‌گذاری‌های صورت گرفته کارگزاری مجبور به رایزنی با تولیدکننده باشد.

در حال حاضر خریداران می‌توانند مقدار مشخصی (حداقل ۲۰ تن) میلگرد سفارش دهند و تنها درصورتی‌که کالا به میزان کافی و با قیمتی متناسب با درخواست مشتری وجود داشته باشد، معامله انجام خواهد شد. گاهی نیز محدودیت‌هایی برای مقدار حداکثر سفارش از سوی بخش بازرسی بورس کالا در نظر گرفته می‌شود.

همچنین معاملات مقاطع فولادی در بورس کالا زمان‌بندی خاص خود را دارند که خریدوفروش باید طبق آن زمان‌بندی صورت گیرد. در حال حاضر خرید میلگرد در بورس کالا می‌تواند روز چهارشنبه صورت گیرد.

 

شرکت‌های عرضه‌کننده میلگرد در بورس کالا

در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در بورس کالا حضور دارند که معمولاً جزو پرسودترین سهام‌های فولادی بورس هم هستند. این کارخانه‌ها محصولات خود را به‌صورت سبد میلگرد در بورس کالا عرضه می‌کنند؛ که به تعدادی از آن‌ها اشاره شده:

· مجتمع کارخانه ذوب‌آهن اصفهان (سبد میلگرد مخلوط)

· مجتمع فولاد ظفر بناب (سبد میلگرد مخلوط)

· شرکت آذر فولاد امین (سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲ – گرید )

· مجتمع فولاد آذربایجان (سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲ – گرید )

· مجتمع جهان فولاد سیرجان (سبد میلگرد مخلوط)

· مجتمع فولاد صنعت بناب (سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۵)

· مجتمع فولاد خراسان (سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۸ – گرید )

· صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه (سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲ – گرید

· شرکت صبا فولاد زاگرس (سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲ – گرید )

· مجتمع فولاد روهینا جنوب (سبد میلگرد مخلوط)

می‌توانید با مراجعه به سایت آسرون (www.asroon.ir) از قیمت این محصولات در بازار آزاد هم اطلاع یابید و مقایسه‌ای بین قیمت میلگرد در بورس و بازار آزاد داشته باشید. برای ارزیابی بهتر و پیش‌بینی بازار با شماره ۰۲۱۴۳۰۰۰۰۲۳ تماس گرفته و با مشاوران ما صحبت کنید.

 قیمت میلگرد در بورس کالا

طبق شیوه‌نامه جدید ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد که در تاریخ ۲۸/۰۸/۹۹ از سوی معاونت اقتصادی ریاست جمهوری به وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده، قیمت‌ها در بورس کالا به شکل رقابتی تعیین می‌شود. البته قیمت پایه میلگرد نیز ۸۰ درصد قیمت منطقه CIS با تسعیر نرخ نیمایی در نظر گرفته خواهد شد.

مشخص است که طبق این مصوبه قیمت میلگرد در بورس کالا به‌صورت هفتگی تغییر خواهد کرد و حتی این امکان وجود خواهد داشت که فرمول تعیین قیمت پایه میلگرد بنا به شرایط بازار داخلی و جهانی تغییر کند. خواندن مقاله راهنمای خرید میلگرد از بورس در سایت آسرون می‌تواند به شما برای خرید از بورس کمک کند.

عرضه میلگرد در بورس کالا به‌منظور شفاف‌سازی قیمت، تغییر شرایط و کاهش التهابات بازار فولاد بوده است. انتظار می‌رود با خرید میلگرد از بورس کالا شرایط بهتری برای مصرف‌کنندگان این محصول فراهم شود. گرچه نابسامانی‌های اخیر بازار فولاد و وجود دلالان نشان می‌دهد که هنوز به اصلاحات زیادی نیاز است.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس