کد خبر 1146403
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
رحیم‌پور ازغدی: کرونا باعث فروپاشی دگم‌های زیادی شده/ تمدن‌ها وقتی قادر به حل معضلات نباشند فرو می‌افتند

در ماه‌های پساکرونا کسانی از سر جد یا هزل گفتند این ویروس، مذهبی بود و بر ابتهال و تضرع بشر افزود.

به گزارش مشرق، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهارمین و پنجمین یادداشت کرونایی در توییتر خود به چند پرسش کلامی و نیز نسبت طاعون عصرمدرن با سبک زندگی پرداخته  است:

خداباوری‌های غیرتوحیدی، وقتی اوضاع بشر درهم می‌ریزد، اشتباها وارد یک بورس رقابت معنوی! با قواعد هستی می‌شوند، گویی قواعدی هست که ازبالا به خدای خیر دیکته شده و دست او را بسته است. در غوغای "پرستش زندگی" وقتی آمار مردگان، میلیونی شود و ترس ناعلاجی مرگ، شادی‌های کور و غم‌های کر را عقیم کند، همه کم‌کم به لحظات ملکوتی ( غلط کردیم )  نزدیک می‌شوند و صدای (امن یجیب المضطر؟)  به ۱۲۰ زبان زنده دنیا شنیده خواهد شد.  

اما دوقطبی ("خشم خدا" یا "کار میکروب"؟) در الاهیاتی که اساسا به "شر مطلق" و "فاعل مستقلی" قائل نیست، بی‌معناست.

دوستان، شاید آدمها کم کم مجبور شوند روزهایشان را بشمارند و شب‌ها، شاد از اینکه یک روز دیگر زنده مانده اند. فرشته مرگ بدون تبعیض، لبخند می‌زند و پرسش از "الاهیات بیماری"، "فلسفه رنج" و "غایت لذت"، باعث خارش ذهن‌هایی می‌شود که عادت به اندیشیدن نداشته‌اند. آنان‌که برای زندگی، هدفی جز "زندگی" و کمی بیشتر ماندن، به رسمیت نمی‌شناسند کلافه خواهند شد.

 در ماه‌های پساکرونا کسانی از سر جد یا هزل گفتند این ویروس، مذهبی بود و بر ابتهال و تضرع بشر افزود. لامذهب هم می‌تواند گفته باشد این خدا کجاست و چرا معجزه نمی‌کند؟! هر دو یک خطا کردند.

اشیا و پدیده‌ها نیستند که متصف به دینی و سکولار می‌شوند. این‌ها صفت رویکرد بشر به اشیا و پدیده‌هاست، نه صفت خودآنها.

  وقتی قوانین طبیعی و فراطبیعی به یک اندازه، الاهی است چرا خدا را   تنها در اتفاقات خاص باید جست؟ خاصه آنکه محمد ص میفرمود فرشتگان صدای آنانکه همواره خدای رامیخوانند از آنانکه تنها اضطرارا اورا صدامیزنند، دقیقا تشخیص میدهند.

 همه در اضطرار و رنج، تا اطلاع ثانوی، مذهبی یا دستکم معنوی می‌شوند امااغلب آیین‌ها نمی‌توانند "بهداشت و پیشگیری و معالجه" را در کنار "صبر و استغفار و توسل"، بی‌تناقض بفهمند.

    پیامبری که گفت فقر، بیماری و صدای پای مرگ، آدم‌ها را کمی آدم می‌کند و گفت بدون اراده خداوند ،  همه و هیچ، مساوی است و ما ازاساس، مال اوییم و به آغوش او باز خواهیم گشت و "مرگ" را دیدار دوست خواند، همو زندگی را از "مقدسات" و جان آدمی را "خط قرمز" خداوند خواند. ایمان بدون "الاهیات منسجم" ، در بحران‌ها، آچمز شده و بیچارگی انسان، نشان بی‌معنایی زندگی می‌شود. اما سخنگوی خداوند که از توکل و توحید میگفت، باز چرا به رسالت عقل و تجربه، توجه میداد؟

خوانده اید که چگونه از الاهیات "بدن به‌مثابه امانت" میگفت که لباس‌ها را گاه بگاه در آب بجوشانید، مسواک را قانون، "بهداشت" را حق‌الناس و "سلامت" را مقدس، و طبابت را "عبادت" خواند وهمه بیماری‌ها مگر اجل قطعی را قابل درمان دانست؟

در هزاره پیش، از استنشاق و قرقره و تغذیه سالم، مبارزه با "همه‌چیزخواری"، حفظ فاصله اجتماعی با حیوانات از خوک تا خفاش، والبته رعایت حقوق حیوان،  تعادل در سبک زندگی و پرهیز از مواد مخدر و الکل و از روابط جنسی بدون کنترل و از غسل و شستشوهای روزانه و هفتگی و ازطهارت ونجاست وضرورت معطر بودن گفت در عصری که حمام هم رسم نبود ؟ و در جهانی که هنوز در قرن ۲۱،  میلیاردها انسان، مشکل توالت دارند و  سازمان ملل،  روز جهانی توالت! اعلام کرده و اینک در سال ۲۰۲۰ آمار می‌دهد که سه میلیارد انسان حتی به  آب و صابون در خانه دسترسی ندارند و چهارونیم میلیارد نفر از توالت بهداشتی  محرومند!  بگذریم از خو گرفتگان با نجاست و آنانکه طهارت نمی‌دانند و پاکی را نمیشناسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • NL ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    35 10
    یکی از بهترین توصیفات برای دعوت به دعا و نماز اینه که برای خودت ارزش قائل شو و نماز بخون و دعا کن.همونطور که میخوای بگی برای خودت ارزش قائلی بر خودت عطر میزنی.نماز عطر پاکی و ابدیت خداست بر وجود آدم در این دنیای پست و فانی .اتصال رود با دریاست.تکیه قایق است بر دریا.از خاک دل بکن...
  • تنبل IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    29 6
    خیلی جالب بود
  • GB ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    30 4
    وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً و آنچه در آسمانها و زمین است تمام را مسخر شما گردانید آیه 13 سوره جاثیة در واقع همه چيز تسخير بشر است باذن خدا مگر وقتى که خدا اراده کند تسخير نباشد
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    38 16
    عزیزم! تمام شد. بایدن رای آورد. ماموریت کوتاه مدت ویروس تمام شد. حالا نوبت فروش واکسن و دارو است و غارت ملتها که نه با اثر دارو بلکه با تلقین شفابخش بودن آن خوب می شوند. در حالی که ما با داروی امام کاظم علیه السلام بدون این مخارج خوب شدیم.
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      17 25
      اونوقت که واکسن فلج اطفال میزدی هم همین نظر رو داشتی؟ واکسن کزاز چی؟! آبله ، سیاه سرفه... اگه توانایی و غیرت افزودن به دانش بشری رو ندارید دست کم سکوت کنید و زحمات دامشمندان رو تخطئه نکنید
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      14 7
      شما به ارباب بفرمایید به خانه خودش برگردد و خون دانشمندان ما را نریزد حتی با مغز های شیفته اش که خودمان پرورش داده ایم هم کاری نداریم بروند انوقت ببینید ایرانی و انقلاب چطور در کمترین زمانی قله های علم دنیا را در مینوردند همانطور که تا چند سال قبل امار جهانی از شتاب بسیار زیادتر ایران در این عرصه حکایت داشت که خوردیم به دولت غربپرستان
    • به 20.48 IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
      1 1
      زحمات کدام دانشمندان؟ شاید یک روزی دانشمندان پزشکی بیماریهای طبیعی را برایش درمان پیدا می کردند اما الان خودشان بیماری را دارند می سازند که بعد برایش دارو بفروشند. ضمنا کسانی که طب اسلامی را رعایت می کردند هرگز به همان فلج اطفال و کزاز و ....مبتلا نمی شدند. دلیل همه آن بیماریها دوری از دستورات بهداشتی اسلام بود.
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    8 4
    احسنت
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 11
    استاد. به نظر بنده دوره خشم خدا تازه آغاز شده و هنوز بشر سر سوزنی تقاص پس نداده اگروضعیت بهداشتی که هیچ سایر وضعیت های بشر را ببینید هیچ وقت جهان ازآغاز خلقت تا این حد درلجن زار فساد و تباهی غرق نشده و کرونا آغاز پایان کار بشر خواهد بود .هنوز زود است آثار خشم خدا نمایان شود خشمی که بدون شک طومار بشر طغیانگر را در هم خواهد پیچید.کرونا تنها نسیمی از آن خشم است که وزیدن گرفته باید خداباوران راهشان را ازحرکت رو به زوال بشر جدا سازند.
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    5 4
    نه به یاری خداوند وبه کوری چشمان کسانی که دراین روزهای سخت ازمسولیت دربرابر ملت کوتاهی وکنارکشیدندما کرونا را شکست می دهیم وپیروز می شویم انشاالله.
  • جواد IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    8 6
    فرشتگان صدای آنانکه همواره خدای رامیخوانند از آنانکه تنها اضطرارا اورا صدامیزنند، دقیقا تشخیص میدهند. وصف بسیار عالی از تفاوت انسان مخلص با انسان دورو از دیدگاه خداوند هنگامی که ماموران خودش رو می‌فرسته تا انسانها رو بر اساس معیار قلبشون جدا کنند اونجاست که آدمهای پاک نمره قبولی میگیرن و فرشته ها دستشون رو میگیرن.
  • DE ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 5
    آدم نمی تواند نتیجه گیری بکند که خب منظور ؟؟؟
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    6 0
    جدای از این بحث ها چرا آمار چین این قدر پایین هست!؟
  • علی IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    0 1
    بابا چند دفعه آقای رحیم پور گفتند من در هیچ یک از رسانه های اینترنتی فعالیت ندارم...‌
  • معنا IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    1 5
    بسیار عالی . ولی ای کاش به زبان های دیگر هم ترجمه میشد . که این مهم دست جوانان مومن انقلابی را میبوسد که انتشار دهند. تشکر استاد نهضت خمینی ادامه دارد....
  • مهدی علوی IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    1 0
    سلام. وقتی فردی انقلابی ریشه در انقلاب و جنگ دارد چنین فکر می‌کند و خداوند نگهدارش باشد. اما افراد پر ادعایی که سابقه‌ای قابل توجه ندارند، از زمین و زمان طلب کارند.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    0 0
    (استنشاق و قرقره)غرغره درسته.اولی مال نخه
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    1 0
    خوبه که به ویروسی مثل آنفولانزای اسپانیایی نخوردیم . وگرنه هممون به ... می افتادیم . درسته که کرونا مارو به سختی انداخته ولی نسبت به سایر فاجعه های انسانی(مثل جنگ جهانی و قحطی های طبیعی و مصنوعی (مثل کشتار ۷ میلیون اوکراینی به دست استالین یا ۹ میلیون ایرانی به دست انگلیسی ها) این ویروس خیلی هم فاجعه بار نیست. سعی کنیم نیمه مثبت رو ببینیم و از همیشه از خداوند تشکر کنیم. چون خیلی راحت میتوانست بدتر از این باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس