کد خبر 1146374
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
نگرانی واردکنندگان از خلف وعده در تخصیص ارز

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور خواستار حمایت، تدوین و ابلاغ ضوابط تامین ارز برای تجاری شد که پیش از دریافت ارز اقدام به ترخیص و توزیع کالا در شبکه‌های رسمی کرده‌اند.

به گزارش مشرق، طی ماه‌های گذشته تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی و ترخیص این کالاها از گمرکات چالش‌های بسیاری را به همراه داشته است. صف طویل تخصیص ارز و معطلی واردکنندگان موجب شد برخی از وارکنندگان براساس مصوبه ترخیص درصدی، بخشی از محموله‌های خود را پیش از تخصیص ارز بصورت امانی از گمرکات ترخیص و طبق ضوابط ستاد تنظیم بازار در بازار داخلی توزیع کنند که مدتی قبل در مطالب و گزارش‌های متعدد به مشکلاتی که در این زمینه برای واردکنندگان برنج ایجاد شده بود، بصورت مفصل پرداختیم.

بیشتر بخوانید:

خیانتی که دولت در حق تولیدکننده داخلی "دستگاه سونوگرافی" مرتکب شد!

اکنون خبر رسیده که بخشی از محموله‌های وارداتی نهاده‌های دامی نیز بصورت درصدی و امانی از گمرکات ترخیص شده اما تخصیص ارز انها هنوز انجام نشده است و دولت همچنان اصرار دارد که واردکنندگان به ترخیص درصدی و امانی محموله‌های خود ادامه دهند اما واردکنندگان با نگرانی نسبت به چشم انداز تخصیص ارز، نسبت به تداوم این روند بیمناک هستند.

یک منبع اگاه در این زمینه گفت: بخشی از محموله‌های وارداتی نهاده‌های دامی چند ماه قبل به صورت درصدی ترخیص و توزیع شدند اما با وجود گذشت بیش از سه ماه، هنوز ارز این محموله‌ها تخصیص نیافته است.

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، ادامه داد: حدود ۲.۵ میلیون تن نهاده دامی نیز در گمرکات رسوب کرده بود که قرار شد این کالاهای رسوبی نیز به همین شکل ترخیص شوند و بر این اساس، اخیراً یک میلیون و ۴۵۰ هزارتن از این نهاده ترخیص شد و ۱.۱ میلیون تن نیز همچنان در گمرکات باقی مانده است که واردکنندگان نگران هستند خلف وعده بانک مرکزی در تخصیص ارز این محموله‌ها ادامه پیدا کند و این محموله‌ها نیز در تخصیص ارز به سرنوشت محموله‌های قبلی دچار شود.

نامه اتحادیه واردکنندگان به معاون وزیر صمت: تخصیص ارز را تعیین تکلیف کنید

در همین ارتباط، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران ۲۸ آبان ماه در نامه‌ای به معاون وزیر صمت خواستار رسیدگی و تعیین تکلیف تخصیص ارز برای آن بخش از تجاری شده است که پیش از دریافت ارز، محموله‌های خود را ترخیص و در شبکه توزیع رسمی با نرخ مصوب توزیع کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دو تجربه متفاوت در مقابله با تحریم‌ها و درسی که باید آموخت

در متن نامه آمده است: همانطور که استحضار دارید مصوبات اخیر ابلاغی در خصوص ترخیص کالاهای اساسی رسوبی در بنادر که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ و اجرایی گردیده است، مشمول کلیه ثبت سفارشات موجود که در صف تخصیص ارز بوده‌اند، است.

متأسفانه در خصوص آن بخش از کالاهایی که مشمول ارز ترجیحی می‌باشند زمان بندی تأمین ارز با نرخ روز اظهار و ترخیص کالا مشخص نیست.

تصدیق خواهید فرمود که این ابهام موجبات نگرانی و احتمالاً خسارت‌های جبران ناپذیر به آن دسته از تجاری می‌شود که با اعتماد به دولت محترم سرمایه خود را در جهت تنظیم بازار و تسریع در تأمین کالاهای اساسی و ضروری کشور قبل از دریافت یا تخصیص ارز، ترخیص و در شبکه‌های رسمی از جمله بازارگاه به نرخ مصوب دولتی عرضه نموده‌اند.

نظر به اهمیت موضوع استدعا دارد در راستای جلب اعتماد و حمایت از خدمات و همراهی بخش خصوصی کشور در این شرایط خطیر نسبت به تدوین و ابلاغ ضوابط تأمین ارز این اقلام دستور تسریع صادر فرمائید.

تداوم نابسامانی در بازار نهاده‌های دامی در حالی است که شورای هماهنگی اقتصادی دولت چند هفته قبل برای حل مشکل رسوب کالا در بنادر تصویب کرد واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید به دو شیوه تهاتر واردات در برابر صادرات و واردات از محل ارز متقاضی انجام شود. با این وجود این مصوبات هنوز تأثیری بر وضعیت نابسامان بازار اقلام مختلف از جمله نهاده‌های دامی نداشته است و منجر به حل مشکل مرغداران و دامداران در دسترسی به این اقلام نشده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس