رئیس جمهور آذربایجان الهام علی‌اف نمایه

الهام علی اف بعد از تحت کنترل درآمدن منطقه «آغ‌دام» از سوی نیروهای کشورش در نتیجه توافق قره‌باغ، گفت در صورتی که «نیروهای معقول» در ارمنستان روی کار بیایند، آماده ایم روابط با ایروان را عادی کنیم.

به گزارش مشرق، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان بعد از ورود نیروهای این کشور به منطقه بازپس گرفته شده «آغ‌دام» گفت در صورتی که «نیروهای معقول» در ارمنستان روی کار بیایند، باکو آماده است روابط با ایروان را عادی کند. وی افزود اما در حال حاضر بحران عمیق داخلی در این کشور وجود دارد.

به گزارش «اسپوتنیک»، علی‌اف گفت: مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آستانه پشت سر گذاشته شدن است. کارشناسان بین‌المللی هم با این موضوع موافق هستند.

وی در صحبت‌هایش به ساکنان قبلی آغ‌دام، بازپس‌گیری این منطقه را تبریک گفت و افزود بیانیه سه‌جانبه آتش‌بس در قره‌باغ به طور کامل با منافع جمهوری آذربایجان مطابقت دارد.

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان تصریح کرد اولین اقدام در خصوص این منطقه پاکسازی آن از مین است که اقدامی زمانبر خواهد بود و بعد از آن پروژه‌های زیربنایی آغاز خواهد شد. 

علی‌اف گفت: سربازان ما و افسران توانایی‌های خود را نشان  دادند. ما هم توانایی‌های سیاسی خود را نشان دادیم.

سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان پیشتر از ورود واحدهایی از نیروهای مسلح این کشور به منطقه آغ‌دام خبر داد.

به گزارش «تاس»، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: طبق بیانیه سه‌جانبه امضا شده از سوی رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان، بیستم نوامبر واحدهایی از ارتش جمهوری آذربایجان وارد منطقه آغ‌دام شدند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بیش از یک ماه در منطقه قره‌باغ کوهستانی با یکدیگر درگیر بودند. طی این مدت سه بار بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس بشردوستانه توافق کردند که دو بار با میانجی‌گری مسکو بود و بار سوم با میانجی‌گری واشنگتن حاصل شد، اما هر بار این توافق نقض و درگیری از سر گرفته شده است.

با این وجود ولادیمیر پوتین به همراه «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان نهم نوامبر (۱۹ آبان) بیانیه مشترکی را برای اجرای آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی» امضا کردند تا از روز بعد یعنی دهم نوامبر اجرا شود.

بر اساس این توافق، ارمنستان موظف است علاوه بر تخلیه اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ‌دام، کلبجر و لاچین، کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    47 7
    ضمن تبریک آزادسازی ، باید عرض کنم که علییف بسیار عاقلانه و به دور از کینه توزیهای شرقی به سیاستگذاری روابط با ارمنستان اقدام میکند. امید که با پایان تنشهای فیمابین، صلح و دوستی در قفقاز حاکم باشد.
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    9 47
    در طوال تاریخ هیچگاه سرزمین های شمال ارس آذربایجان نامیده نمی شده اند بلکه به آنها قفقاز یا آلبانیا (ربطی به آلبانی امروز ندارد) می گفته اند. آذربایجان همواره نام سرزمین های جنوب ارس بوده. زمان شوروی بود که آمدند و نام یک جمهوری را آذربایجان گذاشتند
    • NL ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      20 2
      برای ایضاح ذهن شریف شما فقط یک مثال نقض می آورم: بلعمی در «تاریخنامه طبری» در مورد حدود آذربایجان می‌نویسد: «اول حد از همدان گیرند تا به #ابهر و زنگان بیرون شوند و آخرش به دربند خزران و بدین میانه، هر چه شهرها است همه را آذربایگان خوانند … راه‌ها به آخر آذربایگان كه از آن جمله بلاد خزران شوند، گروهی برخشك و گروهی از دریا، كه از هر راهی دربند خوانند و به تازی باب گویند.»( بلعمی، ج 1، تهران، ص 529)
    • ناشناس IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      37 3
      معلومه در دوره دبیرستان درس تاریخ نمره صفر و یا منفی می گرفتی
    • رجب IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      8 21
      پاسخ به معلومه در دوره دبیرستان...: تقصیر نداری این مسائل از حد سوادت خیلی بالاتره
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      18 0
      پس تو ترکمنچای که آذربایجان داده شده آذربایجان جنوب ارس بوده ؟ برو دوباره از اول ابتدایی درس بخون انشاله ایندفعه یادمیگیری
    • مهدی US ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      39 2
      خب شما فرض کن از همین یک هفته پیش اسمشو گذاشتن اذربایجان مشکلی داری ؟؟به هر حال اسم رسمی کشور اذربایجان هستش
    • مینا IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      31 2
      جناب ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰ برخی متوهمان فکر میکنن همه چی برا ایناس مثلا نمیدونم تو کدوم کتیبه من دراوردی نوشته مصر جزئی از ایران فلان دوره بوده ول کن نیستن که هرجا میاد مینویسن مصر باید به مام میهن برگرده یا اذربایجان اذری هستن ترک نیستن وقبلا زبانشون فارسی بوده باید دوباره فارسی صحبت کنن
    • محمود IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      19 2
      آذربایجان یکی است رودارس از داخل آذربایجان می‌گذرد .جمعیتی درشمال ارس وجمعینی در جنوب ارس که هردو ترک آذربایجانی هستند زندگی میکنندواهالی جنوب و شمال ارس مخصوصا درنقاط مرزی اکثرا خویشاوندند بنابراین نباید با.هم زندگی کرد
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    29 10
    به نظرم این کار علیف اشتباهه ارمنستان اگه جون بگیره دست از اشغالگری برنمیداره اینجوری ترکیه هم ازش دلخور میشه
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      35 4
      ارمنستان تا ابد از نام ترکها خواهد ترسید
  • فرزند IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    22 4
    الحمدالله رب العالمین که مسلمین پیروز این جنگ شدند دل مسلمین و همه ترک ها شاد شد پیشنهاد عادی سازی روابط با ارمنستان بعد از آن همه کارهایی که ارمنستانی ها انجام دادند نشان دهنده صلح طلب بودن آذربایجان است و بزرگواری ترک ها را نشان میده امیدوارم ارمنستانی ها هم گامی به جلو بردادن و صلح و محبت را جایگزین کینه و عداوت کنند
  • GB ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    49 6
    ایرانشهری یک تفکر کاملافاشیستی نژاد پرستی هست .همراه با توهمات تاریخی .با جعل تاریخ وتحریف واسطوره سازی وهویت سازی.مشغول هستند
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      6 46
      پانترکیسم هم به همون اندازه بیشرفانه و مزخرفه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ما ملت مسلمان هستیم و ایرانی : ترک کرد گیلک بلوچ !!!
    • رامین IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      33 4
      جناب ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰ توهم که همون نظر ایران شهریارو گفتی.... تو مسلمون بودن مردم هیچکس مشکلی نداره تا اینجای کار قضیه حل شده هستش... ملیت همه هم ایرانی هستش و تمام البته با زبان مشترک فارسی که تا اینجای کارم مشکلی نیستش ولی مشکل ازونجا شروع میشه که یه عده تمامیت خواه افساد طلب بخوان بقیه مردمو عین خودشون کنن مثلا وجود بقیه رو نتونن تحمل کنن و در صدد تخریب بقیه باشن بخشی از مردم ایران فارسن بخشی ترک بخشی کرد عرب ترکمن ووووو... باهم در کنار هم عین زن و شوهر زندگی میکنن و همدیگرو دوس دارن براهم فداکاری میکنن وووو... مشکل از جایی شروع میشه زن یا شوهر بخواد دیگری رو عوض کنه و عین خودش کنه همه چی بهم میریزه ... عین اونی که افساد طلبا تو ایران در حال انجامش هستن
    • 12 IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      2 25
      اون چیزی که برای یک انسان ارزش ببار می اورد چیزی است که به اختیار خودش انتخاب می کند نه موضوعات غیر اختیاری. همه ما به غیر اختیار خود در محلی متولد شده ایم و بواسطه همین محل تولد و پدر و مادر زبان حاکم بر آن منطقه شده است زبان مادریمان یکی فارس و یکی ترک و یک عرب و آن دیگری کرد و بلوچ و انگلیسی و آلمانی و روسی و . . . ولی اسلام را با عقل و آگاهی انتخاب کرده ایم به عنوان دین و مسیر الهی لذا ما شرافت داریم به مسلمان بودنمان که انتخابمان است نه به زبان غیر اختیاری البته اگر توصیه دین اسلام بر حب الوطن من الایمان نبود آن یک ذره تعلق به زبان هم نقص و شرک در ذات انسان محسوب می شد. پس اینقدر من فارسم و من ترکم و من چه هستم نمنید که این فقط بانگ جهالت است و بس. وعتصموا بحبل الله و لا تفرقوا.
    • رامین IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
      17 3
      به ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱ پس اگه اروپا متولد شده بودی حتمن مسلمون میشدی اونم شیعه؟!!!!! خداروشکر هندی نیستم که گاو پرست بشم
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 0
    چرا رفتار معقولانه ندارید ؟؟؟
  • ازاد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    13 3
    ارمنستان در قبال خسارات واردرد کرده به ازربایجان باید منطقه زنگه زور را به ازربایجان برگرداند
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      9 3
      احتمالا اتفاق خواهد افتاد در ق، طعنامه های سازمان ملل پیش بینی شده است که اگر برآورد خسارت وارده از طرف کشور متخاصم بیشتر از توان مالی و در توان کشور متخاصم نباشد باید بخشی از سرزمینش را وا گذار کند.
  • عبدالرضا IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    7 1
    این حرفها بیانگر متعادل بودن سیاست اذربایجان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس