به گزارش مشرق، کاربرفضای مجازی درباره ساخت راه آهن توسط رضاشاه نوشت: وقتی طرح راه آهن شمال-جنوب طبق منافع انگلیس، را رضاشاه خائن مطرح کرد، افراد کمی جرأت مخالفت داشتند. امثال شهید مدرس، مصدق و شیخ محمد خالصی‌زاده.

شیخ در اینباره گفت:

 همکاری با انگلستان در ساخت راه‌آهن، حرام است. بدانید آن‌ها برای دشمنی با شما راه‌آهن احداث می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • CH ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    11 24
    دیشب در مورد پل لعنت شده ی ورسک که شاهکار حماقت ایرانی است نوشتم که ساختن این پل یک اشتباه بزرگ مهندسی و تحلیل در عملیات بود که در نتیجه آن پلی با هزینه بسیار مادی و تلفات انسانی ساخته شد. در حالی که با یک تفییر ساده مسیر راه آهن از طریق شاهرود و گردنه خوش ییلاق می شد بسادگی هم در هزینه صرفه جویی کرد و هم شهرهای بیشتری را موردپوشش راه آهن قرار داد و هم جلوی کشته شدن کارگرا ن بیگناه راهساز را گرفت. اما از آنجا که جنون یک قلدر بسواد حاکم بود که دستور العمل های ماسونها را عینا پیاده می کرد این خیانت صورت گرفت و آن پل کذایی ساخته شد و تازه به عنوان شاهکار! به زور بر اذهان جوانان مردم تحمیل شد. در حالی که اگر این پل را در هر جای دیگر دنیا بدون محاسبات تحقیق در عملیات و هزینه - فایده ساخته بودند، سازنده اش دادگاهی و محاکمه می شد.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      5 12
      درود بر تو
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    6 19
    ساختن این پل یک اشتباه بزرگ مهندسی و تحلیل در عملیات بود که در نتیجه آن پلی با هزینه بسیار مادی و تلفات انسانی ساخته شد. در حالی که با یک تفییر ساده مسیر راه آهن از طریق شاهرود و گردنه خوش ییلاق می شد بسادگی هم در هزینه صرفه جویی کرد و هم شهرهای بیشتری را موردپوشش راه آهن قرار داد و هم جلوی کشته شدن کارگرا ن بیگناه راهساز را گرفت. اما از آنجا که جنون یک قلدر بسواد حاکم بود که دستور العمل های ماسونها را عینا پیاده می کرد این صورت گرفت و آن پل کذایی ساخته شد و تازه به عنوان شاهکار! به زور بر اذهان جوانان مردم تحمیل شد. در حالی که اگر این پل را در هر جای دیگر دنیا بدون محاسبات تحقیق در عملیات و هزینه - فایده ساخته بودند، سازنده اش دادگاهی و محاکمه می شد.
  • GB ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    3 18
    من نمیدونستم ممنون از آقای گرایی
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    13 0
    اردبیل هنوز هم راه آهن ندارد
  • علی اصغر چراغچی IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    7 9
    دلیل محکمی بود!!!!!!
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      7 7
      و طولی نکشید که در جنگ دوم جهانی بهانه ای برای تجاوز به ایران و اشغال آن و بالنتیجه ایجاد قحطی مصنوعی و مرگ میلیون ها ایرانی شود!
  • متقی فر US ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    5 7
    دقیقا بسیار عالی توضیح دادی برادر
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    10 4
    اقایون خوب یا بد لازم بود این مسیر و سایر مستحدثات اقدام بشه
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    13 1
    خب به فرض که راه آهن از شرق( چابهار) تا شمال غرب (تبریز) می رفت ،خب اون طور که به نفع انگلیس می شد چون از طریق پاکستان که اون موقع جزو هند بود و مستعمره انگلیس راحتتر نیروهاش رو به شمال می رسوند.بگذریم از اینکه گذراندن راه آهن از مناطق کویری و خالی از جمعیت هیچ فایده ای نداشت.مسیر فعلی راه آهن شمال و جنوب بهترین مسیر هست و علاوه بر کوتاهی مسیر و کمهزینه تر بودن از مراکز تجمع جمعیت در امتدادزاگرس و البرز می گذره و باعث خروج لرستان و خوزستان از انزوا شد.حالا هر بچه مهندسی میاد درباره پل ورسک نظر کارشناسی میده.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    3 1
    در زمان جنگ راه آهن فعلی بیشترین نقش را در انتقال رزمندگان و ادوات نظامی به خطوط پشت جبهه ایفا کرد.
  • مسعودپور IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    1 2
    هدف انگلیسی ها از اجرای پروژه راه آهن جنوب- شمال ایران ، در آستانه جنگ جهانی اول، تأمین نیاز نظامی خودشان بود؛ انگلیسی ها سال ها به فکر تهاجم به الکساندرهای روس بودند ولی راه امن و مناسبی نداشتند؛ تنها راهی که طراحی شد، رساندن ناوها از طریق دریای گرم، به خرمشهر ایران بود، واز آنجا رساندن آنها به محدوده 2500 کیلومتری مرزهای شمالی ایران، در مجاورت ارتش پروس بود. در حالیکه در ایران شهرهای سکونتی فراوانی وجود داشت ومحتاج خطوط ریلی بودند، و یا مسیر ونقاط مسطح و روان تری موجود بود، ولی انگلیسی ها فقط به انتقال نیروها از جنوب به شمال ایران فکر می کردند! دیگر اینکه الکساندر آیروسایند انگلیسی به مسیر استراتژیک می اندیشید نه مسیر مسطح! بخش عمده مسیر ریلی، کوهستان هایی بودند که ظرفیت وامنیت بسیار مؤثری برای انتقال، ذخیره، واختفای تجهیزات در زاغه ها داشتند؛ انگلیسی های انگلیس وانگلیسی های ایران[ملکم خان وپدرش الکساندر ملکم؛ سردار اسعد؛ سردار داور؛ تدین؛ ضیاء طباطبایی، آخوندزاده و.. تحت لوای مظفرالدین شاه قاجار] [محمدعلی میرزای قاجار دیکتاتور به شدت با انگلیسی ها و فراماسونری مخالف بود ولذا..؛ وطفلک احمد میرزا.. ] همه چیز را فراهم نمودند، ولی غافل از اینکه جنگ های روس با کره و ژاپن ملتش را آزرده و فرسوده است، تاآنجا که آماده انقلاب بلشویکی ومنشویکی علیه رومانف است، لذا در آستانه جنگ اول جهانی(1292ش) (1914م.) در بلاد روس انقلاب مارکس ولنین فراگیر شد و... پروژه راه آهن انگلیس در ایران افشا نشد، بلکه به رضا میرپنج شد.
  • ڪیان IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 2
    «ملکه مادر در خاطراتش می‌نویسد: «یادم هست که رضا دو سه روز بعد از اشغال ایران به من گفت: تاجی جان ما اشتباه بزرگی کردیم که پل ورسک را منهدم نساختیم، ما باید از‌‌ همان اواسط مرداد ماه که زمزمه حمله به ایران را شنیده بودم، اقدام به نابود کردن راه‌آهن می‌کردیم. رضا تا پایان عمر همیشه غبطه می‌خورد که چرا پل ورسک را، خراب نکرده و راه متفقین را نبسته است.» (تاریخ معاصرایران_محمدرضاچیتسازان)شماره آرشیو: 131538-275م

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس