مدیرکل تعزیرات استان تهران: مردم فریب تخفیف‌های "فروشگاه‌های زنجیره‌ای" را نخورند!/ "گرانفروشی و کم‌فروشی" به اسم تخفیف!

معاون مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: از مردم خواهش می‌کنم فریب تخفیف‌های "فروشگاه‌های زنجیره‌ای" را نخورند؛زیرا طبق بررسی ما بسیاری از این تخفیف‌ها غیرواقعی و در اصل "گرانفروشی و کم‌فروشی" است

به گزارش مشرق، محمدعلی اسفنانی، معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران درباره تخلف شرکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که محصولات خود را با تقلب و به نام "تخفیف" کم‌فروشی و گرانفروشی می‌کنند، اظهار کرد: آنچه مسلم است، تخلف قطعی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های تولیدی و بسته‌بندی است؛ متأسفانه شاهد تبلیغ گسترده تخفیفات و قرعه‌کشی این فروشگاه‌ها در صداوسیما هستیم.

بیشتر بخوانید:

وی تصریح کرد: یکی از تخلفات این فروشگاه‌ها این است که از طریق تبانی با شرکت‌های تولیدکننده یا شرکت‌های بسته‌بندی، قیمت را بالاتر از آنچه باید در کالاها درج و وزن محصول را هم کم می‌کنند و پس از آن قیمت فروش را کمی پایین می‌آورند؛ این اقدام فروشگاه‌ها و شرکت‌های متخلف، هم تخلف "گرانفروشی" و هم تخلف "کم‌فروشی" است.

اسفنانی افزود: تخلف دیگر شرکت‌های بسته‌بندی این است که کالای درجه سه و چهار را بسته‌بندی می‌کنند و به نام کالای درجه یک در این فروشگاه‌های دارای تخفیف به فروش می‌رسانند! از تخلفات دیگر در این حوزه افزایش قیمت بی‌دلیل کالای بسته‌بندی شده و گاهی تا دو برابر بیشتر از قیمت کالای فله‌ای است.

مدیرکل تعزیرات استان تهران تأکید کرد: از مردم خواهش می‌کنم فریب تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای را نخورند؛زیرا طبق بررسی ما بسیاری از این تخفیف‌ها غیرواقعی است.

وی ادامه داد: تخفیف در تعبیر عامیانه و تعبیر اقتصادی آن یعنی اینکه کالایی با ارزش فرضی 10 ریال، کمتر از 10 ریال به فروش برسد و مشمول فاکتورهایی است که گاهی آخر ماه و آخر هفته و یا آخر سال برای یک یا دو بار ارائه می‌شود.

اسفنانی افزود: حالا فردی قیمت کالا را مقایسه می‌کند و می‌بیند که سوپرمارکت کوچک محل آن کالا را 10 ریال به فروش می‌رساند و اگر 8 ریال بفروشد یعنی اینکه تخفیف داده است اما اینکه یک شرکتی قیمت کالا را 15 ریال درج کند و فروشگاه زنجیره‌ای آن را با تخفیف 12 ریال بفروشد، این کار نه تنها تخفیف نیست بلکه گرانفروشی است لذا خواهش می‌کنیم که مردم به هیچ عنوان تحت تأثیر این تبلیغات و اینکه گفته می‌شود تخفیف است، قرار نگیرند.

معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور در بخش دیگری از سخنان خود با معرفی سامانه‌های گزارش مردمی تخلفات گرانفروشی گفت: سامانه 124 سازمان صمت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، روزانه قیمت کالاها را درج می‌کند و مصرف‌کنندگان می‌توانند قیمت‌های کالاها را با آن سامانه تطبیق دهند؛ سامانه 135 سازمان تعزیرات هم گزارش‌های مردمی را دریافت و به آنها رسیدگی می‌کند؛ شهروندان با مشاهده تخلفات تولیدکننده، بسته‌بندی‌کننده و عرضه‌کننده، موارد تخلف را به ما گزارش کنند و بدانند که نسبت به آنها رسیدگی و برخورد قضائی خواهیم کرد.

وی افزود: سازمان تعزیرات یک مرجع رسیدگی‌کننده است و احراز و کشف تخلف با سازمان‌های دیگر مرتبط با تعزیرات است؛ روال کار به این شکل است که بازرسان گزارش تخلف را تنظیم و به تعزیرات اعلام می‌کنند و ما بعد از رسیدگی، حکم صادر می‌کنیم.

اسفنانی درباره تعداد برخوردها با متخلفان گفت: قطعاً با متخلفان برخورد می‌شود اما متأسفانه حجم تخلفات زیاد است و نمود آن در جامعه مشهود نیست.

وی افزود: اخیراً بخشنامه‌ای صادر و اعلام کرده‌ایم که برای برخورد با متخلفان از ظرفیت حداکثر مجازات که قانون مشخص کرده استفاده شود یعنی جریمه به مبلغ 2 تا 5 برابر گرانفروشی در مدتی که کالا گران فروخته شده است همچنین در پرونده‌هایی که مردم شاکی هستند، قانون پیش‌بینی کرده است که رضایت شاکی حتماً اخذ شود.

مدیرکل تعزیرات استان تهران ادامه داد: اخیراً تخلفی باب شده به این صورت که برخی از فروشگاه‌ها خرید برخی کالاها را به مشتری تحمیل می‌کنند و فروش اجباری دارند! این تخلف هم 5 برابر میزان ارزش کالای تحمیلی جریمه دارد.

وی درباره برخورد با متخلفان فروش حبوبات بسته‌بندی‌شده گفت: برای رسیدگی به این تخلف، پرونده تشکیل شد و مورد رسیدگی قرار گرفت؛ گاهی دامنه تخلفات گسترده است و برای آنها حداکثر مجازات قرار قانونی را اعمال می‌کنیم، ضمن اینکه مجازات‌ها نسبتاً قابل توجه است.

اسفنانی با تأکید بر اینکه امیداوریم شاهد کاهش این تخلفات باشیم، تصریح کرد: اینکه از مردم خواهش می‌کنیم تخلف را به ما گزارش کنند، برای کمک به کشف تخلفاتی است که ممکن است از دید بازرسان مربوطه خارج باشد.

وی یادآور شد: ما یک مجموعه دادرسی‌محور هستیم و کار شبه‌قضائی می‌کنیم و کسی به اسم بازرس نداریم؛ بازرسی برای سازمان صمت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و اتاق اصناف و اتحادیه‌ها است که هر روز به طور رندوم فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی را بازرسی می‌کنند و با کشف تخلف در تعزیرات تشکیل پرونده می‌شود علاوه بر آن، گشت مشترک داریم و به محض اعلام تخلف، شعبه سیار تعزیرات در محل حضور می‌یابد و حکم صادر می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    61 0
    پس چرا صداوسیما اینقدر تبلیغ این فروشگاه ها رو میکنه؟؟
    • IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      7 0
      چون پول لازمه
    • Sattar IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      7 0
      چون پول توشه
    • سروش IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      8 4
      چون این کم فروشی هم شامل خود صدا سیما هم در تولید برنامه های نه چندان مفید هم می شود!!! بالاخره اینها باید مکمل هم باشند یا نه یکی داد میزنه اون یکی فروش میکنه.
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      0 0
      نمی دونم کدوم فروشگاه رو می گی؟
  • سید حسین میرمشتاقی IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    7 2
    سلام. احترام خدایی چند بار تا حالا به تعدیرات بابت گران فروشی زنگ زدم ولی نمیدونم چرا فرقی نکرد فروشنده پرو ترهم شد و هنوزم داره جولان میده. گرانی تو این کشور دیگه درمان نداره هر کس هر جوری بتونه گوش مردمو میبره فقط یک راه حل پیشنهاد می کنم شاید کار ساز باشه البته اگر دستی تو کار نیست. وشما واقعا راست میگید. بیاد گران فروشان را جلوی درب مغازه وبا محل کسبشان آویزان کنید وبگذارید آبروی نداشته شون بره آخه تا کی باید مردم سر کار باشند. مقصرکیه معلوم نیست امروز مرغ 20تونه فردا 30وپس فردا 40 کار کجاش میلنگه معلوم نیست ..
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    8 3
    تخفیف ، فروشگاه های زنجیره ای به این صورت هست : اول اینکه از مارک های غیر معروف که کارخانه تخفیف بیشتر میده میارن دوم اینکه تعداد بالا میخرن کارخانه تخفیف بیشتری میده سوم اینکه گاها وزن کالا هم پایین تر زده شده ! وهمه این ها برای ورشکست کردن دکان های کوچک محل و سود آوردی بیشتر خودشون هست ! و عملا سودی که از فروش هر کالا میبرن بیشتر از خرده فروشان هست پس لطفا از سوپر مارکت ها خرید بکنید
  • بینام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    4 3
    اینحا ایرانه همه چی امکانپذیره
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    2 2
    چفتگ میگی چرا برخورد نمی کنید؟!!!!!
    • رضا IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      3 0
      خنده داری موضوع همینه... پلیس وایسا داد میزنه دزد رو بگیرید... مرتیکه از مردم خواهش میکنی گول نخورن؟؟؟ خب چرا خودت جلوی کلاهبردار رو نمیگیری و سیاست خواهش و التماس رو در پیش گرفتی
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 0
    ببخشید پس کار تعزیرات حکومتی چیه؟ چرا مردم از همه طرف باید فریب بخورند و تحت فشار باشند؟!
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    4 0
    سیما تبلیغ پدیده شاندیز را بعد افشا هم میکرد !
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    8 1
    والله از وقتی این فروشگاه ها باز شدن بسته بندی 950 گرمی و 450 گرمی جای 1 کیلو و نیم کیلو رو گرفتن دلیلش هم واضح هست
  • ناشناس IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    4 0
    مردم که قرار نیست بااین فروشگاههای دغل کار برخوردکنند مثل اوایل انقلاب برخوردشه مجوزهای کسب نامشروع که باعث سبز شدن قارچی شکل این فروشگاههای دغل کار شده باطل و عوامل اون برخورد قاطع باهاشون انجام شه این ها بازدوبند و باندی اقدام به سواستفاده از جیب منهدم شده ملت میکنن..
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    5 0
    قیمت بعضی اجناس بسته بندی تا دوالی سه برابر قیمت بصورت فله ای میباشد.چون مدیران این فروشگاهها بااصحاب ثروت و..درارتباط هستند شک نکنید
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 0
    تو مملکت چه خبره؟؟؟؟؟؟ جلوگیری از این تخلفها کار مردم عادی نیست کار شما مسئولینه.. شما که این چیز ها رو میدونید چرا اطلاع رسانی به موقع انجام نمیدید؟؟؟؟ چرا از همون تریبون صدا و سیما این کلک و فریب رو افشا نمیکنید؟؟؟ مردم از همه جا بیخبر هم نهایتا بازنده این ماجرا هستند....
  • مهدی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    6 0
    همیشه توپ را می اندازید به زمین مردم. آخر مردم چه کنن. مجوز تاسیس فروشگاه زنجیره ائی را دولت می دهد. مجوز تاسیس کارخانه تولیدات را دولت می دهد. تقلب و اختلاس و کم فروشی و گران فروشی را هم کارخانه ها و فروشگاههای مجوز دار می کنن، آنوقت باید مردم مراقب باشن. وظیفه مسوولین چیست نمی دانیم. مسوولین باید نظارت کنن و تقلب را از مبدا اصلاح کنن. مردم که در کارخانه نیستند ببیند، جنس تقلبی یا کمتر بسته بندی و توزیع می شود. خدایا خودت به فریاد برس.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    8 0
    خیلی خیلی ممنون از شما. شما به وقت از پشت میزت تکون نخوری عزیزم حالت بد میشه. دوتا از این متخلفین اشغال رو جوری تنبیه کنید که تو دهات دور افتاده هم کسی جرأت نکنه توی این اوضاع اقتصادی اینجور کلاه برداری کنه.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    4 0
    گول فروشگاه نخوریم، گول حباب سکه، گول ماشین، گول ارز ، ماشالله دولت کَر و کوری داریم که میت تو قبر سودش بیشتر از اونه
  • GB ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    6 0
    خوب تو چیکاره ای؟ مثل اینه که پلیس بگه مردم تو خیابون نرید چون دزد ها ریختن تو خیابون
  • علی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    4 0
    سلام.متاسفانه من هر وقت خرید میکنم، قیمت روی تیکت ها کمتر از قیمت فاکتور نهایی است. به نحوی ما را گول میزنن. این کار برای من بارها اتفاق افتاد.
  • علی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    6 0
    واقعا این فروشگاه ها کلاهبرداری می کنند. من پارسال رفتم و خرید کردم بعدا که مقایسه با همین سوپری های کوچک کردم دیدم با اون همه تخفیف باز هم گران‌فروشی کردند. مثلا یک بسته نخود آبگوشت 900 گرمی را 11000 حساب کرد ونخود خیلی بهتر را سوپری کیلویی8000 می داد. به مدیر فروشگاه بعدا اعتراض کردم فقط می گفت امکان نداره، حتما یه ایرادی داره و....خلاصه توبه کردم بروم از آنطرف شهر خرید کنم از سوپری ازاین فروشگاه ها که همسایه ماست دیگه هیچ چیزی نخرم.
  • میثم IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    5 0
    رو رو برم. مردم گول نخورن یا شما باید جلوی کلاهبردارا رو بگیرین؟
  • جلال IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 0
    همین !!! مردم فریب نخورن؟؟ پس وظایف شما وسازمانهای نظارتی عریض و طویل چی میشه این فروشگاهها وشرکتهای تولیدی که باهم تبانی می کنن رو شما باید با خاک یکسان کنید .یعنی هرکس هر کلاه برداری و دزدی کرد آزاده ......
  • سیدجعفرکاظمی IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    4 0
    اگرکاقعا میدانید که این کار گرانفروشی وکم فروشی است چرا دست روی دست گذاشته اید ؟ مگرتقلب آشکارترازاین هم پیدا میشود؟
  • علی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 0
    من شکایت کردم به ۱۲۴اما پیگیری نمیکنن ... گوشت گرم رو همین فروشگاه رف...شعبه ۱۷شهریور بهم داده ۱۲۸هزار بعد میگه ۱۴۵تومن هست تخفیف دادیم ۱۲۸هزار تومن شده ...بیرون با فاکتور از فروشگاه توزیع گوشت با فاکتور گرفتم ۸۸هزار .سند دارم و شکایتم کردم . حتی فروشنده ۸۸هزار تومنی گفت اینا صبح میان از ما میخرن میبرن قسمت قصابی گوشت خودشون قیمت اتیکت۱۴۵هزار درج میکنن... حالا بحث اینجاس برای رسیدن به سازمان تعزیرات زیر مجموعه ۱۲۴ باید واسط بشه ...که بازرسان ۱۲۴و مدیریت حدودا ۶ ماهی هست با این فروشگاه ها بر علیه بازار و مردم بستن ...این رو مطرح کنید حداقل یا ۱۲۴ بر کنار ملت بتونن به تعزیرات دسترسی داشته باشن ۱۴۵هزار کجا ۸۸هزار کجا ؟ سند دارم فاکتور دارم کد پیگیری ۱۲۴ هم دارم .
  • حمد IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    4 0
    متاسفانه بازار بی قانون ومقررات است ما مردم تاثیر نظارت شما را حس نمی کنیم . از عذاب خدا وعوقب کارتان هراس داشته باشید .
  • عبداله IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 0
    کاش بصورت واضع باذکر چند نمونه ب موضوع اشاره میشد بادرج عنوان فروشگاهها ممنون
  • جعفر IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 0
    مگه هر شهری چند تا فروشگاه زنجیره ای داره ؟ شهرهای بزرگ کارمند تعزیراتی بیشتری داره و شهرهای کوچک هم کمتر. نفرتون رو بفرستید بازرسی از فروشگاه تا تخته کنه فروشگاه رو . چرا نمیکنید؟؟؟؟؟نمیخواهید کار کنید درد اینجاست
  • علیرضا علی کرمیان IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 0
    مردم درگیرمشکلات زندگی خودهستندانتظاراین است که نمایندگان سازمان تعزیرات وافرادذیربط بصورت نامحسوس واردعمل بشوند
  • حميد44 IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    4 0
    خب وظيفه شماست كه اين متقلبان را مجازات كنيد .اين كه ميگيد مردم فريب نخوريد كه نشد كار .چه بدبختيم ما مردم شهيد داده ايران با اين همه بدبختي و بيچارگي مسئول بگويد مردم بهوش باشين اين فروشگاه تقبل ميكنه .خدايا اين امام زمام را برسان كه از دست مسئولين دق كرديم .
  • شهریار IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 3
    من خودم دیدم حتی سوپری محلمونم از فروشگاه افق کوروش کلی خرید میکرد
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    6 2
    خخخخخ از مردم خواهش میکنید که چیکار کنن . پس شما مسئولان بوق تشریف دارین بخدا نبودنتون خیلی بهتره
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      0 0
      داگه مسولین دخالت کنند میگوییددوس دارن به تو مربوط نیست آزادیه
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 0
    "اسفنانی افزود: تخلف دیگر شرکت‌های بسته‌بندی این است که کالای درجه سه و چهار را بسته‌بندی می‌کنند و به نام کالای درجه یک در این فروشگاه‌های دارای تخفیف به فروش می‌رسانند!". جلوی این کار رو کی باید بگیره؟ تو مغازه های معمولی هم میتونن اینکارو بکنن. مردم رو چه حسابی باید اطمینان کنند اگر کسی نباشه که جلوشون رو بگیره؟
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    0 0
    با سلام اگر سازمان تعزیرات از گرانی اجناس در فروشگاه های زنجیره ای خبر دارد که دارد ، دیگر نیاز به گزارش مکرر مردمی نیست خوب خودشان برخورد کنند تا بیش از از این از جیب مردم نرود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس