کد خبر 1141840
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴

بیش از ۸۰ درصد مردم کشور از درد کمر رنج می برند و اکثر این دردها ناشی از مشکلات دیسک کمر و دیسک گردن است. مشکلاتی از قبیل بیرون زدگی دیسک، پارگی دیسک و تنگی کانال نخاعی که میتوانند زندگی عادی فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

آندوسکوپی دیسک کمر چیست؟

درمان هایی مانند عمل های جراحی سنگین دیسک کمر که از گذشته در ذهن اکثریت افراد جامعه باقی مانده است تبدیل به دغدغه بزرگی برای این افراد شده است. و ترس از این جراحی های تهاجمی باعث می شود روند درمان بسیار دیر آغاز شود.

اما امروزه پزشکان از روش های درمانی نوینی جهت درمان مشکلات دیسک از جمله بیرون زدگی دیسک و تنگی کانال نخاعی استفاده میکنند. روشی با نام آندوسکوپی دیسک کمر که یک روش کاملا غیرتهاجمی و بسیار کم خطر برای بیمار است و نتایج درمانی مشابه به روش جراحی باز و تهاجمی داد. البته با عوارض بسیار کمتر، چرا که به جای باز شدن و برش دادن پوست، عضله و استخوان به اندازه بیشتر از ۵ ساتیمتر یک برش بسیار کوچک به اندازه حدود ۵ میلی متر ایجاد می شود.

همچنین در این روش میزان آسیب به بافت عصبی نیز بسیار کاهش پیدا میکند و مشکلات شایعی که در جراحی باز بر روی ریشه های عصبی و عصب سیاتیک رخ می داد در آندوسکوپی وجود ندارد.

روند جراحی آندوسکوپی دیسک کمر

آندوسکوپی یک روش جدید جراحی دیسک های کمر و گردن می باشد که با کمترین میزان برش بر روی پوست انجام می شود.

آندوسکوپی دیسک کمر توسط پزشک فوق تخصص درد انجام می شود و یک روش کم تهاجمی برای درمان بیماران است.  با استفاده از دوربین های بسیار پیشرفته و ابزارهای مدرن که فوق تخصص درد در اختیار دارد وارد کانال می شوند. همچنین در آندوسکوپی دیسک در مرحله ورود به کانال برخلاف روش جراحی باز حداقل دستکاری بر روی عضلات استخوان را داریم.

توسط دستگاه فلوروسکوپ یا C-arm دیسک مورد نظر عکسبرداری شده و محل ورود آندوسکوپ مشخص می شود سپس با تزریق ماده رنگی یا حاجب به دیسک بیرون زده محدوده برداشت دیسک مشخص می شود

پس از ورود به کانال با کمک گرفتن از دوربین های پیشرفته و ابزارهای برش میتوان قسمت های بیرون زده دیسک که داخل کانال قرار دارد و باعث فشار بر روی کانال نخاعی و ریشه های عصبی است را خارج کرد.

دوران نقاهت عمل آندوسکوپی دیسک کمر

در این روش به دلیل اینکه بدون دستکاری عضلات و استخوان وارد کانال می شوند، چسبندگی آنچنانی ندارد و طی زمان بسیار کمی بیمار میتواند فعالیت های عادی خود را از سر گیرد.

همچنین زمان استراحت بعد از عمل در بیمارستان معمولا یک روز است حتی در مواردی بیمار در همان روز عمل میتواند به منزل برود.

چه دیسک هایی را به روش آندوسکوپی میتوان درمان کرد

دیسک هایی که در یک یا دوسطح باشند قابل جراحی و درمان با روش آندوسکوپی می باشند همچنین خفیف ترین تا حتی شدیدترین دیسک هایی که منجر به تنگی کانال نخاعی شده اند و پارگی های دیسک و کمردرد هایی که به دلیل پارگی دیسک ایجاد می شوند را می توان با این روش به راحتی توسط فوق تخصص درد درمان کرد.

البته در مواردی هم نیاز به جراحی باز وجود دارد از جمله مشکلات افرادی که در سه سطح یا بیشتر دچار بیرون زدگی دیسک شده اند و تنگی های متعدد دارند و افرادی که سر خوردگی مهره دارند. در این موارد حتما نیاز به جراحی باز است. تمامی این موارد حدود ۱۰ درصد مشکلات دیسک را شامل می شوند و یعنی ۹۰ درصد موارد را میتوان به کمک روش آندوسکوپی درمان کرد.

نیاز به بیهوشی در روش آندوسکوپی

در روش جراحی آندوسکوپی دیسک کمر جهت درمان دیسک کمر نیاز به بیهوشی عمومی نیست و بیمار در تمام مراحل عمل کاملا هوشیار بوده و در مواردی با پزشک در مورد احساس خود در نواحی جراحی صحبت خواهد کرد. و ناحیه جراحی به کمک بی حسی اسپاینال توسط متخصص بیهوشی، بی حس می شود.

مزایای جراحی دیسک کمر به روش آندوسکوپی

· درد بسیار کم حین جراحی

· عدم آسیب به کانال نخاعی

· عدم دستکاری عضلات و استخوان حین ورود به کانال

· امکان خارج کردن کامل دیسک با نظر پزشک متخصص درد

· انجام عمل در مدت زمان کوتاه نسبت به روش باز

· شانس ۹۵درصدی موفقیت عمل

· احتمال بسیار کم ایجاد عفونت بعد از عمل

· بدون نیاز به بیهوشی عمومی

· مشاهده نتایج عمل در همان روز عمل

· کاهش بسیار زیاد عوارض بعد از عمل

· عدم آسیب به اعصاب نخاعی

کلینیک درد دکتر مسعود هاشمی

در بالا با روش آندوسکوپی دیسک کمر و گردن آشنا شدید و مزایای بسیار زیاد آن را در مقایسه با جراحی باز دیسک کمر شناختید.

اما منبع درد ناشی از این مشکلات ابتدا باید در کلینیک درد تشخیص داده شود و سپس فوق تخصص درد با شناسایی منبع درد اقدام به جراحی کند.

دکتر سید مسعود هاشمی فوق تخصص درد و استاد دانشگاه و رئیس انجمن درد ایران توانسته است برای اولین بار جراحی های دیسک به روش آندوسکوپی را در کشور عزیزمان ایران انجام دهد.
شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۶۶۵۸۵۱۷ رزرو وقت قبل از مراجعه الزامی است.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس