کد خبر 1141823
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
«صائب عریقات» مقام ارشد تشکیلات خودگردان درگذشت+بیوگرافی

منابع فلسطینی از درگذشت صائب عریقات یکی از مسئولان ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین بر اثر ابتلا به کرونا خبر دادند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری فلسطین الیوم، صائب عریقات که چندی پیش به ویروس کرونا مبتلا شده و در یکی از بیمارستانهای مناطق اشغالی بستری شده بود، امروز در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

بیشتر بخوانید:

خبرهای ضدونقیض درباره وضعیت جسمی مقام ارشد تشکیلات خودگردان

صائب عریقات از مقامات ارشد تشکیلات و عضو ارشد گفت‌وگو کننده تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی بود.

عریقات که بود؟

عریقات در ۲۸ آوریل ۱۹۵۵ در ابودیس در قدس اشغالی به دنیا آمد. وی سیاستمدار فلسطینی و به دلیل حضور وی در مذاکرات فلسطینی و اسرائیلی گفت‌وگو کننده ارشد فلسطینی‌ نام گرفت و در حال حاضر دبیرکل اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین را بر عهده داشت.

وی ششمین فرزند از بین هفت فرزند خانواده بود و پدرش که بازرگان بود سال های متمادی را در آمریکا زندگی کرد. وی در سن هفده سالگی به فرانسیسکو در آمریکا رفت و در این شهرفارغ التحصیل دانشگاه در مقطع لیسانس شد. وی در دانشگاه برادفورد انگلیس در مطالعات صلح دکترا گرفت. عریقات بعد از فارغ التحصیلی در مقطع دکترا تابعیت آمریکایی گرفت. وی به عنوان استاد یار علوم سیاسی در دانشگاه النجاح بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاههای فلسطینی در نابلس به تدریس مشغول شد.  عریقات به مدت ۱۲ سال در روزنامه فلسطینی القدس مشغول کار رسانه ای بوده است.

وی در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ تحت عمل جراحی پیوند ریه در بیمارستانی در ویرجینای شمالی قرار گرفت.

عریقات در ۹ اکتبر ۲۰۲۰ به ویروس کرونا مبتلا شد و در ۱۸ اکتبر در پی وخامت حالش وادامه مداوا به بیمارستان هداسا عین کارم در قدس اشغالی منتقل شد که تلاش‌ها برای درمان وی ناکام ماند و وی امروز در بیمارستان درگذشت.

فعالیت سیاسی

عریقات اولین وزیر دولت خودگردان به رهبری یاسر عرفات رئیس فقید تشکیلات خودگردان بود. وی معاون هیئت گفت‌وگو کننده فلسطینی به کنفرانس مادرید در سال ۱۹۹۱ و پس از آن در مذاکرات واشنگتن طی سال های ۱۹۹۲ و۱۹۹۳ بود و در سال ۱۹۹۴ به عنوان رئیس گفت‌وگو کننده فلسطینی در مذاکرات انتخاب شد.

وی در سال ۱۹۹۵ به عنوان گفت‌وگو کننده ارشد مذاکرات فلسطینی لقب گرفت و در ۱۹۹۶ از اریحا نماینده مردم فلسطین در مجلس راه یافت. وی یکی از افراد نزدیک به یاسر عرفات رئیس فقید تشکیلات خودگردان در زمان نشست های کمپ دیوید در سال ۲۰۰۰ و مذاکرات پس از آن در سال ۲۰۰۱ در طابا بود.

 وی در انتخابات سال ۲۰۰۶ که به پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی انجامید سمت نمایندگی در مجلس قانونگذاری را حفظ کرد.

عریقات در سال ۲۰۰۹ به عنوان عضو کمیته اجرایی مرکزی سازمان فتح انتخاب شد که بالاترین هیئت فرماندهی در این جنبش بود و در اواخر سال ۲۰۰۹ نیز به اتفاق آرا عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین را عهده دار شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس