صبحانه اولین وعده غذایی مهم روزانه است و چشم‌پوشی از آن در طولانی‌مدت آسیب‌های جدی به سلامت بدن وارد می کند. یکی از وعده های غذایی اصلی و بسیار مهم صبحانه می باشد.مصرف صبحانه می تواند تاثیرات مثبت زیادی در کیفیت زندگی شما داشته باشد. بهترین زمان برای صرف صبحانه یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب است. خوردن صبحانه به ما انرژی بیشتری می دهد چون ما انرژی زیادی برای انجام فعالیت های خود داریم.

در حقیقت شتاب زندگی مدرن باعث شده است که همیشه وقت کم بیاوریم. در این بین خیلی‌ها برای جبران کمبود وقت قید صبحانه را می‌زنند و احتمالا با نوشیدن یک چای از خانه بیرون می‌روند، بدون اینکه عواقب خطرناک این کار را در نظر بگیرند. اما باید بدانید که این وعده ی غذایی خیلی مهم است و چشم‌پوشی از آن در طولانی‌مدت آسیب‌های جدی به سلامتی می‌زند. عدم مصرف صبحانه عوارضی مانند کاهش تمرکز،افزایش وزن،احساس کسلی در طول روز و…در پی دارد.

متاسفانه بسیاری از مردم صبحانه را نادیده می گیرند. برخی با این کار سعی می کنند میزان مصرف کالری را کاهش دهند، برخی اول صبح آنقدر سرشان شلوغ است که فرصت نمی کنند و افراد دیگری هم هستند که می گویند اصلا احساس گرسنگی ندارند. در این مطلب به بررسی نتایج پژوهش‌های انجام شده در خصوص آسیب‌های صبحانه نخوردن می‌پردازیم.

۱. خستگی بدن

صرف نظر کردن از خوردن صبحانه باعث می‌شود سطح انرژی بدن پایین آمده و میزان فعالیت‌های جسمی نیز کاهش یابد. باید بدانید که مغز و بدن برای داشتن عملکردی مناسب به گلوکز نیاز دارند؛ در نتیجه بعد از گرسنگی شبانه، فقط صبحانه می‌تواند تغذیه و انرژی لازم برای آغاز فعالیت‌های روزانه را به بدن بدهد.

بنابراین سعی کنید در اولین وعده غذایی روزانه خود از شیر، تخم‎مرغ، آبمیوه و اسموتی‎های طبیعی در کنار میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید. در این روزهای کرونایی می توانید تخم مرغ را با قیمت روز یا مناسب تر به صورت اینترنتی سفارش دهید.

۲. کاهش کیفیت زندگی

صبحانه می تواند ما را فعال و سالم تر کند که در نهایت کیفیت زندگی ما را بالا می برد. براساس مطالعه ای، بیشتر افرادی که تا ۱۰۰ سالگی زندگی می کنند، کسانی هستند که به طور مرتب صبحانه می خورند. علاوه بر آن، افرادی که همیشه صبحانه می خورند تمایلی به انجام رفتارهای منفی که به سلامتی آن ها آسیب می زنند ندارند، مانند سیگار کشیدن یا نوشیدن مشروبات الکلی.

ما می توانیم منوی صبحانه خود را با هم ترکیب کنیم تا از ملالت و یکنواختی اجتناب کنیم. به عنوان مثال می توانیم یک تخم مرغ و یک موز، تخم مرغ با سبزیجات، شیر و نان، بلغور جو و شیر و پنیر و گردو غیره را با هم ترکیب کنیم تا بتوانیم منوی صبحانه خود را تازه کنیم، و یا حتی با خرید انواع پنیر از برند کاله، روزانه و... به مصرف پنیر خود تنوع دهیم.

۳. چاق شدن

برای کنترل بهتر وزنتان حتما صبحانه میل کنید. تصور نکنید که با صرف‌نظر کردن از این وعده، کالری کمتری دریافت کرده و زودتر لاغر می‌شوید. نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد افرادی که صبحانه می‌خورند و ورزش می‌کنند وزن بیشتری کم می‌کنند و راحت تر می‌توانند وزن خود را تثبیت کنند. مصرف غلات برای این وعده ی غذایی باعث می‌شود که مصرف مواد چرب کاهش پیدا کند. افرادی که صبحانه نمی‌خورند برای کسب انرژی و مقابله با گرسنگی در وعده های اصلی یا میان وعده ها پرخوری می‌کنند. بدون شک همیشه شنیده اید که صبحانه اصلی‌ترین وعده ی غذایی روزانه است. اهمیت این وعده برای افرادی که قصد لاغری دارند چند برابر می‌شود.

یکی از دلایل ضعف کردن و احساس گرسنگی مداوم، عدم مصرف صبحانه است. افرادی که روز خود را با مصرف صبحانه آغاز می‌کنند وزن متناسب‌تری دارند و کمتر گرسنه می‌شوند؛ اما زمانیکه روز خود را بدون صبحانه آغاز می‌کنید معده تان سیگنال‌هایی به مغز فرستاده و اعلام خالی بودن می‌کند؛ در نتیجه از همان ابتدای روز حس گرسنگی در بدنتان شکل گرفته و باقی می‌ماند.

افرادی که قید صبحانه را می‌زنند بیشتر در معرض چاقی مفرط قرار می‌گیرند. مصرف مواد غذایی مناسب برای صبحانه مانع از تجمع انسولین می‌شود. باید بدانید که این هورمون باعث می‌شود که سلول‌های چربی، اسیدهای چرب بیشتری ذخیره کند.

۴. عدم کارکرد مغز

به طور کلی تغذیه ی نامناسب روی رشد ذهنی کودکان و نوجوانان تاثیر منفی می‌گذارد. محققان دانشگاه مریلند مشاهده کردند کودکانی که صبحانه نمی‌خورند در مدرسه احساس خستگی بیشتری کرده و نمی‌توانند به درستی تمرکز داشته باشند. بچه‌هایی که به میزان کافی آهن، ید و پروتئین دریافت نمی‌کنند بهره هوشی(IQ) پایین‌تری دارند.

این بچه ها دچار اختلالات حافظه و مشکلات یادگیری می‌شوند. کودکانی که برای صبحانه بلغور جو دوسر مصرف می‌کنند حافظه ی کوتاه‌مدت قوی‌تری دارند. به طور کلی نتایج تمام پژوهش‌های انجام شده در خصوص صبحانه نشان می‌دهد که مصرف منظم صبحانه باعث افزایش قدرت حل مسائل، بهبود یادگیری، افزایش خلاقیت کاری و به خاطر سپاری بهتر می‌شود.

۵. کاهش سیستم ایمنی

نخوردن صبحانه می‎تواند سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد، به طوری که ما در معرض  بیماری‎های باکتریایی و ویروسی از قبیل آنفولانزا و سرفه قرار خواهیم گرفت. این به این دلیل است که هورمونی که سلول های ایمنی مان را فعال می کنند، کاهش می یابد. بنابراین صبحانه برای مبارزه با ویروس و باکتری ها مهم است. برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن این روش‌ها را دست کم نگیرید.

۶. بی نظمی قاعدگی

آن‌هایی که به طور مرتب از صبحانه صرفنظر می‌کنند بیشتر در معرض بی‌نظمی‌های قاعدگی قرار می‌گیرند. این اختلالات شامل پریودهای دردناک و خونریزی‌های غیر منظم می‌شود. به عقیده محققان این افراد علاوه بر سندرم پیش از قاعدگی از مشکل یبوست نیز رنج می‌برند.

۷. بیماری‌های قلبی

کسانی که هر روزه صبحانه میل می‌کنند کمتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند. نتایج یک تحقیق در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد پرهیز از خوردن صبحانه با فشار خون بالا، مقاومت نسبت به انسولین و همچنین قندخون بالا همراه است.

۸. کاهش سطح خلق و خوی

مصرف مواد غذایی مناسب برای صبحانه باعث تامین ویتامین ‌ها و مواد معدنی بدن شده و کمک می ‌کند که با انرژی بیشتری روز را سپری کنید. اما صرفنظر کردن از اولین وعده غذایی باعث می ‌شود که خیلی زود احساس خستگی و کج‌ خلقی کنید. نتایج پژوهش ها نشان می ‌دهد بزرگسالانی که صبحانه‌ کاملی مصرف می‌ کنند خوش ‌خلق ‌تر و مثبت‌ تر از افراد دیگر هستند.
 

۹. میگرن

پرهیز از خوردن وعده‌های غذایی باعث افت سنگین قند مورد نیاز بدن می‌شود. نخوردن صبحانه نیز باعث افزایش فشار خون، ابتلا به میگرن و سردردهای شدید می‌شود.

۱۰. بالا رفتن هورمون های استرس زا

یکی از هورمون های استرس زا که توسط غدد آدرنال تولید میشود کورتیزول می باشد. صبحانه خوردن اثر مستقیمی بر سطح این هورمون دارد .بالاترین سطح کورتیزول ۷ است .حال اگر شما صبحانه میل کنید سطح این هورمون کاهش می یابد و اگر هم میل نکنید سطح بالاتری را دارد.

۱۱. ریزش مو

صبحانه اصلی‌ترین وعده‌ی هرروز است و نقش مهمی در افزایش طول و رشد فولیکول مو دارد. خوردن غذاهایی که فاقد مواد پروتئینی هستند درمیزان کراتین مو تاثیر مستقیم دارد، از رشد موها جلوگیری می‌کند و باعث ریزش مو می‌شود.

۱۲. احساس گرسنگی دائم

زمانیکه روز خود را بدون صبحانه آغاز می‌کنید معده شما سیگنال‌هایی به مغز فرستاده و اعلام خالی بودن می‌کند؛ در نتیجه از همان ابتدای روز حس گرسنگی در بدنتان شکل گرفته و باقی می‌ماند. صبحانه نخورها در واقع بیشتر در دام تغذیه ناسالم می افتند.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس