کد خبر 1139111
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
جشن سربرون

در روزهایی که مخاطبان سینما و تلویزیون بیش از همیشه به خانه‌نشینی توصیه می‌شوند، آیا راهی غیر از سرگرم کردن مخاطبی که وادار شده تا در خانه بماند، جز همین آثار نمایشی وجود دارد؟

به گزارش مشرق، بعضی کارها تعطیلی‌بردار نیست، آن هم کارهایی از جنس فرهنگ که همچون هوایی است که ما در آن زیست می‌کنیم و نمی‌شود انتظار داشت آدمیزاد در محیطی بدون هوا زندگی کند! اهمیت درک این مساله زمانی بیشتر خود را نمایان می‌کند که موقعیت‌هایی بحرانی همچون کرونا خود را نشان می‌دهند و اینجاست که مشخص می‌شود هیچ چیز جای فرهنگ و محصولات فرهنگی- هنری را نخواهد گرفت؛ هنری که می‌تواند در سخت‌ترین روزها همچون آبی بر آتش، راهی برای آرامش جامعه‌ای باشد که درگیر یک بلای جهانی و بزرگ شده است. 

البته که در این میان نگاه‌های متفاوتی هم در این زمینه وجود دارد؛ نگاه‌هایی که محل نزاع میان اهالی هنر در این مدت اخیر شده است و در شرایطی که برخی هنرمندان معتقد به ادامه فعالیت‌های هنری هستند، آنها را در برابر گروهی قرار داده است که معتقد به تعطیلی این فعالیت‌ها تا پایان همه‌گیری کرونا هستند. 
* پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته‌ای فعالیت‌های سینمایی
بحث بر سر ادامه فعالیت‌های هنری آنقدر بالا گرفت که در روز سه‌شنبه فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، از وزیر ارشاد و رئیس سازمان صداوسیما خواست ادامه ضبط پروژه‌های سینمایی تعلیق شود. علیرضا زالی در نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد و رئیس سازمان صداوسیما درخواست کرد با توجه به ابتلای تعدادی از هنرمندان و بازیگران به کرونا و با توجه به لزوم حفظ سرمایه‌های فرهنگی و هنری کشور، نسبت به تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی به مدت ۲ هفته اقدام کنند. وی همچنین با اشاره به اینکه در طول فیلمبرداری سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی، به‌رغم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به علت عدم امکان استفاده از ماسک توسط بازیگران احتمال ابتلای این دسته از هنرمندان بالاست، نسبت به تعطیلی این پروژه‌ها حداقل به مدت ۲ هفته تاکید کرد. زالی خواستار رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و نظارت دقیق بر آنها، در زمان شروع مجدد این پروژه‌ها پس از ۲ هفته شد. 
* بحث‌هایی که با درگذشت یک بازیگر پیشکسوت بالا گرفت
این پیشنهاد در شرایطی مطرح شد که اخیرا کریم اکبری‌مبارکه، بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون، در زمان بازی در سریال تلویزیونی «جشن سربرون» مبتلا به کرونا شد و به واسطه این بیماری از دنیا رفت. هر چند غیر از مرحوم اکبری‌مبارکه برخی دیگر از بازیگران و عوامل تولید آثار سینمایی و تلویزیونی نیز در مدت اخیر در جریان تولید آثار نمایشی درگیر بیماری کرونا شدند اما ماجرای فوت مرحوم اکبری‌مبارکه باعث واکنش‌های گسترده‌ای از سوی جامعه سینمایی شد. کانون کارگردانان سینمای ایران که در چند سال اخیر از جمله نهادهای پرحاشیه سینمای ایران بوده، در پی درگذشت کریم‌ اکبری‌مبارکه بیانیه‌ای صادر کرد و از لزوم تعطیلی موقت همه پروژه‌های فیلمبرداری تا پایان پیک‌ کرونا گفت. 
بیشتر بخوانید:
* آیا تمهیدی برای معیشت عوامل سینما هم در نظر گرفته‌اید؟
این واکنش‌ها که به شکل جسته و گریخته مورد حمایت برخی دیگر از اهالی سینما نیز قرار گرفت، در شرایط خبری می‌شد که نگاه‌ها به این موضوع متفاوت بود. سیدغلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران در واکنشی منطقی‌ نسبت به این اتفاقات عنوان کرد: «با توجه به گسترش روزافزون کرونا و لزوم حفاظت از همکاران هنگام تولید فیلم، لزوم دقت بیشتر همکاران تهیه‌کننده در رعایت شرایط بهداشتی و پروتکل‌های ویژه تولید، کاملا ضروری است». موسوی ضمن تاکید مجدد بر لزوم رعایت استاندارد بهداشتی و پروتکل‌های اعلام شده از سوی کارگروه کرونای سازمان سینمایی، تاکید کرد که تهیه‌کنندگان در پروژه‌های سینمایی و سریال‌ها مدیر و مسؤول پروژه هستند، بنابراین انتظار می‌رود که همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حافظ جان تک‌تک اعضای پروژه باشند و اجازه ندهند که فرد یا افرادی با رعایت نکردن نکات بهداشتی به جان دیگر همکاران پروژه لطمه وارد کنند. 
همچنین منوچهر هادی که از جمله چهره‌های پرکار سینما و شبکه نمایش خانگی است و این روزها سریال «گیسو» را برای پخش در شبکه نمایش خانگی در دست تولید دارد، با اشاره به این نکته که نباید از معیشت هنرمندان نیز غافل شد، گفت: «آیا فکر می‌کنید ما نگران جان و سلامتی خود نیستیم. آیا از سینماگران اگر کسی مبتلا به کرونا شده یا از دنیا رفته او را به زور سر کار آورده‌اند یا تهدید شده‌اند؟ نخیر همه این عزیزان عقل و شعور دارند و به خواست و میل خودشان هست که کار می‌کنند و اکثر آنها مجبورند برای گذران زندگی و معیشت‌شان در این شرایط هولناک سلامت خودشان را به خطر بیندازند و کار کنند. عزیزان دلسوز، اول مسائل مالی هنرمندان حوزه تصویر را حل کنید بعد پیشنهاد تعطیلی پروژه‌ها را بدهید».
* مخاطبان را فراموش نکنید!
اما همه این جنجال‌ها و بحث‌ها در شرایطی شکل گرفته که در این میان به نظر می‌رسد اغلب طرف‌های درگیر در این ماجرا، از موضوع مهم «نیاز مخاطبان» غافل شده‌اند. در روزهایی که مخاطبان سینما و تلویزیون بیش از همیشه به خانه‌نشینی توصیه می‌شوند، آیا راهی غیر از سرگرم کردن مخاطبی که وادار شده تا در خانه بماند، جز همین آثار نمایشی وجود دارد؟ 
هر چند  بارها بر این نکته تاکید کرده و باز هم تاکید می‌کنیم که تنها راه مدیریت شیوع بیماری کرونا در شرایط فعلی بویژه در شهر تهران، تعطیلی حداقل 2 هفته‌ای همه مشاغل و مجامع است اما قطعا برخی مشاغل و فعالیت‌ها تعطیلی‌بردار نیست. بله می‌شود به شکل موقت برای یک یا ۲ هفته فعالیت‌های تولیدی در عرصه سینما را متوقف کرد اما آیا این تعطیلی در عرصه فرهنگ و هنر می‌تواند همچون برخی دیگر مشاغل و اصناف، دنباله‌دار و طولانی‌مدت شود؟
قطعا پاسخ به این سوال «منفی» است. چرا که اساسا توقف این فعالیت‌ها با روحیه تعهد هنر به مخاطبان در تعارض است. فارغ از اینکه خود اهالی سینما که بخش عمده‌ای از آنها برخلاف تعداد انگشت‌شماری از بازیگران، وضع مالی خوبی ندارند و باید در این شرایط سخت اقتصادی راهی برای درآمد داشته باشند؛ مساله مخاطب نیز موضوعی است که دست‌اندرکاران این حوزه نباید از آن غافل شوند. مخاطبانی که در کشاکش فشارهای روحی و روانی ناشی از معضلات اقتصادی و اجتماعی و محدودیت‌های کرونایی بیش از همیشه نیازمند استفاده از محصولات فرهنگی هستند، یک طرف مهم این ماجرا هستند که نباید از آنها غافل شد. 
منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس