کد خبر 1138227
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
کرونا و منحنی صعودی فقر در انگلیس

نتایج آمارها و تحقیقات موسسات خیریه در انگلیس نشان می‌دهد، شمار فزاینده‌ای از افرادی که تا پیش از بحران کرونا به لحاظ شغلی و رفاهی از شرایط مساعدی برخوردار بودند، در ماه‌های اخیر بیکار شده اند.

به گزارش مشرق، موسسه خیریه موسوم به «شبکه تغذیه بریتانیا»  به تازگی چتر حمایتی خود را روی اقشار متوسط جامعه گسترش داده است. این افراد عموما صاحب خانه، ماشین و یا خویش‌فرمایانی بوده‌اند که بحران کرونا در ماه‌های اخیر به لحاظ اقتصادی کمر آنها را شکسته و به فلاکت کشانده است.

بیشتر بخوانید:

تا پیش از بحران کرونا بسیاری از مراجعین به بانک‌های غذا افراد مستضعف و تهی‌دست بوده‌اند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تداوم این بحران در کنار افزایش هزینه‌های معیشتی باعث عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی در میان اقشار جامعه شده است.

«اندرو فورسی» مدیر «شبکه تغذیه بریتانیا» می‌گوید: ما اینک شاهد مراجعه خانواده‌هایی به بانک‌های غذا هستیم که تا پیش از شیوع کرونا به راحتی قبوض خود را پرداخت و قادر به تامین مایحتاج زندگی خود بودند. این برای اولین بار در سال‌های اخیر است که اوضاع تغییر کرده است.  

این موسسه انگلیسی از دولت خواسته تا دست کم ۸۰ پوند در ماه به کمک‌هزینه معیشتی فقرا اضافه و چتر حمایتی خود را روی افراد بیشتری گسترش دهد.

«اد هادسون» از موسسه مشاوره شهروندان شهرستان کاونتری می‌گوید افرادی که اخیرا به بانک‌های غذا مراجعه می‌کنند «در گذشته غم تهیه غذا نداشتند»؛ بیشتر آنها جوانان قشر متوسط جامعه بودند که صاحب خانه یا اجاره نشین بودند.  

موسسه بانک غذایی بلک کانتری هم عنوان کرد شمار افرادی که به تازگی برای امرار معاش به این موسسه مراجعه کرده‌اند بی سابقه بوده است. بیشتر افراد مراجعه کننده از وضع موجود شرمنده، اما چاره‌ای برای ادامه حیات ندارند.   

به گزارش بانک غذایی بلک کانتری الفاظی چون «این آخرین راه حل است»، «راه دیگری نداشتم»، «چند روزی است که غذا میل نکرده‌ام» و «بچه‌هایم گرسنه‌اند و نمی‌دانم چه کنم» از مواردی است که به کرات از سوی مراجعین شنیده می‌شود.

«جن کالن» از این موسسه انگلیسی می‌گوید حتی اگر دولت با پرداخت ۸۰ پوند اضافه در ماه به فقرا موافقت کند آنها فقط قادر به زنده ماندن خواهند بود؛ در غیر اینصورت وارد دوران تاریکی از فقر می‌شویم.

بر اساس یافته‌های موسسه خیریه «شبکه تغذیه بریتانیا» بسیاری از بانک‌های غذا در انگلیس، پیش از بحران کرونا هم به دلیل افزایش آمار بیکاری، قیمت مواد غذایی و مشکلات ساختاری در نظام کمک‌ هزینه‌های عمومی در وضعیت نامطلوبی قرار داشتند. این مساله فارغ از بحرانی است که پناهجویان به لحاظ معیشتی با آن مواجه هستند.  

بحران ملی گرسنگی کودکان

در همین حال «گوردون براون» نخست وزیر اسبق انگلیس نسبت به گسترش فقر میان کودکان هشدار داد. وی در گفت و گو با شبکه خبری اسکای بیان کرد: آمار کودکان فقیر از سه میلیون به چهار میلیون تن رسیده و از پنج میلیون هم تجاوز خواهد کرد. این‌ها کودکانی هستند که گرسنه به مدرسه می‌روند و هرگز از حداکثر توان و ظرفیت‌ آنها استفاده نمی‌شود.

وی هشدار داد که اگر آمار کودکان فقیر از پنج میلیون تجاوز کند کشور با یک بحران ملی روبرو خواهد شد و وضعیت اضطراری می‌شود.

در همین حال خیریه «شبکه تغذیه بریتانیا» این بحران را «پدیده گرسنگی جدید» نام‌گذاری کرد و نسبت به تشدید آن در آستانه محدودیت‌های جدید کرونایی ابراز نگرانی کرده است.

دولت لندن پس از افزایش پرشتاب آمار کرونا ناگزیر به اجرای دوباره محدودیت‌های قرنطینه شده است. محدودیت‌های جدید تا روز دوم دسامبر ادامه خواهد داشت اما ممکن است تا سال جدید ادامه یابد.

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس با اشاره به تخصیص بودجه اضطراری دولت برای کاهش آثار منفی کرونا اعلام کرد «ما برای حمایت از مردم در این شرایط سخت آماده‌ایم».

با این حال نتایج یک تحلیل جدید حاکی از آن است که بخش‌های فقیرتر انگلیس که بسیاری از آنها کانون‌های شیوع کووید-۱۹ بوده‌اند، بیش از ۱۰۰ میلیون پوند از بودجه اضطراری خود را از دست داده‌اند، چون دولت بودجه آنها را صرف نواحی ثروتمندتری کرده که بیشتر شوراهای محلی آنها تحت کنترل حزب حاکم محافظه کار قرار دارند.

یافته‌های این تحلیل نشان می‌دهد که خطر مرگ بر اثر ویروس کرونا در فقیرترین نواحی انگلیس حداقل ۲ برابر بیشتر از نواحی است که کمترین محرومیت را دارند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس