کد خبر 1137154
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
بورس نمایه

باید مراقب بود، اگر اعتماد سهامدار حقیقی از دست برود افت چند ساله بورس مشابه سال ٩۲ تکرار خواهد شد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، ایمان بلوری کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: چند روز پیش خبری مبنی بر تجمع سهامداران حقیقی مقابل مجلس شورای اسلامی منتشر شد که اتفاقا همان روز هم آقای دکتر قالیباف اصل رئیس محترم سازمان بورس مهمان نمایندگان مجلس بودند. احتمالا صحبت‌هایی رد و بدل شده و آقای قالیباف شونده درد و دل‌های سهامداران نگران بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

پیام مهم ناظر بازار درباره فروش سهام

این مطالبه‌گری از یک طرف خوب است که سهامدار حقیقی به آن بلوغ رسیده که باید خواسته‌هایش را مطرح و نگرانیش را اعلام کند تا راه چاره‌ای اندیشیده شود از طرف دیگر ساز و کار باید به گونه‌ای می‌بود که سهامدار حقیقی برای بیان حرف‌ها و گلایه‌هایش تجمع اعتراضی (آنگونه که رسانه‌ها بدان اشاره نموده‌اند) را در پیش نگیرد. سهامداران بازار بورس، چه حقیقی و چه حقوقی و سازمان بورس همگی در یک سمت موضوع هستند و هدف نهایی داشتن بازاری متعادل و پایدار است.

از حوالی ۲۰ مرداد ماه سال جاری شاهد کاهش ارزش سهام، در بازار بورس هستیم و این افت تا امروز نیز ادامه داشته است. سهامدار حقیقی هم هر روز بیشتر نگران از دست رفتن سرمایه و کاهش ارزش دارایی‌های خود در بازار بوده و چشم امید به اقدامات و تمهیدات سازمان محترم بورس و اوراق بهادار دارد.

سهامداران حقیقی، سهامدارانی که قلب تپنده این بازار بوده و اگر نباشند یا کم شوند رونق از بازار را هم با خود خواهند برد، همان چیزی که این روزها شاهد آن هستیم.

بازار بورس بازاری بلند مدت است و هیج بازار دیگری در بلند مدت توان رقابت با این بازار را از حیث بازدهی نداشته و نخواهد داشت.

وقتی قدم در این بازار می‌گذاریم با قبول ریسکی که ذاتی از بازار است، انتظار بازدهی و کسب سود بیشتر را داریم.

مطالعه، آموزش و دوری از رفتارهای هیجانی وقتی با صبر همراه شوند قطعا نتایج مثبتی را به ارمغان خواهند آورد.

دارایی را که زمانی به زحمت بدست آورده اید همینطور راحت در صف‌های فروشی که در بسیاری موارد به قول ما بورسی‌ها دستچین شده اند به حراج نگذارید. دید سرمایه گذاری ۳ تا ۵ساله داشته باشید و با رعایت اصول و قواعد بازار، آن را رصد کنید، مطمئن باشید پاداش این صبوری را دریافت خواهید کرد.

شرایط فعلی بازار با افت و خیزهای زیاد و بعضا خارج از پیش‌بینی و تحلیل، هنوز هم آنقدرها بد نشده و خرید و فروش در بازار رونق دارد، اما زمانی که سهامدار حقیقی که نبض اصلی بازار در درستانش است امیدش را از دست بدهد و از بازار خارج شود، دیگر نه حقوقی می‌تواند صف‌های فروش را جمع کند نه سهامدار عمده و افتی چندین ساله را مشابه رکود سال ٩۲ بازار بورس شاهد خواهیم بود.

در دو جهت می‌توان به سهامدار حقیقی بازار کمک نمود، اول اینکه باید با ایجاد بسترها و سازوکارهای در دسترس برای عموم و همچنین کارآمد شرایط را برای آموزش بیشتر سهامداران در خصوص معاملات سهام فراهم نمود، در این صورت خرید و فروش‌ها و حرکات بازار منطقی و متعادل شده؛ نه شاهد رالی‌های صعودی خارج از قاعده خواهیم بود و نه افت‌های ناامید کننده این روزهای اخیر را.

دوم اینکه با ایجاد راهکاری مناسب باید شرایط را برای شنیدن صحبت‌ها و خواسته‌های سهامداران حقیقی ایجاد نمود. در این‌صورت سازمان بورس و نهادهای دست اندرکار به طور قطع علاوه بر دریافت مطالبات، خواسته‌ها و گلایه‌های سهامداران، نظرات و پیشنهادات سازنده‌ای هم در جهت بهبود اوضاع بازار دریافت خواهد کرد.

سهامداران حقیقی با تعهد به ماندگاری در بازار حتی در روزهای نه چندان خوب بورسی که از مرداد ماه شاهد آن هستیم نقش خود را تا حدود زیادی به خوبی ایفا کرده و هنوز هم به شعار در بازار میمانم و فروشنده نیستم پایبند می‌باشند.

سازمان محترم بورس به عنوان متولی موضوع با توجه به توان اجرایی و تخصصی که در اختیار دارد و حقوقی‌های بازار که این روزها چشم امید سهامدار حقیقی به تصمیمات و سیاست‌های اتخاذ شده توسط آن‌هاست با همراهی یکدیگر می‌توانند در راهی قدم بگذارند که ارمغان آن بازگشت اعتماد حقیقی‌ها به بازار و رونق دوباره معاملات خواهد بود. در این صورت با آموزش موثر و اقدامات مشترک به بازاری متعادل و پایدار خواهیم رسید.

بازار این روزهای ما ۴ ستون محکم می‌خواهد: دانش، تخصص، تجربه و صبر سهامداران، که این امر جز در سایه بازگشت و تداوم اعتماد سهامداران حقیقی به بازار سرمایه محقق نخواهد شد.

منبع: اقتصادآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    3 0
    حرف ما حقیقی ها به گوش هیچ کی نمیرسه. متاسفانه قول حضور نماینده حقیقی ها در شورای عالی بورس هم به جایی نرسیده. تا عضوی در شورای عالی بورس نداشته باشیم همچنان تو سرمون میزنند و صدامون هم نباید دربیاد.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    3 0
    والا ما که هر چی سرمایه داشتیم تو بورس گذاشتیم، حقوقی ها و دولت هم تا تونستن ازمون سواری گرفتن. ما رو بگو که به حرف کیا اعتماد کردیم.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    5 0
    ما حقیقی ها جایی نداریم شکایت کنیم. به سازمان بورسی شکایت می کنیم که این چند ماه، خودش همدست حقوقی ها بوده. هر جای دنیا بود پوست این حقوقی های فاسد رو کنده بودند. وای بر بدبختی ما
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      8 0
      حقوقی ها رو لای زرورق نگه داشتن بعد پوست حقیقی ها رو زنده زنده می کنن
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    6 0
    نفرمایید، بازار سرمایه یعنی مرکز درامدزایی فقط برای دولت. دیدند داره تو بورس یه چیزی به مردم میرسه زود جلوش رو گرفتند. یه جوری گرفتند که دیگه غلط کنیم دور و بر بورس پیدامون بشه
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    3 0
    حقیقی شده گاو شیرده برای اقایون. هر بلایی هم که خواستن سرمون دراوردن. لعنت ...
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    10 0
    من نمیدونم دولتی ها چه جور روشون میشه تو روی این مردم نگاه کنند؟ خود رییس جمهور هی میگفت مردم بیایین بورس، ازش حمایت میکنیم. بعد که جیب مردم رو خالی کردند انگار نه انگار. شرم و حیاتون کجا رفته؟
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    2 0
    ای اقا کی به فکر سهامدار حقیقیه؟ حالا ببینید دولت کی دوباره پول لازم بشه، اون وقت یه فکری به حال بورس میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس