بورس نمایه

رفیعی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است برای بورس ایران تفاوتی در انتخاب ترامپ و بایدن نبوده و این حربه بازارگردان های نمادهای بورسی است که سرمایه مردم را از چنگ آنان بیرون بکشند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، نزدیک به دو هفته است که بازار بورس برخلاف پیش بینی فعالان بازار سرمایه در روزهای ۱۹ تا ۲۳ مهرماه با ریزش قابل توجه روبرو شده است. یکشنبه هفته گذشته، ۲۷ مهرماه بازار سرمایه در اولین روز کاری خود پس از رفع تحریم تسلیحاتی ایران بر خلاف انتظارها باز هم با ریزشی سنگین همراه شد و آن روز شاخص کل بورس با بیش از ۴۱ هزار واحد افت به عدد یک میلیون و ۵۱۹ هزار واحدی رسید.  

بیشتر بخوانید:

دولت مهمان نواز خوبی برای سهامداران نبود

فردای آن روز نیز بازار در پی ریزش روز گذشته خود با خروج نقدینگی و کاهشی جدی همراه شد و شاخص کل بورس در معاملات صبح روز بیست و هشتم با بیش از ۴۴ هزار واحد افت به عدد یک میلیون ۴۷۰ هزار واحدی رسید و این ریزش به معنای عبور از حد مقاومت تعیین شده توسط کارشناسان بازار بود. فعالان بازار سرمایه در هفته گذشته با اشاره به روند اصلاحی بازار شاخص ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را حد مقاومت تعیین کرده بودند.  

پس از پایان بازار سهامداران خوش بینی خود را از دست دادند و غیرقابل پیش بینی بودن بازار موجب خروج هرچه بیشتر نقدینگی شد. بنابراین ۲۹ مهرماه نیز بازار بورس مانند روز گذشته خود با فشار فروش قابل توجهی همراه بود و همین مساله موجب ادامه ریزش شاخص کل بورس شد و بازار در معاملات صبح با بیش از ۳۵ هزار واحد افت به عدد یک میلیون و ۴۲۶ هزار  واحدی رسید.

این ریزش ادامه داشت و درنهایت شاخص کل بورس در معاملات صبح امروز، ۵ آبان ماه با بیش از ۳۲ هزار واحد افت به عدد یک میلیون و ۳۴۱ هزار واحدی رسید.

برخی از کارشناسان معتقدند ریزش های بازار دیگر قابل پیش بینی نیست و به دلیل دخالت حقوقی ها در خرید و فروش، حقیقی ها درحال خروج سرمایه خود هستند. درمورد تاثیر متغیرهای موثر بر بازار از جمله انتخابات آمریکا و سایر دلایل با محمدعلی رفیعی به گفتگو پرداختیم.


تاثیر انتخابات آمریکا جو روانی است

محمدعلی رفیعی، کارشناس بازار سرمایه درمورد روند فعلی بورس بیان کرد: این روزها درمورد تاثیر انتخابات آمریکا زیاد صحبت شده است اما بیشتر جو روانی است. آمریکا یکی از معدود کشورهایی است که فرقی نمی‌کند دموکرات ها در آن رئیس جمهور باشند یا جمهور خواهان. زیرا هر کاندیدا از بین این دو رئیس جمهور شود احتمال این که کنگره و سنا دست طیف مخالف بیفتد بسیار زیاد است و همواره بالانس دموکرات و جمهوری خواهان در این کشور پابرجاست.

وی افزود: نکته دوم این است که آمریکا یکی از کشورهایی است که تصمیماتش فارغ از احزاب داخلی است. اگر نگاه کنیم در بحث و دعواهای انتخاباتی این کشور بحث‌های بیمه تامین اجتماعی، بیکاری و مهاجران مطرح می شود و دعوا بر سر رابطه با ایران یا کشورهای دیگر بسیار کم است. شاید نامزدهای فعلی درمورد برجام تنش داشته باشند اما هیچ تفاوتی ندارد که جوبایدن رئیس جمهور شود یا ترامپ. زیرا آن ها تصمیماتشان از قبل مشخص است. با این حال بازار سرمایه در این روزها تاثیر گرفته است و علتش هم جو روانی است و این جو در بازار ارز و سایر بازارها نیز برقرار است.

رفیعی تاکید کرد که بازی فعلی بازار سرمایه، فقط انتخابات آمریکا نیست. اکنون بازی سیاسی و قدرت طلبی داخلی کشورمان نیز مطرح است و حتی بازی بر سر این است که چه کسی مدیرعامل شرکت بورس تهران بشود. باید تمام این ها را کنار هم بگذاریم تا مشخص شود کدامشان تاثیر بیشتری داشته اند.  

این کارشناس یادآور شد که همه می دانند اگر بایدن رئیس جمهور شود به دلیل ادامه سیاست های اوباما احتمال بازگشت به برجام و کاهش تحریم ها وحود دارد. از طرف دیگر پیش بینی می شود اگر جمهوری خواهان نیز مجددا سرکار بیایند باز هم این اتفاقات بیفتد. زیرا ترامپ گفته است روزی که من رئیس جمهور شوم ایرانی ها فردایش با من وارد مذاکره می شوند. شاید درحال نشان دادن چراغ سبز است. اگر با این پیش بینی بنگریم می بینیم تفاوتی وجود ندارد و هرکدام رئیس جمهور شوند می تواند برای ما خوش یمن باشد زیرا مجبور هستند به دلیل قدرت سیاسی و منطقه ای و اقتصادی ایران را در بازی های خود دخیل کنند.  

او ضمن تشریح این که چرا بازار سرمایه از این جو روانی انتخابات تاثیر می پذیرد؟ با ذکر یک مثال گفت: زمانی که شما صاحب هزار دستگاه از یک خودرو با برند خاصی باشید و مطلع شوید که رسانه ها از مدل خودروی شما صحبت می کنند و می گویند این مدل در زمان تصادف هیچ اتفاقی برایش نمیافتد یا مصرف سوختش ۱۰ درصد کمتر از خودروی مشابه خودش است، جو روانی برای شما و جامعه ایجاد می‌شود. زیرا مردم تاکنون فکر نمی‌کردند که این برند برتری را دارد. بنابراین دنبال خرید آن خواهند بود.


حقوقی ها یک دفعه ۸۱ درصد خرید و ازطرف دیگر ۹۰ درصد فروش را انجام می دهند! حقیقی ها بازی می خورند

رفیعی ادامه داد که با این اتفاق خودرویی که دست شماست مدام گران‌تر می شود. این مثال مصداق سهام بازار بورس است. اکنون سهام دست برخی افراد خاص است و این نظریه را به بازار القا میکنند که اگر بورس ریزش داشت به دلیل تاثیرپذیری از انتخابات آمریکاست، اما این القا بازی آن هاست. کافی اول صبح و آخر بازار ببینید چه خبر است. جالب است که حقیقی ها هم خریدار هستند و هم فروشنده حقوقیها نیز یک دفعه ۸۱ درصد خرید را انجام و ازطرف دیگر ۹۰ درصد فروش را نیز انجام می دهند. مگر می شود؟ چطور هم خریدار هستند هم فروشنده؟

این کارشناس ضمن انتقاد از عملکرد حقوقی های بازار سرمایه تصریح کرد که قرار بوده است حقوقی ها فروشنده نباشند و در آخرین جلسه ای که دولتی ها با کله‌گنده‌های حقوقی داشتند به صورت علنی اعلام شد که آن ها نباید فروشنده باشند. اما چرا دارند بازی را بهم می زنند؟


وی با اشاره به این که چه کسی بازی بورس را بهم میزند، خاطرنشان کرد: کسی که منتظر است من و شما سهم‌مان را اگر در سود است ۲۰ درصد پایین تر بفروشیم و اگر در ضرر است، در  ضرر بفروشیم. این وسط من و شما ضرر می کنیم. چه کسی سود می کند؟ کسی که در دی ماه (مثل کاری که سال گذشته کردند) همان سهام را با ۴۰ درصد بالاتر از قیمت سهام من و شما می فروشد. بنابراین در این میان ۴۰ درصد ضرر کردیم و ۴۰ درصد هم در دی ماه ضرر می کنیم که دوباره آن را می خریم. چه کسی سود کرده است؟ همانی که سهام اصلی دستش است.

رفیعی تاکید کرد که اکنون مردم ما(حقیقی های بازار) فریب می خورند. این بازی هم بسیار زیبا چیده شده و متاسفانه به دلیل اینکه اغلب کسانی که در بازار سرمایه هستند دستی بر آتش این بازارگردانی‌ها دارند خودشان در این بازی آتش بیار معرکه هستند. درنتیجه انتخابات آمریکا فقط یک بازی و جو روانی است.


بازار تا پایان آبان ماه و پشت سر گذاشتن انتخابات آمریکا به همین منوال سپری می شود 

این کارشناس به نوسانات نرخ ارز در هفته های اخیر و عدم تاثیرپذیری بورس اشاره کرد و گفت: این روزها دلار کاهش یافته است اما در بازار سرمایه چه شد؟ مگر می شود دلار بالا و پایین شود و بازار سرمایه واکنشی نداشته  باشد؟ درهفته گذشته بازار کار خود را قرمز آغاز کرد و قرمز ادامه داد. اما چهارشنبه شاخص سبز آغاز به کار کرد و یکدفعه قرمز شد. چرا؟ مگر دلار روز چهارشنبه ۲ الی ۳ تومان کاهش نداشت؟ نوسان ۳ هزارتومانی دلار بسیار زیاد است، اما چرا بازار هیچ تاثیری نگرفت؟ به این دلیل که شیر فلکه بازار دست من و شما نیست.

او ابراز کرد که این شیر فلکه دست کسی است که بازی را اداره می کند و اگر دلار ۱۸ هزارتومان نیز شود این شیر فلکه کمی باز می شود که ممکن است خوشایند حقیقی ها نباشد.

رفیعی در انتها تاکید کرد که قرار است بازار تا آبان نیز به همین منوال سپری شود تا دوستان به هدفشان برسند. شاید بورس بین المللی ما که در کیش درحال شکل گیری است روزنه امیدی باشد و گفته می شود که قرار است چینی‌ها این بازار را اداره کنند که اگر این چنین باشد خوب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    3 4
    سود میکنی پای خانمانسوزیش هم باش
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    2 1
    لعنت خدا به کسانی که با روح و روان سهامداران بورس بازی می کنند چطور پولهای مردم را به باد دادند چقدر این روحانی تبلیغ می کرد الله اکبر می گفت حتی انهای که 5000 تومان دارند سهام بخرند بعدا مسولین بورس به این نتیجه رسیدند که حداقل 100000 تومان را به 500000 تومان رساند یعنی حرف ریسس جمهور هیچ یا می گفت که ما هر هفته چند تا عرضه اولیه داریم حالا که یکی که هیچ هیچ هیچ می خوام بگویم حرف زدن چقدر راحت و اسان هست حتی بالاترین مقام اجرایی می گود و من نوعی کار خودم را می کنم
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
      0 0
      درجمله ی "حتی بالاترین مقام اجرایی می گود و من نوعی کار خودم را می کنم" در کلمه ی ""می گود"" حرف (ی) رو جا انداختین که باعث شد با یه حرف دیگه اشتباه کنم.
  • محرض IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    1 1
    عزیز جان شما هنوز مفهوم مقاومت وحمایت را در بورس نمیدونی که در این موضوع قلم می زنی
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
      9 0
      شما هم مثل اینکه داخل بورس دستوری تشریف نداری!
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    4 1
    واقعا فرمایش شما درست هست قیمتهارو دستکاری میکنن فعلا پایین میارن عمدی
  • احمد IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    3 1
    پس وزیر اقتصاد چه کاره است؟ یعنی وزیر حریف حقوقی ها نمی شود؟
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    4 2
    اون باشرفی که گفت مردم سرمایشون رو به بورس بسپرند، الان کجاست و هیچ احساس نمی کند که مسئول است؟!!!!!
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    1 2
    حمایت، نه مقاومت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس