قالیباف اصل

حسن قالیباف اصل صبح امروز در صحن علنی مجلس، ضمن تشریح وضعیت بازارسرمایه و عملکرد سازمان بورس، تاکید کرد: اگر بازارگردان‌ها به طور کامل در بازار سرمایه فعال شوند تعادل در بازار افزایش می‌یابد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۵ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نوسانات قیمت ها در بازار سرمایه طی ماه های اخیر، گفت: امسال در بازار سرمایه کارهای بسیار خوبی انجام شده که افزایش نرخ شاخص ها یکی از این اتفاقات بود.

بیشتر بخوانید:

رد پای پالایشی یکم و حقوقی‌ها در ریزش بورس

قالیباف اصل با بیان اینکه آزادسازی سهام عدالت یکی دیگر از اتفاقات خوب در سال جاری بود، افزود: سهام عدالت بعد از ۱۵ سال آزاد شد و حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان سهام عدالت در بازار فروخته شد که فروشندگان عمدتا هم جزو قشر مستضعف هستند.

تجهیز پس‌انداز و تامین مالی از بازار سرمایه تقویت شد

وی تصریح کرد: تقویت تجهیز پس انداز و تامین مالی از طریق بازار سرمایه یکی دیگر از اتفاقات مهم امسال بود، سال گذشته ۲۶۲ هزار میلیارد تومان تامین مالی در بازار سرمایه اتفاق افتاد در صورتی که در ۶  ماهه امسال این عدد به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. عرضه های اولیه در سال گذشته حدود ۵ هزار میلیارد تومان بود اما ارزش عرضه های اولیه از ابتدای امسال تاکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

رییس سازمان بورس اظهار کرد: این رقم نسبت به سال گذشته ۵ برابر افزایش داشته است، ضمن آنکه بحث تامین مالی دولت هم از بازار سرمایه اتفاق مهمی بود که انجام شد و دولت تاکنون 32 هزار میلیارد تومان سهم در این بازار فروخته است، که در صورت عدم فروش این سهام دولت باید برای تامین مالی خود به سمت کارهایی قدم برمی داشت که تورم زا بود.

تاسیس شرکت‌های سهامی عام برای جذب نقدینگی بیشتر

وی تاکید کرد: تاسیس شرکت های سهامی عام یکی دیگر از اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار طی سال جاری بود، طی نیمه اول سال و همزمان با ورود نقدینگی به بازار، تلاش شد تا این نقدینگی توسط عرضه ها و عرضه های اولیه جذب شود. این مباحث بسیار مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت با مصوبه دولت، سهام شناوری کل بازار به ۲۵ درصد افزایش یافت و موجب شد عرضه های خوبی در آن مقطع صورت بگیرد.

تقویت روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه

رییس سازمان بورس گفت: تاسیس شرکت های سهامی عام برای اجرای پروژه ها یکی دیگر از رسالت های مهم ما در بازار سرمایه بود و تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان شرکت سهامی عام شرکت پروژه تعریف شده است. در صورتی که این عدد سال گذشته صفر بود. همچنین تقویت روش سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه را به طور جدی دنبال کردیم تا مردم به صورت مستقیم وارد بازار نشوند.

افزایش سهام شناوری از ۲۲ به ۲۵ درصد

قالیباف اصل بیان کرد: با پیگیری های بورس اوراق بهادار، سهام شناوری در بازار افزایش یافته و از ۲۲ درصد در ابتدای سال به ۲۵ درصد در حال حاضر رسیده است.

وی با بیان اینکه به منظور رصد فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی در بورس تشکیل شد، اظهار کرد: با رصد فضای مجازی در صورت لزوم، برخوردهای قهری هم انجام می شود. همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار با همکاری صدا و سیما و به منظور ارتقای سواد مالی و فرهنگ سازی در شبکه های آموزش و ایران کالا برنامه هایی را در حال اجرا دارد.

بازارگردانی اصولی و تعادل در بازار

رییس سازمان بورس تصریح کرد: بعد از افت قیمت ها در بازار سرمایه موضوع بازارگردانی را به طور جدی دنبال کردیم، زیرا بازارگردان باید بتواند در بحث عرضه و تقاضا با تشخیص درست اقدام مناسب را انجام دهد، در بازار سرمایه از ۳۳۰ شرکت، ۱۸۰ شرکت قرارداد بازار گردانی را امضا کرده اند. برای رسیدن بازار سرمایه به یک تعادل باید این موضوع به طور جدی دنبال شود، حدود ۲۰ شرکت این قرارداد خود را تمدید نکردند که سازمان بورس اعلام کرده شرکت های متخلف مستوجب جریمه های مالی و برخورد هستند؛ اگر بازارگردان ها به صورت کامل در بازار سرمایه فعال شوند می توان شاهد تعادل در بازار بود.

وی با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی، اظهار کرد: این گزارش بسیار خوب می تواند به بورس و بازار سرمایه کمک کند، بازار سرمایه در ۲ سال اخیر رشد و توسعه داشته مخصوصا در ابتدای امسال، اما زیرساخت های آن هنوز با این رشد کاملا تطبیق پیدا نکرده است.

رتبه بندی در بازارسرمایه انجام می شود

رییس سازمان بورس بیان کرد: در مورد ساختار سازمان بورس و توسعه ساختار سازمانی، طرحی را آماده و در شورای عالی بورس تصویب و به هیات وزیران به منظور ارسال کردیم.

وی ادامه داد: رتبه‌بندی ذاتی در بازار سرمایه وجود دارد. تابلوهای مختلفی در بازار سرمایه وجود دارند که سرمایه گذار می تواند با توجه به آن، تصمیم گیری کند، برای مثال، سهام داران هنگام خرید سهام شرکت های بازار پایه، بیانیه ریسک را امضا می کنند که به نوعی رتبه‌بندی شرکت در بازار سرمایه مشخص می شود. این موضوع به شرکت‌ها هر روز اعلام می‌شود و اینکه نسبت قیمت به سود شرکت‌ها چه تغییری می‌کند و ویژگی‌هایی که این شرکت‌ها در تابلو دارند. اگر یک شرکتی شرایط احراز یک تابلو را از دست بدهد از آن تابلو حذف می‌شود.

قالیباف اصل در ادامه با اشاره به احراز هویت اشخاص حقوقی مطرح کرد: معلاملات اشخاص حقوقی که بالای یک درصد در شرکت‌ها سهام دارند، در بازار سرمایه اعلام می‌شود و اطلاعات شرکت‌ها در اختیار بازار سرمایه قرار دارد.

افشای صورت‌های مالی سازمان در شورای عالی بورس مطرح و تصویب شد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لزوم سرمایه گذاری غیرمستقیم افرادی که آشنایی کافی با بازار سرمایه ندارند، تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار تلاش کرده تا فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم  را توسعه دهد و با همکاری‌هایی که با صدا و سیما داریم و فعالیت‌هایی که در فضای مجازی جریان دارد، تا بتوانیم آموزش و فرهنگ سازی را در فضای مجازی هم ایجاد کنیم. امسال در مورد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم ابتدای سال مجوز سبدگردانی ما ۱۸ عدد بود و امسال مجوز سبدگردان‌ها به ۳۰ عدد رسیده است ضمن اینکه ۲۰ مجوز جدید هم صادر کرده‌ایم و سازمان بورس موافقت اصولی آن را داده است و قاعدتا آنها که مجوز گرفته‌اند می‌توانند کارهای آن را انجام دهند و در بازار سرمایه فعالیت خود را آغاز کنند.

وی تأکید کرد: موضوع افشای صورت‌های مالی سازمان را در شورای عالی بورس مطرح و مصوب کردیم و در تارنمای خود سازمان بورس این اطلاعات منتشر خواهد شد. همچنین لایحه 100 ماده ای ارتقای قانون بازار سرمایه تهیه شده که طی روزهای آینده به دولت تقدیم می شود.

قالیباف اصل ادامه داد: مصوبات شورای عالی بورس هم از طریق سایت های سازمان و همچنین در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه قابل دسترس و در اختیار همگان است.

با متخلفین فضای مجازی برخورد می‌شود

وی با اشاره دوباره به موضوع فضای و رصد آن، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کانال‌ها و سایت‌هایی که تخلف کرده و اخلال در بازار سرمایه ایجاد کرده‌اند توسط سازمان به مراجع ذیربط معرفی شده اند. اما گاهی جرائمی که برای کسانی که اخلال در بازار سرمایه ایجاد می‌کنند با اخلال و تخلف و جرمی که انجام می‌دهند سازگاری ندارد. در لایحه‌ای که در سازمان بورس تهیه شده این موضوع دیده شده است و اگر این موضوع تبدیل به قانون شود می‌تواند ابزار نظارتی را در اختیار سازمان بورس قرار دهد.

قالیباف اصل در ادامه به کاهش کارمزد ارکان بازار از معاملات سهام اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال این کار را انجام داده‌ایم و پیشنهادی را به شورا بردیم که ۵۰ درصد کارمزد سازمان بورس، شرکت بورس تهران و سازمان فرابورس ایران و کارگزاری‌ها، شرکت فناوری و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کاهش پیدا کند. از این رقم  ۲۰ درصد از ۵۰ درصد به سرمایه‌گذار داده شد و ۳۰ درصد در صندوق تثبیت بازار و صندوق توسعه بازار شارژ می‌شود که سرمایه‌ای که در اصل بازار به آن نیاز دارد که تعادل در آن ایجاد شود و صندوق توسعه و صندوق تثبیت می‌توانند کمک کنند اما چون از ابتدای تیرماه این کار صورت گرفت، این عدد در حال حاضر قابل توجه نیست ولی در آینده می‌تواند به تعادل بازار کمک کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان از تلاش‌ها و زحماتی که در کمیسیون اقتصادی مجلس انجام گرفته، تشکر کرد.

منبع:سنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • GB ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    "تعادل در بازار سهام با فعال‌تر شدن بازارگردان‎ها/ تقویت تجهیز پس‌انداز و تامین مالی از بازار سرمایه" این ها همش داستان و شعاره. بورس راه خودشو می ره. دیگه نمی شه به مردم حرف های تو خالی تحویل داد و آنها را کشاند به بورس تا ضرر کنند.
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    وعده وعيد
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    شما چیزی عایدتون شد از صحبتهای ایشان؟؟؟؟
  • رحمت IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    1 0
    درست بشه انشا...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس