کد خبر 1134949
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
خانواده مردان آتش نشان

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قوانین موجود درباره آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور، گفت: سازمان آتش نشانی با ارئه پیشنهاد به مجلس به دنبال اصلاح این قانون باشد.

به گزارش مشرق، در تعریف آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آورآمده است «کارهای سخت و زیان آور، کارهایی هستند که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار،  غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغالِ کارگر، تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد گردد؛ که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن بوده و بتوان با به کار گیری تمهیدات فنی، مهندسی، بهداشتی و ایمنی و غیره، صفت سخت و زیان آور بودن را از آن مشاغل کاهش یا حذف نمود.»

ببینید:

فیلم/ سازمان آتش‌نشانی از استخدام زنان خبر داد

در کشور ما بیش از ۲۰ شغل در گروه مشاغل سخت و زیان آورد محسوب شده و آتش نشانی نیز مانند کار در معادن، یکی از مشاغل سخت و زیان آوری است که بر اساس قانون، مزایای مانند بازنشستگی زودهنگام برای آن در نظر گرفته شده است.

بر اساس قانون، تنها افرادی می‌توانند از مزایای مشاغل سخت استفاده کنند که بیمه تامین اجتماعی باشند. اما مسئله اینجاست که تمام آتش نشانان در کشور، بیمه تامین اجتماعی هستند به جز آتش نشانان تهرانی که زیرنظر شهرداری تهران فعالیت کرده و بیمه متفاوتی دارند؛ بنابراین با وجود اینکه آتش نشان بودن در پایتخت، بسیار سخت و طاقت فرساست، آتش نشانان تهرانی نمی‌توانند از مزایای مفاد قانونی مشاغل سخت و زیان آوری بهره ببرند و اصلاح این نگاه، در گِرو تصمیمات مجلس شورای اسلامی است.

زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا شغل آتش نشانی در کلان شهری همانند تهران بسیار طاقت فرسا و سخت است و این افراد نیز باید همانند سایر آتش نشانان از مزایای مفاد قانونی مشاغل سخت و زیان آوری استفاده کنند.

وی با اشاره به اعتراض آتش نشانان تهرانی به مسئله مشاغل سخت و زیان آور  افزود: اگر آتش نشانان تهرانی به این امر اعتراض دارند، باید این مسئله را با مدیران سازمان خود مطرح کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر مسئولان سازمان آتش نشانی تهران، پیشنهاد خود را این رابطه با مجلس در میان بگذارند، اصلاح قانون توسط نمایندگان بررسی می‌شود.

الهیان در پاسخ به این سوال که اگر مسئولان سازمان آتش نشانی اصلاح قانون را پیشنهاد نکنند، این امر در مجلس مطرح نمی‌شود، اظهار کرد: نمایندگان نیز می‌توانند به این حوزه ورود کنند، اما هنوز ما پیشنهادی از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران دریافت نکرده ایم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس افزود: اگر مشاوران حقوقی این سازمان پیشنهادات خود را به مجلس مطرح کنند، قطعا این مسئله زودتر به نتیجه می‌رسد.  

از آنجایی که تعیین تکلیف مفاد قانونی  مشاغل سخت و زیان آور، خواسته آتش نشانان تهرانی بوده  و آتش نشانی در پایتخت که روزانه حوادث مختلفی را به خود می‌بیند، بسیار  سخت و استرس زا است، امیدواریم که تکلیف این عزیزان زحمت کش زودتر مشخص شود.
 

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    ان شاءالله به نفع آتش نشانان زحمتکش وایثارگر،قوانین مناسب تدوین وتصویب شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس