کد خبر 1134835
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
ترامپ، اشتباه در سیستم آمریکا یا نتیجه آن؟ - کراپ‌شده

این روزها که به واپسین روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می شویم سوالی مهم قابل توجه است و آن اینکه آیا ترامپ اشتباه و اصطلاحاً Error سیستم و نظام مدنی_سیاسی آمریکاست یا نتیجه و Output این سیستم؟

به گزارش مشرق، مهدی فضائلی نوشت: این روزها که به واپسین روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می شویم سوالی مهم قابل توجه است و آن اینکه آیا ترامپ اشتباه و اصطلاحاً Error سیستم و نظام مدنی_سیاسی آمریکاست یا نتیجه و Output این سیستم؟

برخی یا واقعاً اینگونه فکر می کنند یا از ترس تبعاتش برای جریان غرب زده ترجیح می دهند اینگونه بیاندیشند که ترامپ را یک استثناء و اشتباه سیستم معرفی کنند و نظام آمریکا را از انحطاط برهانند.

اما به باور بسیاری،ترامپ نشانه و نتیجه انحطاط و یک علامت و نماد بدون روتوش برای نظام لیبرال دموکراسی است و نه یک استثناء.

در این یادداشت دودلیل از دهها دلیل انحطاط نظام مدنی_سیاسی آمریکا را مورد توجه قرار می دهم.

ابتدا در این نکته به توافق برسیم که ترامپ به اذعان چندین کتابی که طی چهار سال اخیر توسط هم حزبی ها و رقبایش در باره او نوشته شده است فردی فاسد،منحط،متزلزل و غیرقابل اعتماد است.

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی ترامپ و هم حزبی او در فصل پایانی(ختم کلام) کتاب جنجالی اش،اتاقی که در آن اتفاق افتاد،که به گفته خود او توسط شورای امنیت ملی آمریکا بازبینی پیش از انتشار هم شده،با اشاره به ماجرای استیضاح ترامپ می نویسد: ترامپ در موارد متعددی دچار اختلاط منافع شخصی اش(خواه سیاسی یا اقتصادی)با منافع ملی شده بود و اگر مجلس نمایندگان به جای اینکه منحصراً روی ماجرای اوکراین دست بگذارد سراغ روند گسترده تر رفتارهای او می رفت...شاید شانس بیشتری داشت که دیگران را قانع کندترامپ مرتکب «جرم ها و بزه های عظیم » شده است.

وودوارد روزنامه نگار مشهور آمریکایی نیز در صفحه ۱۰۷ کتاب «ترس،ترامپ در کاخ سفید » به پرونده ای اشاره می کند که یکی از موارد آن فیلمبرداری روس ها از صحنه ادرار فاحشه ها روی یکدیگر به دستور ترامپ در سال ۲۰۱۳ بر روی تخت اوباما و همسرش در هتلی در روسیه است!

پس از این مقدمه کوتاه، اما دلیل اول مبنی بر انحطاط نظام مدنی_سیاسی آمریکا اینکه فردی با مختصات ترامپ از طرف یکی از دو حزب اصلی آمریکا یعنی حزب جمهوری خواه در سال ۲۰۱۶ به عنوان نامزد ریاست جمهوری مطرح می شود و پس از یک دوره با همه آنچه اتفاق افتاد،مجدداً برای دور دوم نیز به صحنه رقابت ها می آید!

حضور فردی چون ترامپ در صحنه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای دو دوره اگر دلیل روشن انحطاط نظام سیاسی این کشور نیست،پس چیست؟

اگر ترامپ یک اشتباه یا به عبارتی Error در سیستم  بود باید برطرف و اجازه مجدد به او داده نمی شد.

وقتی توسط یک سیستم، اشتباهی در این سطح مجدداً و عامدانه تکرار می‌شود دیگر خطای سیستم نیست بلکه خود سیستم اشتباه و خطاست!

ضمن اینکه چنین فردی همچنان مورد حمایت حدود نیمی از رای دهندگان آمریکاست و برخی در حمایت از او خود را برای درگیری‌های مسلحانه هم آماده کرده اند!

دلیل دوم انحطاط جامعه آمریکا،مناظره های دور قبل بین ترامپ و کلینتون و مناظره های این دوره بین ترامپ و بایدن است.

مناظره هایی که به گفته تحلیلگران خود آمریکا،بازنده اصلی اش مردم آمریکا بودند و حیثیت آمریکا را در جهان برد.

فراموش نکرده ایم که در مناظره های انتخابات قبل آمریکا وقتی هیلاری کلینتون رفتار نامناسب ترامپ با زنان را به رخش کشید،ترامپ هم ماجرای شرم آور همسر او با منشی اش را یادآور شد و اینگونه معلوم شد هر دو طرف ید طولایی در فساد اخلاقی دارند.

و یا زمانی که کلینتون به تخلفات مالی ترامپ اشاره و نبودن چون اویی در رأس نظام آمریکا را موجب خشنودی دانست،ترامپ با آرامش گفت:بله چون تو در زندان می‌بودی و اینگونه بصورت تلویحی کلینتون را مرتکب فساد مالی معرفی کرد.

اینبار نیز حرف های ترامپ و بایدن را خصوصاً در مناظره اول دیدیم و شنیدیم.

...کلینتون،ترامپ و بایدن برگزیده های دو حزب اصلی آمریکا و در حقیقت کل نظام لیبرال دموکراسی آمریکایی هستند.اینها هر کدام دیگری را فاسد،متقلب،احمق،ناکارآمد،اهل تبانی و مخالف حقوق بشر معرفی می‌کند و نتیجه آن اجماع مرکبی است که کل نظام آمریکا را به تصویر می‌کشد.

حال اگرچه خشنودی از شکست فردی چون ترامپ طبیعی است اما باید به حال آنهایی که آرزوی پیروزی بایدن را دارند و از آمدن چون اویی خرسندند و حتی بالاتر، پیروزی فردی چون بایدن را زمینه ساز احیای جریان خود در داخل می دانند حقیقتاً تأسف خورد!

نظام مدنی_سیاسی آمریکا نظامی منحط و رو به اضمحلال است چه ترامپ رئیس جمهور آن باشد و چه بایدن.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    1 0
    آمریکا همیشه سیاستمداران رذلی داشته آن قدر بد که حتی دوتوکویل مینویسه حتی نمایندگان پارلمان سواد هم ندارند. ولی چون منابع ثروت کافی داشت به چشم نمی آمد. الان قدرت اقتصادی آمریکا رو به افول هست و قدرتشو داره از دست میده.
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    باآدمکشهایی مانندبوش وبایدن واوبامای مودب درجهان ازجمله کشتن مکرربیگناهان افغانستان-عراق- یمن و...وبه تبع آن آمدن آقای ترامپ وانجام همین اعمال درداخل وبراى مردم آمریکاهم نشان ازماهیت واقعی و افول ظاهرقبلی آمریکااست.متاسفانه نشانه هایی ازاین شرایط براى بقیه کشورهای غربی مانند عملکردآقای ماکرون مودب هم مشهود است.درنتیجه اینها ارورازسیستم بین الملل است.
  • GB ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    جنگ اسرائیل علیه ایران جنگ ایدئولوژی و در اصل دارای تاریخی چند قرن هست . که ایرانیان پیرو اهل بیت خاصه بعد از شهادت امام حسین خود را پیرو راه او دانسته اند و حتی در قیام علیه عمال یزید بمنظور انتقام از قاتلان و خونخواهی از خون نا بحق ریخته شده فرزندان پیامبر و حضرت علی و زهرا و همراهان با وفایشان شرکت جستند . چون آنان نیز شاهد و معتقد بودند که معاویه و یزید چه جفاهائی در حق اسلام و مسلمین و ائمه اطهار علی و فرزندانش انجام داده اند و قصد اخلال در مسیر اسلام رحمانی داشته و دارند . و این مسیر و عقیده همچنان در برابر حکومت های غاصب که دربارهایشان محل عیش و نوش و رفت و آمد ناصبی ها و دشمنان اسلام بود و بر مردم جفا مینمودند ادامه مخالفت کرده اند . و اگر نبود شهادت حضرت ثارالله چه بسا معلوم نبود سرنوشت اسلام چگونه رقم میخورد . اما از آنجائیکه از قبل بخواست خداوند حتی پیامبر و حضرات امام علی و زهرا و خود امام حسین آگاه بودند از این سرنوشت . آگاهانه بمنظور پاسداشت از دین جدشان فرمودند اگر با جانفشانی من و همراهانم دین جدم زنده میماند ای شمشیرها مرا در برگیرید . و ما مسلمانان و پیروان امام همان عقیده را معتقدیم و مقابل آنکه بخواهد اسلام را به انحراف بکشاند و سرنوشت مسلمانان را بدست نامسلمان ها و یا کافران و برخی که نامشان اسم مسلمانی هست اما برای تسلط یهود بر مسلمانان کوچه میدهند. به تاسی از مولا و ائمه اطهار مقابلشان تا جان در بدن باقیست میایستیم . و اجازه خطا نمیدهیم . دیگر از جان بالاتر چیزی هست .. هر چه باشه در راه خدا تقدیم میکنیم و بسوی او عاشقانه روان میشویم . امیدواریم که قابل باشیم
  • احسان معتمدی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    باقیمانده اروپاییان مهاجر به امریکا که سرخپوستان را قتل عام کردند و خودشان را هم می کشتند بخاطر مشتی دلار والان این مردم امریکا از همان ها هستند بنابراین انتظار خیر و نیکی داشتن از افراد شرور کاملا اشتباه است بنظرم ترامپ از بقیه مردم امریکا بهتری است در انجا باید بین شرور و شرور تر افراد را انتخاب کند
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    0 0
    باآدمکشهایی مانندبوش وبایدن واوبامای مودب درجهان ازجمله کشتن مکرربیگناهان افغانستان-عراق- یمن و...وبه تبع آن آمدن آقای ترامپ وانجام همین اعمال درداخل وبراى مردم آمریکاهم نشان ازماهیت واقعی و افول ظاهرقبلی آمریکااست.متاسفانه نشانه هایی ازاین شرایط براى بقیه کشورهای غربی مانند عملکردآقای ماکرون مودب هم مشهود است.درنتیجه اینها ارورازسیستم بین الملل است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس