نمایندگان و کارشناسان عراقی خواهان محاکمه مکرون شدند

نمایندگان پارلمان و کارشناسان سیاسی عراق اظهارات وقیحانه رئیس جمهور فرانسه مبنی بر بازنشر کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اسلام (ص) را محکوم و خواهان شکایت سازمان همکاری اسلامی علیه مکرون شدند.

به گزارش مشرق، «محمد البلداوی» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق در واکنش به اظهارات وقیحانه اخیر «امانوئل مکرون» گفت: اهانت کنندگان به پیامبر اکرم (ص) باید مجرم شناخته شوند.

وی صهیونیست‌ها را در پس خصومت‌ها بویژه در اروپا علیه مسلمانان و مقدسات آنها دانست و گفت: موضوع اهانت به ساحت مقدس حضرت محمد (ص) با کاریکاتورهای موهن پیش از این اتفاق افتاد و در سایه وجود جماعات افراطی - که در تلاش برای تشدید خصومت‌ها علیه مسلمانان در برخی از کشورها از جمله در اروپا هستند و در پس پرده آنها محور صهیونیستی قرار دارند- احتمال تکرار چنین اقدامات موهنی در آینده نیز وجود دارد.

«حسن سالم» نماینده فراکسیون «صادقون» در پارلمان عراق نیز با محکوم کردن اظهارات رئیس جمهوری فرانسه، خواستار موضع‌گیری صریح دولت عراق در قبال این اظهارات شد.

وی همچنین از "تشکل‌ها و احزاب سیاسی بویژه احزاب اسلامی در عراق خواست تا موضع واضحی را در قبال این اهانت‌ها که احساسات مسلمانان را جریحه‌دار و به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) اهانت کرده است، اتخاذ کنند".

در همین پیوند «علی التمیمی» از کارشناس حقوقی عراق با تشریح سازوکار حقوقی برای شکایت بین‌المللی علیه رئیس جمهور فرانسه نیز گفت: این اهانت‌ها در برخی مطبوعات یا توسط برخی سیاستمداران و نویسندگان در بعضی کشورها از جمله کشورهای اروپایی تکرار شده که آخرین مورد آن از جانب مکرون صورت گرفته است. این اهانت‌ها مغایر با مفاد ۱ و ۲ و ۳ منشور سازمان ملل متحد است که بر احترام به حقوق کشورهای دیگر در همه جوانب زندگی از جمله درخصوص اعتقادات دینی تاکید می‌کند.

وی افزود: دادگاه اروپایی حقوق بشر پیشتر علیه یک زن که به ساحت رسول اکرم (ص) تعرض کرده بود، حکم صادر  و تاکید کرده بود که حرکت این زن، آزادی بیان نبوده زیرا به دیگران اهانت و خدشه وارد کرده است.

این حقوقدان عراقی گفت: سازمان همکاری اسلامی به عنوان نماینده مسلمانان لازم است علیه مکرون به دادگاه کیفری بینالمللی شکایت کند زیرا این اظهارات وقیحانه مکرون به جرایم ضد بشری علیه مسلمانان و نسل کشی براساس مفاد ۵ و ۶ قانون این دادگاه منجر خواهد شد.

سازمان همکاری اسلامی پیش از این در بیانیه‌ای ادامه حمله سازماندهی شده فرانسه به مقدسات مسلمانان را محکوم کرد.

«رعد الدهلکی» دیگر نماینده پارلمان عراق بود که از «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور خواست تا همه توافقنامه‌های امضا شده با فرانسه را تا زمان عذرخواهی او به خاطر اهانتش به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) تعلیق کند.

وی در بیانیه خود تاکید کرد: اهانت به شخص رسول اعظم (ص) اهانت به همه مسلمانان است. این اقدام وقیحانه را نمی‌توان قبول کرد و یا هرگونه توجیهی را درقبال آن پذیرفت.

الدهلکی از دولت و وزارت خارجه عراق خواست تا سفیر فرانسه را احضار و یادداشت اعتراض آمیزی را به خاطر این اهانت به وی تسلیم و خواستار عذرخواهی رسمی از همه مسلمانان شود.

مردم عراق نیز همزمان با سایر مسلمانان جهان بویژه ملت‌های منطقه در واکنش به اظهارات اهانت آمیز رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر بازنشر کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اسلام (ص)، کمپین تحریم کالاهای فرانسوی به راه انداخته‌اند.

آنها با فراخوان در شبکه‌های اجتماعی از عموم مردم و شرکت‌ها خواسته‌اند که از خرید کالاهای فرانسوی در عراق خودداری کنند.

کاربران عراقی بویژه با مشارکت در هشتگ های "پیامبر ما، خط قرمز است" و "تحریم تولیدات فرانسوی"، فهرست کالاهای فرانسوی را منتشر کرده و خواهان تحریم آن شده‌اند.

عراق با فرانسه مبادلات اقتصادی و تجاری دارد و خودرو و محصولات لبنی بیشترین کالاهای وارداتی عراق از این کشور است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس