سلیمی نمین نمایه

بیانات امروز رهبر انقلاب و انتقاد ایشان از هتک حرمت رئیس‌جمهور، نشانه برخورداری رهبر انقلاب از اصولی اخلاقی است که در قبال سایر روسای جمهور ثابت بوده است.

به گزارش مشرق؛ عباس سلیمی‌نمین تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشت شفاهی ، به تشریح بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ستاد مقابله با کرونا  و انتقاد ایشان از اقدام برخی‌ها در برخورد با دولت و رئیس جمهور و هتک حرمت رئیس‌جمهور، این اقدام رهبری را نشانه برخورداری ایشان از اصولی اخلاقی دانست که هم در قبال آقای احمدی نژاد و هم در قبال آقای روحانی ثابت و غیرقابل تغییر بوده است.

متن یادداشت شفاهی سلیمی‌نمین به شرح زیر است:

در شرایط کنونی دستهایی در تحرک است و تلاش می‌کند که جامعه ما را که بر اساس یک عقلانیتی که دارای آرامش است و در قبال مشکلات برخورد منطقی دارد، دچار تشویش کند. متاسفانه عده‌ای از اشخاص که با توجه به حضور در جایگاه‌های حساس سیاسی  از آنها انتظار می‌رود در مواجهه با مسائل مختلف کشور از منطق قوی تری برخوردار باشند ولی در صحنه عمل شاهد آن هستیم که به مراتب درک سیاسی آنها از متوسط جامعه نیز پایین‌تر است.

جامعه امروز بیش از دست اندرکاران سیاسی تحت فشار معیشتی قرار دارد اما چون این را درک می‌کند که هدف دشمن از تحریم‌ها به هم ریختن کشور است، گامی در این مسیر بر نمی‌دارد. البته مردم انتقاد می‌کنند و حرف و نظرات خود را بیان می‌کنند اما اقدامی که نتیجه آن بر هم ریختن نظم جامعه باشد را صورت نمی‌دهد. در عین حال متاسفانه در دو هفته اخیر برخی کسانی که ادعای حمایت از منافع مردم دارند یا خود را سخنگوی مردم عنوان می‌کنند رفتاری به مراتب متفاوت از رفتار مردم داشتند.

وقتی سخن از دولت می‌شود، یک پدیده واحد و یک گونه نیست. به تعبیر دقیق‌تر در دولت شخصیت‌هایی حضور دارند که افراد ارزنده‌ای هستند و متناسب با شرایط زمانی کار می‌کنند و از سوی دیگر منافع شخصی و فعالیت اقتصادی فردی ندارند و در نقطه مقابل نیز افرادی را داریم که حاضر نیستند به شکل ویژه کار کنند و به صورت عادی و معمولی فعالیت خود را به عنوان یک مدیر دنبال می‌کنند و در شرایط ویژه‌ای که ما تحت فشار  تحریم‌ها هستیم و می طلبد ساعاتی بیشتری را صرف حل مشکلات و دغدغه های مردم کنند، حاضر نیستند ایثار و فداکاری داشته باشند.

ما در عین حال که  وزرا و معاونینی در دولت داریم که افراد لایق و شایسته‌ای هستند،  در نقطه مقابل وزرا و معاونینی نیز در کابینه دولت حضور دارند که عاری از این ویژگی‌ها هستند.

به طور مثال از یک سو آقای ستاری را داریم که واقعا با تمام توان فعالیت می‌کند و با تلاش‌های خود توانسته زمینه باز شدن بسیاری از گره‌هایی که به واسطه تحریم‌های آمریکا بر کشور تحمیل شده را فراهم آورد و از سوی دیگر آقای نهاوندیان را داریم که عمدتاً به دنبال منافع شخصی است و عامل بسیاری از کم‌کاری ها و بی تدبیری های اقتصادی در دولت است.

بنابراین اولاً انتقادات باید به طور مشخص از افراد و عملکردهای خاص باشد یعنی بگوییم که فلان وزیر باعث بروز چنین کوتاهی هایی است و باید مورد سوال قرار گرفته و با او برخورد شود و توهین به کلیت دولت کار ناپسندی است. ضمن این که باید توجه داشت اگر ما به جای انتقاد اقدام به توهین به رئیس جمهور که  شخص دوم کشور است کنیم ،این مسئله نه تنها منجر به حل مشکلات نمی‌شود بلکه موجب بروز به هم ریختگی در مدیریت کشور می‌شود. به تعبیر دقیق تر شما وقتی اعتبار رئیس جمهور را با توهین به او زیر سوال ببرید، کسانی که باید از او حرف شنوی داشته باشند، دیگر اعتباری برای دستورات رئیس جمهور قائل نیستند. به ویژه اگر این مسئله در ماه‌های پایانی کار دولت باشد، این مسئله نیز مزید بر علت می‌شود که مدیران زیر نظر رئیس جمهور از دستورات او سرپیچی کنند.

بنابراین ما از طریق انتقاد، هم خودمان رشد می‌کنیم، هم فرد انتقاد شونده و بالعکس در صورت توهین هم خودمان تنزل پیدا می‌کنیم هم فرد توهین شونده. اگر تک تک عملکردهای دولتمردان مورد نقد عالمانه قرار گیرد، ما خود را مکلف کردیم که در مقام منتقدی عاقل قرار بگیریم و با مطالعه و تحقیق به نقد دولت بپردازیم. در حالی که نقد جاهلانه و توهین از هر عنصر بی سواد و کم ظرفیتی ممکن است سربزند لذا از کسانی که می‌خواهند مشکلات کشور را در شرایط کنونی که بیشترین فشار خارجی از جانب آمریکایی ها  وارد می شود حل کنند، انتظار می‌رود به یک سری الزامات تن بدهند.

ما در شرایط فعلی قطعاً باید خود را به یک سری اصول مقید بدانیم و این اصول را زیر پا نگذاریم. اینکه رهبر انقلاب هم در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی و هم در دوران آقای احمدی نژاد که خطاهای فاحشی از هر دو آنها صورت گرفته، مسئولان کشور و نمایندگان مجلس را به موجب توهین به رئیس‌جمهور سرزنش می‌کنند، نشان می‌دهد که رهبر انقلاب اصولی اخلاقی در حکومت‌داری دارد که هم در قبال آقای احمدی نژاد و هم در قبال آقای روحانی که منتسب به دو جناح مخالف هستند، این اصول ثابت و غیرقابل تغییر است.

البته نمی‌توان منکر این شد که آقای روحانی رئیس جمهوری برای دوران بحران نیست، ولی به هر ترتیب ایشان منتخب مردم است و ما نمی‌توانیم منتخب مردم را با تحت فشار قرار دادن و توهین کردن به او در مسیر اصلاح قرار دهیم چرا که این مسیر هیچ‌وقت مسیری مناسب برای اصلاح نخواهد بود.

اینکه با توهین نه تنها مشکلات کشور برطرف نمی‌شود بلکه بر میزان مشکلات و حواشی نیز می‌افزاید، خیلی نیازمند فهم و درک سیاسی نیست و اینکه برخی از آقایان این مسائل را رعایت نمی‌کنند، کسانی اطراف آنها هستند که توجهی به مصالح و منافع کشور ندارند.

متاسفانه باید به این مسئله اذعان کرد که برخی از عناصر ناموجه در اطراف برخی اشخاصی که در جایگاه‌های حساس قرار دارند، حاضر هستند و این افراد منجر به برهم زدن روابط میان سران قوا و دیگر مسئولان کشور می‌شوند. این افراد هم در اطراف رئیس جمهور هستند و هم در اطراف برخی اشخاصی که جایگاه‌های مهمی از قوه مقننه را اشغال کرده‌اند. این آقایان باید بفهمند برخی اطرافیان آنها که با حاشیه سازی ها و اختلاف افکنی‌های بی ثمر به دنبال بر هم زدن نظم جامعه هستند، به هیچ عنوان خیرخواه مردم نیستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    5 0
    البته ای کاش اولین نفر جناب روحانی باشد که واقعا از این رفتار بزرگوارانه رهبر انقلاب درس بگیرد و این چندماه آخر دولتش را بجای رفتارهای جناحی و منافع آن به رفع مشکلات فراوان مردم بپردازد
    • مسی IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      0 0
      مگر روحانی انتقاد پذیر است که درس بگیرد؟ او همه منتقدان خود را علنا بیسواد سیاسی و کم عقل و کاسب تحریم و بی شناسنامه و ترسو و دلواپس و ... میخواند و به هیچ انتقادی چه صحیح و چه نادرست جواب توهین آمیز میداد. به نظر من رهبری فقط میخوان این چند ماه دولت بدون حاشیه و قهر و آشتی ها و خونه نشینی های مثل آخر دوره احمدی نژاد تموم بشه و شر این دولت ناکارآمد کنده بشه وگرنه ایشون اکثر انتقادها به دولت رو وارد دونستن.
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    4 5
    درایت حضرت آقا در حفظ دولت و احترام به قوا ستودنی است
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    5 1
    ۱. در کجای متن آقای سلیمی نمین از واژه رادیکالها استفاده کرده که آن را تیتر کرده اید؟ ۲. ایشان در مقام یک معلم اخلاق نشسته اند و دیگران را موعظه کرده اند که باید به ایشان گفت: طیب الله انفاسکم! ۳. اما متاسفانه خودشان در سخن گفتن دچار همان بلیه ای شده اند که به انتقاد از آن پرداخته اند! عناوینی چون "کم ادراک"، ،"مدعی منافع مردم" و غیره که توهین نیست ان شاء الله!!
  • US ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    4 0
    کسی که باد بکارد طوفان درو می کند. توهین ازهیچ کسی پذیرفتن نیست و مذموم است اما همین فرد منتقدین برجام را کاسبان تحریم ، بی سواد و... خطاب می کرد. حاشیه سازی اطرافیان این فرد برای سایر سران قوا و.... فراموش شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس