کد خبر 1134355
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
بورس نمایه

اقتصاد نیوز : در معاملات روز شنبه، روند نزولی بورس باز هم ادامه یافت و شاخص کل به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد سقوط کرد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، در پیش گشایش اولین روز معاملاتی آبان ماه، ۴۰۱ نماد صف فروش داشتند که ارزش تقریبی آن‌ها ۴ هزار میلیارد تومان بود. در ۵ دقیقه ابتدایی معاملات بازار امروز شاخص کل ۱۶ هزار واحد ریزش کرد و به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی وارد شد. 

بیشتر بخوانید:

چرا دامنه نوسان بورس تغییر نمی‌کند؟

در پایان معاملات امروز، تمامی شاخص های بورس منفی شدند تا اولین هفته کاری آبان با رکورد های منفی آغاز شود.امروز شاخص کل بورس تهران با ریزش ۳۸ هزار واحدی در رقم یک میلیون و ۳۷۴ هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۴ هزار و ۷۶۲ واحدی، رقم  ۳۸۹ هزار و ۱۱۷ واحد را ثبت کرد. در این میان شاخص کل فرابورس در مقایسه با دو شاخص دیگر نزولی نرم داشت این شاخص با کاهش اندک ۱.۷ درصدی به ۱۶ هزار و ۶۷۵ واحد رسید.

فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، فملی (ملی صنایع مس ایران)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین)، کگل (معدنی و صنعتی گل‌گهر)، شتران (پالایش نفت تهران) و وبملت (بانک ملت) نمادهای قرمزرنگ بورس در روز شنبه بودند که بیشترین اثر را بر شاخص داشتند.

رکوردهای جدید،کف ۵ ماهه

رقم که امروز شاخص کل بورس بر روی آن قرار گرفت کمترین مقدار از دوم تیرماه است در آن مقطع شاخص کل ظرف سه روز خود را به یک کانال بالاتر رساند اما امروز و پس از  ۵ ماه به آن نقطه برگشت تا کف این بازه زمانی را تجربه کند. در مجموع شاخص کل به لحاظ روز های کاری در کف ۸۳ روزه قرار دارد. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز پس از ۸۸ روز کاری به کمترین میزان از ۲۶ خرداد ماه رسید.  

بی توجهی بازار به گزارش‌های منتشر شده

بورس تهران در شرایطی در روز شنبه ۳۸ هزار واحد ریزش کرد که تحلیل‌گران با توجه به عملکرد خوب بسیاری از شرکت‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال و انتشار گزارش عملکرد آن‌ها در طی روزهای اخیر انتظار داشتند ارزش این شرکت‌ها رشد پیدا کند. اما در کمال تعجب آنان بازار به این گزارش‌ها توجه چندانی نشان نداد. برای مثال شرکت فولاد مبارکه اصفهان در معاملات روز شنبه با کاهش قیمت ۴.۱۲ درصدی روبه‌رو بود در حالی که انتظار می‌رفت پس از منتفی شدن قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس کالا و با انتشار گزارش ۶ ماهه این شرکت ارزش بازار آن رشد کند. درآمدهای عملیاتی شرکت فولاد مبارکه در ۶ ماه ابتدایی امسال ۳۷ درصد رشد داشته و سود خالص این شرکت ۲۵ درصد افزایش داشته است.   

پیشتازی خودرو

خودرو (ایران خودرو) هر چند که در معاملات روز شنبه با افت قیمت همراه بود همانند دو روز معاملاتی گذشته بیشترین حجم معاملات و بیشترین ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص داد. در معاملات بازار امروز تعداد ۵۷۲ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۸۹۸ سهم این شرکت معامله شد. پس از خودرو، وتجارت (بانک تجارت)، ولساپا (لیزینگ رایان سایپا)، وبملت (بانک ملت) و ونوین (بانک اقتصاد نوین) بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

بیشترین ارزش معاملات بازار هم به نماد خودرو (ایران خودرو) تعلق داشت که رقم آن معادل ۱۸۱ میلیارد تومان بود. پس از خودرو، بپاس (بیمه پاسارگاد)، انرژی (بورس انرژی)، وتجارت (بانک تجارت) و آریا (پلیمر آریا ساسول) به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

رشد ۱۷۳ درصدی صف‌های فروش

در معاملات روز شنبه، ارزش صف‌های فروش نسبت به روز کاری قبل، ۱۷۳ درصد افزایش یافت تا بورس باز هم با مازاد عرضه مواجه باشد. ارزش صف‌های فروش بازار شنبه ۶ هزار و ۹۴ میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید بورس نیز ۳۳۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه کاهش ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

خروج حقیقی‌ها از بورس

امروز بازار سرمایه، برای ششمین روز معاملاتی پیاپی شاهد خروج پول‌های حقیقی بود. رقم تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در معاملات امروز یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان بود. بیشترین خروج پول حقیقی بورس شنبه به نمادهای بپاس (بیمه پاسارگاد)، وتجارت (بانک تجارت)، وبملت (بانک ملت)، خودرو (ایران خودرو) و کاوه (فولاد کاوه جنوب کیش) اختصاص داشت.

امروز در سمت تقاضا، ۶۱ درصد خریدها توسط حقیقی‌ها و ۳۹ درصد توسط حقوقی ها انجام شد. همچنین در سمت عرضه، ۹۰ درصد فروش‌ها توسط حقیقی‌ها و ۱۰ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

۸۱ درصد قرمزپوش

در معاملات روز شنبه، ۳۷۹ نماد بازار سهام با کاهش قیمت مواجه بودند که ۸۱ درصد بازار را تشکیل می‌دهند. از این تعداد، ۲۶۹ شرکت بورسی و ۱۱۰ شرکت فرابورسی هستند.

در میان صنایع بورس، دو صنعت «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» و «مخابرات» بیشترین افت قیمت را داشتند. شرکت‌های صنعت «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» از جمله شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شتران (پالایش نفت تهران) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) به طور متوسط ۴.۵ درصد کاهش ارزش داشتند. ارزش بازاری شرکت‌های صنعت «مخابرات» از جمله شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار نیز به طور متوسط ۴.۲۶ درصد کاهش یافت.   

تخلیه بازدهی تابستان بورس

با افت شاخص کل بورس تا محدوه‌ی ۱.۳ میلیون واحدی کل بازدهی فصل تابستان این بازار تخلیه شده است اما بازار سهام همچنان با رشد ۱۷۵ درصدی بیشترین بازدهی را در میان بازارها دارد. سکه با رشد ۱۵۰ درصدی در رتبه دوم بازدهی است و بازار ارز با رشد کمتر از ۱۰۰ درصدی در رتبه سوم قرار گرفته است. در واقع به نظر می‌رسد که بورس در تناسب با دیگر بازارها تعدیل شده و در حال تعدیل مازاد بازدهی نجومی خود در این مدت است بازدهی که به گفته برخی کارشناسان با واقعیت‌های اقتصاد ایران می تواند تناسب بیشتری داشته باشد.

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 0
    کل بازار بورس اسیر چند تاسهم شاخص ساز شده که با معامله اونها در منفی کل سهمها ی دیگه هم به ناخودآگاه به سمت منفی ونهایت صف فروش میرن آخه این چه رویه ای که بورس اسیر ودر بند چند شاخص ساز شده که معامله اونها در منفی 30 تا40 هزار شاخص رو منفی نشون میده وبقیه سهمداران دیگر سهمها بادیدن اون عددهای منفی فوری میرن صف فروش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس