کد خبر 1134320
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۱
روستای مرموزی که جزو نقشه ایران نیست!

روستای ایستا واقع در شهرستان طالقان شاید مرموزترین روستای ایران باشد، روستایی در خاک البرز که مردمانش در زمان توقف کرده اند.

به گزارش مشرق، اینجا سکوت حکمفرماست و کسی کاری به کار کسی ندارد. در کوچه ها اثری از رد پای تکه آهن‌هایی که در شهر "خودرو" نامیده می شود نیست. مردمانی که چون تابلو نقاشی زندگی و آداب و رسوم گذشته را در عصر ارتباطات یدک می کشند..

نه تنها شب‌ها پای تلویزیون نمی‌نشینند که به شب نشینی هم اعتقادی ندارند. عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و... برای آنان معنا و مفهومی ندارد.

مهمان نواز هستند به شرطی که احدی از زنان قصد ورود به روستای آنان را نداشته باشد. همانطور که تاکنون کسی از دنیای بیرون زنان آنان را ندیده است. البته این روزها مراجعات مکرر گردشگران و کنجکاوی زیاد به خاطر چیزهایی که از این مردم شنیده اند آن‌ها را آزار می‌دهد.

متمول هستند و از طریق فروش زمین‌های پدریشان در تبریز و همچنین پرورش و فروش اسب های اصیل عربی روزگار می گذرانند.

شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران به حساب نمی آیند. هیچگونه خدمات دولتی را دریافت نمی‌کنند.

اینجا ایستا است؛ مرموزترین روستای ایران! جایی که هیچگونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند و بدون آب لوله کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات، وسایل ارتباطی و ... زندگی می کنند.

۲۰ -۳۰ خانه‌وارند کسی از اتفاقات داخل قلعه‌شان خبر ندارد. شیعه‌ی دوازده امامی‌اند. با تفکراتی خاص.  عابدند و پرهیزگار. خود می‌کارند و خود می‌خورند. با دیگران هم کاری ندارند. کسی را به جمع خود راه نمی‌دهند و با بیرون از قلعه هم ارتباط نگرفته‌اند. کسی ندیده عضوی از آنان بیرون بیاید یا در جایی دیگر دیده شود. تفکرات صوفی‌مآبانه دارند و رهبانیت پیشه کرده‌اند.

عکس | تصویر هوایی روستای ایستا در طالقان 

میرزا صادق مجتهد تبریزی که در سال ۱۳۱۱ فوت کرد، از جمله فقهایی است که تأکید فراوانی به صورت نظری و عملی بر روش «طرد مطلق اندیشه تجدد و دست‌آوردهایش» داشت و تا پایان عمر به عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا داد. از نظر او حکومت که قانون‌گذار و مجری قانون است، از آن خدا است و بعد پیامبر او و سپس به امامان شیعه می‌رسد وحکومت دیگری قبل از ظهور شرعی نیست.

مـیـرزا صـادق از مخالفان سرسخت مشروطیت و پیامدهای آن بود؛ به طوری که در سال ۱۲۹۲ شمسی با برخی از علما به محمدعلی شاه، ششمین پادشاه سلسله قاجاریه، تلگرام فرستاد و لغو مشروطیت را خواست.

عکس | میرزا صادق مجتهد تبریزی فقیهی که رای به حرمت استفاده از ابزار جدید داد

به گفته دکتر حسین عسگری البرز پژوه برجسته کشور خاستگاه اصلی اهل توقف، شهر تبریز است. پس از وفات میرزا صادق، مقلدانش در آن شهر به یکی از شاگردان او به نام سـیـدحسین نجفی طباطبایی (مدفون در قبرستان مارالان تبریز) رجوع کردند.

پس از مرگ او، فرزندش سیدجواد زعامت دینی اهل توقف را عهده دار شد. حدود سیزده خانوار پرجمعیت که همان هسته اولیه اهل توقف طالقان هستند با طرح شبهه در میزان دانش فقهی سیدجواد، ناچار در سال ۱۳۶۶ شمسی با هـدف جلوگیری از ایجاد تنش، به منطقه ای در شهرستان تنکابن مهاجرت کردند. آنها سه سال بعد به علت عدم تحمل دشواری های پیش آمده محیطی در روند تولید گندم، تنکابن را به مقصد طالقان ترک کردند. آنها وجود احادیث منزلت طالقان در آخر الزمان، گرایش مذهبی اهالی، آرامش و محیط زیست سـالم و طـبـیـعـی و عدم انجام پدیده اصلاحات ارضی در آبادی های طالقان را عمده ترین دلایل انتخاب این منطقه برای سکونت قوم برمی شمارند.

میرزا صادق مجتهد تبریزی که در سال ۱۳۱۱ فوت کرد، از جمله فقهایی است کهتأکید فراوانی به صورت نظری و عملی بر روش «طرد مطلق اندیشه تجدد و دست‌آوردهایش» داشت و تا پایان عمر به عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا داد

به اهالی‌ این روستا «اهل توقف» می‌گویند که همه این عنوان‌ها به تحقیقات یکی از پژوهش‌گران بومی در حدود ۲۰ سال پیش باز می‌گردد. هنوز جایی یا کسی رسماً آنان را فرقه یا صاحبان دین جدید نخوانده، ولی دائماً گفته می‌شود از مردم فاصله می‌گیرند و کسی را به روستای‌شان راه نمی‌دهند.

از زمانی که خانه‌های این‌جا محل اسکان شد و شب‌ها کورسویی از پنجره‌های چوبی‌اش به بیرون درز کرد، اهالی طالقان عنوان «فانوس آباد» به آن دادند. روستایی که منابع نورش یا فانوس است و یا چراغ گردسوز. همه‌ی قلعه مسکونی، محوطه‌های بیرونی آن، زمین‌های کشت و زرع و کارگاه‌ها روی هم ۱۵ هکتار زمین است که با فاصله کمی از «طالقان رود» آباد شده. در منابع تحقیقی و آماری تعداد افراد روستا ۲۵۰ نفر ذکر شده که همگی آذری زبان‌اند. بزرگ آنان شخصی است که بیش از ۳۰ سال پیش دیگرانی را نیز ترغیب کرده برای هجرت و سکونت در این‌جا. سن وی قریب به ۸۰ سال است.

عکس | در روستای ایستا برای گرمایش و پخت و پز از هیزم استفاده می‌شود

کودکان روستا برای علم آموزی به مدارس طالقان نمی‌روند بلکه به سبک سنتی و مکتب خانه‌ای با فراگیری دروس همانند و اجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید با سواد می‌شوند.

ساعت مچی و دیواری در محل زندگی "اهل توقف" وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه‌های آنان به کار نرفته است و درها همه چوبی هستند و دو زبان ترکی و فارسی سخن می‌گویند به مرزهای جغرافیایی بین کشورها و شهرها اعتقادی ندارند و جهان در ذهن آنها بدون مرز است. هیچ زنی را به محدوده روستای خود راه نمی‌دهند و از گفت‌وگو با زن‌ها غریبه به شدت پرهیز می‌کنند.

بیماران خود را به روش سنتی درمان می‌کنند و به پزشک مراجعه نمی‌کنند مگر در حال اضطرار. هیچ گونه نزاع و جرمی از آنان تاکنون گزارش نشده است.

هرکس نامی برای روستا انتخاب کرده است!

حجت الاسلام والمسلمین سیدفضل الله حسینی، امام جمعه طالقان در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: اهالی این روستا برای خود نامی انتخاب نکردند، دیگران هر کس به زعم خود برای آنان نامی برگزیدند. برخی به گمان اینکه این افراد منتظران واقعی امام زمان(عج) در عصر غیبت هستند، نامشان را «منتظران» گذاشتند و برخی نیز به آنان «پشمینه پوشان» می گویند، به خاطر کناره گیری آنها از ابزار و امکانات روز. برخی نیز به خاطر ترک زبان بودن اهالی روستا، آنجا  را «ترک آباد» می گویند. برخی نیز نام «ایستا» را برای روستا انتخاب کردند به جهت آن که این افراد در عصر غیبت اعتقاد به «توقف» دارند به خصوص توقف در سبک زندگی قرن چهاردهم میلادی و عدم استفاده از تکنولوژی.

آقای ضیائی رهبر روستاست

امام جمعه طالقان می‌گوید: پس از فوت سید حسین نجفی طباطبایی۱۶ خانوار با رهبری فردی به نام حسنیقلی ضیائی که خواهرزاده سید حسین است از تبریز هجرت می‌کنند.

عکس | سیدفضل الله حسینی امام جمعه طالقان

وی ادامه می‌دهد: پیروان آقای ضیائی در طالقان معروفیت کشوری و بلکه جهانی پیدا می کنند، آن هم بیشتر به خاطر نبوغ و تدابیر خود آقای ضیایی. این افراد در حال حاضر در حدود ۱۴ هکتار در کنار رودخانه شاهرود که در دو کیلومتری شمال شرقی شهر طالقان (شهرک) قرار دارد، سکونت دارند. آقای ضیایی اگرچه روحانی نیست و اطلاعات دینی زیادی ندارد، اما با مدیریت منظم و نفوذ در افراد و ابتکارات جالبی که به آن اشاره خواهم کرد هم نقش زعیم دینی و هم حاکم را در بین اهالی روستا پیدا می‌کند.

آقای ضیایی تاثیر کاریزمایی بسیار قوی در اهالی روستا دارد، به طوری که اهالی در کوچک ترین تصمیمات و جزئی ترین کارها از جمله مسائل شخصی، اعتقادی و اجتماعی گوش به فرمان او هستند و خانم ها نیز با واسطه همسر ایشان مسائل را از او می پرسند.

ورود به این ملک شخصی اکیداً ممنوع است

از بالای کوه که به روستا نگاه کنیم قلعه ای وسط دره است. در همسایگی قلعه یک ملک با دو سوله بسیار بزرگ و با سقف قوسی وجود دارد و یک رستوران سنتی. درست دیوار به دیوار قلعه. پیش از آن‌که وارد محوطه بیرونی قلعه شوید نوشته‌هایی با خط نستعلیق روی زمینه سفید توجه‌تان را جلب می‌کند. «این‌جا ملک شخصی است»، «عکس‌برداری و فیلم‌برداری نکنید»، «لطفاً مزاحم نشوید»، «ورود به این ملک شخصی اکیداً ممنوع است».

اینجا زمان متوقف شده است

در بزرگی در انتهای کوچه ای به نام کوچه منتظران قرار گرفته است، جایی که محل ورود و خروج اهالی روستای کوچک ایستاست. ورود به این روستا در این روزگار بی شباهت به سفر زمان نیست. پشت این در زندگی به چیزی حدود ۹۰سال قبل بازمی گردد. تعجب نکنید. اینکه می گوییم با ورود به این روستا انگار به یک قرن قبل برگشته اید، اغراق نیست.

از شایعات دیگری‌که سرزبان‌هاست این‌که اینان هر جمعه صبح شمشیرهایی دارند که آن را صیغلی کرده اسبان‌شان را تیمار می‌کنند تا به محض ظهور منجی، به یاری‌اش بشتابند

در این روستای کوچک هیچ نشانی از تکنولوژی و زندگی امروزی وجود ندارد. در کوچه‌ پس‌کوچه‌هایش هیچ خبری از دوچرخه، موتور، ماشین یا وسایل مرسوم کشاورزی مانند تراکتور نیست. خانه های کوچک خشتی در میان زمین های کشاورزی و دامداری قرار گرفته اند. اینجا خبری از آب، برق، گاز و تلفن نیست.اهالی از آب چشمه و چاه استفاده می کنند و شب هایشان را با نور فانوس روشن نگه می دارند.

سیدمصطفی علی خانی یکی از اهالی طالقان است که تا کنون چندین مرتبه به این روستا رفته است. او درباره این روستا می گوید: مردم این روستا در یک جایی از تاریخ انگار متوقف شده اند. مردانشان شلوارهای پشمی و پیراهن های بلندی می‌پوشند که تا زانو آمده است. زنان و دخترانشان از خانه بیرون نمی‌آیند و هیچ‌کس آنها را ندیده است. در ضمن هیچ زنی هم اجازه ورود به این روستا را ندارد. به این روستا تنها مردان، آن هم به سختی امکان رفت و آمد دارند.

اهل توقف خودکفا هستند

وی درباره کسب و کار اهالی این روستا می گوید:کشاورزی می کنند و دامداری. اسب های بی نظیری هم دارند که قیمت هر کدامشان بسیار زیاد است و گویا مصری ها این اسب ها را می خرند. این گروه که خود را اهل انتظار می دانند راهی طالقان شدند و بخشی از زمین های در حاشیه رودخانه شاهرود را خریدند و ساکن شدند.

عکس| تصویر هوایی از روستای ایستا 

این خانواده ها به این دلیل از امکانات مرسوم زندگی پرهیز می کنند که آن را شبیه زندگی کفار می دانند. آن‌ها تمام ملزومات زندگی شان را خودشان تامین می‌کنند و اگر به ناچار برای خرید برخی ملزوماتی که بیشتر هم مربوط به دامداری است از روستا خارج شوند با گاری و اسب به طالقان می‌آیند و تنها از کسانی خرید می کنند که به نظرشان کسب و کارشان پاکیزه است. علی خانی در این باره ادامه می دهد: مردم طالقان این افراد را سال هاست که پذیرفته اند و هیچ مشکلی با آنها ندارند چرا که اهالی توقف رفتار بسیار خوبی دارند. مردمان آرامی هستند که تا به حال هیچ کس نزاع و درگیری ازشان ندیده است. درباره اعتقاداتشان هم با هیچ کسی وارد بحث و گفت وگو نمی شوند و تلاش نمی کنند تا دیگران را نسبت به سبک زندگی شان متقاعد کنند و کسی هم در مقابل از آنهاسوال و جواب نمی کند.

موافقی بمان، مخالفی برو

علی خانی که در رفت و آمدهایش به این روستا تلاش کرده تا شناخت کامل تری نسبت به سبک زندگی شان پیدا کند، می‌گوید: اهالی این روستا ‌ انگار تارک دنیا شده اند. در این روستا هیچ خبری از عروسی، جشن، تولد و مناسبات معمولی مردمان امروز وجود ندارد. هیچ کدام شناسنامه و کارت شناسایی ندارند. از هیچ امکانات شهری استفاده نمی کنند. حتی روستایشان هم در وزارت کشور ثبت نشده است. در این روستا مدرسه نمی بینید. کودکانشان به سبک سنتی و مکتب خانه ای با فراگیری دروس قدیم و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید با سواد می شوند.

در این روستای کوچک هیچ نشانی از تکنولوژی و زندگی امروزی وجود ندارد. اینجا خبری از آب، برق، گاز و تلفن نیست.اهالی از آب چشمه و چاه استفاده می کنند و شب هایشان را با نور فانوس روشن نگه می دارند

قبل تر حدود ۴۰تا ۵۰ خانواده در این روستا زندگی می کردند اما الان تعداد این خانواده ها به عدد ۱۰ رسیده است. گویا وقتی کودکان به سن بلوغ می‌رسند این اجازه را دارند تا خودشان درباره ادامه زندگی شان تصمیم بگیرند. یا در روستا می مانند و به همین شیوه زندگی شان را دنبال می‌کنند یا برای ورود به جامعه راهی می‌شوند.

علی خانی در این باره می گوید: آن طور که ما شنیده ایم و در میان مردم طالقان گفته می شود کسی که این روستا را ترک کند دیگر اجازه ورود به آن را ندارد. نکته دیگر اینکه در حال حاضر این روستا به مقصد بسیاری از گردشگران مرد تبدیل شده است. از مسؤولان کشوری بگیرید تا مسافران و گردشگران زیادی که برای کنجکاوی وارد این روستا شده اند و زندگی مردم این منطقه را از نزدیک مشاهده کرده اند.

۳۰ سال است کسی زنان روستا را ندیده است

در این‌جا هیچ زنی را از خارج از مجموعه‌شان راه نداده و زنان اینان را نیز تا به حال کسی ندیده. ۳۰ سال است زنان در این‌جا حبس‌اند. گفته می‌شود به اختیار خودشان است و هر کسی خواسته از این‌جا رفته. مثل خانواده‌هایی که زنده‌گی با این سبک و مرام را تحمل نکرده و برای همیشه از قلعه خارج شده‌اند. چند خانه‌ی بزرگ در قلعه پس از خروج آن خانه‌واده‌ها خالی مانده است. ولی خانه‌وار جدیدی بعد از آن هم اضافه نشده. در این‌جا حتی کتاب‌های چاپی هم راه ندارد.

گفته می‌شود چند نسخه‌ی خطی گران‌بها نزد اهالی است و در هر خانه هم یک جلد توضیح‌المسائل مجتهدشان که آن هم دست‌نویس است.

از شایعات دیگری‌که سرزبان‌هاست این‌که اینان هر جمعه صبح شمشیرهایی دارند که آن را صیغلی کرده اسبان‌شان را تیمار می‌کنند تا به محض ظهور منجی، به یاری‌اش بشتابند.

دکتر حسین عسگری البرز پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با سبک زندگی اهالی این روستا می‌گوید:  اهالی روستای ایستا تأکید می‌کنند که سبب اصلی پرهیزشان از زندگی امروزی به جهت تشابه آن به زندگی کفار و بدعت بودن آنها است. به زیارت امامان شیعه نمی‌روند زیرا استفاده از وسایل نقلیه امروزی را جایز نمی‌دانند. آن‌ها خود را مستطیع نمی‌دانند و به حج نمی‌روند زیرا عزیمت به حج به آن شکلی که می‌خواهند برایشان موانعی همانند گذر از مرز و استفاده از شناسنامه و وسایل نقلیه امروزی را در پی دارد.

نگارنده اثر «پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان» ادامه می‌دهد: اهل روستای ایستا اوقات شرعی نماز را با شاخصه‌های خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رؤیت خویش تعیین می‌کنند. به رؤیای صادقه معتقدند و در تأیید روش زندگی خود به خواب‌های معنوی استناد می‌کنند. اهل توقف به شدت منتظر ظهور حضرت مهدی (عج) هستند و بر این نظر هستند که اکنون آخرالزمان است و آخرالزمان از دوره مشروطیت آغاز شده است. ایمان در نگاه آنان از جنس تعهد است از همین منظر عقل را وظیفه‌ساز نمی‌دانند و وجود آن را فقط برای وظیفه شناسی ضروری می‌پندارند.

این پژوهشگر می‌گوید: در اعیاد و سوگواریی‌ها نیز مراسم خاصی برگزار نمی‌کنند. اهل توقف در هیچ فعالیت سیاسی و اجتماعی شرکت نمی‌کنند و باورهای خود درا نیز تبلیغ نمی‌کنند. کم عیب‌ترین حکومت دوران غیبت کبری را قاجاریه می‌پندارند!  بنابراین برخی از آن‌ها تلاش می‌کنند نسب خود را به قاجاریه برسانند.

برای خرید مایحتاج خود همانند، پارچه، میخ و مقدار بسیار کمی آهن و شیشه و مانند این‌ها به شهر طالقان می‌روند و خودشان آهنگری و نجاری دارند.

چندان مالکیتی برای اموالشان در میان خود نمی‌بینند و بر سر اموال با کسی نزاع نمی‌کنند و اگر کسی در دارایی آن‌ها تصرف کند با او درگیر نمی‌شوند و از مال خود چشم‌پوشی می‌کنند.

در دهکده آن‌ها کسانی را می‌توان سراغ گرفت که تنها ۲ یا ۳ بار به بیرون از محل سکونتشان رفته‌اند امرار معاش آنها از فروش املاک موروثی در شهر تبریز و فروش گاو و گوسفند صورت می‌گیرد.

اهل توقف افراد غیر از خود را «اهل بیرون» می‌نامند در بخشی از اراضی آن روستا کشاورزی و دامپروری کاملاً سنتی انجام می‌پذیرد. برای تردد از اسب و قاطر استفاده می‌کنند و در توجیه این رفتار می‌گویند که به ناچار و به جبر از صنعت و ابزار جدید استفاده می‌کنند.

احمد شریفی یکی از اهالی طالقان که فرصت رویارویی  و صحبت با آقای ضیایی رهبر این روستا را داشته می‌گوید: بر خلاف داستان سرایی های زیادی که در مورد اهالی این روستا می‌شود بسیار مردم مهربانی هستند و حتی از ما که بدون اجازه وارد ملک آن‌ها شده بودیم پذیرایی کردند.  آنها اهل خلوتند و دوست ندارند کسی در زندگی آن‌ها سرک بکشد.  غذایشان محلی و طبیعی بوده و خوراکی که خاستگاه و چگونگی تولیدش معلوم نباشد مصرف نمی‌کنند و از خوردن گندم و میوه‌هایی که با کود شیمیایی و سموم دفاع آفات نباتی به عمل آمده باشد به شدت پرهیز می‌کنند.

شریفی می‌گوید: اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و جزء آمار جمعیتی ایران  به شمار نمی‌روند و از امکانات رفاهی جدید مانند آب لوله‌کشی، گاز، برق، تلفن، مطبوعات، رادیو و تلویزیون، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و رایانه استفاده نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: آقای ضیایی خودش برای من می‌گفت که برخی چهره های سیاسی و شخصیت های فرهنگی برای دیدنش می‌آیند. از دکتر صالحی انرژی هسته ای گرفته که خودش هم طالقانی است تا مسعود ده نمکی و مهدی نصیری و برخی دیگر. البته ارتباطی بین آن‌ها نیست بلکه جذابیت این مردم با این مدل سبک زندگی و صفا و بی آلایش بودن این مردم آن ها را هر چند وقت یکبار اینجا می‌کشاند. 

اسب هایی که ۲ تا ۱۰ میلیارد قیمت دارند

شریفی می‌گوید: یکی از درآمدهای اصلی اهالی روستا که البته سرگرمی و تفریحشان هم هست؛ پرورش اسب های اصیل عربی است. یکبار آقای ضیایی به من گفت ما قبلا یک اسب از اصطبل امیر قطر خریدیم و همه این اسب ها که اینجا می‌بینی از نسل همان اسب هستند. شاید باورتان نشود اما اسب هایی که در این روستا هستند از ۲ تا ۱۰ میلیارد قیمت دارند!

خودشان هم زین و پالان دست دوز تولید می‌کنند اما این درآمد سرشار جایی از روستا خود را نشان نمی‌دهد و جز به حد ضرورت تولید نمی‌کنند و نمی‌خورند و نمی‌پوشند.

 اینان مردمانی‌اند که چون تابلوی نقاشی زندگی کرده و آداب و رسوم گذشته را در عصر ارتباطات یدک می‌کشند.  اگرچه ورود به روستا علی رغم درخواست های مکرر از اهالی برای ما میسر نشد اما همین میزان اطلاعاتی که از برخی افراد مطلع بدست آمد نشان می‌دهد زندگی اهالی این روستا برای ما که عادت به استفاده از امکانات متعدد داریم و هر روز هم ابراز و اسبابی جدید پای به زندگی ما باز می‌کند چقدر عجیب و غیر قابل تصور می‌تواند باشد.  البته اهالی این روستا به دلیل اینکه ازدواجی خارج از روستا انجام نمی‌شود رفته رفته در حال کاهش هستند اما قطعا گفتنی های زیادی در رابطه با زندگی آن‌ها و آنچه در این سی سال عزلت تجربه کرده اند وجود دارد که شاید روزی بیشتر برای ما روشن شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 131
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    30 34
    اینکه زیر بار سبک زندگی که غرب و کفار بر ملت مسلمان ایران تحمیل کرده اند و نتیجه اش این وضع فعلی کشور از نظر اسیر دست اقتصاد کثیف سرمایه داری شدن و نابودی قسمت زیادی از فرهنگ و اعتقادات و سبک زندگی ایرانی اسلامی مردم شده کار درستی می کنند ولی اشتباه می کنند افکار خوب و پاکیزه و سبک زندگی حلال خود را به دیگر افرادی که طالب واقعی سبک زندگی پاک هستند با روشهای خودشان نه حتی روشهای مدرن و تحمیلی غرب ، نمی آموزند برای همین گویا در حال انقراض هستند
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      30 3
      اگر شناسنامه ندارد چگونه زمین خرید و فروش میکنند؟
    • عبدالله مومن IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      25 5
      از آن ور بام افتاده اند
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      36 12
      هاجی تو هم زیر بار زندگی غربی نرو از کامپیوتر و موبایل و اینترنت استفاده نکن تلویزیون هم نبین تو خونتون گاز و برق استفاده نکن اصلا دست خونوادتو بگیر برو تو همون روستا زندگی کن غربو شکست بده.
    • به IR ۱۲:۲۱ - IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      19 14
      به خدا تلویزیون را سالها است ترک کرده ام و اگر این جبر زندگی ماشینی نبود هرگز دست به کامپیوتر و اینترنت هم نمی زدم. در بردگی ما برای ابزاریهای شیطانی همین بس که دیگر نمی توانیم خود را از شرشان آزاد کنیم. پس درود بر این قهرمانانی که خود از شر تکنولوژی نجات دادند.
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      8 5
      گاز و نفت دستاورد خدا دادیه خاورمیانه است نه غرب- غرب شما تمام دانشمندان رده بالا را جهان را یا با وعده پول تسخیر و یا ترور میکند. همین الان هوافضای آمریکا را هندی ها و صنعت آمریکا را جنوب شرق آسیایی ها مدیریت میکنند. تمدن ما کوچک نبوده اما آنها با خیانتهای امثال قاجار و پهلوی و اصلاح طلبان و منافقان ما را جهان چندمی کردند.
    • ڪیان IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
      1 1
      واقعا جالب! خیلی ڪنجڪاوم از نزدیڪ ببینمشون. چه حیف ڪه باعث رنجش‌شون میشیم بریم سمت‌شون :( #ایستا #طالقان #ایران
    • ڪیان IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
      6 4
      اینان هر جمعه صبح شمشیرهایی دارند که آن را صیغلی کرده اسبان‌شان را تیمار می‌کنند تا به محض ظهور منجی، به یاری‌اش بشتابند. (ڪاش ڪمی از اعتقاد و امید به ظهور این جماعت را ماها ڪه دایه‌دار همه چیز هستیم، داشتیم) #اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج . الهۍآمین
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
      1 1
      شما برای رهایی از فرهنگ غرب فعلا موبایل و کامپیوتر و اینترنت را بگذار کنار تا بعد.
  • راستگو IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    24 8
    خیلی از این صحبتها شایعه و یک کلاغ چهل کلاغه
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      2 1
      اگر درست بگم. تلویزیون چند سال قبل گزارشی از این روستا داشت و با چند نفر از اهالی صحبت کرد ...
  • IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    50 11
    میرزا صادق مخالف تکنولوژی بوده بعدبا تلگرام درخواست لغو مشروطیت کرده!؟
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      24 3
      زمان قاجار تلگرام فیلتر نبوده؟
  • IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    14 5
    اسبهایی اصیل با قیمت 2 تا 10 میلیاردکه میشه پراید!
  • علی IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    6 17
    حتما یه سر باید برم از نزدیک ببینم
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      6 9
      یه برنامه بچین با هم بریم، منم میام
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    30 65
    شیعیان واقعی همینها هستند.
    • NL ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      15 42
      احسنت. دقیقا همینه.
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      51 6
      مرد آن بود که در میان خلق بنشیند و برخیزد وبخسبد وبا خلق ستدوداد کند و با خلق در آمیزد و یک لحظه از خدای غافل نباشد.
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      15 1
      خخخخخخخخخ خدا شفاتون بده
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      6 5
      ۱۱:۱۷ خوب الان این کار ها رو مگه نمی کنن !؟
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    17 8
    دارن منقرض میشن!
  • Azad IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    42 5
    اینها که هیچ ارتباطی با تکنولوژی ندارند اسب امیر قطر را چطوری آوردند طالقان!!!!
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      10 5
      طی الارض
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      8 2
      در زمن قاجار از جنوب خلیج فارس که قطر می شده رفتن اسب آوردن و دارن پرورش می دن مگرنه اصلا الان امیر قطر اسب می فروشه !؟
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    30 14
    به نظرم نباید اذیتشون کنید
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      17 3
      مگه کسی حق داره اذیتشون کنه !؟
  • CA ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    48 6
    اﻳﻦ ﻋﻜﺴﻲ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﮔﺬاﺷﺘﻲ ﺑﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﻧﻮﺷﺘﻲ ﻫﻤﺨﻮاﻧﻲ ﻧﺪاﺭﻩ. اﻳﻦ ﺧﻮﻧﻪ ﻫﺎ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺗﻴﺮ ﺁﻫﻦ و ﺁﺟﺮ و ﺑﺘﻦ ﺩﺭﺳﺖ ﺷﺪﻥ, اﺯ ﺳﻘﻔﺸﻮﻥ ﻫﻢ ﻟﻮﻟﻪ ﺑﺨﺎﺭﻱ ﺯﺩﻩ ﺑﻴﺮﻭﻥ و ﺧﻴﻠﻲ ﭼﻴﺰﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﻪ.
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    33 18
    اینان تنها خرمندان روی زمین هستند. خقیقت این است که در دویست سال اخیر کوچکترین پیشرفتی برای بشریت اتفاق نیفتاده است. تنها سبک زندگی عوض شده است و ماشینها و ساختمانها و سرمایه داری پیشرفت کرده است و انسانها را به صورت برده خود در آورده است و هر چیزی حتی شرف و عواطف و غیرت را هم به صورت کالایی برای فروش گذاشته است. انسانها فقط سقوط آزاد کرده اند. کدام پیشرفت؟ اما مشکلی که هست این است که عقل اکثر انسانها در چشمشان است. خیال می کنند این چیزها که نام برده شد یعنی موفقیت و پیشرفت و ابلهانه خود را به آب و آتش می زنند تا برده بهتری برای نظام سرمایه داری جهانی و ماشینیسم آن باشند. * شما عقلت را به کار بینداز. خواهی دید که این پیشرفتها سرابی بیش نیست. بدبختی های ما هم در ایران از زمانی شروع شد که آن ها را پیشرفت و خود را عقب مانده نامیدیم. نتیجه اش هم شد این که شروع کردیم کورکورانه از آنها تقلید کنیم. جالب اینکه مقلدهای خوبی هم نبودیم. شدیم حکایت آن کلاغی که می خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد و راه رفتن خودش را هم فراموش کرد! والا درست است که ما در قدیم بی سواد بودیم . از کامپیوتر و یخچال فریزر خبر نداشتیم. زنان ما همه در چادر و چارچوق بودند. کودکان ما همراه بزرگترها در مرزعه کار می کردند. اما در عوض استرس نداشتیم. طلاق و تجاوز و قتلهای ناموسی و سقط جنین نادر بود. کودکان ما زنان و مردان زندگی بار می آمدند و تا سی سالگی و بالاتر سربار خانواده ها نبودند. غذای تازه و سالم می خوردیم و خبری از چاقی و بیماریهای قلبی و سرطانها و سکته ها و مرگهای ناگهانی نبود. درست است که گاهی هم به خاطر عدم توجه به دستورات بهداشتی اسلام وبا و طاعون می آمد. اما دو سه روز هر که را می خواست می کشت و می رفت. اما خیلی بهتر از حالا بود که خانواده باید تا دهسال هر چه دارد و ندارد صرف نجات یک بیمار سرطانی کرده و جیب پزشکان را پر کند و ببیند که چگونه عزیزش در یک مرگ تدریجی زجر کش می شود. امروز آرزوی بشر بازگشت به همان زندگی سالم و باصفای قدیمی است. چیزی که همین پیشرفت نابودش کرد. همه اینها نتیجه Modern Times است. امثال چاپلین در وسط آمریکای مدرن فهمید اما ایرانیهای غربزده نفهمیدند...
  • علی IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    30 1
    ازشون بپرسین دلار چنده
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    24 16
    اگر هیچ وسایل ارتباطی ندارند چگونه ده تمکی و نصیری و صالحی را می‌شناسند! و اگر شناسنامه و مدارک هویتی ندارند چگونه تا قطر رفته اند و چگونه پول برای خرید اسب انتقال بانکی داده اند و چندمیلیارد پول فروش اسبها را غیر از بانک در کجا نگهداری می‌کنند! و....
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      7 5
      بنده خودم واسط شدم برادر بنا به خواست خودشون اسب ها را با لنج بادبانی به بوشهر انتقال دادیم گرچه خواست امیر ارسال اسب ها با هواپیما بود .
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      10 4
      بعد از بوشهر تا طالقان چی جوری بردیدشون؟سوار گاری کردیدشون؟
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      8 1
      بخونی نوشته که ده نمکی و نصیری و صالحی رفتن به اون روستا !
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    45 34
    سبک زندگی بسیار اشتباهی دارن.
    • حقگو IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      16 18
      بله سبک زندگی شما تو تهران حتما درسته ! آلودگی هوا آلودگی انواع انواج آلودگی غذا از تراریخته و کودهای شیمیایی و سموم از خودروهای دودزا از استرس های مختلف از ترافیک و تراکم جمعیت از دغدغه و استرس افزایش قیمت سکه و طلا و ارز و ... از دغدغه مسائل اخبار سیاسی از بی دینی و بی حیایی و انواع مفاسد اخلاقی و انواع جرم جنایت و ... !!!! حالا یک مقایسه ای بکن بعد بیا بگو غلطه ؟
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
      14 0
      بعضی از کارهاشون خوبه؛ امّا مجموعه این سبک زندگی اشتباه هست.
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
      2 0
      13:32 نبود جرم و جنایت و بی دینی و بی حیایی در این روستا به خاطر جمعیت کمشون هست و خب اهالی این روستا به کسانی که مثل خودشان نباشن اجازه زندگی در اون جا رو نمیدن؛ وگرنه در دوره های قدیم که این چنین مردم زندگی میکردن هم جرم و جنایت و بی دینی و دزدی بود
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    21 1
    اینها همه که پولدارن!!!!!
  • ت IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    15 29
    به نظرمن ریگی به کفش است به همین زودی اداره اطلاعات ورود میکتد
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      7 2
      چرا حرف در نیاری؟ دارن زندگی شون رو میکنن
    • -- AT ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      2 3
      آیا فقط ۳۰ سال است که به این شکل غیرطبیعی زندگی میکنند!؟
  • امبرحسام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    22 4
    آقا من یه جاییو نفهمیدم. گفتین در سال ۱۲۹۲ تلگرام کرد!!! مگه اون موقع تلگرام بود!؟احتمالا منظورتون تلگراف بوده
    • US ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      7 0
      متخصص منظور از تلگراف تلگراف در آن زمان بوده عقل کل خط ارتباطی با علایم مورس افتاد
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    16 4
    خود ائمه هم با پیشرفت جامعه و رفاه آن از آن برخوردار میشدند برخی با افکاری بدعت آمیز که فکر میکنند درست است روزگار میگذرانند و دوست دارند رنگ ولعاب تماما دینی بدان بدهند. جالب است این فرقه حکومت قاجاریه که پر از توطئه و خیانت به کشور شیعه هست را کم عیب ترین حکومت میدانند و جالبتر شیخ میرزا صادق مجتهد تبریزی حکومت در زمان غیبت امام را نامشروع میداند ولی خود به شاه قاجار نامه مینویسد و از او لغو مشروطه را میطلبد یک تناقض آشکار از طرفی حکومت را نامشروع میداند و از طرفی شاه را قبول دارد و از او درخواست حکومتی دارد اگر قرار بر این افکار باشد شیعیان هموار باید از دنیا عقب بمانند و ظلم و ستم حاکمان را تحمل کنند و همچنین تمسخر و سرزنش دیگران را چون نباید حکومت داشته باشند این افکار بیشتر خرافاتی و بدعت امیز است که رنگ و لعاب دین بخود گرفته. در زمان پامبر هم حضور زنان در جامعه رسمیت داشت خصوصا در جنگ ها زنان پرستار مجروحین بودند. حضور حضرت زینب در کربلا و تاثیر گذاری شگرف او در دفاع از دین و حضور حضرت فاطمه اطهر در مسجد و سخنرانی باشکوه در دفاع از ولایت نمونه ای از این حضور همراه با عفت و تقواست است
    • حق گرا IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      9 3
      امام على عليه السلام : طوبى لِمَن شَغَلَهُ عَيبُهُ عَن عُيوبِ النّاسِ . خوشا به حال آن كس كه عيب خودش، او را از پرداختن به عيبهاى مردم باز دارد. ( نهج البلاغة : الخطبة ۱۷۶ ) بهتر هست اینقدر دیگران را قضاوت نکنیم ، اولا در بین حکومت های معاصر که هم عصر با مدرنیته و تجدد غربی بودن و خودشون و اجدادشون دیدن دارن میگن قاجار بخاطر اینکه حکومت قاجار کمترین اثر رو از تجدد گرفت و کمتر غرب زده شده و کشور را به رنگ ولعاب غربی در نیاورد از این نظر آن را بهتر می دانن ! درضمن انگار شما این افراد رو با انجمن حجتیه اشتباه گرفتین کجا گفته که این ها قائل به عدم جواز حکومت در دوران غیبت اند این ها فقط قائل به تجریم مظاهر تمدنی غرب هستن و از باب عدم تشبه به کفار و نگفته که با مظاهر تمدنی و پیشرفت های علمی که از درون جامعه مسلمانان و تمدن اسلامی باشه مخالف هستن ! این ها مخالف علم و دانش نیستن مخالف علم دانشی هستن که تمدن غرب و فرهنگ غرب رو بر جامعه مسلط کند . و درضمن نگفته که میرزا صادق مجتهد تبریزی خودش برای شاه قاجار تلگرافت زده بلکه پای نامه ای رو در مخالفت با مشروطیت امضا کرده و این نامه توسط تلگراف مضمون توسط جمع کنندگان نامه به اطلاع شاه قاجار رسیده است . و ائمه هم که معدن علم بودن خود موتور محرک برای پیشرفت مسلمانان بدون تشبه به کفار بودن جابر که پدر علم شیمی هست شاگرد امام صادق(ع) بود !
  • یوسف IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    10 2
    خیلی جالب بود!!؟
  • کامران IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    30 3
    پیامبر اسلام (ص) می فرماید : «خیر الأمور أوسطها» (بهترین هر چیز و هر کار، حدّ میانه آن است)
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      13 9
      عن ابی عبدالله ـ عليه‌السلام ـ قال: «اوحی الله عزوجل الی نبی من انبیائه قل للمومنین: لاتلبسوا لباس اعدائی و لاتطعموا طعام اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدائی کما هم اعدائی»؛ امام صادق علیه‌السلام فرمود: خداوند به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود: به مؤمنان بگو که لباس دشمنان مرا نپوشید و طعام دشمنان مرا نخورید و راه‌های دشمنان مرا نپیمایید وگرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهید رفت.
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      6 4
      وسط و میانه بودن به معنای عدم افراط و تفریط هست نه وسط حق و باطل و خیر و شر !
  • حسین IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    21 32
    عجب.باور کردنی نیست. وظیفه دولت هست ورود کنه و زنان و کودکان اونجا که ممکنه در اسارت یا بردگی کسی باشند نجات بده. برای اونها شرایط تحصیل ایجاد کنه. یا اینکه اگر از دولت بخار باند نمیشه بچهای مذهبی و امام جمعه دست بکار بشن. مطمین باشید اونجا خبرهای تاسف باری هست برای زنان و کودکان. احتمالا کسی داره از اونا سواستفاده میکنه
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      9 9
      چرت و پرت چرا میگی ! سو استفاده ؟ زن و بچه رو شوهر و پدر ها اداره می کنن نه اینکه مضخرفات فمنسیتی و روشنفکرانه شما ! شوهر و پدر رو شما به چشم دیو نگاه می کنید دولت به یک بچه از پدرش خیرخواه تره یا به یک زن از همسرش ؟ درضمن خوبه گفته بود یا نبود دراونجا اختیاری هست . ذهن مریضی دارین
    • منتظر IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      8 2
      ای اهل ایمان، از بسیار پندارها در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخی ظنّ و پندارها معصیت است و نیز هرگز (از حال درونی هم) تجسس مکنید و غیبت یکدیگر روا مدارید، هیچ یک از شما آیا دوست می‌دارد که گوشت برادر مرده خود را خورد؟ البته کراهت و نفرت از آن دارید (پس بدانید که مثل غیبت مؤمن به حقیقت همین است) و از خدا پروا کنید، که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است.
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      10 12
      در غرب هم همین کار رو میکنن کسی بخواد در غرب اسلامی زندگی کنه و همسرش حجاب داشته باشه و فرزندانش سالم و طاهر باشن و دچار زنا و لواط نشن به زور وادار به گناه می کنن .
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      3 5
      موافقم.
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      7 8
      این غرب زده ها همشون همین جوری هستن و می خوان یبک زندیگشون رو با زور تحمیل کنن مثل رضاخان ! که به زور به اسم دفاع از حق زنان حجاب بر می داشت حالا شما بدتر از رضاخان هستین حداقل با زنانی که نمی خواستن حجاب از رو سرشون بردارن و تمام عمر خونه نشین شده بودن کاری نداشت شما می ریخین تو خونه و مردم رو بی آبرو می کردین
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      7 3
      تمامیت خواه متوهم مگر اونجا قلعه کنت دراکولاست و طالقان ترانسیلوانیاست که چت زدی !
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    6 2
    اینا دیگه چقدر عجیبن!
  • US ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    19 4
    تحریمها بر اینان هیچ آثاری ندارد چون خودشان تولید میکنند و ساده زندگی‌ میکنند.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      14 4
      اره اینا خودشون خودشونو تحریم کردن
  • ظهور نزدیک است NL ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    6 26
    در ظاهر مشکلی نیست اما از کجا معلوم در هر ساختمان ده طبقه زیر زمین وجود نداشته باشه و چه جنایتهایی که اون داخل انجام نمیشه ، من مسئول اون منطقه بودم حتما با اکیپی وارد اونجا میشدم البته مافیای فروش اسب مطمئنن اجازه نمیدن و صد البته اینها دیندار و مسلمان نیستن اما به عمد میگویند شیعه هستن تا بتونن راحتتر خلاف کنند ، البته احتمال اینکه بازاریهای بزرگ ایران چند وقت یکبار اینجا جمع بشن اینم بعید نیست یه چیزی در مایه های فراماسونها
    • منتظر IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      7 4
      يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ (قرآن آیه 12 سوره حجرات) ای اهل ایمان، از بسیار پندارها در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخی ظنّ و پندارها معصیت است و نیز هرگز (از حال درونی هم) تجسس مکنید و غیبت یکدیگر روا مدارید، هیچ یک از شما آیا دوست می‌دارد که گوشت برادر مرده خود را خورد؟ البته کراهت و نفرت از آن دارید (پس بدانید که مثل غیبت مؤمن به حقیقت همین است) و از خدا پروا کنید، که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است. / الکی خودت رو بیه شیعه و امام زمان (عج) نسبت نده که در همین چند خطی که نوشتی کلی تهمت و بهتان و دروغ و غیبت به کار بردی و کلی گناه انجام داده ای . درضمن حریم شخصی هر شخصی محترم هست . و خوبه گفته مسئولان کشوری هم به اون روستا رفتن شما اینقدر چرت و پرت میگی .
  • حامد IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    2 4
    خدایا بده ب ما همه پول امین
  • هادی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    8 5
    بهترین اطلاعاتی که تاحالا مشرق داشتی همین بود چقدر زیبا و ارامش بخش منتظران کاش ادم لیاقت میداشت یه همچین جائی زندگی میکرد که فقد با دلش زندگی میکرد دور از دروغ سیاهی پلیدی به عشق مولا زندگی کردن تو یه جمع دل پاک چه لذتی داره اقاجان کجائی قربونت که خسته شدیم
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      7 5
      من اینجا رو بهترین جا برای زندگی می دونم کشاورزی و دامداری بدون تاثیر تحریم ها یعنی آرامش و عالی
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    12 4
    مشرق خلوتشونو بهم نریز اینها عابد هستند و شاید ناراحت شوند شاید هم چشم برزخی دارند
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    10 6
    خوبی این نوع زندگی اینه که به گناهانی که انجام میدهیم آلوده نشدند
  • US ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    3 6
    الان فرق کرده من رفتم اونجا.
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    7 6
    آیا پیامبر و ائمه فرموده اند تارک دنیا بشوید؟
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      19 2
      اینا تارک دنیا هستن ! تارک دنیا ندیدی برو هند مرتاض های هندی رو ببین بعد بیا بگو تارک دنیا ! این ها هم کار می کنن کشاورزاند و هم ازدواج می کنن و زن وفرزند دارن !
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    9 3
    در تصاویر شما دودکش دیدم مشرق!!!
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    4 3
    همینکه تلویزیون معلومه بهترین زندگی رودارن
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      3 1
      واقعا دیدن اخبار و سریال های تلویزیون خوش نوعی عذاب هست
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    13 2
    یکی هم که سرش توی کار خودش هست، شما هی ...
  • رامین IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    3 4
    خیلی جالب بود
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    6 2
    طاهر احادیثی هست که میگه اکثر یاران امام عصر از شهر طالقان هستند. این بنده های خدا هم این حدیث رو به خودشون گرفتن و از تبریز به اینجا مهاجرت کردن. گویا اینها تصمیم دارن تمام قله های افتخار رو خودشون به تنهایی فتح کنند
  • وحید IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    4 4
    تو این گزارش اغراق شده من خودم اونجا رفتم و از نزدیک قسمتی از زندگی اینها رو دیدم با اقای ضیایی هم دیدار داشتم. مطالبی که شما در گزترش اورده اید مطالبی است که این افراد میخوان مطرح بشه در حالیکه اینها ماشین دارند تراکتور دارند و خیلی چیزهای دیگه در صحبتهایی که با اقای ضیایی داشتم ایشان کاملا با مسائل روز اشنا بودند و از اتفاقات کشور مطلع بودند این نشان میده که دسترسی به کانال انتقال اخبار و... دارند . مردهایب که در روستا هستند با دیگران حق حشر و نشنر ندارند مگر به اجازه اقای ضیایی که اونهم در در حد محدود و تبلیغ مرام زندگیشان است . یکی از عواملی که ایستایی اینها رو تاکید میکنه قائل بر بقا میت و عدم تقلید از مرجع حی دارند . در کل خیلی حرف و عمل با هم جور در نمی اد مثل فتوای مرجعشون دال بر حرام بودن استفاده از تکنولوژی و استفاده خودشون از تلگراف
  • سعید IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    3 2
    سلام چند روز دیگه میشه تورقوزاباد ویا مثل یوز پنگ ایران .ریس انرژی اتمی یعنی رفته چه کنه
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      3 1
      از مسؤولان کشوری بگیرید تا مسافران و گردشگران زیادی که برای کنجکاوی وارد این روستا شده اند و زندگی مردم این منطقه را از نزدیک مشاهده کرده اند.
  • علی IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    6 4
    اگه شناسنامه و کارت ملی ندارند پس چطور زمین‌های تبریز را فروختن
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      3 3
      در زمان قاجار زمین هاشون تو تبریز رو فروختن اومدن از طالقان زمین خریدن
  • رسول IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    25 3
    اینان هر جمعه صبح شمشیرهایی دارند که آن را صیغلی کرده ؟!...... صیقلی صحیح است . عیب خودتان که بیسوادی است را ندیده و برای این بندگان خدا عیب و داستان درست میکنید ؟!... نوشتید بخشی از درامدشان از فروش زمینهای پدری در تبریز است !........ بدون شناسنامه و اوراق هویتی میشه زمین فروخت ؟!...........واقعیت این روستا و مردمش این نیست و بنده حتی یکبار مصاحبه بزرگ این روستا را خوانده ام . ولی در مجموع اینها کاری با کسی ندارن و آزاری برای دیگران ندارن پس نباید کاری به کارشان داشت .به حریم خصوصی دیگران احترام گذاشته و برای خلق خدا داستان درست نکن مشرق جان !!!!..........
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    4 9
    اینها من رو یاد قبایل بدوی ساکن در جنگلهای آمازون و اندونزی و مرکز آفریقا میندازند که با برگ درخت خودشون رو میپوشونند و مخصوصاً از سایر مردم دوری میکنند. هر چند در همه جا در حال انقراضند.
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    7 8
    کارشون اشتباه هست حد اعتدال بایستی درزتدگی مسلمین رعایت شه ..همچنین عابدی هنر هست به شرط در بین مردم بودن وگرنه هر کنج عژلت گزیده ای میتونه عابد شه..در حق مردمشان جفاکردن هرکس یک بار فرصت زندگی داره منتظر مهدی باید دنیاروتکون بده نه اینکه خودش هم تکون نخوره
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      5 3
      خوب اینا هم دارن زندگیشون رو میکنن و منتظر هم هستن و هیچ گناهی هم نمی کنن ! الان شما که این بیرونی چه کار مفیدی کردی و کدوم جهان رو تکون دادی ؟
  • نعمت اله قزاقی IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    3 7
    اگه پاسپورت ندارن برن حج چجوری رفتن از قطر اسب خریدن
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      5 3
      در زمان قاجار حتما از قطر اسب خریدن نه در معاصر
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    6 4
    تناقض زیاد دارند،تلگرام، خرید اسب امیر قطر........ خدایا پناه بر تو،خدایا بنده شناس تویی
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    6 5
    واقعاً خوش به حالشون! از شر هر مضخرفی رها شدن ..!! به دور از تکنولوژی، به دور از عقاید دیگران، رها ولی مشروط.
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      5 0
      شما هم میتونی بری و خوش به حالت شه.البته میدونم اینجور حرفا فقط برای دیگرانه وگرنه خودتون اهل عمل نیستید
  • متوهم در 4 بعد IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    4 2
    برا من بیشتر سوال پیش اومد، اگه ثروتمندن و اسباشون رو میلیاردی میفروشن، پس دقیقا پولاشون رو کجا نگه می‌دارند، بانک هم یک مکان ربوی و امروزه بیشتر مردم برای خرید از کارت عابر بانک استفاده میشه....!!!!!!
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      7 2
      شما احیانن دنبال محل پول مردم هستین ؟
  • حسین ازارومیه IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    3 2
    خانه هاشون ازاجراست همش دروغ است ببخشیداین 10میلیاردراکه اسب میفروشندکجانگهداری میکنندمگر10میلیاردپول نقدرامیشه نگهداشت؟!!!!!!!
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      5 3
      شما یک جای کارت می لنگه چرا از بین این همه چیز گیر دادی بفهمی پولاشون رو کجا نگهداری می کنن ؟
  • امیر IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    1 3
    تلگرام فرستاد؟ اون زمان هم تلگرام بوده ؟!؟!
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    4 1
    اسب هایی که ۲ تا ۱۰ میلیارد قیمت دارند !!!! / چندان مالکیتی برای اموالشان در میان خود نمی‌بینند و بر سر اموال با کسی نزاع نمی‌کنند و اگر کسی در دارایی آن‌ها تصرف کند با او درگیر نمی‌شوند و از مال خود چشم‌پوشی می‌کنند.!!!! /
  • ناشناس IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    5 0
    عیر قابل هضم است.
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    5 1
    کاملا این رفتار با فرمایش امام علی - علیه السلام که فرمودند: "فرزند زمانه خودت باش " در تعارض کامل هستش. اسلام هیچ گاه تکنولوژی مانع دین ندانسته. عده ای هم که تو کامنت ها هی غرب و اینا می گن به عقیده من درک شون از اسلام اشتباه هست. غرب چیزهای بد و چیزهای خوب داره. همان طور که ما هم آمیخته ای از خوبی ها و بدی ها هستیم. اگر خوبی دیدیم (مثل تکنولوژی - پزشکی - نجوم) یاد بگیریم و گناهان نفاسانی شون رو نفی کنیم. این که در خونه رو رو به دنیا ببنیدیم اصلا هنر نیست . فردی درست رفتار کرده که در هر زمان و در هر تکنولوژی بتونه ایمان خودش رو داشته باشه.
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    6 4
    نه دغدغه قیمت دلار دارن نه گرفتار گرانی ها هستن نه مشکل مسکن دارن نه مشکل گناه های بی شمار در فضای مجازی و ... نه مشگل طلاق و ازدواج نه مشکل بی کاری و نه مشکل شنیدن خبر اختلاس و دزدی این و اون و نه دچار زنا و هزار گناه دیگر آسوده بدون اخبار کرونا و غیره خوش بحالشون .
  • کارشناس ادبیات IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    4 0
    مثل خانواده‌هایی که "زنده‌گی" با این سبک و مرام را تحمل نکرده و برای همیشه از قلعه خارج شده‌اند. چند خانه‌ی بزرگ در قلعه پس از خروج آن "خانه‌واده‌ها" خالی مانده است. ولی "خانه‌وار" جدیدی بعد از آن هم اضافه نشده. شایعات دیگری‌که سرزبان‌هاست این‌که اینان هر جمعه صبح شمشیرهایی دارند که آن را "صیغلی" کرده اسبان‌شان را تیمار می‌کنند تا به محض ظهور منجی، به یاری‌اش بشتابند. اینهمه غلط املایی در یک بند شاهکار است!
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    1 4
    اگر اینطور باشد پس اینها جاهل هستند!
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    3 2
    شبیه آمیش های آمریکان. اون ها هم یه فرقه تو مسیحیت با همین نحوه زندگی هستند. مخالف تکنولوژی و دوری گزیدن از بقیه مردم. بچه ها هنگام بلوغ چند ماهی به بیرون فرستاده می شن تا اگه دوست داشتن بمونن وگر نه برگردن تو اجتماع خودشون. فقط یه تفاوت بزرگ وجود داره که هر زن آمیش به طور متوسط 7 فرزند داره. و جمعیت آمیش ها هر دهه تقریبا 2 برابر میشه.
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    3 2
    حتما 2 میلیارد پول را تو بالشت نگه میدارند خیلی از این حرف ها شایعه هست و صحت نداره
    • مسعود IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 0
      دو میلیارد پول رو میتونن بشمارن؟
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    5 2
    من شک ندارم چون اینها حسرت دنیا رو نمیکشند حلال و حرام سرشون میشه نامحرم محرم سرشون میشه و حتی لقمه ای که میخورند هم میدونند به چه نحوی آماده شده طبیعتا دارای الهامات و کراماتی هستند که یا در رویا میبینند و یا همانند حس ششم و چشم برزخی بدان رسیدند
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    7 2
    جز معدود نقاط کشور که بذر تراریخته داخلش نشده
  • DE ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    14 2
    اینها سالم هستند.
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    1 1
    همین اندیشه ها است که زمینه رو برای استثمار و استضعاف ملتها فراهم میکنه. رسوخ همچین دیدگاههایی شاید بتونه برای یک گروه اندک که در یک کشور امن در حال زندگی هستن بی ضرر باشه ولی وقتی رشد کنه باعث ضعف کشور میشه . اتفاقا طبق فرمایش قرآن مسلمانان باید هر چه در توان دارن در راه قدرت یافتن صرف کنن و این قوت شامل فناوری و اقتصاد و مسایل نظامی هم میشه.
  • آرین IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    11 2
    بخدا اینها خیلی خوشبختند من که تو شهرم هر ده دقیقه قیمت دلار و طلا را کنترل میکنم میکنم تا ببینم امروز چقدر از دیروز عقب افتادیم و هستند کسانی که میلیاردها پول دارن ولی خودکشی میکنن و یا آرزوی مرگ برای خودشان دارن
  • محمد IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    6 1
    برخی یاران حضرت امام زمان (عج) از طالقان هستند
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 12
    اقا تینا اصلا مالیات میدن اسب پرورش میدن و از مراتع استفاده میکنند .. چرا اجباری نمیروند حالا ؟؟؟؟
  • بابک NZ ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    7 17
    اگر همه این چیزهائی را که شما در این مقاله نوشتید درست باشه برای این جامعهُ کوچک فقط یک اسم هست و آن "کالت Cult " است که از هر نگرش دیگری هم خطرناکتر است. اگر به داخلشون نگاه کنید، صدها صدمه های اجتماعی را پیدا خواهید کرد، از جمله کودکان داون سیندروم، آزارهای جنسی، کودک آزاری و کودکان کار و استثمار نیروی انسانی. اگر هم متمول هستند، فقط رهبرانشون هستند، نه همه. اینهم یکی دیگر از حربه های نوعی تفکرات دینی است، حالا هر مسلکی که باشد. ایت کالتها را در میان مسیحیانِ افراطی زیاد میشود پیدا کرد. برای رفرنس میتوانید کالتهای مختلف در گوشه و کنار دنیا را سزچ کنید، از جمله: GloriaVale و Centrepoint در کشور نیوزیلند
  • خزایی SG ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    2 0
    سلام خانه هاشون که ازمصالح جدیده باچی رفتن اسب امیرقطرآوردن چه طوری پولشودادن توعکس هم تیرتلفن معلومه بعدفکرکنم پولهاشونوتوبالشت میزارن همین روزهاست راهزن هابرن سراغشون
  • بهادر IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    6 3
    اولا ممنون بابت گزارش جالبتون. دوما طرز زندگی هر کس به خودش مربوطه. چرا دوستان انتقاد و نظر پردازی میکنن. سوما رفیق با نشر این مطالب راه دزدهارو به محل امن این فلک زده ها یاز کردید. میرن اسب میلیاردی میدزدن، خیلی هم وقت فرار عجله نمیکنن. سر راه یه صفایی هم به باغات میوه میدن. بله.... نه پاسگاه، نه محکمه نه قاضی. گیرم اینا باشه. کو شاکی؟ آی دزده حال میکنه!!!
  • FR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    1 0
    چقدر خوب بود همه مردم اینجوری بودن هیچ امکانات و ازادی نخوان ،پول نفت و گاز و...... بمونه برای شماها مگه نه؟
  • ali.abudani IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    0 0
    حاجی ن ب غرب ربطی داره ن ب شرق اولا سرجمع ۲۰تا خونه هم نیست ک به ۲۰ خونه روستا نمیگن دوما خیلیا اینجور به سبک قدیم دارن زندگی میکنن شما برو سیستان وبلوچستان و ببین از شدت فقر اینی ک میبینید بدتر درحالی ک توی چادر ساکنن اما این مجموعه هم اب دارن هم زمین و هم خاک شیرینی ک هرچی میخان میتونن بکارند ک خیلی هم بد نیست حد اقل از مال ما سالمتره مونده ب گاز و برق و موبایل؟
  • مسعود IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    0 0
    بارها رفتم اونجا تراکتور دارن موتور دارن گوشی دارن تفنگ دارن
  • Masoud IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    0 0
    سلام و تشکر بابت گزارش خوبتون بهزاد دوست من اهل طالقان بود و این روستا انسان های فوق العاده بزرگی هستن حتی علی و محمد دوستان من شاهد این داستان هستن... که یک روز با همین بهزاد اهل طالقان سر سفره نشستیم نزدیک همون کوهها خیلی انسان با کرامتی بود که حتی بخاطر اینکه من به ایشان گفتم چرا از امکانات استفاده نمیکنین با من قهر کرد تا جایی که بعدا شنیدم بهزاد خودشو مدتی توی یه خونه حبس کرده بود بخاطر یه سری مساعل... باور کنین حقیقت داره اینا حتی مراد کارو هم انسان بسیار بزرگی هستش که اهل همونجاست و میشناسنش کلی ادم به بزرگی و خوبی کاش همه ما یک ذره مثل مراد بودیم انشالله
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    0 0
    اینجا را هم میبلعند و یک خرابه غارت شده تحویل خواهند داد.
  • مسعود IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    0 0
    احسنت
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    0 0
    مهمترین ویژگیشون این هست که خودکفا هستند. شعار اول انقلاب که جایگزینی واردات بود را عمل کردند و بلای تورم و رکود و تحریم که ناشی از تبادلات اقتصادی با جهان هست تهدیدشون نمی کنه. جتی همین ترامپ هم با شعار حمایت از تولید داخل به پیروزی رسید.
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    چه قدر وحشتناک بیچاره زن هاشون چه گناهی کردن مه حتی حق بیرون اومدن هم ندارند اون ها هم آدمن دیگه چرا حق تحصیل و ... ندارند حداقل بهشون حق انتخاب بدن که از تون جا برن بیرون و این که واقعا باید رسیدگی کنن
  • سارینا IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    دوستان من در طالقان زندگی میکنم و ده بقلی ما همین ده مرموز است واقعا خیلی مرموز است و این مقاله درست است در ان ده هیچ زنی وجود ندارد و هیچ چیز برقی نیست حتی به جای ماشین از اسب استفاده میکنند خلاصه خیلی عجیب است
  • جواد IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    این روستا هرچیز جز این باشد توهین به این طبیعت زیباست
  • هستی IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 0
    حیف که دختران زنان حق ندارند وارد این روستا شوند من میخواستم برای تحقیقاتی مهم به آنجا برم
  • سعید IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    1 0
    سلام من شخصابه هرآدمی باهرمنش واعتقادی احترام میذارم ولی ازمتوجه شدن یکچنین زندگیهایی پی به یک چیزمیبرم اینکه اوج حماقت نه حدداردنه مرز
  • مجید IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    0 0
    درود خدا به شرفشون بهترین زندگی را دارند فقط ارامش ...
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    2 0
    عزیزان داداشا اینا خوده داعشن تونمیری این همشهریان ما منتظر فرصت ان تا دولت اسلامی تبریز تا طالقان رو تاسیس کنن
  • پیمان IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    0 0
    اینا واقعا آدمای حطرناکی هستن از آن ور بام افتادن
  • 💜 ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    0 0
    مگه خداوند متعال انسانو برای تکامل به دنیا نیورده انسان برای تکمیل شدن به زمین اومده چه ذهنی چه مالی چه قلبی چه روحی چه علمی هر چیزی میتونه تکامل پیدا کنه! و درسته که ما برده ی تکنولوژی هستیم و اینکه به تکامل نرسیدم هنوز هم درسته ولی کشورای های دیگه مثل ژاپن تکنولوژی براشون حکم کمک به بشریتو داره! و اینکه از کجا انقدر مطمئنید که اون ها آدم های عادی هستن ! اینکه درس های ما آدمای شهریو میخونن صد برابر ما ذهنشون خلاق و متفکره! مطمئن باشید فقط اونجا جایی برای منتظران ظهور نیست ! خلوت انسانو به تکامل میرسونه شاید تکنولوژی نداشته باشن ولی احتمال اینکه چیزی فراتر از تکنولوژی داشته باشن نیست! یعنی هیچکس جرعت رفتن به اونجا رو نداره ! انسان هایی که بدون تکنولوژی و بدون درسای مدرن زندگی میکنن و کتاب های دست نویس قدیمی دارن شاید یه گنج دیگه ایم دارن که این همه آدم ازش خبر نداره یه جای سکوت که زنانشون دیده نشده تا به حال اونم سی سال! پس گنج و ثروتشونم به همون اندازه شاید مخفیه ما از زندگی مدرن مون هیچی نمیدونیم و درمورد زندگی عجیب اونا و اینکه چه چیزی دارن مخفی میکنن هم نمیدونیم
  • اسدی GB ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    پس ایشان غیر ایرانی و عرب که ترکی صحبت میکنند سید هستند و تره هم خرد نمی‌کنند برای ایران سرباز نمیدهند مالیات از اسب های میلیاردی نمی‌دهند..عجب پس بیست میلیون افغان هم که بدون پاسپورت و شناسنامه پنهان و پیدا در ایران..عجب جایی است ایران ..جا برای همه جور بیگانه زرنگ هست برادر و فرزند و پدر های ما در جنگ ها کشته شدند تا ایشان راحت اسب ده میلیاردی بفروشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس