کد خبر 1134268
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶

سلیقه در الگو های موسیقی قطعا مهم ترین فاکتور در ساخت یک آهنگ می باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم به بررسی فاکتور های مهم در ساخت یک آهنگ بپردازیم و ببینیم که چه صداهایی مناسب چه موزیک هایی و چه ترانه هایی مناسب ملودی سازی هستند؟ و ده ها سوالی که در ذهن خیلی از موزیسین ها ممکن است وجود داشته باشد.

بهتر است از اینجا شروع کنیم که اصلا یک آهنگ چه مراحلی را باید طی کند تا برای مخاطب آماده شود. قطعا همه آهنگ ها برای شنونده ها جذاب نخواهد بود و باید یک سری شگرد ها دست به دست هم دهد تا موزیک خوب و جوابی را روانه بازار کرد. به طور کلی یک آهنگ برای ساخت باید مراحل زیر را طی کند:

کارگاه ترانه و ویرایش متن

ملودی سازی یا به عبارتی دیگر همان آهنگسازی و پیاده کردن نت بر روی متن ترانه

تنظیم که شامل همان پیاده سازی ساز ها و چیدمان نت های موسیقی

میکس و مسترینگ یا همان کیفیت آهنگ

کاور عکس مناسب + موزیک ویدئو

پخش آهنگ در سایت های معتبر موسیقی از جمله سایت دانلود آهنگ آی ریتم

خب به زبان ساده گفتیم که یک آهنگ چه مراحلی جهت ساخت دارد؛ حال به طور حرفه ای تری به قضیه نگاه خواهیم کرد. ترانه نوشتن کار هر کسی نیست و نیاز به ذوق هنری و دانش ادبی دارد و مخاطب چه بخواهیم چه نخواهیم یک اهنگ زمانی برایش لذت بخش است که متن آن شرح دل مخاطب را بیان کند. پس اولین گام و قدم خود را محکم بردارید و از ترانه سرا های خوبی برای آهنگتان استفاده کنید. یادتان هم باشد که همیشه ترانه سرا های مشهور برای شما نمی توانند مناسب باشند و گاهی یک شخصی که حتی تاکنون یک اثر هم نساخته است بهترین سلیقه را دارد. پس نیازی به هزینه های هنگفت برای ترانه کارتان ندارید. البته تجربه نیز بسیار مهم است و ترانه سراهای بسیار خوبی نیز در کشورمان از جمله روزبه بمانی، مریم دلشاد، عباس ستارزاده و ... داریم که خوب کار می کنند.

بعد از این که ترانه خود را آماده کردید به دنبال ملودی سازی باید بروید و از یک آهنگساز واقعا موسیقی دان استفاده کنید. پیاده سازی ملودی خود مراحلی دارد که در این مقاله نمی توان به آن اشاره کرد ولی به طور مختصر یادتان باشد که هر کلمه ای در ترانه یک نوایی دارد و نت های مخصوص به خودش را باید ادا کند. از بهترین آهنگساز های ایرانی هم می توان به سینا پارسیان، محسن یگانه، احسان نی زن، محسن چاوشی و ... اشاره کرد.

حال شما یک ترانه همراه با ملودی دارید که بخش وکال شما را شکل می دهد و در تنظیم به این قسمت وکال یا همان صدای خواننده گفته می شود. سپس شما در تنظیم با توجه به سلیقه و فکرتان ساز بندی می کنید. گاهی یک اثر فقط با یک ساز مثلا گیتار یا پیانو می باشد ولی گاهی هم از چندین قسمت ساخته می شود که توضیح این قسمت خود نیاز به مقاله ای طولانی تری دارد. اگر به عنوان مثال آهنگ احسان کریمی به نام پاییز سرد را در نظر بگیریم شامل ساز های درام، گیتار بیس، گیتار آکوستیک، ویولن، و ساز های الکترونیک مثل پلاک و سینس می باشد و اگر آهنگ وابستگی از همین خواننده را در نظر بگیریم فقط ساز گیتار را دارد. مبحث تنظیم آهنگ بسیار مفصل است و نیاز به توضیحات بیشتری می باشد که متاسفانه در این مقاله معذوریم!

حال شما یک آهنگی را در اختیار دارید که نیاز به تمیز شدن فرکانسی دارد. آری نوبت به میکس و مسترینگ رسیده است! این قسمت را با یک مثال توضیح می دهیم: شما یک میز را در نظر بگیرید که پایه دارد و قسمت های بدنه آن نیز کاملا ساخته شده و میخ هایش نیز کوبیده شده است و ساختار یک میز را دارد. حال ما با جلا دادن و رنگ آمیزی آن را تر تمیز و مرتب کنیم این یعنی میکس و مسترینگ !!! در موزیک هم همین می باشد و یک اثر با اتمام تنظیم وارد مرحله میکس می شود و فرکانس های اضافه ان با اکولایزر حذف و صدا ها تماما کمپرس می شوند و در مرحله مسترینگ نیز آهنگ بدون داشتن Gain Reduction یا همان دیستورت شدن یا بهم ریختگی آهنگ شکل می گیرد و از نظر کیفیت به سطح قابل قبولی می رسند.

شما هم اکنون آهنگتان آماده است و اگر خودتان لذت بردید دلیلی بر لذت دیگران از اثر شما نیست پس چنین انتظاری از خود نداشته باشید! ولی فکرتان بزرگ باشد و حرفه ای کار کنید و با حرفه ای ها بچرخید. آهنگ شما زمانی خوب و دلنشین خواهد بود که در ابتدا دوستان حرفه ای تان و واقعی تان نیز کار شما را از روی صداقت تایید کنند.

وقتی موزیکتان تکمیل شد باید عکس کاوری مناسب را برایش انتخاب کنید و سپس اگر توان مالی خوبی داشتید حتما به دنبال ساخت تیزر تبلیغاتی یا همان موزیک ویدئو نیز باشید. یادتان هم باشد هر ویدئویی خوب نیست و بن موضوع ویدئو تان را با متن ترانه تان یکسان کنید و سعی کنید تیزرتان دارای سناریو باشد.

در آخرین مرحله شما نیاز به مخاطب دارید و قطعا به فکر پخش آهنگتان در سایت های معتبر و فضای مجازی و دست به دست شدن آن می افتید. آری در این زمان شما باید با کارشناسان حرفه ای در این زمینه در ارتباط باشید، البته بهتر است بگوییم کارشناسان دلسوز نه پول دوست !!! به هر شخصی اعتماد نکنید و در کارتان حساس باشید. هر سایتی برای پخش خوب نیست پس در انتخاب سایت موزیک نیز دقت کافی را داشته باشید. خوب نیست که ما از سایتی تعریف کنیم ولی به شما سایت آی ریتم را به عنوان مرجعی مناسب برای دانلود آهنگ جدید معرفی می کنیم. قضاوت خوب بودن یا نبودن سایت را نیز به خودتان می سپاریم.

جواب شدن یک آهنگ یا به اصطلاح عامیانه ترکیدن آن در بازار کنونی و آشفته موسیقی کشور که در هر دقیقه یک اثر منتشر می شود واقعا نیاز به دانش موسیقی در ساخت دارد و مطمئن باشید اگر پول را هم فاکتور بگیریم که بی تاثیر نیست موزیک هایی که جواب می شوند قطعا پشت پرده سازنده آن بسیار موسیقی دان است و همه جوانب را نیز در نظر دارد. برای مثال شما مهراد جم را در نظر بگیرید که در کمتر از یک سال شهرت یافت. پشت پرده قطعا دانش بی نظیر مسعود جهانی بی تاثیر نبوده است.

در پایان نیز به شما این را می گوییم که یادتان باشد یک موزیک باید لطافت و احساس داشته باشد و ساز های آن نیز باید حرف بزنند، نه این که فقط صرفا بنوازند! یادتان باشد ملودی های آهنگ شما هارمونی داشته باشند چرا که موسیقی ایران عزیزمان با اصالت است و سعی کنید در کار هایتان نیز از ساز های ایرانی استفاده کنید تا در خارج از کشور هم به جذابیت موسیقی ایرانی و ساز ایرانی، همگان به باور برسند.

منبع : سایت دانلود آهنگ جدید آی ریتم به نشانی ireetm.com


** این محتوا صرفا تبلیغاتی است و مورد تایید مشرق نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس