کد خبر 1134237
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
شکست حلقه تحریم با فروش فرآورده نفتی

ثبت رکورد تاریخی فروش صادراتی ۲۸ میلیون بشکه بنزین به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار در معاملات چهارشنبه بورس انرژی بار دیگر تائید کرد که تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا اقدامی ضروری است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، چهارشنبه گذشته یک روز تاریخ برای بورس انرژی و بازار سرمایه کشور بود و با فروش صادراتی ۲۸ میلیون بشکه نفت به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، یک رکورد بی سابقه در معاملات روزانه این دو بازار به ثبت رسید. فروش صادراتی دو محموله ۱۱ میلیون بشکه‌ای مجموعاً ۲۲ میلیون بشکه بنزین اکتان ۸۷ ایران از مبدا بندرعباس و به صورت فوب (FOB) با قیمت ۳۲.۱۴ دلار برای هر بشکه، و ۶ میلیون بشکه بنزین اکتان ۸۷ از انبار نفت بندرعباس با همین قیمت به ثبت رسید. این محموله‌ها به قیمت پایه هر بشکه ۶ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد و بار دیگر نشان داد علیرغم تشدید تحریم‌ها، فروش محصولات نفتی و پتروشیمیایی تحریم ناپذیر هستند و می‌توانند ابزار خوبی برای درآمدزایی کشور در شرایط تحریمی باشند.

بیشتر بخوانید:

عرضه ۱۵هزار تن فرآورده‌های نفتی در بورس‌کالا

چنین معامله‌ای برای فرآورده‌های نفتی، مهر تأییدی بر اظهارات منتقدان بیژن زنگنه، وزیر نفت است که معتقد بودند باید صنعت پالایشی کشور را توسعه داد و تقویت کرد تا بتوانیم تمرکز و تکیه درآمد کشور به فروش نفت خام را کاهش دهیم. ایران می‌توانست سال‌ها پیش با استفاده از سیاست‌های مدیریت مصرف سوخت و به موازات آن توسعه ظرفیت پالایشگاهی کشور به وسیله ساخت پالایشگاه در تأمین مصرف سوخت داخلی خودکفا شده و تبدیل به صادرکننده فرآورده‌های نفتی شود، اما از انجایی که بیژن زنگنه، وزیر نفت پالایشگاه سازی را کثافت کاری می‌داند، این صنعت در سال‌های مدیریت وی توسعه چندانی نیافته است.

اینک انتظار می‌رود قانون احداث پتروپالایشگاهها که مدتی است معطل مانده، با رفع موانع پیش روی آن، وارد فاز عملیاتی شود.

بهارستانی‌ها پای کار آمدند

تیرماه ۹۸ در اوج تحریم‌های نفتی ایران، مجلس شورای اسلامی طرح احداث پتروپالایشگاهها از طریق سرمایه‌های مردمی را با نام «توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» ارائه و تصویب کرد که در آن به وزارت نفت اجازه می‌داد با تأمین خوراک این پتروپالایشگاهها در چند سال اول پس از احداث، به جذابیت سرمایه گذاران برای ورود این پروژه مهم کمک کند. در این طرح به دولت اجازه داده شده خوراک مورد نیاز این پتروپالایشگاهها را چند سال اول پس از احداث، بدون دریافت وجه آن، در اختیار آنها قرار دهد و وجه آن، پس از چند سال از محل فروش محصولات مستهلک شود.

آئین‌نامه اجرایی این قانون نیز پس از تصویب هیأت وزیران، در تاریخ ۲۹ دی ماه ۹۸ توسط رئیس جمهوری ابلاغ شد و وزارت نفت نسبت به اعلان فراخوانِ جذب سرمایه‌گذار احداث پتروپالایشگاه‌ها طی یک ماه مکلف شد.

تا پایان اسفندماه ۹۸ بیش از ۸۰۰ شرکت فعال در حوزه نفت و گاز درخواست اولیه خود برای ساخت انواع پالایشگاه، پتروپالایشگاه و مینی پالایشگاه‌ها را به وزارت نفت ارسال کردند. پس از بررسی درخواست‌ها، ۷۴ متقاضی توسط این وزارتخانه واجد شرایط شناخته شدند و در نهایت وزارت نفت از این تعداد، اطلاعات حدود ۲۴ شرکت را تا تیرماه ۹۹ از لحاظ توانمندی مالی و مطالعات فنی و اقتصادی مورد تأیید قرار داد.

لزوم توسعه زنجیره ارزش افزوده صنعت پالایشی

هرچند تا اینجا روند کار تقریباً در بازه زمانی مشخص شده و شفاف انجام گرفته است، اما برخی شواهد نشان می‌دهد که دولت و وزارت نفت این فرایند را بیشتر از روی رفع تکلیف قانونی خود انجام می‌دهد و مسئولان فعلی این وزارتخانه هنوز به باور قلبی در این زمینه نرسیده‌اند زیرا هیچ‌گونه سیاست‌گذاری و مطالعاتی در خصوص اجرای بهتر طرح توسعه ظرفیت پتروپالایشی انجام نشده است.

به‌عنوان مثال به گفته متخصصین بهتر بود در خصوص مکان یابی طرح‌های پتروپالایشی، زنجیره ارزش فراورده‌های پتروپالایشگاهی با توجه به بازار داخل و خارج، ظرفیت واحدهای موجود، و قراردادهای خارجی مورد نیاز در این خصوص برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنند. در مجموع انتظار می‌رفت که وزارت نفت سیاست‌گذاری‌ها و مطالعات کارشناسی لازم در خصوص افزایش ظرفیت پتروپالایشی در ایران را با همکاری دیگر سازمان‌ها انجام دهد و علاوه بر پیش‌بینی راه حل چالش‌های پیش رو، با توجه به شرایط کشور و منطقه بهترین حالت توسعه پتروپالایشگاه‌ها در ایران را ریل‌گذاری کند.

در صورتی که چنین روندی اجرایی می‌شد و وزیر نفت اعتقاد قلبی به توسعه ظرفیت پالایشی کشور به ویژه پتروپالایشگاه داشت و پالایشگاه سازی را کثافت کاری نمی‌دانست، ایران می‌توان از سد تحریم نفت خام خود عبور کرده و هم زمان اصل پرهیز از خام فروشی و تولید محصول با ارزش افزوده بیشتر را اجرایی کند. تجربه موفق صادرات فرآورده نفتی به ویژه بنزین گواه این است که در شرایط تحریمی می‌توان با صادرات فرآورده نفتی با ایجاد ارزش افزوده، درآمد قابل توجهی کسب کرد و سد تحریم‌های نفت خام را شکست.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    16 0
    ما هم تو کار این سیستم موندیم!؟؟؟؟؟
  • NL ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    9 16
    اجازه نخواهیم داد بر پالایشگاه سازی مسلط شوید، هرگز با مواد پتروشیمیایی به بازی بازارها و چرخه ی اقتصادی دنیا ورود پیدا نخواهید کرد . از کجا فهمیدید اینطور هم میشود
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    28 10
    مدیران لیبرال مسلک همیشه باعث عقب افتادگی کشور شدند
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      3 6
      فعلا که دارن میترکونن
  • جواد IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    13 1
    ولی بورس اوراق بها دار امروز برای چهلمین روز متوالی ریزش سنگین داشت سالها بعد مشخص خواهد شد عده ای عمدی بورس زمین زدن تازه بورس داشت عمق پیدا می‌کرد بین مردم جا افتاده بود بورس شفاف ترین بازار مالی هس که در ابتدای معامله مالیاتش داده می‌شد که متاسفانه توسط عده ای ذبح شد
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      2 1
      بورس پایه یک اقتصاد مقاوم و پویا است منتها وقتی حفظ مقام و قدرت الویت باشد بورس می تواند قربانی شود
    • مهرداد کریمیان NL ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      0 2
      نه عزیز من، مشکل این بود که قیمت ها در بورس به صورت کاذب بالا رفته بود. هنوز هم تناسبی بین قیمت سهام بسیاری از شرکت ها با بازدهی و سوددهی شان نیست. بحثش مفصل است
  • عبدالله مومن IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    6 3
    فردا خرابش می کنه
  • رضا IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    14 6
    نمی دانم چراهرچه نفت می فروشیم چرا مردم فقیرتر می شود فکر کنم نفت ما مشکل دارد یا نفت با اب اشتباه گرفته اند
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      5 1
      بهتره که این نفت یک قطرش هم فروش نره تا بره تو جیب دزدا.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    3 1
    اقا دیگه در مورد سقوط بی سابقه قیمت دلار مطلب نزدی چی شد همون یه روز بود؟
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    3 4
    این صادرات و هر صادرات دیگر هیچ ارزشی نداره
  • رضا IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    4 2
    پس چرا سهام پتروشیمی هادربورس باکله میان پایین؟؟؟وجدانایه چیزی بگین مردم باورکنن...!!!
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    4 6
    زنگنه حرفش کاملا منطقی است پالایشگاهها از آلوده ترین صنایع جهان است. برای نمونه آلودگی نفتی پالایشگاه تهران را از روستانیان اطراف پالایشگاه سئوال کنید که آبهای زیرزمینی آنها به تفت آلوده شده و خیلی از روستا ها از جمله روستای بزرگ اسماعیل آباد در حال تخلیه شدن است. بنزین جز فراورده های سبک و با ارزش پالایشگاه است. فراورده های کم ارزش تر مازون و قیر است. امروز که فراورده باارزش را در بورس به 32 دلار فروختند قیمت جهانی نفت خام ایران 42 دلار قیمت داشته. یعنی فراورده بارزش پالایشگاه را از نفت خام ارزانتر فروختن. در خیلی از کشور های پیشرفته دنیا بدلیل مشکلات زیست محیطی و استاندارهای سخت پالایشگاه ساخته نمی شود. جالب است بدانید که امریکا بزرگترین کشور صنعتی دنیا از سال 1975 هیچ پالایشگاهی نساخته با وجودیکه بزرگترین تولید کننده نفت خام جهان ( با نفت شیل 12 میلیون بشکه در روز بالاتر از روسیه و عربستان) است. امریکا همچنین بزرگترین وارد کننده بنزین دنیاست است ولی نفت خام صادر می کند. این اطلاعات به راحتی در سایت ها قابل دسترسی است به راحتی قضاوت نکنید. شاید اکنون که صادرات نفت خام مشکا دارد فراورده راحتر صادر شود البته اگر امریکااحساس کند که ایران درامدی دارد انرا هم تحریم می کند
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      0 0
      زنگنه .....نداشت پالایشگاه بسازه الا داره شر میگه در ضمن اگر نبود همین پالایشگاها باید با پیت دنبال بنزین میدوییدی در ضمن بنزین فروشی به ونزویلا داره میفروشه محصول همین پالایشگاه هاست
  • علی IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    3 3
    بورس نابودمون کرد .چی داری میگی؟با کلاه برداری دولت اندک سرمایه هم که داشتیم دزدیده شد .رکورد دزدی زده شده حتما
  • علی اکبر IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    2 20
    موندم بنزین اکتان 87 رو کدوم کشور میخره جز ونزوئلا که اونم انبه وآناناس میده
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      4 1
      توبرودنبال کارخودت چکارداری
  • نیما IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    1 1
    دروغ پشت .دروغ.اگر اینجوریه چرا نمادش توی بورس با مخل خرده زمین الانم که درحال مردن تا ته قبره.
  • US ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    10 1
    اگر به جای این همه سد اشتباه بیست تا پتروپالایشگاه داشتیم هیچ وقت تحریم اثر نمیکرد
  • نادر قفل ساز IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    0 0
    هر چند که من شخصا با وزیر نفت بدلایل مختلف و از جمله قحط الرجال بودن در کشور ۸۰ میلیونی ما ، ایشون ۳۰ سال وزیر تشریف دارند، در خیلی از موضوعات مخالف هستم، اما همان طور که یکی از هموطنان در نظرات گفته اند، هزینه ساخت یک پالایشگاه بسیار زیاد است .اگر کشور مشکل مالی و پولی نداشته باشد، می تواند در ساخت پالایشگاه بعد از محاسبات دقیق و لحاظ موارد مختلف )و نه فقط اقتصادی و هزینه ای( بلکه بعنوان یک کالای استراتژیک، می تواند در این موارد سرمایه گزاری نماید.هر چند بهتر است سرمایه کشورهای دیگر را برای این موارد جذب نماید. مانند آمریکا و چین و... که سرمایه های کشورهایی مانند عربستان در آنها تبدیل به پالایشگاه و پتروشیمی می شود و از یک طرف آمریکا هزینه نکرده و دوم برای عربستان هم مفید است که بازار بنزین آمریکا را بدست می گیرد.اگر سرمایه گذار خارجی نبود، حاکمیت باید محصولی مانند بنزین را تولید کند تا با تحریم کشوری مثل آمریکا، برای تامین بنزین داخلی، دچار مشکل نشود-مثل دور قبلی تحریم ها_ در مورد قیمت فروش بنزین در بورس، باید گفت که گیوه پاره در بیابان و در این شرایط نعمت است، اما بنزین ۳۲ دلار در بشکه و با کلی هزینه برای پالایش نفت خام و تامین کاتالیزورهای مورد نیاز در شرایط تحریم و آنهم در شرایطی که قیمت نفت حدود ۴۰ دلار است، چندان به صرفه نیست... / مورد بعد اینکه در متن نوشته شده که--- به قیمت پایه هر بشکه ۶هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد... که احتمالا صحیح آن باید قیمت پایه هر -لیتر- ۶۶۰۰ تومان ....باشد. لطفا تصحیح شود.
  • محمد TW ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    1 1
    چرا ما باید دلمان خوش باشد منابع خود را در دور زدن تحریم‌ها به فروش برسانیم. و نتوانیم مثل یک کشور آزاد.. واردات صادرات داشته باشیم. چرا چنین عادت کردیم؟ تاکی؟
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    1 0
    سلام بورس حمایت باید بشود
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    0 0
    سلام سوره نمل
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    1 0
    سلام و تبارک الله احسن
  • اکبراسدی IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    3 0
    تاکی قرار است در این کشور ثروتمند با اینهمه فقر و فلاکت زندگی کنیم؟!چرا باید در این شرایط باشیم؟! مسیولین دولت که در ناز و نعمت هستند و فرزندانشان هم که در امریکا،اروپاه و کانادا،چرا ؟!
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    2 35
    شما بگو هزار میلیارد دلار فروختیم. اصلا کلِ دلارهایِ جهان دست شماست. چیش به ملت میرسه. هر روز فقیرتر از دیروز.
  • عادل IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    0 0
    زندگیشون خیلی سخت شده ولی پا کار بودند
  • ح خ IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 0
    هر بشکه چند لیتره اشتباه نکردی میگی بشکه ای ۶۶۰۰ تومان
  • CA ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 0
    اره بخاطر همین سهمای پالایشی دارن میرن زیر زمین!
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    1 0
    تازمانی که این وزارت نفت باشد مردم از نفت خیری نخواهند دید
  • ابوالفضل IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    علی برکت الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس