کد خبر 1134208
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
بورس نمایه

طبق مصوبات شورای عالی بورس، از ۲۰ شهریورماه امسال، ناشران و سهامداران عمده موظف شدند، نقدشوندگی را از طریق ابزار بازسازی و عملیات بازارگردانی انجام دهند و صف‌های فروش و خرید را جمع کنند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، بازار سرمایه هفته گذشته، به صورت کامل قرمز پوش بود و شاخص کل یک روند نزولی را طی کرد. در حالی که در چهارشنبه هفته گذشته شاخص کل بر روی کانال یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۲۸۶ واحدی قرار داشت، امروز به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی پرتاب شد.

 شاخص کل در پایان معاملات هفته گذشته بر روی کانال یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۲۸۶ واحدی قرار گرفت. امروز مورخه ۳ آبان ماه ۱۳۹۹ شاخص کل تا لحظه نگارش این متن با کاهش حدود ۳۵ هزار واحدی خود را به کانال یک میلیون و ۳۷۷ هزار و ۵۱۶ واحدی که ۱۲۰ روز پیش یعنی در مورخه ۳ تیرماه ۱۳۹۹ حدوداً در آن کانال قرار داشت، رساند.

بیشتر بخوانید:

سقوط بورس به کانال یک میلیون و ۳۰۰‌هزار

عملکرد ضعیف و غیرقابل دفاع بازار سرمایه در هفته گذشته و امروز، باعث شد تا یک بار دیگر نگاه ها به سمت تصمیماتی که در چند وقت اخیر اتخاذ شده و نمود آن را در بازار چندان مشاهده نمی شود بچرخد.

در ابتدا این عملکرد حقوقی ها بود که یک بار دیگر زیر سئوال برود. در حالی که قرار بود حقوقی ها از بازار حمایت کنند اما با نشستن آن ها در صف های غیرواقعی برای فروش سهام، جو ترس بر بازار حاکم شد و صف های فروش شکل گرفت و این باعث شد تا ریزش قیمت سهام را شاهد باشیم. در هفته ای که گذشت در تمام روزهای معاملاتی تعداد نمادهایی که در صف فروش قفل بودند، اگر نگوییم بیش از ۷۰ درصد بود به جرات می توان گفت که بیش از ۵۰ درصد بود.  موضوعی که علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران به آن این گونه واکنش نشان داد: به علت عرضه سنگین برخی از حقوقی‌ها در بازار، در تلاش هستیم تا با ابزار قانونی، عرضه حقوقی‌ها را محدود کنیم.

سپس با مشاهده صف های فروش سنگین در بیش از ۵۰ درصد نمادها این پرسش پیش آمد که بازارگردانی که وعده آن داده شده بود به کجا رسید؟ طبق مصوبات شورای عالی بورس، از ۲۰ شهریورماه امسال، ناشران و سهامداران عمده موظف شدند، نقدشوندگی را از طریق ابزار بازسازی و عملیات بازارگردانی انجام دهند و صف‌های فروش و خرید را جمع کنند. اما آنچه در بازار مشاهده شد این بود که خبری از این بازارگردانی نیست.

 چند نماد بازارگردان معرفی کرده اند؟

در ۲۸ مهرماه سال جاری علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران طی مصاحبه ای گفت: ۱۷۵ شرکت بازارگردان به بورس تهران معرفی شدند، ۱۳ ناشر به دلیل کمبود منابع، بازارگردانی را نپذیرفتند، ۹۴ ناشر مدارک را برای شرکت بورس ارسال کردند و هنوز ۵۸ ناشر با بورس تهران مکاتباتی انجام نداده اند.

صحرایی گفت: بورس تهران تا به امروز، ۲۰ شرکت را  که بازارگردانی را انجام نداده است  به کمیته تخلفات فراخوانده، زیرا این وظیفه، الزامی است و باید بازارگردانی انجام شود.

مدیرعامل بورس تهران افزود: در روز گذشته (۲۷ مهر ۹۹)، ۲۵ نماد متوقف بود، ۵۳ شرکت، بازارسازی انجام داد، ۳۲ شرکت تعهد کامل برای بازار گردانی و ۷۶ شرکت بخش عمده‌ای از تعهدات عملیات بازارگردانی انجام داده است ضمن اینکه ۲۰۰ شرکت عدم تعهد بازار گردانی داشتند.

همچنین سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس مجلس نیز طی توئیتی نوشت:

در جلسه سهامداران حقوقی تاکید کردم نباید از قانون تخطی شود؛ اما ١٥٦ شرکت به مصوبه معرفی بازارگردان‌ها بی‌توجهی کردند و ١٤ شرکت از جمله یک شرکت بزرگ خصولتی کتباً اعلام کردند بازارگردان انتخاب نمی‌کنند؛ مجلس متخلفان از قانون که موجب ضرر به مردم شده‌اند را مؤاخذه خواهد کرد. ‌ضمناً از ١٧٦ شرکتی که در مهلت مقرر اقدام به معرفی شرکت بازارگردان کردند، تشکر می‌کنم.

آیا بازارگردان ها می توانند تعادل را به بازار سرمایه باز گردانند؟

سیدهادی موسوی مدنی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه و مدیر سرمایه گذاری مجموعه تحلیلگر امید در پاسخ به این پرسش گفت: ابتدا باید گفت اگر بازارگردانی اصولی و حرفه ای به صورت مستمر وجود داشته باشد اصلا بازار از تعادل خارج نمی شود که لازم باشد به تعادل بازگردد. بعبارت دیگر بازارگردانی مقطعی بی معنا است. یعنی باید بازارگردان در زمان جهش قیمتها و هیجان خرید به قدر کافی فروخته باشد تا بتواند منابع کافی برای زمان ریزش قیمتها و کنترل هیجانات احتمالی فروش تجهیز کند. در چنین شرایطی نوسانات شدید قیمتی چه در صعود و چه در نزول بازار محدود خواهد بود.

موسوی اظهار داشت: می توان گفت بازارگردان با رعایت اصول علمی و حرفه ای نیاز به تزریق دائم منابع جدید به بازار نخواهد داشت. حتی فرآیند حرفه ای بازارگردانی می تواند کاملا سودده باشد چرا که بازارگردان حرفه ای در سقف ها فروخته و کف قیمت را بسته است. وی ادامه داد: متاسفانه در بازار سهام تهران در مقطع رشد و جهش قیمت ها در بسیاری نمادها بازارگردان حضور نداشته یا اینکه سهامدار عمده سهام زیادی فروخته و منابع نقد هنگفتی را از بازار خارج کرده است. نمادهایی هم در بازار وجود دارد که بازارگردان های حرفه ای در کنترل نوسانات بسیار موفق بوده اند که متاسفانه تعداد آنها اندک است. بازارگردانی نیاز به قوی ترین ابزارهای معاملاتی دارد و باید در این فرآیند از رباتها و الگوریتم و هوش مصنوعی بهره گرفت.

مدیر سرمایه گذاری مجموعه تحلیلگر امید در انتهای صحبت های خود گفت: در اغلب نمادهای بازار بازارگردانها متناسب با بازار بزرگ نشده اند و قدرت کنترل نوسانات را ندارند. شاید بتوان گفت بازار ما هم در جهش و رشد و هم در ریزش خارج از کنترل بازارگردان ها بوده و خیل عظیم سرمایه گذاران خرد جهت بازار را تعیین کرده اند. صدور اختیارهای فروش و مجوز سهام خزانه و تزریق منابع به بازار تاثیر مثبت داشته ولی کافی نبوده است.

منبع: تابناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    2 6
    بیچاره شدیم خدا بیچاره تان کند نه طلا نه سکه و نه مسکن نه قیمت ها آمدن پایین پس بورس چرا افت کرده
  • ایران من IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    1 5
    حقوقی ها فقط حجم مبنا رو میخرن و هر روز منفی میکنن بازار رو.
  • احمد IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    1 0
    بورس میبایست مثل سپرده کوتاه مدت و.. باشد مثلاً کسی سهامی را خرید حق فروش تا یکماه را نداشته باشد.زیرا میگن پولی را که احتیاج ندارید در بورس بگذار پس چه لزومی دارد روزانه معامله سود
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      0 0
      درکل دنیا تلاش براین است برروی ثانیه ها اقدام شود تو دم از محدویت یک ماهه سازمان های مربطه عرضه کنترل چند خلاف کار سرعتی رانندگان راندارند کل خیابانهای مملکت را سرعتگیر گذاشتند برای کسانی که قوانین رانندگی را رعایت میکنند محدویت 500هزارتومانی برای انجام معاملات بورس را عملی کردند ولی نمیفهمند واحد پول ایران ریال است وهرایرانی حق دارد یک سهم را بخرد وووو
  • فرهاد IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    0 0
    مشکل اصلی اینجاست که بورس از نظر آقایان یعنی ۳۰، ۴۰ تا شرکت بزرگ که دولت از سهامدارانشه وگرنه ۹۰ درصد بورس شامل شرکتهای کوچک و متوسط که به راحتی و با سرمایه چند حقیقی ،تغییر روند میداد و همین امر باعث رشد شاخص هم وزن میشد و به دنبال آن تغییر روند شاخص کل را بدون نیاز به بازارگردان می‌تونستیم شاهد باشیم. قطعاً این مسائل برکسی پوشیده نیست و قطعاً روند نزولی دستوری و به عمد ایجاد و ادامه دار شده. علتش هرچه که هست به نفع بورس، اقتصاد و کشور نیست و بی اعتمادی از این طریق به بقیه ارکان کشور سرایت می‌کنه که به ضرر همه خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس