«شلّیک به تولید»|صنعت سیمان ضررده شد؛ وزارت صمت و بانک مرکزی چه می‌کنند؟

غلامزاده افزود: یک کارخانه سیمان که ارزش سه هزار میلیارد تومانی دارد، در سال نمی‌تواند به سود برسد. این موضوع در آینده باعث می‌شود تا آنها کاهش تولید داده و یا حتی توقف تولید داشته باشند.

به گزارش مشرق، در سال جهش تولید که باید همه حمایت ها از تولید داخلی به ویژه از سوی قوه اجرایی کشور یعنی دولت انجام می شد، ولی متاسفانه نه تنها حمایتی از تولید نشده، بلکه تفنگ‌ها به سمت تولید داخلی نشانه رفته و برخی دستگاه‌های دولتی از هیچ ضربه ای به تولید ملی کشور دریغ نمی کنند.

غلامزاده تولیدکننده سیمان با اشاره به اینکه قیمت گذاری‌های دستوری نفس تولیدکنندگان سیمان را گرفته است، گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده سیمان بسیار بالاست اما وزارت صنعت با این استدلال که عرضه بیشتر از تقاضا است، با افزایش قیمت‌ها مخالفت می کند.

وی با اعلام اینکه تولیدکننده نباید تاوان مجوزهای بی‌حساب و کتاب دولت برای تولید سیمان را بدهد، افزود: متاسفانه مجوزهای زیادی برای تولید سیمان صادر شده که همین موضوع عاملی است تا میزان عرضه افزایش پیدا کند، این درحالی است که قیمت تمام شده سیمان برای تولیدکنندگان بزرگ بسیار بالاست و آنها در شرایط فعلی با ضرر محصولات خود را می فروشند.

این تولیدکننده سیمان با انتقاد از اینکه حداقل قیمت هر تن سیمان باید یک میلیون تومان باشد، افزود: به من بگویید کدام کالا مثل سیمان در بازار ارزان فروخته می‌شود. امروز هر کیلو سیمان ۲۲۰ تومان است. برخی معتقدند با افزایش قیمت سیمان مسکن گران می‌شود آنها باید پاسخ دهند در ۵ سال گذشته که قیمت مسکن ۴ برابر شد آیا قیمت سیمان نیز ۴ برابر شده است، امروز ارزان‌ترین مصالح ساختمانی سیمان است که این کالا تأثیر دو درصدی را بر قیمت مسکن دارد.

غلامزاده افزود: یک کارخانه سیمان که ارزش سه هزار میلیارد تومانی دارد، در سال نمی‌تواند به سود برسد. این موضوع در آینده باعث می‌شود تا آنها کاهش تولید داده و یا حتی توقف تولید داشته باشند.

وی تصریح کرد: برخورد وزارت صنعت با صنعت سیمان اصلا مناسب نیست، هیچ وقت با من تولیدکننده و یا سایر تولیدکنندگان جلسه‌ای در وزارت صنعت برگزار نشده که شما چه مشکلی دارید تا موانع از پیش روی تولیدکنندگان برداشته شود. صنعت سیمان صنعت مادر است اما وزارت صنعت هیچ توجهی به این حوزه ندارد.

این تولیدکننده سیمان با تاکید براینکه باید متولی صنعت اقدامات لازم را برای کمک به صنایع مختلف از جمله صنعت سیمان انجام دهد، گفت: امروز سیمانی‌ها در بخش صادرات ارزان فروشی می‌کنند این درحالی است که متولی صنعت باید این موضوع را مدیریت کند و با ارزان فروشی برخورد کند. وقتی صادرکننده امروز با مشکلات حمل و نقل، بانک مرکزی و گمرکات روبرو است نمی‌داند حرف خود را به که بگوید، در این شرایط وزارت صنعت هیچ کمکی به آنها نمی‌کند.

غلامزاده با اشاره به اینکه بانک مرکزی نیز در این شرایط باعث شد حجم زیادی از بازارهای صادراتی تولیدکنندگان سیمان از بین برود، گفت: با دستورالعمل‌های غیرمنطقی به بهانه مدیریت بازار ارز، بانک مرکزی صادرکنندگان را زمین زد. این درحالیست که بازارهای صادراتی به صورت زمان‌بر و با مشقت بسیار به دست آمده بود.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی با بخشنامه بازگشت ارز چکشی عمل کرده و خیلی از صادرکنندگان اعتبار خود را از دست دادند. به اعتقاد ما این برخورد با صادرکننده و حتی اعلام بخشنامه‌های بازگشت ارز بدون کار کارشناسی نتایج منفی به دنبال داشت.

این تولیدکننده سیمان با تاکید براینکه بانک مرکزی راه دور زدن تحریم‌ها را از صادرکنندگان گرفت، تصریح کرد: برخی‌ها کارتهایشان معلق و تعدادی دیگر اعتبار خودشان را از دست دادند، در این شرایط صادرکنندگان خرد نیز از رده خارج شدند. چرا دولت هیچ برنامه‌ای برای کمک به صادرات و ساماندهی اوضاع ندارد. تولیدکننده در این شرایط مگر می‌تواند با این سختی‌ها کار تولیدی انجام دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • قاسم IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    2 0
    بشنو ولی باور نکن هدف گران کردنه وصادرات بیصتر به دهنشون مزه کرده دلار 30000
  • ناشناس IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    1 0
    امان از برخی شما سرمایه دار ها !! درسال84 ساخت ساز وتعمیر خونه کلنگی بودم اما سیمان بدستم نمیرسید یک بازنشسته اداره بودم .پارتی واشنا هم نداشتم اما خدای بزرگ کمکم کرد
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    0 0
    کرانی سیمان با پارسال چند برابر شده مردم همه با کرانی مصالح نابود شدن.
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    1 0
    سیمان کیسه ای 8000تومان درسال 98 به کیسه ای 22 تومان درسال 99 رسیده است کمر مردم درزیر گرانی مصالح ساختمان خم شده هنوز هم طمع دارند قیمت زیاد کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس