«ترال» در تور مجلس و سپاه/ پایان یک دهه صید غیرقانونی

به منظور اجرای برنامه مطالعاتی ارزیابی ذخایر آبزیان توسط موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی، فعالیت یکی از ناوگان‌های صید ترال به مدت کمتر از دو سال متوقف می‌شود.

به گزارش مشرق، طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر ممنوعیت صید ترال منتشر شد که خرسندی فعالان محیط زیست را به همراه داشت. اما با انتشار جزئیات این خبر مشخص شد که تنها فعالیت یکی از ۵ ناوگان‌ صید ترال به مدت حداکثر دو سال متوقف خواهد شد. توقفی که دلیل آن اجرای برنامه مطالعاتی ارزیابی ذخایر آبزیان توسط موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی از آغاز آذر است.

نبی‌الله خون‌میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی خود در این باره گفت: ما ۵ دسته ناوگان صید ترال داریم: فعالیت ناوگان فردوس در چابهار از پایان شهریور تمام شده و ناوگان تا پایان سال در استراحت خواهد بود. بخشی از فعالیت ناوگان‌های کیش و طبس در هرمزگان و بوشهر هم باقی مانده که ادامه خواهد داشت. فعالیت ناوگان صید میگو در خوزستان و بوشهر هم تمام شده اما در هرمزگان هنوزادامه دارد.

بیشتر بخوانید

صید «ترال» در تور مجلس و سپاه

توضیح قالیباف درباره ممنوعیت صید ترال

وی افزود: ناوگان فانوس‌ماهیان که در دریای عمان در فاصله بالای ۱۲ مایلی صید می‌کند هم در نتیجه سختگیری‌هایی که اعمال کردیم نسبت به سال گذشته فعالیت و دریاروی کمتری دارد و در حال حاضر تنها ۱۵ فروند از ناوگان فانوس‌ماهیان در دریا هستند که نسبت به سال‌های گذشته کمتر است.

رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد: پیرو مطالبات و انتظاراتی که در سطح جامعه شکل گرفت و ابهامات و انتقادات گروه‌های مختلفی از مردم، مسئولان، سمن‌های محیط زیستی و جامعه صیادی، به همراه موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی جلساتی را با فراکسیون محیط زیست مجلس برگزار کردیم و در کارگروه مشترکی شامل فراکسیون محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی، توافق کردیم که در رابطه با صید فانونس‌ماهیان یک برنامه آیش و پایش همزمان به منظور به روزرسانی مطالعات ارزیابی ذخایر آبزیان و اتخاذ تصمیم براساس مطالعات جدید در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: فراکسیون محیط زیست از این برنامه پشتیبانی خواهد کرد تا موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی بتواند بعد از رفع موانع دریارویِ کشتیِ تحقیقاتی و تجهیز آن، اجرای برنامه ارزیابی و پایش ذخایر از اول آذر در دستور کار قرار گیرد. همزمان با شروع مطالعه و پایش موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی، فعالیت صید تجاری ناوگان فانوس‌ماهیان متوقف خواهد شد تا بر اساس نتایج این مطالعات، روش صید و محدوده صید را بازنگری کرده و با چشم باز برای صید برنامه‌ریزی کنیم.

خون‌میرزایی در پاسخ به اینکه اعلام نتایج این مطالعات و در نتیجه ممنوعیت فعالیت ناوگان فانوس‌ماهیان چه مدت ادامه خواهد داشت گفت: برای اعلام نتایج این مطالعات حداکثر ۲ سال زمان پیشبینی شده است اما امیدواریم موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی هرچه زودتر نتایج را به ما بدهد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کدام از ناوگانهای صیادی در مالکیت یا به نام شرکت‌های خارجی نیست گفت: ناوگان فانوس‌ماهیان هم به نام شرکت‌ها یا اشخاص ایرانی است. کشتی‌های آنها یا ملکی هستند یا اجاره به شرط تملیک بعضا با شرکای خارجی. ولی کشتی خارجی درآب‌های ایران مجوز صید نگرفته و نخواهد گرفت.

رئیس سازمان شیلات ایران در خصوص برنامه ناوگان فانوس‌ماهی طی مدتی که فعالیت نخواهد کرد گفت: این ناوگان را برای صید فراساحل در محدوده اقیانوس هند و سواحل دور ترغیب و تشویق خواهیم کرد. اگر هم بخواهند در حوزه آبزی‌پروری ادامه فعالیت دهند آنها را به پرورش ماهی در دریا یا پرورش آبزیان از جمله ماهی و میگو در سواحل ترغیب خواهیم کرد.

خون‌میرزایی تصریح کرد: مهمترین علت کاهش صید در سواحل که گلایه جامعه صیادی را در پی دارد صید غیرمجاز است؛ قایق‌های غیرمجاز بی‌هویت که در سواحل صید می‌کنند و تعدادشان از قایق‌های ناوگان صیادی مجاز ما بیشتر است. اما از آنجا که زیرمجموعه ما نیستند نمی توانیم برایشان مجازات‌های محدودکننده اعمال کنیم. نهایتا یگان حفاظت ما  اینها را می‌گیرد و به دستگاه قضایی معرفی می‌کند که متاسفانه مجازات‌ بازدارنده در پی ندارد.

وی در پایان گفت: اینکه در ناوگان‌های مجاز هم تخلف وجود دارد را انکار نمی‌کنیم. اما ما برای برخورد با تخلفات کاملا مصمم هستیم.

در روش صید ترال، یک قایق مجهز به موتور بسیار قوی وقتی گله‌های ماهی مشاهده می‌شوند دور آن‌ها توری می‌اندازد که از زیر بسته می‌شود. سپس تور را بالا می‌کشند و همه قایق‌ها را پر از ماهی می‌کنند. تخمین زده شده است که با هر بار کشش تور ترال حدود ۵ تا ۲۵ درصد محیط زنده بستر دریا از بین می‌رود. به گفته نیروهای امنیتی کشتی‌های صید ترال باید در فاصله ۱۲ مایلی ساحل حضور داشته باشند، اما متاسفانه مجوز فعالیت به کشتی‌های ترال در فاصله ۸ مایلی صادر شده است.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس