کد خبر 1133865
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
پوتین: روسیه به پیمان استارت وابسته نیست/ سامانه اس-۴۰۰، بهترین سیستم دفاع ضد موشکی در جهان

رئیس جمهوری روسیه در مباحثات باشگاه والدای، دیدگاه خود درباره برخی مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله: تمدید پیمان استارت-۳، سیاست منحصر به فرد بودن آمریکا، اتحاد نظامی بین روسیه و چین و اختلافات با ترکیه را بیان کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه به سئوالات شرکت کنندگان در مباحثات باشگاه بین المللی "والدای" پاسخ گفت. از جمله مهمترین مسائل مطرح شده توسط وی اینها بود: روسیه به پیمان استارت-3 وابسته نیست، روی عدم دخالت خارجی در حوادث بلاروس و حل و فصل اوضاع در قره باغ کوهستانی حساب می‌کند ، از اختلاف نظرات احتمالی با ترکیه هراسی نداشته و تمدید توافقات کنونی اوپک بعلاوه را بعید نمی‌داند.

رئیس جمهوری روسیه گفت: «ما به پیمان اقدامات برای ادامه کاهش و محدود کردن تسلیحات راهبردی تهاجمی (پیمان استارت-3) نچسبیده‌ایم. اگر شرکای ما تصمیم بگیرند که نیازی به آن نیست، بسیار خب، همینطور خواهد شد، ما نمی توانیم مانع از این تصمیم آنها شویم. البته امنیت ما، امنیت روسیه از این مسئله آسیبی نخواهد دید، به ویژه در شرایطی که دارای پیشرفته ترین سیستم‌های تسلیحاتی در جهان هستیم. ایالات متحده باید "گفت‌وگوی مستقیم، اصولی و حرفه‌ای" درباره این موضوع را آغاز کند؛ مسکو مخالفتی با بررسی گنجاندن سلاح‌های جدید در توافق نامه،که واشنگتن بر آن اصرار دارد و مشارکت چین در این زمینه ندارد. ما فقط به تغییر مسئولیت چند جانبه ساختن این توافقنامه نیازی نداریم. اگر کسی می خواهد این کار را انجام دهد، بگذارید این کاررا انجام دهد، ما مخالفتی با این موضوع نداریم.»

بیشتر بخوانید:

پوتین چگونه از ویروس کرونا محفوظ مانده است

پوتین گفت، واشنگتن، در تلاش برای دنبال کردن سیاست منحصربه فرد بودن خود، تنها روابط با اتحادیه اروپا را از بین برده و به منافع خود آسیب می‌رساند.

وی در پاسخ به سئوال یکی از شرکت کنندگان درباره سخنرانی معروف خود در کنفرانس مونیخ در سال 2007 ، یادآور شد: «من در آن سخنرانی سخنان تهاجمی و مخربی نگفتم. به عقیده من، قابل قبول نیست یک کشور خارج از چارچوب مرزهای ملی، تلاش کند سایر کشورها را تابع خواسته‌های خود کند ، رباره ، خاطرنشان کرد که است. چنین تلاش‌هایی هم در آن زمان و پس از آن اتفاق افتاده و می‌افتد. این برای همه مضر است، از جمله خود کسانی که سیاست منحصر به فرد بودن را دنبال می کنند، زیرا با پیروی از این سیاست، روابط و همکاری‌ها بین اروپا و ایالات متحده از بین می‌رود و در نهایت این خود آمریکاست که ضرر می‌کند.»  

رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد: «چنین سیاستی که ایالات متحده به دنبال آن است شاید بطور لحظه‌ای مفید به نظر برسد، ولی ممکن است منجر به عواقب منفی راهبردی، از جمله از بین بردن اعتماد متقابل شود.»

وی افزود: «امروز بحث‌های زیادی در مورد نظم نوین جهانی شنیده می شود. لازم است تا در هنگام ایجاد روابط بین المللی مدرن، این مسئله را واقع بینانه در نظر بگیریم، روابطی که البته باید با در نظر گرفتن منافع یکدیگر، احترام متقابل و احترام به حاکمیت همه کشورها ساخته شوند. و من امیدوارم که ما با دقت، آرامش، و بدون تخریب آنچه که طی دهه‌های گذشته ایجاد شده، البته با در نظر گرفتن مقتضایات زمان حال و منافع همه شرکت کنندگان در روابط بین المللی، این کار را انجام دهیم.»

پوتین اتحاد نظامی بین روسیه و چین را بعید ندانست

ولادیمیر پوتین، احتمال انعقاد یک اتحاد نظامی بین مسکو و پکن را بعید ندانست و در عین حال یادآور شد، گرچه "به طور کلی" دو کشور به آن نیازی ندارند.

رئیس جمهوری روسیه توضیح داد: «تصور همه چیز ممکن است. ما همیشه بر این عقیده بوده‌ایم که روابط ما به حدی از تعامل و اعتماد رسیده که اصولاً نیازی به چنین کاری (انعقاد پیمان نظامی) نداریم، ولی تصور این مسئل از نظر تئوری کاملاً امکان پذیر است. فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین به طور منظم در عرصه دریا و خشکی، چه در خاک چین و چه در روسیه، مانورهای نظامی مشترک انجام می‌دهند. ما در زمینه ساخت و سازهای نظامی بهترین روشها را به اشتراک می‌گذاریم.ما در عرصه همکاری‌های نظامی-فنی به سطح بالایی از تعامل رسیده‌ایم و این احتمالاً مهمترین مسئله است. صحبت تنها بر سر مبادله محصولات یا خرید و فروش محصولات نظامی نیست، بلکه بحث بر سر تبادل فناوری‌های نظامی است که در این زمینه موارد بسیار حساسی وجود دارد.»

وی با اشاره به اینکه ، چنین همکاری‌هایی توانایی دفاعی ارتش چین را افزایش می‌دهد، افزود: «هم چین و هم روسیه به این امر علاقه مند هستند و این همکاری‌ها در آینده نیز ادامه خواهند داشت. ولی در حال حاضر ما چنین وظیفه‌ای (ایجاد اتحاد نظامی) را برای خود تعیین نکرده‌ایم، ولی بطور کلی نمی خواهیم آن را رد کنیم. باید دید ه می‌شود.»  

پوتین همچنین یادآور شد که هیچ برنامه‌ای برای کاهش نیروهای مسلح این کشور وجود ندارد و تمامی همه پیشنهادهای وزارت دارایی روسیه در این زمینه، صرفاً بازتاب مباحث داخلی بین وزارتخانه‌های دولت است و چنین هدفی دنبال نمی‌شود.  

روسیه و ترکیه اختلاف نظراتی در رابطه با اوضاع قره باغ دارند

رئیس جمهوری روسیه درباره مناقشه کنونی در منطقه قره باغ ، یادآور شد: «برای ما، ارمنستان و آذربایجان شرکای برابری هستند، و هیچ کس به اندازه روسیه برای حل و فصل اوضاع قره باغ علاقه مند نیست. من خیلی دوست دارم که چنین مصالحه‌ای صورت گیرد. همانطور که می‌دانید، من با رئیس جمهور علی‌اف و نخست وزیر پاشینیان در ارتباط نزدیک هستم. من روزی چند بار با آنها تلفنی صحبت می کنم. وزیر امور خارجه و وزیر دفاع روسیه هم دائماً با مقامات باکو و ایروان در تماس هستند. من بسیار امیدوارم که شرکای آمریکایی در هماهنگی با ما عمل کرده و به حل و فصل کمک کنند. در این رابطه باید به بهترین‌ها امیدوار باشیم.»

پوتین ادامه داد: «مسکو از اختلافات احتمالی با آنکارا، در رابطه با سیاست "طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه ، که گویا به دنبال گسترش منطقه نفوذ کشورش به مرزهای امپراتوری عثمانی سابق است، ترسی ندارد. من می دانم که ترکیه واقعاً به ادامه همکاری‌ها با روسیه علاقه مند است.»

سامانه‌های موشکی اس-400، بهترین سیستم دفاع ضد موشکی هستند

رئیس جمهوری روسیه ، در خصوص همکاری‌های نظامی-فنی بین فدراسیون روسیه و ترکیه، با اشاره به اینکه سامانه‌های موشکی اس-400 دفاع هوایی روسی، بهترین  سیستم دفاع هوایی موجود در جهان است، افزود: «رجب طیب اردوغان سیاست خارجی مستقلی را دنبال می‌کند و این مسئله، برغم انتقادات کشورهای غربی، از جمله در عرصه همکاری‌های نظامی با روسیه منعکس شده است. ترکیه تصمیم گرفته است که آنها به یک سیستم پدافند هوایی مدرن نیاز دارند و بهترین سیستم موجود در جهان، سامانه اس-400 ساخت روسیه است. و آنها این سامانه را خریداری کردند.»

وی معتقد است که همکاری با چنین شریکی در عرصه بین المللی، نه تنها خوشایند، بلکه اعتماد برانگیز است.

درباره همکاری‌های روسیه در چارچوب اوپک بعلاوه

رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به سئوال دیگری اعلام کرد: «ما معتقدیم که در حال حاضر نیازی به تغییر هیچ چیز نیست، ولی بعید نمی دانیم که بتوانیم محدودیت‌های موجود در زمینه تولید نفت را حفظ کرده و به همان سرعتی که پیش بینی کرده بودیم، آنها را از بین نبریم. و در صورت لزوم، شاید تصمیمات دیگری در خصوص ادامه کاهش اتخاذ خواهد شد، ولی تاکنون، چنین نیازی نمی‌بینیم.»

ولادیمیر پوتین همچنین گفت که شخصاً به دادستانی دستور داده تا به آلکسی ناوالنی اجازه دهد برای معالجه به برلین پرواز کند.

وی گفت: «به محض اینکه همسر این شهروند چنین درخواستی از من کرد، من بلافاصله به دادستانی دستور دادم تا امکان سفر وی برای درمان در خارج از کشور بررسی شود، برای آنکه او محدودیت‌های قضایی داشت و اجازه خروج از خاک کشور را نداشت. اکنون نیز لازم است با تلاش‌های مشترک حادثه رخ داده برای ناوالنی بررسی شود.»

دیدگاه پوتین درباره اوضاع سیاسی داخلی در بلاروس و قرقیزستان

رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد که این کشور در آنچه در بلاروس اتفاق می‌افتد، دخالت نمی‌کند و امیدوار است که کشورهای دیگر هم دخالت نکرده و هیچ تصمیمی را به مردم بلاروس تحمیل نکنند. به عقیده وی، لازم است به بلاروسی‌ها فرصت داده شود تا با آرامش تمام شرایط را درک کرده و تصمیمات مناسبی، از جمله درباره اصلاح قانون اساسی فعلی کشورشان اتخاذ کنند.

پوتین اتفاقات اخیر در قرقیزستان - هم انتخابات و هم کودتا، را یک بدبختی برای مردم قرقیز نامید و تأکید کرد که هرگونه دخالت خارجی و سهل انگاری "نهادهای شکننده و نوپای حاکمیت و دولت" را در چنین کشورهای "جوانی" از بین خواهد برد. وی گفت: «هرچند ما نمی توانیم در خصوص آنچه در آنجا اتفاق می افتد، نگران نباشیم، ولی در امور داخلی آنها دخالت نکرده و از نیروهای سیاسی خاصی حمایت نمی‌کنیم. ما بسیار امیدواریم که در قرقیزستان، همه چیز به حالت عادی باز گردد، این کشور روی پای خود بایستد، توسعه پیدا کرده و ما بهترین روابط را با آن حفظ کنیم.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جواد US ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    ارمنی با زدن مناطق مسکونیازربایجان سعی داشت ازربایجان نیز مناطق مسکونی در داخل خاک ارمنستان را بزند و پای روسیه را به میان بکشاند اما ازربایجان بهانه دست انها نداد و این بهترین سیاست بود از طرفی سلحشور مردانی ازرایجان با جان فشانی نگاهشان رو به جلو بود و توانستند این پیوزی بزرگ را تنها در ارض 40 روز به دست بیاورند ومن این پیروزی را به مردم بزرگ ازر بایجان به دنیای ترک تبریک می گویم مبارکشان باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس