روحانی نمایه

اما عده بسیاری هم هستند که واقعا معتقدند یک روز ماندن آقای رئیس جمهور ضررش بیشتر از هر پیشامد دیگری است.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای درباره استیضاح روحانی در کانال تلگرامی خود نوشت: برخی با شعار استیضاح، جگرشان را باد می‌زنند؛ اینان مخاطب متن نیستند. برخی هم کاسب لایک‌های هیجانی اند. این دسته هم هیچ. برخی نیز چون حرف ایجابی ندارند، صدای بلندشان تنها برای اسکات اعتراض مردمی است و نه هر انگیزه دیگر. این دسته هم که عمدتا از میان نماینده‌های مجلس اند، بزودی خواهند نشست.

اما عده بسیاری هم هستند که واقعا معتقدند یک روز ماندن آقای رئیس جمهور ضررش بیشتر از هر پیشامد دیگری است. در پاسخ به این گزاره، بسیار نوشته اند و بنای تکرار نیست. از اینکه در تاریخ امروز و فردا استیضاح عملی نیست تا اینکه بی دولتی سرانجامش آشوب و فروپاشی است و غیره.

اما استدلال این متن مربوط به یک اشتباه تحلیلی دامنه دارست که هرازگاهی خودش را در یک مصداق روز سیاسی نشان می‌دهد و آنهم بی اعتنایی به عصر پیچیدگی است.

ما در روزگار عصر پیچیدگی بسر می‌بریم. عصری که مسائل را نمی‌توان با ساده سازی و تک متغیره ای تحلیل کرد. هر میزان جامعه مردمی تر شود، پیچیدگی مسائل نیز مطابق با ابعاد انسانی متنوع تر و پیچیده تر می شود. عصر پیچیدگی، عصر مصلحت است. در این عصر مصلحت فربه می‌شود و آرمان را باید به محک واقع بینی خواست و محقق ساخت.

عصر پیچیدگی عصر جامع دیدن و جامع تصمیم گرفتن است. عصر پیچیدگی برآمده از جامعه ای است که قدرت اجتماعی در آن فزون یافته و هر روز در معرض دشمنی‌های بیشتری است. در چنین عصری تصمیمات تک متغیره و غیر واقع بینانه خام اندیشی است و منتهی به هلاکت و شکست.

در همین موضوع استیضاح، برخی بی اعتنا به ابعاد سیاسی اقتصادی شرایط امروز، تصور می‌کنند تغییر یک مهره در راس دولت، منجر به خروج از بن بست می‌شود. این افراد نه تحریم‌ها را می‌بینند. نه دشمنی‌های بی امان را. نه بدنه کهنه مدیریتی و اعتبار ساختاری را می‌بینند و نه توان و کشش و اعتماد جامعه را. این تلقی ساده انگارانه می‌پندارد با آمد و شد رئیس جمهور مسائل کشور یک شبه سامان می‌یابد. از سوی دیگر مشکلات امروز و گرانی‌ها را می‌بیند اما تشویش تصمیم گیری و آشوب اراده ها و فروپاشی ساختاری و دوقطبی‌های ویرانگر اجتماعی را پس از تغییر نمی‌بیند.

فهم مصلحت در عصر پیچیدگی گوهر نابی است که اصل و اساسش را باید از دست امام جامعه گرفت تا هم از گزند توهم گرایی ظاهرگرایان در امان ماند و هم عافیت اندیشی دنیاپرستان.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس