اوو مورالس - نمایه

«اوو مورالس» رئیس‌جمهور محبوب بولیوی که سال گذشته در نتیجه‌ی یک کودتا مجبور به استعفا شد و اکنون در تبعید به سر می‌برد، پیروز واقعیِ انتخابات این هفته‌ی کشورش بود.

سرویس جهان مشرق - مردم بولیوی روز یک‌شنبه، ۲۷ مهر ۹۹، (به قول ما ایرانی‌ها) مشت محکمی به دهانِ آمریکایی زدند که سال گذشته در کشورشان کودتا کرده بود. انتخابات ریاست‌جمهوری روز یک‌شنبه با برتری قاطع «لوئیس آرسِه [۱] » متحد و نامزد مورد حمایتِ «اِوو مورالِس [۲] » رئیس‌جمهور سابق بولیوی [۳] ، به پایان رسید [۴] . مورالس حدود یک سال پیش (به طور دقیق‌تر، ۱۹ آبان ۹۸) در پی کودتایی که عموماً بازیگردانِ آن را آمریکا می‌دانند [۵] ، مجبور به کناره‌گیری از قدرت و پناهندگی به مکزیک [۶] و سپس آرژانتین [۷] شد.

ناراحتی حامیان «اوو مورالس» از استعفای رئیس‌جمهور محبوب بولیوی (+)

توضیحات اوو مورالس، رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی، درباره کودتا در کشورش [دانلود]

در گزارش پیش رو، حوادث یک سال اخیر در بولیوی، از پیروزی مورالس در انتخابات، تا استعفای او و نهایتاً پیروزی مجدد حزبش در انتخابات این هفته، مرور شده است. مشرق پیش‌تر در گزارشی مفصل، ضمن معرفی مورالس و سیاست‌هایش، و تحولات روزهای منتهی به کودتا در بولیوی و پناهنده شدن مورالس به مکزیک را بررسی کرده است. گزارش را قبلی مشرق را که به زندگی مورالس از اوج محبوبیت تا استعفا پرداخته می‌توانید از این‌جا بخوانید.

اوو مورالس (راست) خود را برای مسابقه فوتسال در ایران آماده می‌کند؛ رئیس‌جمهور بولیوی همیشه عاشق فوتبال بوده است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «اوو مورالس»؛ از اوج محبوبیت تا سقوط یک رئیس‌جمهور

 

انتخابات سال ۲۰۱۹؛ پیروزی اوو مورالس و ادعای تقلب در انتخابات

اگرچه مورالس در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ حائز ۴۷/۱ درصد آرای مردم کشورش شد و باید برای چهارمین دوره‌ی متوالی رئیس‌جمهور می‌شد، اما مخالفانِ او نتیجه انتخابات را زیر سؤال بردند. دولتِ مورالس خودش از «سازمان کشورهای آمریکایی [۸] » (متشکل از ۳۵ کشور قاره آمریکا، از جمله ایالات متحده) درخواست کرد فرآیند انتخابات را راستی‌آزمایی کند، و متعهد شد به نتیجه این راستی‌آزمایی احترام بگذارد [۹] .

شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری بولیوی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ (+)

طبق قوانین انتخابات ریاست‌جمهوری بولیوی، در صورتی که اختلاف آرا میان دو نامزد برتر در انتخابات کم‌تر از ۱۰ درصد باشد، انتخابات به طور خودکار به دور دوم کشیده می‌شود و این دو نامزد باید یک بار دیگر با هم رقابت کنند. با توجه به اختلاف ۱۰/۵۷ درصدی مورالس با مسا در انتخابات سال ۲۰۱۹ (۴۷/۰۸ درصد در مقابل ۳۶/۵۱) و اشکالات فنی‌ای که در سامانه شمارش آرا پیش آمده بود [۱۰] ، شخص مورالس اعلام کرد اگر سازمان کشورهای آمریکایی شواهدی مبنی بر تخلف در انتخابات پیدا کرد، حاضر است در دور دوم انتخابات با نزدیک‌ترین رقیبش «کارلوس مِسا [۱۱] » رئیس‌جمهور سابق بولیوی بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، رقابت کند [۱۲] .

«اوو مورالس» (پرچم به دست، راست) پیروز انتخابات سال ۲۰۱۹ اعلام شد، اما مخالفانش نتیجه انتخابات را نپذیرفتند (+)

نکته قابل‌توجه این‌که حتی سازمان کشورهای آمریکایی هم که تحت نفوذ شدید آمریکاست، مدعیِ رد کامل نتایج انتخابات یا برتری مورالس نشد، بلکه صرفاً ادعا کرد مورالس احتمالاً حائز برتری ۱۰ درصدی نشده و بنابراین انتخابات باید به دور دوم کشیده شود. با این حال، همین ادعا جرقه‌ی اعتراضات گسترده‌ای در سراسر بولیوی شد که نهایتاً بعد از دخالت نیروهای نظامی و انتظامی این کشور، مورالس را مجاب کرد برای جلوگیری از خون‌ریزی، داوطلبانه قدرت را واگذار می‌کند.

این تصویر، بر خلاف آن‌چه که ممکن است در نگاه اول به نظر برسد، نجات این زن و کودک به دست پلیس را نشان نمی‌دهد، بلکه نیروهای مسلح پلیس را در حال دستگیری حامیانِ غیرمسلح «اوو مورالس» در اواسط ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد (+)

چرا حوادث سال ۲۰۱۹، کودتا بود؟

مورالس ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ وادار به استعفا شد، اما حدود هفت ماه بعد، ماه ژوئن سال جاری میلادی (۲۰۲۰)، گروهی از محققان آمریکایی گزارشی تحت این عنوان منتشر کردند: «آیا تغییر در آرای بعداً شمارش‌شده، نشان‌دهنده تخلف است؟ شواهدی از بولیوی [۱۳] ». کارشناسان علوم سیاسی و متخصصان امور سیاسی آمریکای لاتین در این گزارش (که روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز هم بعداً نتایج آن را منتشر کرد [۱۴] ) به این نتیجه رسیدند که فرآیند راستی‌آزمایی انتخابات توسط سازمان کشورهای آمریکایی، خودش دارای اشتباهات آماری و بر اساس داده‌های غلط انجام شده است و «هیچ سند آماری‌ای درباره تخلف» در انتخابات بولیوی وجود ندارد.

«به طور کامل از یافته‌های گزارش «سازمان کشورهای آمریکایی» و پیشنهاد برگزاری انتخابات جدید در بولیوی برای تضمین اجرای فرآیندی واقعاً دموکراتیک به نمایندگی از اراده مردم، حمایت می‌کنیم. اعتبار نظام انتخاباتی باید احیا شود.»؛ توئیت «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در دفاع از گزارش بی‌اساسِ  «سازمان کشورهای آمریکایی» در رد نتیجه‌ی انتخابات بولیوی (+)

به عبارت دیگر، آن‌چه بعد از انتخابات سال ۲۰۱۹ در بولیوی رخ داد، صرفاً تردید در نتیجه یک انتخابات نبود، بلکه چنان‌که خود مورالس هم گفت، کودتای جناح راست در این کشور برای رسیدن به قدرت، تحت حمایت آمریکا [۱۵] ، بود [۱۶] ؛ کودتایی برای سرنگون کردن سیاستمداری که به اذعان رسانه‌های غربی، یکی از «محبوب‌ترین مقامات سیاسی در دنیا [۱۷] » بود.

«اوو مورالس» که به خاطر سیاست‌هایش میان اکثریت بومی بولیوی محبوبیت زیادی داشت، سال گذشته در نتیجه کودتایی تحت حمایت آمریکا مجبور به استعفا از ریاست‌جمهوری شد (+)

بعد از استعفای مورالس و پناهندگی او به مکزیک، «جِنین آنیز» نایب‌رئیس دوم سنای بولیوی بلافاصله خودش را رئیس‌جمهور موقت این کشور اعلام کرد [۱۸] . آنیز سیاستمدار شناخته‌شده‌ای نبود، اما یک سناتورِ سفیدپوست از جناح راست افراطی و برخاسته از میان اقلیت مسیحیِ اصالتاً اروپایی در بولیوی بود. با این‌که ادعای ریاست‌جمهوری آنیز حتی قوانین داخلی خود بولیوی را هم نقض می‌کرد، اما واشینگتن عجولانه دولت کودتا را به رسمیت شناخت.

«جِنین آنیز»  نایب‌رئیس دوم سنای بولیوی،  بلافاصله بعد از استعفای مورالس، خودش را رئیس‌جمهور موقت کشور اعلام کرد (+)

بازگشت مرد محبوب بولیوی به قدرت؟

بعد از کودتای سال گذشته، حامیان مورالس به خیابان‌ها ریختند، اما نیروهای پلیس و ارتش اقدام به قتل‌عام آن‌ها کردند [۱۹] . از سوی دیگر، مورالس از تبعیدگاه خودخواسته‌اش وعده داد تا زمانی که نفس داشته باشد به فعالیت‌های سیاسی‌اش ادامه بدهد. انتخابات روز یک‌شنبه هفته جاری، نشان داد رئیس‌جمهور محبوب سابق بولیوی، همچنان از حمایت سیاسی مردم کشورش برخوردار است [۲۰] .

 

حامیان «اوو مورالس» که عمدتاً از بومیان بولیوی هستند، برای یکی از حامیان وی که توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده، عزاداری می‌کنند (+)

آنیز، رئیس‌جمهور خودخوانده‌ی دولت کودتا در بولیوی، دو بار برگزاری انتخابات را به تعویق انداخت [۲۱] ، اما این انتخابات بالأخره برگزار شد و در آن، لوئیس آرسه با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا توانست نزدیک‌ترین رقیبش یعنی کارلوس مسا را (که تنها حدود ۳۰ درصد رأی کسب کرد) شکست بدهد. این‌بار، نه تنها مسالمت‌آمیز، بلکه جنین آنیز هم به پیروزی نامزد مورد حمایت مورالس اعتراف کردند و نتیجه انتخابات را پذیرفتند [۲۲] . 

«لوئیس آرسه»  نامزد حزب «جنبش سوسیالیسم» که مورالس ریاست آن را به عهده دارد، در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال بولیوی پیروز شد (+)

توضیحات «لوئیس آرسه» رئیس‌جمهور جدید بولیوی درباره انتخابات امسال [دانلود]

آرسه نامزد حزب «جنبش سوسیالیسم [۲۳] » است، حزبی که اوو مورالس ریاست آن را به عهده دارد. شاید طرح یک سؤال در این‌جا بی‌راه نباشد: وقتی نامزد مورد حمایت حزبِ مورالس توانسته مسا را با این اختلاف شکست دهد، آیا خود مورالس سال گذشته نتوانسته بود مسا را شکست بدهد؟ البته ناگفته نماند که آرسه فعلاً اعلام کرده که در دولت جدید بولیوی «هیچ نقشی» برای مورالس در نظر گرفته نشده است [۲۴] . رئیس‌جمهور جدید بولیوی می‌گوید نفوذ مورالس در دولت، در حد رئیس حزب جنبش سوسیالیسم باقی خواهد ماند.

«لوئیس آرسه» (راست) وزیر اقتصاد دولت «اوو مورالس» (چپ) و نامزد موردحمایت رئیس‌جمهور سابق بولیوی در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال بود (+)

برقراری مجدد روابط با ایران

پیشاپیش، خبرها حکایت از برنامه‌ریزی مورالس برای بازگشت به بولیوی دارد [۲۵] ؛ بازگشتی که تقریباً مطمئناً قهرمانانه خواهد بود، چه به عنوان بخشی از دولت و چه به عنوان رئیس حزب حاکم. چه مورالس در رأس قدرت در بولیوی باشد و چه نباشد، پیروزی حزب تحت ریاستش در انتخابات ریاست‌جمهوری این هفته‌ی بولیوی نشان می‌دهد دولت این کشور به زودی به سیاست‌های دوران ریاست‌جمهوری مورالس بازخواهد گشت. آرسه اعلام کرده که گام اولش در سیاست خارجی، برقراری مجدد روابط با ایران، ونزوئلا و کوبا خواهد بود [۲۶] .


[۱] Luis Arce Link

[۲] اوو مورالس لینک

[۳] پیروزی قاطع چپ‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی لینک

[۴] Bolivians Return Evo Morales’s Party to Power One Year After a U.S.-Applauded Coup Link

[۵] Silence reigns on the US-backed coup against Evo Morales in Bolivia Link

[۶] Bolivia crisis: Evo Morales says he fled to Mexico as life was at risk Link

[۷] Evo Morales granted refugee status in Argentina Link

[۸] سازمان کشورهای آمریکایی لینک

[۹] Bolivian government seeks election audit, vows to respect result Link

[۱۰] Bolivia elections: Concern as results transmission pauses Link

[۱۱] کارلوس مسا لینک

[۱۲] Bolivia, OAS close to deal on election audit as protests continue Link

[۱۳] Do shifts in late-counted votes signal fraud? Evidence from Bolivia Link

[۱۴] A Bitter Election. Accusations of Fraud. And Now Second Thoughts. Link

[۱۵] Fully support the findings of the @OAS_official report recommending new elections in #Bolivia Link

[۱۶] “This Is a Military Coup”: Bolivian President Evo Morales Resigns After Army Calls for His Ouster Link

[۱۷] Bolivia's Evo Morales secures redistributionist mandate Link

[۱۸] Bolivia: Jeanine Añez claims presidency after ousting of Evo Morales Link

[۱۹] Bolivian interim leader meets UN envoy amid violence fears Link

[۲۰] Bolivia election: Evo Morales's leftwing party celebrates stunning comeback Link

[۲۱] Bolivian elections postponed again due to Covid-۱۹, this time until October Link

[۲۲] Aún no tenemos cómputo oficial, pero por los datos con los que contamos, el Sr. Link

[۲۳] Movement for Socialism (Bolivia) Link

[۲۴] Bolivia’s Luis Arce says ‘no role’ for Evo Morales in new gov’t Link

[۲۵] Morales says intends to return to Bolivia after ally claims election victory Link

[۲۶] Arce to Restore Relations With Cuba and Venezuela, Blasts OAS Link

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • سید IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    114 9
    بعید نیست اصلاح طلبان که آن اندازه از پیروزی طرفداران مورالس در انتخابات اخیر بولیوی ناراحت هستند که این خبر را با کمترین پوشش ممکن در روزی نامه هایشان بازتاب داده اند! تا اربابانشان چه فرموده باشند!
    • زنبورک US ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      25 40
      همینطور نوید بزرگی شد برای پیروزی احمدی نژاد بزرگ مرد تاریخ سیاسی ایران . احمدی نژاد بتاز که پیروزیت نزدیک است
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      6 7
      من به آرسه اعتماد ندارم و می ترسم توطئه ای که در اکوادر رخ داد تکرار شود. رییس جمهوری که انتخاب شد نعاون رییس جمهور چپگرای قبلی یعنی رافائل کوره آ بود. اما با وجود اینکه با حمایت کوره آ رییس جمهور شد، در مسیری 180 درجه خلاف کوره آ و در جهت منویات واشنگتن عمل کرد و حتی جولیان آسانژ را تحویل آمریکا داد. الان با آنکه آرسه وزیر کورالش بوده است اما اولا انتخاب او با تایید ضمنی آمریکا همراه شده است. ثانیا اعلام کرده به موالس در امور کشور هیچ نقشی نخواهد داد. لهذا فکر می کنم توطئه اکوادر تکرار شده و مردم بولیوی و شخص مورالس فریب خورده اند. آینده مشخص خواهد کرد که این حدس بد بینانه به واقعیت نزدیک بوده یا نه.
    • TR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      38 4
      متاسفانه احمدی نژاد اخیرا به همه آرمانهای سوسیالیستی قبلی خودش پشت کرده است و بشدت حامی اقتصاد بازار آزاد شده است. اگر چاوز امروز زنده بود از مواضع بشدت لیبرالی احمدی نژاد اعلام برائت می کرد.
    • ای اس IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      3 1
      عجب!
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    93 8
    مشت محکمی بود بر خوشحالی ناکام کاسه لیسان غرب پرست
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    88 5
    مردم بولیوی؛ از امروز امریکا شما را در سخت ترین فشارها قرار خواهد داد اما اگر مسئولین پاکی دارید نگران نباشید.
  • نمک نشناس IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    63 4
    مورالس چهره محبوب وخادم ملتش ،زنده باد این مرد دوست داشتنی! همه ی انسان های آزاده از مزدوری متنفرن نمی دانم مزد خیانت اصلاح طلبان به کشورشان چقدر است؟
    • برزو IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      7 43
      کجاست شعار نه شرقی، نه غربی؟
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      30 3
      زنده باد مبارزه با استکبار
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    59 11
    درود بر مقاومت...
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    23 9
    اگه انتخابات سال 88 دوباره با فاصله کمی برگزار می شود احمتالا درصد رای اقای احمدی نژاد بیشتر هم شده بود
    • ای اس IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      18 19
      متاسفانه باید به اطلاعتون برسونم که رئیس جمهور محبوب شما مغرضین به زباله دانی تاریخ پیوست
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    2 19
    شما اول بیا به مخاطب عام کشورهای پینک تاید رو معرفی کن بعد شرح خبر پیروزی رئیس جمهور منتخب رو بگذار تا بدونن چرا ایران تبریک گفته.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    33 3
    سلام بر استقلال طلبان عالم که می خواهند خود بر سرنوشتشان حاکم باشند زنده باد مورالس
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    3 12
    چرا فرار کرد حالا ...
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    18 3
    کسی که بخاطر مردمش از قدرت گذشت
  • احمد IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    26 5
    احمدی نژاد از اون موقع از کفش ورزشی ساخت ایران استفاده می کرد. واقعا مردی بزرگی بود و مردان بزرگی مثل چاوز و مورالس رو از اون سر دنیا، از ادیان و فرهنگهای دیگه، دور خودش جمع می کرد. نه اینکه افتخار کنه به عکس گرفتن با عمله های شیطان بزرگ و خوش خدمتی به اونها. خدا حق بدخواهانش رو خوب کف دستشون گذاشت. طوری الان فقط با فرار رو به جلو می تونن یکم به خیال خودشون از سوختگی کم کنن.
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      2 1
      بجاش اصلاحطلبها هم با موگرینی و امضاء التضمین (جان کری) و این اراذل عکس میگرفتن !! از قدیم گفتن ، کبوتر با کبوتر باز با باز ........
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    10 2
    امیدواری یه انقلابی کار کشته که اخرش تو زرد از اب در نیاد و تمام وقتش صرف ساختن به جای حاشیه ساختن کند رئیس دولت ما شود یا نخست وزیر شد و این دولت هارا برای همشه جمع کنید
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    9 8
    خوب توی اون کشور سربازی رو به پولدارها نفروخته!
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    16 1
    کدخدا و کدخداپرستا در تمام دنیا نابود شوند
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      28 0
      این وعده الهی است.
  • ابوالفضل IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    6 20
    چه دل خوشی داری مشرق
  • FI ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    10 0
    مشکل کشورهای ضد امپریالیستی اینه که هیچ وقت کادرسازی نمیکنن و یه چهره معرفی میکنن و تمام انگار نه انگار، وقتی دارید برای مردم کار میکنید کادرسازی کنید افراد زیادی معرفی کنید که جانشین خودتون بشن
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    12 1
    یاد آقای احمدی نژاد بخیر . اگر آخر خدمتش لج بازی نمیکرد مجبور نبودیم چند سال رو تحمل کنیم . و قهرمانان تر در اذهان باقی میماند . حیفش
    • ای اس IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      2 1
      علتش این بودعوام فریبی جانم عوام فریبی
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    7 0
    کشورهای اینچنینی هیچوقت نابود نمیشوند
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    14 0
    خدا که کسی دوست داشته باشد این طور با عزت واحترام نجات میده ..همینه دیگه لابد به مردمش خوبی کرده که دوستش دارندوحق به حقدارمیرسد..
  • دانیال IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    17 2
    زنده باد مبارزه با امپریالیسم امریکا زنده باد مورالس
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      16 0
      لعنت خدا به امریکای مستکبر
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    9 0
    عاقبت همه مقاومت ها پیروزی است
  • مرصاد IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    16 0
    نه مردم بولیوی ؛ به مزدوران آمریکا !!
  • ناشناس IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    9 0
    اینهم یک نشانه دیگر از افول امریکا
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    0 5
    عشق کمونیست ها
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    5 0
    واینک تنفر دنیا از آمریکا و آمریکا پرستا
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    4 0
    نشانه هایی از حقانیت ونفرت عالم ازدیکتاتور امریکا ودست نشانده های مزدورش که عاقبت اینگونه به پایان میرسند.مورالس واقعا وبه حق دلسوز پاک وبه سیاستهای استعماری ودیکتاتوری اشنایی داشت وخوب میدانست که چه میکروبهای خبیثی هستند این دیکتاتورها واکنون حق به حقداربازگشت وارزوی موفقیت برای اقای مورالس داریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس