کد خبر 1133181
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
صادرات گاز نمایه

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به بهره برداری از یک طرح رفع گلوگاه‌های تزریق در تاسیسات ذخیره‌سازی «سراجه» قم از افزایش توان ذخیره‌سازی گاز کشور خبر داد و گفت: امسال رکورد تزریق گاز در سراجه قم شکسته شد.

به گزارش مشرق، مهدی جمشیدی دانا، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به افتتاح سیستم خنک‌کن تبخیری هوای ورودی توربوکمپرسور تاسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه قم، گفت: برای اجرای این پروژه حدود ۱۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شد که با توجه به صرفه جویی هزینه های تعمیرات و نگهداری، پیش بینی می شود این سرمایه گذاری ۱۸ ماهه بازگردد.

بیشتر بخوانید:

بورس انرژی میزبان عرضه فرآورده‌های پالایشی

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از افزایش ۱۳ درصدی توان توربوکمپرسورها و دبی تزریق گاز به مخزن «سراجه» به عنوان یکی از مهمترین اهداف اجرای این طرح اشاره و تصریح کرد: افزایش راندمان توربین و توربوکمپرسورها، کاهش پنج درصدی مصرف سوخت، کاهش انتشار آلایندگی، افزایش دوره تعمیرات به ۲۰ هزار ساعت، افزایش طول عمر قطعات از دیگر دستاوردهای عملیاتی و اقتصادی اجرای این طرح است.

وی با اشاره به نقش راهبردی مخزن ذخیره سازی «سراجه» قم در تامین و توزیع انتقال گاز طبیعی به ویژه در چهار ماه پایانی سال، اظهار کرد: با بهره برداری از طرح سیستم خنک‌کن تبخیری هوای ورودی توربوکمپرسور تاسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه، پیش بینی می شود پایداری و توان عملیاتی ذخیره سازی گاز در شمال کشور افزایش یابد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ثبت رکورد جدید تزریق و ذخیره‌سازی گاز در مخزن «سراجه» قم، تاکید کرد: در هفت ماهه نخست امسال میزان تزریق گاز به سراجه نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۱۶ درصد افزایش داشته که بخشی از این افزایش به دلیل ارتقای راندمان توربین‌ها بوده و در مجموع بالغ بر یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز در این مخزن ذخیره سازی شده است.

جمشیدی دانا با اشاره به برنامه توسعه دو مخزن ذخیره سازی گاز «سراجه» و «شوریجه» از سوی مجموعه وزارت نفت، خاطرنشان کرد: افزایش توان تزریق و برداشت گاز از مخازن ذخیره سازی منجر به افزایش پایداری شبکه گاز در فصول پرمصرف سال خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس