گزارش میدانی از بازار ارز|صرافی‌ها: خریدار نیست؛ همه فروشنده‌اند/ ۶ دلیل ریزش ۴ هزار تومانی قیمت دلار

صراف‌های خیابان فردوسی از افزایش تعداد فروشنده‌ها در بازار و نبود خریدار می‌گویند و تأکید دارند که جو بازار به شدت ریزشی است و احتمالاً قیمت دلار به کانالهای پایینتر سقوط کند.

به گزارش مشرق، افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر موجب شد تا دلار رکوردهای بالایی را به ثبت برساند و در کانال های ۳۱ و ۳۲ هزار تومانی برای مدتی هرچند کوتاه، جولان دهد.

افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت در بازارهای موازی نیز شد و رکوردهایی بالایی در بازار طلا و سکه و خودرو و ... به ثبت رسید. از همان ابتدا که استارت افزایش قیمت ارز در بازار زده شد فعالان اقتصادی تأکید داشتند که این افزایش قیمت ها ریشه اقتصادی ندارد و صرفاً براساس هیجانات و جو منفی در بازار مدار قیمت ها صعودی شده است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات قیمت رسمی انواع ارز ۲۹ مهرماه

تشدید فضای هیجانی در بازار و اعلام خبرهای مربوط به تحریم ۱۸ بانک ایرانی و ... باعث شد تا بازار ارز باردیگر روزهای پرنوسانی را به خود ببیند؛ اما با ورود بازارساز و البته اعلام خبرهای مثبت ورق در بازار ارز برگشت و مدار قیمتی نزولی شد.

طی هفته گذشته بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای از عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی و افزایش سقف خرید ارز توسط صرافی ها خبر داد؛ این سیاست بانک مرکزی طی یک هفته گذشته اجرایی شده و آثار آن در کاهش شدید قیمت ارز محسوس است.

آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده، افزایش عرضه در بازار موجب شده تا تقاضایی نیز برای ارز وجود نداشته باشد؛ بعنوان نمونه دیروز ۷۵ میلیون دلار توسط بازارساز در بازارمتشکل ارزی عرضه شد اما کمتر از یک میلیون دلار خریدار وجود داشت.

علاوه بر بازار متشکل ارزی، عرضه ارز در نیما نیز افزایش محسوس داشته است؛ عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در همین خصوص می گوید: طی روزهای اخیر روزانه حدود ۱۵۰میلیون دلار توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه می‌شود که در کنار منابع بانک مرکزی تأمین ارز واردات شتاب گرفته است.

بیشتر بخوانید:

حرکت دوگانه بانک مرکزی در بازار ارز

از دیگر خبرهای مثبت که موجب شده تا جو بازار ارز برخلاف هفته‌های قبل، مثبت شود؛ خبرهای مربوط به آزادسازی دارایی های ایران در عراق و کره است. آزادسازی ۵.۵ میلیارد دلاری منابع ایران در عراق خبر مهمی است که بعد از سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به عراق اعلام شد. برهمین اساس نیز دیروز وزارت خارجه اعلام کرد که دستاورد عبدالناصر همتی از سفر به عراق مثبت بوده است. بنابراین احتمالاً به زودی باید منتظر ورود دارایی های بلوکه شده به کشور باشیم.

برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی از هفته جاری نیز از دیگر سیگنال‌های مثبتی بود که بازار ارز را تحت تأثیر قرار داد و باعث شد تا خریدهای هیجانی فروکش کند و اکثر خریداران هفته های قبل را به فروشنده تبدیل کند.

بازاری های می گویند آنچه این روزها در بازار ارز اتفاق افتاده مشابه وضعیت بازار سرمایه است؛ در آن زمان نیز بسیاری از کارشناسان به خارج شدن بیش از حد بازار سهام از سطح بنیادی هشدار دادند و در نهایت نیز بازار قریب ۳۰ درصد ریزش کرد. بنابراین بازار ارز نیز مانند بورس رنگ خون گرفته و بعید است دیگر به روزهای اوج و رکوردزنی های پی در پی برگردد.

علاوه بر این اخبار انتخابات امریکا نیز موجب شده تا جو بازار نسبت به روزهای قبل مثبت شود؛ بعبارتی در کنار خبرهای مثبت از آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده و همچنین افزایش عرضه ارز در بازار متشکل و نیما، اخبار مربوط به انتخابات آمریکا نیز کارساز شده و باعث خروج تقاضای کاذب از بازار شده است.

احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات امریکا موجب شده بود تا بازار ارز بدترین سناریوهای ممکن را پیش‌خور کند اما با برتری بایدن در نظرسنجی ها نسبت به ترامپ، انتظارات منفی نیز در بازار ارز فروکش کرده است؛ هرچند به اعتقاد فعالان اقتصادی تفاوتی میان ترامپ یا بایدن نخواهد بود اما برخی معامله گران براین باورند که تداوم دوره ریاست‌جمهوری ترامپ به معنی ادامه سیاست تحریم حداکثری ، عدم فروش نفت و محدودیت های شدید بانکی است.

سیدکمال سید علی معاون اسبق بانک مرکزی در خصوص تاثیر انتخابات امریکا بر بازار ارز ایران می گوید: در صورت برنده شدن هر نامزدی در انتخابات پیش روی آمریکا، احتمال افزایش قیمت ارز کم خواهد بود و نگاه من به آینده بازار ارز کاهشی است.

برخی از بازاری‌ها می گویند بازار دیگر کشش افزایش قیمت را نداشت و الان زمان ریزش بازار است؛ کارشناسان اقتصادی براین باورند که از ۲۵ شهریور تاکنون قیمت ارز حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. روند امروزه بازار ارز نشان دهنده بی‌ثبات بودن این بازار است و به نظر افزایش دوباره قیمت ارز معنایی نخواهد داشت.

قیمت خرید دلار در صرافی‌ها هم اکنون در محدوده کانال ۲۶ هزار تومان است و این بدان معناست که صرافی‌ها چشم انتظار ریزش بیشتر قیمت ارز هستند؛ قیمت دلار از کانال ۳۰ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان سقوط کرده و احتمالا با ادامه روند موجود، در روزهای آتی باید شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز باشیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    39 11
    دم ذوالنوری گرم ای کاش زودتر اون نیم خط را مینوشتی
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      1 0
      باباجان تقاضا رو با وضع مالیات کنترل کنین تا همین ارز اندکی که بدست آوردید از سفر عراق حیف و میل نشه! احمدی نژاد ارز میریخت تو بازار کارخونه ها به مشکل برخوردن. الآن شما دولت هم دارید اشتباه دولت های قبل رو تکرار میکنید.
    • دیدگا IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      2 0
      کجای کارید؟ میگن تا بیست تومن میریزه! فقط کسایی که ناراحتی قلبی دارن مراقب باشن قرص زیربونی همراشون باشه!
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    17 2
    این موقع هاست که سرو کله آقای همتی پیدا می شود.
    • احمد IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      5 1
      نه عزیز اینها همه یه بازیه دلار که نیومده و احتمال زیاد هم حالا حالاها نمیاد فقط یه بازی روانیه که بگن بایدن بیاد اوضاع خیلی خوب میشه و هنوز نیومده اوضاع داره خوب میشه پس بریم مذاکره بهتر بشه .همون کاری که برای ثبت برجام و انتخابات 96کردند و مردم رو گول زدند.بارها خودشون گفتند قیمت ارز دست خودمونه
  • علـی IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    22 0
    دنیای عجیبی‌است! اونایی که دلار دارن دعا میکنن پایین نیاد! و اونایی که میخوان بخرن دعا میکنن پایین‌تر بیـاد!!!
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      10 0
      یکصدم ملت فروشنده دلار نیستند ولی همه ملت ایران خریدار کل اچناس به قیمت دلار. بیش، از هفتاد در صد از این مردم بیچاره دردآمدشان با ریال و مخارجشان با دلار است خدا کمر دلار را بشکند و گمر کسانی را که دلار را به این روز انداختند
    • محمد JP ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      0 0
      حالا اوضاع خوب بشه بده؟؟؟؟
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    13 11
    حالا بزارین یه یه ماهی قیمت بیادپائین بعدسریع بیاین نظر بدین بازارایران مثل فنرمیمونه یه ذر ه میاد پائین دوباره چندبرابرمیپره بالا اصولگراهابه خاطر انتخابات هم که شده نمیزارن قیمت از این پائین تربیاد
  • US ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    14 2
    آن هایی که به خاطر پول پرستی رفتند و ارز و سکه خریدند - حالا روز های خوششونه - چند روز آینده نشان میدهد که بازی تقدیر با کسانی که رنج هوطنانشون که زیر بار گرانی و نداری خرد می شد ، اهمیتی نمی دادند - و هروز بیشتر به پول ملی لگد می زدند و سر مست بودند، چه بلایی می آورد. امروز نزدیک به 11 درصد قیمت دلار ریخت. فردا هم از امروز براشون بدتره.
    • NL ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      17 13
      جوجه رو آخر پاییز می شمرن. منتظر دلار 50 هزار تومنی باشید
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    1 8
    یعنی تو کار شما و اونایی که این حرفهارو باور میکنن موندم. هرچند یه زمانی خود منم گول میخوردم و وحشتناک ضرر کردم. میدونم بعضی وقتها آدم دوست داره باورهاش درست دربیاد.
  • قریشی IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    3 0
    این مهم نیست ، از دلایل بالا رفتن اون بفرمائید ...
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      2 0
      علی برکت ا...
  • MAsDY IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    4 0
    تو ترکیه همه دلار آتش زدند اینجا همه رفتند تو صف وقیمت روز به روز بالا رفت خدا یا به ایرانیها عقل بیشتر عطا کن.
  • 1652062556 IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    8 4
    منتظر دلار ۱۱تومانی باشید خیلی زود
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    2 7
    بزودی دلار به بالای 50 هزار پر خواهد کشید چون قیمت دلار را در تمامی کشورها بانک مرکزی تعیین می کند نه مردم
    • محمد JP ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      0 0
      دیگی که برای قشر زیر خط فقر نجوشد کله سک توش بجوشه. آنقدر بره بالا که قله سخره هم که آقازاده گان هستند برود زیر آب
    • رضایی IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      0 0
      خدا لعنتت کنه دل مردم و خالی می کنی
  • غلی GB ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    5 0
    دلار 13هزار تومانی شده 32دلار کسی چیزی نگفت حالا 3هزار قیمتش اومده پایین جار میزنم دلار کاهش یافته
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    4 0
    تنها دلیلش طرح استیضاح روحانیه.
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    اگه چند روز دیگه شنیدید دلار شده 5 تومن تعجب نکنبد
  • رضا IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    شغل صرافی به عنوان مبادله ارز آیا کارش ربا است؟
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    مهمترین علتش ترس از رای نیاوردن ترامپ حرامزاده است
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    مگر قدرت خرید مردم تا کجاست؟
  • پسرک لر IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    اینا بهونست تا مردم طلا و دلار و سکه هاشونو بفروشن برن سمت بورس در هر صورت میخوان پولتونو بخورن.بزودی صعودی میشه
  • فیروزی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    خیلی اومده پایین ۳ هزارتومن خخخخخخخخخخ برید بابا
  • احمد IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    ی جوری گفتین کاهش شدید قیمت دلار انگار که دلار شده ۵تومن .
  • m IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    بخدا این شیب ملایمه ماشین هم اول اینجوری بود رفت بالا بعد اومد پایید الان ببینید پراید ۱۵۰ شده اینم ایجوره تا ۴۰ هزار هم میره نفروشید
  • GB ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    تا اعلام نتایج انتخابات امریکا هرگونه معامله در بورس و بازار طلا منجر به ضرر خواهد شد چون درصورت پیروزی بایدن بازار وارد شوک فروش خواهد شد فعلا تا ده روز از بازارها باید کنار رفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس