به گزارش مشرق، محمدرستم پور فعال رسانه‌ای درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر انتخابات ایران در کانال تلگرامی خود نوشت: کمتر از بیست روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده. رویدادها و تحولات داخلی ایالات متحده در ظاهر به مسائل و اتفاقات داخلی کشور ما نباید اساساً ارتباطی داشته باشد. اما مشی و منش آمریکاگرایانه دولت‌های یازدهم و دوازدهم و تلاش برای بستن با کدخدا و گره زدن همه چیز، حتی قیمت کالاهای اساسی به رخدادهایی که آن سوی کره خاکی پدیدار می‌شود، سبب شده انتخابات پیش روی آمریکا بیش از همه انتخابات‌های پیشین تعیین‌کننده مسائلی در ایران باشد. دولت روحانی اصرار دارد که این دو با هم ارتباطی ندارند اما در عمل، به کرات اتفاق افتاده که دولت اعتدالگرایان، به جای تدبیرگزینی به موکول‌گزینی روی آورده و در همه هفت سال گذشته کوشیده است کشور را با ایده «کاهش سهم امنیت به نفع اقتصاد» به امید ورود سرمایه به داخل اداره کند.

از جمله مسائلی که در ظاهر بی‌ارتباط اما در باطن بسیار مؤثر بر فضای سیاسی و اقتصادی کشور است، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. پیچیده بودن نظام انتخاباتی ایالات متحده در کنار وقوع آشوب‌های کم‌نظیر اخیر در ایالات متحده که با جنبش سیاهان آغاز شد و همچنان در برخی ایالت‌های آمریکا ادامه دارد و همچنین شیوع کرونا در آمریکا که تاکنون بیش از 200 هزار قربانی گرفته است، انتخابات نوامبر 2020 را به یک معمای تودرتو و چندوجهی تبدیل کرده است. تاریخ چهل سال اخیر نشان می‌دهد روی کار آمدن دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان چندان تفاوتی در رویکرد آمریکا به ایران ندارد. اعمال تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا علیه ایران و عملیات‌های نفوذ و جاسوسی و دخالت‌های گاه و بیگاه دموکرات‌ها در مسائل داخلی ایران، گزاره «اولویت دموکرات‌ها به اقتصاد به جای نظامی‌گری» زیر سؤال می‌برد. از سویی دیگر، ترامپ تصریح می‌کند سیاست «فشار حداکثری» آمریکا ایران را به زانو درآورده و در صورت پیروزی می‌تواند ایران را به میز مذاکره بکشاند.

اگر بایدن پیروز انتخابات شود، گروه‌های سیاسی پشتیبان دولت به ویژه اصلاح‌طلبان با قدرت و برنامه محسوس و جدی وارد انتخابات 1400 خواهند شد. آنان گمان می‌کنند ساخت دوقطبی و اتکاء بر عملیات روانی می‌تواند به‌رغم همه تلخی‌ها و ناکامی‌هایی که آنان در دولت روحانی تجربه کرده‌اند، یک اصلاح‌طلب یا در نهایت، یک چهره غیراصولگرا را راهی پاستور خواهد کرد. به تعبیر ساده‌تر، پیروزی ترامپ دست آنان را برای شرکت در مبارزه دشوار انتخابات 1400 خالی خواهد کرد. آنان همه حرف‌هایشان را زده‌اند و همه راه‌هایی که می‌دانستند، نیز رفته‌اند. یکی به نعل زدن و یکی به میخ زدن وزرایی از دولت روحانی به ویژه محمدجواد ظریف را در این راستا باید تفسیر کرد. دولت و در حالت کلی‌تر، اصلاح‌طلبان گزینه چندان موجهی در صورت پیروزی ترامپ ندارند. اما در صورت پیروزی بایدن، ماجرا متفاوت است و دوباره همه تکنیک‌هایی که حسن روحانیِ کم‌شانس اما متفاوت از دیگران را رئیس جمهور کرد، بازیابی و بازطراحی می‌شود.

در این سوی میدان، تعدد کاندیداهای احتمالی اصولگرایان عجیب و چه بسا خنده‌دار است. اصولگرایان تنها و تنها به متفاوت بودن کاندیدایشان با رئیس جمهور فکر کرده‌اند و البته مبتنی بر نظرسنجی‌های پراکنده یکی دو مرکز پژوهشی در مورد میزان مشارکت، و همچنین در مواجهه با سرخوردگی و ناامیدی توده مردم از اثرگذاری دولت بر معیشت و اقتصاد، اطمینان دارند دولت سیزدهم در چنگ آنهاست. آنان به حق می‌دانند مردم از رویکرد نگاه به غرب خسته‌اند و حتی در یک رویکرد عام، کشور را دچار بن‌بست می‌بینند و البته تبیین‌های صحیحی از مسائل دارند و در ریشه‌یابی مشکلات نیز فراست و تیزبینی دارند اما در اجرای راهکارهایی که خود می‌شناسند و معرفی می‌کنند، کلی، خام‌دستانه و ساده‌اندیشانه می‌بینند و ترسیم می‌کنند. پیروزی بایدن می‌تواند این خیال بیهوده و خواب خرگوشی آنان را پاره کند و به تحرکات متوهمانه آنان، رویکردی عملیاتی و اساسی ببخشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 1
    اصلاح طلبان بر میگردند!!!!!! خدایا رحم کن
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    متاسفانه مردم حافظه ضعیفی دارند و پایشان را دوباره در همان چاله خواهند کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس