کد خبر 1131631
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
دارا سوم

معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: کسی از خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های دولتی متضرر نمی‌شود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، عباس معمارنژاد، در مورد ارزش روز سهام باقیمانده دولت در سه بانک خصوصی شده ملت، ‌تجارت و صادرات، گفت: ارزش روز این سهام ۲۴ هزار میلیارد تومان است که واحدهای این صندوق با توجه به قیمت روز بازار با ۲۰ درصد تخفیف به مردم ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نزول بورس چه بر سر دلار و طلا آورد؟ + نمودار

معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد این که با توجه به ریزش شاخص بازار بورس، مردم از خرید سهام دولتی قدری ترسیده‌اند، آیا بازهم واحدهای داراسوم را می‌خرند، گفت: بالاخره سهام سه بانک مهم(ملت،‌تجارت و صادرات) در صندوق دارا سوم قرار داده شده است. وقتی کسی واحدهای سرمایه‌گذاری یک صندوق را خریداری می‌کند، ریسکش کمتر است. ممکن است قیمت یک سهم کم شود، اما سهم‌های دیگر آن را جبران می‌کنند. البته ریسک جزء ذات بازار سرمایه است، اما واقعیت امر و بررسی سابقه صندوق‌ها در بورس نشان داده است کسی که واحدهای صندوق‌ها را خریداری کرده، ضرر نکرده و بلکه سود برده است.

وی در مورد مدیریت صندوق دارا سوم گفت: مدیریت این صندوق از طریق شرکت تأمین سرمایه ملت انجام می‌شود و مدیر صندوق درواقع مدیر تأمین سرمایه ملت خواهد بود. صندوق قبلی شامل سهام سه بانک و دو بیمه بود که مدیر آن کارگزاری بانک مسکن بود، اما این صندوق دارا سوم فقط شامل سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات است.

معمارنژاد در مورد این که آیا سود سالانه این سه بانک به خریداران دارا سوم تعلق می‌گیرد، گفت: سود سالانه هر بانک به صندوق دارا سوم واریز می‌شود و این صندوق نیز به نسبت تعداد واحدهای سرمایه گذاری هر شخص، سود را بین آنها تقسیم می‌کند.

معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در مورد این که چرا مدیریت این صندوق به مردم سپرده نمی‌شود، گفت: طبق قانون تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی پایان سال ۱۴۰۰ مدیریت صندوق‌های دارا یکم، تا سوم در اختیار دولت است و گفته شده است، هر کس بتواند حداقل یک دهم درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری هر یک از این صندوق‌ها را داشته باشد، می‌تواند در مجمع عمومی صندوق و انتخابات هیأت مدیره شرکت کند و به مرور مدیریت این صندوق‌ها به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری واریز می‌شود.

معمارنژاد قبل از این هم، در مورد مصوبه روز چهارشنبه هیات دولت مبنی بر واگذاری باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات گفت: باقیمانده سهام دولت در سه بانک خصوصی شده در قالب دارا سوم یا صندوق قابل معامله بورسی (ETF) با تخفیف ۲۰ درصد برای هر کد ملی تا سقف ۵ میلیون تومان ارائه می‌شود.

وی در مورد این که با توجه به تخفیف در نظر گرفته شده برای خرید دارا یکم و دارا دوم آیا این تخفیف جدا از آن است، گفت: کسانی که قبلا تا ۵ میلیون تومان سهام دولت را در قالب دارا یکم و دارا دوم ( پالایشی یکم) خریداری کرده‌اند، هم می‌توانند واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق دارا سوم را برای هر کد ملی تا سقف ۵ میلیون تومان با تخفیف ۲۰ درصد خریداری کنند.

معمارنژاد افزود: تخفیف در نظر گرفته شده برای خرید واحدهای دارا سوم جدا از تخفیف صندوق‌های دارا یکم و دارا دوم است و ربطی به آنها ندارد.

معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی و چگونه می‌توان واحدهای دارا سوم را خریداری کرد، گفت: تمام تلاشمان این است که در هفته‌های اول آبان‌ماه این صندوق دارا سوم را در بورس ارائه کنیم و دارنده هر کد ملی می‌تواند واحدهای این صندوق را خریداری کند و الزامی به داشتن کد بورسی نیست. بنابراین آنهایی که کد بورسی دارند از طریق کارگزاری‌های خود و یا از طریق شبکه بانکی و آنهایی که کد بورسی ندارند، از طریق درگاه‌های الکترونیکی بانک‌ها می‌توانند نسبت به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری دارا سوم تا سقف ۵ میلیون تومان اقدام کنند.

وی این را هم گفت: مصوبه هیأت دولت برای واگذاری دارا سوم گرفته شده، باید این مصوبه به زودی ثبت شود و سعی می‌کنیم، در اولین فرصت حتی‌الامکان هفته اول آبان و یا نهایتا تا آخر آبان دارا سوم را در بورس ارائه کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    14 0
    خوش باشد کو خریدارمی خواهید مثل دارای یکم کنیذ
  • مهدی IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    18 0
    داراسوم بخوره تو اون سرتون با اون بازار سهام مضخرفتون یه مشت دزد عوضی
  • ناشناس IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 0
    بازار سرمایه بازاری هوشمند و دقیق است با این وضعیت افتضاح بورس که بر همه مسلم شده دستکاری هست چطور این بازار هوشمند از شما etf 3 خریداری میکنه ؟ برو این دام بر مرغ دگر نه !
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 0
    بیخ ریش صاحبش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس